Ikigai - Life & Times with Lexus

Al die domme autotesten focussen alleen maar op DYNAMISCH ........ dat blijkt het toverwoord om na een 100K met distributieketting en spanner problemen afgescheept te worden.
Kosten klant.

Dat is een punt waarop ik afgehaakt ben bij 75% van de “wel aardige auto’s”.
En het verbruik van 1:12 in beste gevallen stond me erg tegen, dus een “h” versie gekozen.
Tot nu toe 1:19 op zijn sloffies.

De luxe van Lexus is in sommige andere (grotere) types ook wel te vinden, vaak met wat meer up to date accesoires, maar laat mij dat nu net niets interesseren.
Gewoon : radio, clima, stoelverwarming, relatief laag verbruik, automaat .......... Klaar.
 
Toch ziet een groot deel van de rest mijn UX eerder als exhibitionistisch..

Toegegeven, het ontwerp is wel apart.
Niet verbazend voor mijn omgeving dat ik dan net die auto koop.
Wat overigens nauwelijks iets met het uiterlijk te maken heeft en alles met de perfecte combi aan eigenschappen
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Ach Primi,
aan de mening van anderen over onze vierwielerkeuze hebben we ons nooit iets aangetrokken.
Onze keus werd en wordt simpelweg bepaald door onze behoeften op dat moment; obze, zoals de engelsen dat zo mooi zeggen, ‘foreseeable future’ en last but not least: de hoeveelheid kwubbeltjes welke we hiervoor beschikbaar hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Primi en Bobusa
gewoon omdat het kan

250106CCa-7066.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: Frank2b, Dirk_S en Primi
Die zoomfunctie… geeft een mooi beeld weer van hoe sneeuwvlokken eruit kunnen zien.
Als ik een dichter was, schreef ik er een gedicht over
Als ik een muzikant was, schreef ik er een lied over
Als ik een schilder was, schilderde ik een winterlandschap
Helaas, ik ben het niet, ik giet er gewoon lauw water over en hops, rijden met dat ding
 
42dagen

18 Februari 2025
Dag 119 @ 130.557 km

Hoewel je het, wanneer je naar de Haagse stolp kijkt, niet zou zeggen is het gezegde toch echt: 'regeren is vooruitzien' en niet 'vooruitschuiven'
Dus daar zijn we nu druk mee bezig. Want de vraag is: wat gaan we doen wanneer over een 246 dagen onze garantie is afgelopen?
We zien voor het reguliere onderhoud en onverwacht technisch malheur grofweg een drietal opties:
a] We blijven onze VETOS specialist trouw
of we stappen over, naar hetzij:
b] Louwman in Brainport of
c] een lokale garage met techneuten die kunnen lezen en schrijven met de hybride techniek van Lexus/Toyota.

Het simpelste is natuurlijk onze VETOS specialist [enkele reis 77 km] trouw blijven.
Ons laven aan de luxe in Eindhoven [enkele reis 32 km] is daarentegen een erg aanlokkelijk alternatief.
Maar om nu voor het verhelpen van elk wissewasje zoveel kilometers af te gaan leggen is ook zo weer wat.
Dus concentreren we ons momenteel op de derde optie.
Want hoewel 'De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest' een gekend gezegde is maken wij ons weinig zorgen.
Onze acht jaar oude NX figureert steevast boven aan in de lijstjes als het om mechanische betrouwbaarheid en tevredenheid gaat. En de hybridetechniek is geen rocketscience. Je moet alleen een bedrijf weten te vinden waar techneuten werken die kunnen lezen en schrijven met deze techniek.

Denk dat we in het Weertse een dergelijk bedrijf gevonden hebben. Een familiebedrijf [voormalig Toyota dealer] wat sinds 1968 aan de weg timmert. Gisterenmiddag onaangekondigd langs geweest voor een eerste bandentrappraatje. Met een RX op de forecourt, een NX en een jaren 70 Toyota [rally uitvoering] in de showroom voelde het gelijk vertrouwd. Het bandentrappraatje met de eigenaresse bevestigde dat alleen maar.
Ze waarschuwde op voorhand wel dat de wachttijd voor 'regulier' onderhoud & APK momenteel een 6 weken bedraagt.

Maar dat maakt ons weinig uit. 15K km in 12 maanden halen we bij lange na niet dus maken wij standaard een afspraak voor eerst een beurt volgens schema direct gevolgd door de jaarlijkse APK. En die APK laten we, sinds jaar en dag, standaard 7 weken voorafgaand aan haar vervaldatum uitvoeren.
Kortom na komende oktober zetten we 3 maanden voorafgaand aan de APK vervaldatum een reminder in onze digitale agenda om eenafspraak voor onderhoud en APK te maken.
Binnenkort eens een afspraak maken om nader kennis te maken en te kijken wat er[on]mogelijk is.

En...hoe gaat het met Yogi zelf?
Sinds eind Oktober functioneerd ze tadellos. De kilometers zoeven fluisterstil en meer dan comfortabel onder haar wielen door.
Liggen er nog 'upgrades' in het verschiet? Wellicht laten we op termijn een afneembare trekhaak monteren en een 'bearlock' installeren.
Maar daarvoor moet ik eerst met m'n Lief in onderhandeling.
Voor de rest is het 'all quiet on the automotive front'
 
Laatst bewerkt:
Die zoomfunctie… geeft een mooi beeld weer van hoe sneeuwvlokken eruit kunnen zien.
Als ik een dichter was, schreef ik er een gedicht over
Als ik een muzikant was, schreef ik er een lied over
Als ik een schilder was, schilderde ik een winterlandschap
Helaas, ik ben het niet, ik giet er gewoon lauw water over en hops, rijden met dat ding
Proleet!! 🤨 🤣
 
Autobesitas?
Tijdens onze kilometervreter jaren maakten we gedurende een 257K km [tussen 2005 en 2010] 's lands wegen onveilig in een witte Toyota Corolla E11 sedan met de japanse dieselmotor in het vooronder, we noemden haar liefkozend 'kermit'
Leuk was het weerzien eerder vandaag met een soortgelijk exemplaar. Zoete herinneringen.
250220CCa-7282.JPG250220CCa-7283.JPG
Dus maar even samen op de 'kiek' gezet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirk_S en PimF
Dag 192 @ 132.693 km

Een defecte bandendruksensor bracht even twijfel.

Week of 3 geleden waarschuwde een lampje in ons dashboard af en aan voor een te lage bandendruk. Geen zin om hiervoor 3x pakweg 160 km af te leggen Dus voor het eerst naar een lokale onafhankelijke hybridespecialist getogen.
Zijn diagnose: a) banden OK echter b) een van de bandendruk sensors staat op omvallen.
Dus een afspraak gemaakt voor vervanging en ínleren van de nieuwe sensor.
En vandaag was de dag.

Vervangende auto was noodzakelijk echter in plaats van de 'standaard' Toyota Aygo' kreeg ik een 2 deurs Land Cruiser mee
[my 2004 diesel automaat met 332K km op de teller]
En zo droom je snel weg richting een 2 deurs Land Cruiser met een benznemotor in het vooronder.
Want oef, zo'n Land Cruiser met korte wielbasis rijdt eigenlijk ook meer dan leuk.

Maar goed, dromen mag en een 200 minuten later kreeg ik een belletje dat Yogi helemaal fris en fruitig op me stond te wachten.
En toen ik in onze eigen voiture wegreed was ik weer klaar wakker en super blij in de rustgevende stilte.

Verder nog technisch malheur meegemaakt? Buiten een versleten rubber van de wisser op de achterruit niet [vervangend wisserblad bij een lokale auto onderdelen zaak gehaald]

Conclusies
- nog immer meer dan tevreden met onze NX. Mooiste compliment kregen we onlangs gedurende een rondje Zuid Limburg met een groep mensen. Hierbij werd er 'gecarpooled' en was ik een van de 'Bob's '. Tussen twee locaties reed er iemand mee die niet kon geloven dat onze NX inmiddels meer dan 100 maanden oud is en dacht dat ik hem in het ootje nam.
- klantvriendelijke lokale onafhankelijke hybride specialist gevonden.
- Een 2 deurs Land Cruiser met benzine motor is met stip onze longlist binnengeslopen. Haar evenknie met een Lexus badge natuurlijk ook
 

Bijlagen

  • 250502CCa-1213.jpeg
    250502CCa-1213.jpeg
    2,3 MB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Dag 192 @ 132.693 km

Een defecte bandendruksensor bracht even twijfel.

Week of 3 geleden waarschuwde een lampje in ons dashboard af en aan voor een te lage bandendruk. Geen zin om hiervoor 3x pakweg 160 km af te leggen Dus voor het eerst naar een lokale onafhankelijke hybridespecialist getogen.
Zijn diagnose: a) banden OK echter b) een van de bandendruk sensors staat op omvallen.
Dus een afspraak gemaakt voor vervanging en ínleren van de nieuwe sensor.
En vandaag was de dag.

Vervangende auto was noodzakelijk echter in plaats van de 'standaard' Toyota Aygo' kreeg ik een 2 deurs Land Cruiser mee
[my 2004 diesel automaat met 332K km op de teller]
En zo droom je snel weg richting een 2 deurs Land Cruiser met een benznemotor in het vooronder.
Want oef, zo'n Land Cruiser met korte wielbasis rijdt eigenlijk ook meer dan leuk.

Maar goed, dromen mag en een 200 minuten later kreeg ik een belletje dat Yogi helemaal fris en fruitig op me stond te wachten.
En toen ik in onze eigen voiture wegreed was ik weer klaar wakker en super blij in de rustgevende stilte.

Verder nog technisch malheur meegemaakt? Buiten een versleten rubber van de wisser op de achterruit niet [vervangend wisserblad bij een lokale auto onderdelen zaak gehaald]

Conclusies
- nog immer meer dan tevreden met onze NX. Mooiste compliment kregen we onlangs gedurende een rondje Zuid Limburg met een groep mensen. Hierbij werd er 'gecarpooled' en was ik een van de 'Bob's '. Tussen twee locaties reed er iemand mee die niet kon geloven dat onze NX inmiddels meer dan 100 maanden oud is en dacht dat ik hem in het ootje nam.
- klantvriendelijke lokale onafhankelijke hybride specialist gevonden.
- Een 2 deurs Land Cruiser met benzine motor is met stip onze longlist binnengeslopen. Haar evenknie met een Lexus badge natuurlijk ook
Een beetje vakkundige garage verwisselt een enkele tpms sensor in 15-20min en dan nog even inleren, half uurtje max.
Bijzonder dat je ze je wegsturen met een leenauto voor een klusje waar je makkelijk op had kunnen wachten.
Ben benieuwd wat je aan arbeidsloon hebt mogen afrekenen..
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h
Was geen kwestie van wegsturen met een leenauto.
Was een kwestie van: nee je kan er niet op wachten
Druk druk druk, kunnen nu [drie weken geleden dus] niet zeggen wanneer we er aan kunnen beginnen.
'breng hem maar om 08:00 uur en dan bellen we je wanneer ze klaar is' .
'OK, dan heb ik vervangend vervoer nodig'.
En aldus geschiedde vanochtend.
Voor wat betreft de kosten. Moet de rekening nog opgestuurd maar die zal, desgevraagd, all-in een €80 bedragen.
Hoog, niet hoog? Ik weet het niet, boeit me eigenlijk ook niet. Was de eerste keer dat ik met deze garage zaken doe.
Klik is er, ze verstaan hun werk, doen niet moeilijk en zijn makkelijk in de omgang.
Dat is ook heel wat waard.
Dus het begin van hopelijk een lange en gelukkige relatie vwb regulier onderhoud en het sporadische technische malheur.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Johnny Le
Krijg de rekening nog opgestuurd. Die zal desgevraagd een €80 bedragen.
Ik neem aan dat dit excl de sensor zal zijn, puur arbeidsloon, dat klopt dan wel redelijk: ca 45min -1 uur gerekend, dat valt mij mee.
Op basis van het verhaal van ruim 3 uur later ophalen en leenauto had ik een stuk hogere rekening verwacht, hebben ze dan toch netjes gedaan. (y)
 
Laatst bewerkt:
@Raine
Du moment de rekening met een dreun op de deurmat valt laat ik het je weten of er buiten €80 nog bijkomende kosten zijn voor zaken als de hardware, materiaalgebruik, auto huur & BTW
 
Dat is spotgoedkoop voor de sensor. Bij de Lexus dealer kosten ze 430 euro (!) per stuk. Dus die prijzen hunzelf uit de markt. Bij mijn lokale bandenboer in Hengelo doen ze het voor 75 euro incl. plaatsen en programmeren, desgevraagd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johnny Le en Dirk_S
Je zou met zulke prijzen toch haast het idee krijgen dat ze eigenlijk geen zin hebben in dat soort klusjes, of niet dan? Als je een schilder of een stukadoor een offerte laat maken en die komt met een idioot bedrag dan is het duidelijk dat 'ie er geen zin in heeft, of geen tijd op zijn allerminst. Zeg dat dan gewoon, dat is dan ook prima. Maar 430,- voor een bandendruksensor????? :eek: