@Romke
Kan mijn selectie perceptie zijn maar....
In Japan wilden ze weleens weten waarom Chinese EV's zo goedkoop zijn. Daarom werd een sloopsessie van een BYD Atto 3 georganiseerd. Dat opende ogen.
www.autoreview.nl
Er is inderdaad een duidelijk verschil in aanpak hoe auto's in verschillende culturen worden gebouwd. Japan bouwt auto's die in principe geen gebreken mogen vertonen, het zou erg beschamend zijn als je toe moet geven dat je je werk niet goed hebt gedaan. Gezichtsverlies wordt in Japan als buitengewoon pijnlijk ervaren en dat dient te worden voorkomen. De manier om dat bij het bouwen van auto's te voorkomen is een bouwwijze die na iedere stap controleert of een bepaalde handeling correct is uitgevoerd en zo niet , dan meteen in te grijpen. Herstel is dan veel eenvoudiger dan wanneer je aan het eind van de productielijn een auto bijna volledig moet demonteren om iets te herstellen. Inmiddels ontstaan er wel scheurtjes in het imago - sjoemelpraktijken bij Hino en Daihatsu maken duidelijk dat het niet allemaal meer perfect functioneert.
In China is bij de vele fabrikanten nog geen vaste lijn te ontdekken. Gemeenschappelijk zijn de (nog) lage lonen, de gigantische binnenlandse markt, kennis van eletrische aandrijvingen (BYD is voor alles nog steeds leverancier van tractiebatterijen) en mogelijk een door de "arbeidersstaat" opgelegd regiem waarbij allerlei vormen van correctieve actie zonder enigerlei inspraak mogelijk zijn. Qua techniek leert men overigens snel, qua vormgeving zijn ze nog niet te vergelijken met de bedenksels van bijvoorbeeld Italiaanse vormgevers. Potentieel zie ik China als een toekomstig dominante leverancier omdat ze een gigantische thuismarkt hebben, op elektrisch gebied inmiddels redelijk bij de tijd zijn en omdat ze over een ruimere toegang beschikken tot allerlei essentiele grondstoffen die ook nog kunnen worden gewonnen zonder al te veel milieuvoorschriften. Opvallend is dat ook traditioneel Amerikaanse en Europese merken in aanzienlijke aantallen produceren in China - zowel voor lokale verkoop als voor verkoop in de VS en Europa.
In zekere zijn kun je het vergelijken met de ontwikkeling in Japan en Korea en inmiddels ook, op veel kleinere schaal, in Vietnam en India.
Met name Duitse fabrikanten lijkt die ontwikkeling deels te ontgaan. Daar heerst nog te vaak het idee dat "deutsche Kwalitätsarbeit" zich vanzelf wel verkoopt. Die kwaliteit is bij een aantal modellen inmiddels echter wel tot een bedenkelijk niveau gedaald en blijkt steeds vaker een lege huls. Amerikanen maken zich over hun vehikels helemaal geen zorgen - de eigen markt is natuurlijk best groot en "size matters" en goedkope brandstof is er ook genoeg.
Op termijn zullen er van de zeer vele Chinese merken een groot aantal verdwijen, maar BYD lijkt behoorlijk goede papieren te hebben. Het vergelijken van verkoopprijzen van auto's in diverse landen is ingewikkeld doordat lokale overheden de uiteindelijke prijs voor sterk beinvloeden. Uiteindelijk kun je auto's alleen maar winstgevend verkopen als je ze relatief goedkoop kunt bouwen en daarvoor is efficiente fabrikage en een zeer groot aantal nodig. Om dat bij te willen sturen door het hanteren van allerlei selectieve importheffingen is meestal geen goed idee.