Voorstellen - GS 2014

AutoMetWielen

Nieuw hier
19 jan 2026
1
6
1
Hallo allen,

Ik ben Jeroen, woonachtig in het verre Friesland en heb recentelijk een tweedehands Lexus GS Luxury Line uit 2014 aangeschaft met net iets meer dan een ton op de teller. Nette auto met nagenoeg alle opties voor die tijd, adaptive cruise was voor mij een vereiste. Onderhoud altijd goed uitgevoerd en historie bekend, originele NEderlandse auto. Auto had bijna zijn hele leven binnen gestaan, dat was goed te zien toen ik onder de auto keek.

Ik wou graag een wat grotere auto dan een hatchback, betrouwbaar, relatief zuinig, hybride en niet elektrisch, aangezien ik van plan ben de EU nog wat rond te touren en dan geen geduld en zin heb om bij een laadpaal te gaan staan. Leasen kon alleen maar elektrisch, dus dat werd hem niet. Nieuw aanschaffen wel overwogen, maar vind het nu nog te zonde van de afschrijving.
Een Toyota Corolla station, Camry, IS300h en GS300h overwogen. Na 6-9 maanden internet afgesneupt te hebben, op de 2.5L hybride van Toyota uitgekomen. De RAV4/RX is mij te lomp(ik zoek geen SUV model), de Corolla station is niet geleverd met deze motor en de GS300h was het meest luxe/compleet, dus dat is hem uiteindelijk geworden. Als de GS er in station uitvoering was geweest, had ik die aangeschaft. Wou achteraf wel graag dat er een trekhaak achter zat, ik heb af en toe de neiging gehad om mijn fiets mee te nemen achterop, maar dat kan nu dus niet. Ik weet niet hoe lang ik de auto ga rijden, hij bevalt tot nu toe erg goed, maar mocht ik iets anders willen, zien of krijgen dan gaat ie net zo snel weer weg. Hier heb ik rekening mee gehouden bij het budget wat ik mijzelf heb gegeven voor de auto en de relatief lage afschrijvingskosten voor een +-10 jaar oude auto. Ook speelde mee dat Lexus relatief waardevast is op de tweedehands markt.

Ik heb wel wat met auto's, maar het blijven gebruiksvoorwerpen. Vind het wel leuk om deze af en toe goed schoon te maken en te onderhouden, voor zover dat zelf mogelijk is. Dat maakt de ervaring namelijk ook een stuk fijner. Ik vind het ook leuk om af en toe eens wat nieuws te proberen, dus als ik iets zelf kan doen aan de auto doe ik dat graag. Echter, het onderhoud zal ik vanwege Lexus/Toyota garantie en veiligheid gewoon bij de dealer laten uitvoeren.

Als eerste heb ik Android auto ingebouwd met een kit van Caroptions. Zeer slechte instructie van Caroptions, ultiem trage klantenservice en er was geeneens een filmpje beschikbaar voor de GS, maar gelukkig was er wel wat te vinden op YouTube en heb ik wel eens vaker wat uit elkaar getrokken en weer in elkaar gezet. Werkt tot nu toe helemaal naar behoren, audio, Google Maps en Flitsmeister werken perfect.

De auto is van binnen al helemaal schoongemaakt en behandeld, leer reiniger en conditioner, kunststof delen gereinigd en behandeld en de knop voor bediening van de multimedia vervangen voor een nieuwe. Voor de zekerheid ook het interieurfilter vervangen, al zag die er schoon uit en rook naar niets. Stiekem wil ik ook het leer van de bestuurdersstoel vervangen zodat deze er als nieuw uit ziet, omdat ik zoiets nog nooit heb gedaan. Echter, dat is waarschijnlijk de moeite en kosten niet waard, aangezien deze relatief gezien nog in zeer nette staat verkeerd.

Als het weer en de tijd het toelaat wordt de auto straks ook nog gepolijst en behandeld met een coating. Zo is die van binnen en van buiten weer helemaal in nette staat. Ook hoop ik dan dat de auto een stuk makkelijker van de buitenzijde schoon te houden is, licht zeepsop en hogedrukreiniger erop eens in de 1 a 2 maanden en klaar en dan 1 a 2 keer per jaar goed wassen en behandelen.

Op de auto zaten een set 18'' zomerbanden en originele velgen. Een nieuwe aftermarket set gekocht voor de winterbanden. Ik wist van tevoren wel al wat van auto's, maar niets over TPMS sensoren. Ik dacht dat dat nog niet bestond in 2014, ook al kreeg ik ze aanbevolen bij mijn bestelling.... Ach ja... Nu ben ik lichtelijk op zoek naar een relatief goedkoop niet OEM alternatief voor de TPMS sensoren, mocht dit mogelijk zijn en niet té veel gezeur opleveren. Auto geeft namelijk geen piep, ik zie alleen nu continu het lampje van de bandenspanning branden, dus urgent is het voor mij niet.
Zijn er mogelijkheden om universele / aftermarket sensoren in te programmeren met de Techstream software en OBD2 kabel? Of is hier altijd een apart apparaatje voor nodig? Waar kan je deze sensoren het beste halen? - AliExpress, eBay, NL/EU webshop en waar moet je op letten? Ik heb al wat gelezen op het forum, maar het antwoord lijkt niet erg eenduidig.

Heb voor de aftermarket winterbandenset zelf wel al ''originele'' wieldoppen gemaakt. Juiste passende blanke set van AliExpress gehaald. Tevens van AliExpress wieldoppen met Lexus logo gekocht. Het logo kan je er eenvoudig af klikken en zit met twee pinnetjes vast. Maak netjes twee gaatjes in de blanke wieldoppen op de juiste afstand, zodat het Lexus logo past. Je kan ervoor kiezen deze aan de achterzijde van de dop met wat lijm extra vast te zetten, mochten de gaten wat te groot of niet goed passend zijn. Zien er als origineel uit en zitten al 2000 km netjes op hun plaats. Totale kosten waren onder de 15 euro voor 4 doppen.

Ik wist van tevoren al dat de GS een eenvoudig en kleine capaciteit accupakket had, NiMH en 6,5 Ah, maar ben vanwege mijn interesse en achtergrond(ingenieur gebied duurzame energietechnologie) ook benieuwd naar aftermarket upgrades hiervan. Hier iemand toevallig ervaring met upgrades van NiMH Toyota/Lexus hybridebatterijen naar LFP of Li-ion?

Ik hoop hier leuke en interessante zaken omtrent auto's, Lexussen en natuurlijk specifiek over de GS te lezen en wat meer kennis en ervaring op te doen over wat makkelijk zelf te doen is aan de auto.

Welkom Jeroen!
Mooie uitgebreide intro. Er missen alleen de nodige foto's om je beauty ook daadwerkelijk te zien. Dus aangezien we hier van foto's houden, kom maar op! :giggle:

Er bestaan zeker aftermarket TPMS sensoren maar o.a. de batterijduur is soms wat discutabel. Die van Lexus gaan zo'n 10 jaar mee. Sommige andere wellicht maar 5 jaar. Nieuwe bij de dealer zijn blijkbaar van goud gezien de prijzen die ze ervoor vragen.
Bij nieuwe kan men vaak (als het batterijtje nog niet helemaal leeg is) de ID's van de oude kopiëren, dan hoeft er in je auto niks ingeleerd te worden.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Ik wist van tevoren al dat de GS een eenvoudig en kleine capaciteit accupakket had, NiMH en 6,5 Ah, maar ben vanwege mijn interesse en achtergrond(ingenieur gebied duurzame energietechnologie) ook benieuwd naar aftermarket upgrades hiervan. Hier iemand toevallig ervaring met upgrades van NiMH Toyota/Lexus hybridebatterijen naar LFP of Li-ion?
Welkom.

Voor wat betreft het aanpassenvan van de hybride batterij, denk ik dat je het voorlopig beter zo kunt laten. De NiMH batterij is in feite bedoeld als buffer voor energie verkregen door regeneratief remmen en van door de motor geleverde energie die niet onmiddellijk voor de mechanische aandrijving nodig is. Van de door regeneratief remmen opgewekte energie moet je je geen al te optimistische voorstelling maken.

Het hybrideconcept als middel tot brandstofbesparing is gebaseerd op het met behulp van de CVT de motor te dwingen naar een belasting die zo dicht mogelijk het laagste specifieke brandstofverbruik benadert. Die dus onder bepaalde omstandigheden "extra" verstookte brandstof wordt dus omgezet wordt omgezet in energie die in de hybride batterij kortstondig wordt opgeslagen, om vervolgens weer gebruikt te worden voor (mede) aandrijving via de elektromotor. Je kunt de hybride batterij een beetje vergelijken met condensatoren in een geluidsversterker. Nodig om tijdelijk snel extra energie beschikbaar te stellen als daar behoefte aan is. Om aan die behoefte te kunnen voldoen is niet de totale hoeveelheid opgeslagen energie het meest belangrijk, maar vooral de mogelijkheid om deze snel beschikbaar te hebben.

Door de hybride aandrijving zal het brandstofverbruik uiteindelijk naar mijn ervaring zo'n 20tot 30% lager kunnen liggen dan wanneer de auto slechts alleen de benzinemotor zou hebben.

Inmiddels wordt door Toyota/Lexus ook deels gebruik gemaakt van andere typen batterij. Het voordeel van die andere typen is vooral de grotere energiedichtheid - wat vooral zinvol is bij een pure EV. Veel van de huidige pure EV's kennen echter nog problemen met het in brand kunnen raken van die batterijen als gevolg van bijvoorbeeld een aanrijding en zijn dan moeilijk te blussen.

Aanvulling: in ons platte landje zal je weinig extra voordeel hebben bij een groter accupakket. Dat beetje remenergie wordt gelijk weer opgebruikt bij het optrekken, wat prima is balans is.
In landen met veel heuvels/bergen zou het meer nut hebben. Heb ik ook gemerkt tijdens onze laatste zomervakantie in Zwitserland en z-Duitsland. Bij lange afdalingen zit die kleine accu zo vol. Met mijn vorige auto, een Prius plugin waarvan de accu een heel stuk groter was, kreeg ik 'n in die gebieden regelmatig helemaal vol, door alleen in de B-stand de afdalingen te doen (dus afremmen op de motor). NB: een Lexus heeft geen B-stand maar heeft wel flippers -> zelfde effect.

Een grotere accu neemt ook beduidend meer ruimte en gewicht in, tenzij je specifieke kleinere cellen (met meer opslagcapaciteit) neemt.
Het zou maatwerk worden met dito 'geknutsel' om het allemaal goed werkend en op elkaar afgestemd te krijgen.
Denk ook vooral aan betrouwbaarheid. De huidige accu is zeer betrouwbaar en werkt echt optimaal samen met de hele auto. Dat zou ik niet zomaar aannemen bij een aftermarket pakket. Ik persoonlijk zie de voordelen (meer opslag) zeker niet opwegen tegen de nadelen (grootte, gewicht, werking, betrouwbaarheid). En dan hebben we het nog geeneens over de prijs.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa en RoelVB
Ik dacht dat dat nog niet bestond in 2014, ook al kreeg ik ze aanbevolen bij mijn bestelling.... Ach ja... Nu ben ik lichtelijk op zoek naar een relatief goedkoop niet OEM alternatief voor de TPMS sensoren, mocht dit mogelijk zijn en niet té veel gezeur opleveren. Auto geeft namelijk geen piep, ik zie alleen nu continu het lampje van de bandenspanning branden, dus urgent is het voor mij niet.
Zijn er mogelijkheden om universele / aftermarket sensoren in te programmeren met de Techstream software en OBD2 kabel? Of is hier altijd een apart apparaatje voor nodig? Waar kan je deze sensoren het beste halen? - AliExpress, eBay, NL/EU webshop en waar moet je op letten?
Mijn SC430 uit 2001 heeft ook al TPMS. Bestaat dus al even 😄

Zowel op mijn SC als twee generaties GS heb ik aftermarket sensoren (gehad). Nooit problemen mee gehad.
De lokale bandenboer zou prima aftermarket sensoren moeten kunnen leveren in inleren op de auto. Volgens mij kan je GS geen 2 sets inleren, dus dan zou het advies zijn om de originele te klonen naar aftermarket

• Leuk
Waarderingen: Bobusa en Sam_IS300h
Hey Jeroen, wat een uitgebreide en mooie introductie! 😄 Het klinkt alsof je een goede afweging hebt gemaakt bij de aanschaf van je GS300h en dat je er ook echt plezier in hebt om ‘m netjes te houden en waar mogelijk zelf te verbeteren. Je achtergrond en interesse in techniek en duurzame energie komen er duidelijk in terug, wat het extra leuk maakt om met je auto bezig te zijn. welkom!

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Mijn SC430 uit 2001 heeft ook al TPMS. Bestaat dus al even 😄

Zowel op mijn SC als twee generaties GS heb ik aftermarket sensoren (gehad). Nooit problemen mee gehad.
De lokale bandenboer zou prima aftermarket sensoren moeten kunnen leveren in inleren op de auto. Volgens mij kan je GS geen 2 sets inleren, dus dan zou het advies zijn om de originele te klonen naar aftermarket

Vanaf 2014 is TPMS verplicht voor alle nieuwe auto's. Veel auto's van voor die datum zijn er al langer van voorzien.

Mijn GS gen 4 (2013) kent al de mogelijkheid om twee sets band/velg combinaties aan te leren. Dat zou bij latere modellen dan toch ook moeten kunnen.