Ikigai - Life & Times with Lexus

Mooie sjieke kleur, die zie je vrijwel niet in Nederland rijden.
Veel plezier ermee, hier ga je voorlopig geen spijt van krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
met dank aan @Frank2b

fillumpie afkomstig van het Team van Fifth Gear [o.a. Vicky & Tiff]
Met een gedeeltelijke XPost van mijn hand uit het Ctrl-Alt-Delete topic
qte...
Wel grappig om te zien dat ze met vier volwassenen niet bepaald voorzichtig off-road gaan. Goed om te weten.
Dus wanneer de nood aan de man is kan onze NX met haar Pirelli Cinturato All Seasons SF2 schoeisel goed uit de voeten.
Terwijl je in de Nederlandse Auto pers leest dat zo’n AWD NX300h daarvoor bepaald niet in de wieg gelegd is.
Weer zo’n misvatting in de categorie CVT geloei.
...unqte


en 'zelf' gevonden:
a] een informatieve bewegende delen over wat zo'n NX nu in 12 maanden aan kwubbeltjes kost [wel in de UK en in vergelijking met een dieselende Landrover Evoque]
b] een soortgelijk overzicht, maar dan uit de US of A

Plus wellicht 'de' verklaring waarom Toyota & Lexus niet bepaald vooraan lopen als het gaat om de ontwikkeling van EV's
 
Laatst bewerkt:
Plus wellicht 'de' verklaring waarom Toyota & Lexus niet bepaald vooraan lopen als het gaat om de ontwikkeling van EV's
Ik denk dat dat niet "de" verklaring is waarom ze achter lopen. Ze lopen naar mijn gevoel helemaal niet achter. Ze leveren al tientallen jaren (deels) electrische auto's. Waarmee ze wel achter lopen (en dat geldt ook voor alle andere fabrikanten) is de te gebruiken tractiebatterij. Die zijn allemaal nog buitengewoon groot en zwaar en bezorgen iedere EV een stevig overgewicht. Dat zal pas gaan veranderen als er nieuwe typen tractiebatterij op de markt komen die zowel een veel hogere energiedichtheid, minder volume en gewicht hebben en ook nog eens een acceptabele levensduur hebben, sneller kunnen worden opgeladen en eventueel goedkoop worden vervangen. Die situatie is er nog niet - de inschatting nu is dat de eerste exemplaren in 2026 beschikbaar komen. Die datum kan ook nog wel eens worden verschoven.

Vanaf dat moment wordt het zinvol om EV's in grote aantallen en een acceptabele prijs te bouwen - mits je in een omgeving woont waar electriciteit betrouwbaar en goedkoop in voldoende mate beschikbaar is. Om dan een EV te kunnen leveren, is geen specifieke kennis nodig - een electrische aandrijflijn en een passende tractieaccu kun je dan als fabrikant dan inkopen. Tegen die tijd zijn waarschijnlijk 70% van de huidige Chinese fabrikanten al weer verdwenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
@Romke
Kan mijn selectie perceptie zijn maar....
Er is inderdaad een duidelijk verschil in aanpak hoe auto's in verschillende culturen worden gebouwd. Japan bouwt auto's die in principe geen gebreken mogen vertonen, het zou erg beschamend zijn als je toe moet geven dat je je werk niet goed hebt gedaan. Gezichtsverlies wordt in Japan als buitengewoon pijnlijk ervaren en dat dient te worden voorkomen. De manier om dat bij het bouwen van auto's te voorkomen is een bouwwijze die na iedere stap controleert of een bepaalde handeling correct is uitgevoerd en zo niet , dan meteen in te grijpen. Herstel is dan veel eenvoudiger dan wanneer je aan het eind van de productielijn een auto bijna volledig moet demonteren om iets te herstellen. Inmiddels ontstaan er wel scheurtjes in het imago - sjoemelpraktijken bij Hino en Daihatsu maken duidelijk dat het niet allemaal meer perfect functioneert.

In China is bij de vele fabrikanten nog geen vaste lijn te ontdekken. Gemeenschappelijk zijn de (nog) lage lonen, de gigantische binnenlandse markt, kennis van eletrische aandrijvingen (BYD is voor alles nog steeds leverancier van tractiebatterijen) en mogelijk een door de "arbeidersstaat" opgelegd regiem waarbij allerlei vormen van correctieve actie zonder enigerlei inspraak mogelijk zijn. Qua techniek leert men overigens snel, qua vormgeving zijn ze nog niet te vergelijken met de bedenksels van bijvoorbeeld Italiaanse vormgevers. Potentieel zie ik China als een toekomstig dominante leverancier omdat ze een gigantische thuismarkt hebben, op elektrisch gebied inmiddels redelijk bij de tijd zijn en omdat ze over een ruimere toegang beschikken tot allerlei essentiele grondstoffen die ook nog kunnen worden gewonnen zonder al te veel milieuvoorschriften. Opvallend is dat ook traditioneel Amerikaanse en Europese merken in aanzienlijke aantallen produceren in China - zowel voor lokale verkoop als voor verkoop in de VS en Europa.

In zekere zijn kun je het vergelijken met de ontwikkeling in Japan en Korea en inmiddels ook, op veel kleinere schaal, in Vietnam en India.

Met name Duitse fabrikanten lijkt die ontwikkeling deels te ontgaan. Daar heerst nog te vaak het idee dat "deutsche Kwalitätsarbeit" zich vanzelf wel verkoopt. Die kwaliteit is bij een aantal modellen inmiddels echter wel tot een bedenkelijk niveau gedaald en blijkt steeds vaker een lege huls. Amerikanen maken zich over hun vehikels helemaal geen zorgen - de eigen markt is natuurlijk best groot en "size matters" en goedkope brandstof is er ook genoeg.

Op termijn zullen er van de zeer vele Chinese merken een groot aantal verdwijen, maar BYD lijkt behoorlijk goede papieren te hebben. Het vergelijken van verkoopprijzen van auto's in diverse landen is ingewikkeld doordat lokale overheden de uiteindelijke prijs voor sterk beinvloeden. Uiteindelijk kun je auto's alleen maar winstgevend verkopen als je ze relatief goedkoop kunt bouwen en daarvoor is efficiente fabrikage en een zeer groot aantal nodig. Om dat bij te willen sturen door het hanteren van allerlei selectieve importheffingen is meestal geen goed idee.
 
En we noemen haar 'Yogi'

De eerste snelweg ervaringen.
Afgelopen zondag stond er familiebezoek in het Flevolandse op het programma. De dag waar op EHV Airport gedurende de gehele dag wegens dichte mist vele vluhten geannuleerd werden. Kortom de uitgelezen mogelijkheid om te ervaren hoe onze Yogi bevalt gedurende een 150+ km rit.
[350 km totaal bij een mistige 8 °C met GPS gemeten 100 km/u]

Lang verhaal kort: je zoeft soeverein en comfortabel door de flarden mist richting bestemming.

Wel 1 leerpuntje: komend van een EV is, op de snelweg, bij Yogi, de instelling 'ECO' volstrekt onvoldoende. Ffff fluks een hypermiler inhalen blijkt bij die instelling een illusie. De instelling 'Sport' bevalt ons dan een stuk beter.

Wat verder onderweg opviel waren, hoewel het zicht op geen enkel moment onder de 100 m zakte, de vele medeweggebruikers welke lieten zien dat hun mistachterlicht[en], in tegenstelling tot hun richtingaanwijzers, perfect deden waarvoor ze bedoeld zijn. Terwijl de adaptive cruisecontrol haar werk onopvallend doelmatig uitvoerd.

Het ontbreken van de HUD – mousepad bediening – de veelheid aan moderne stumperhulpjes ervaren we niet als een gemis. Wat we de komende wintermaanden wellicht wel gaan missen is het voor vertrek voorverwarmen van het interieur wanneer de temperaturen onder het nulpunt zakken. Wanneer dat na de winter echt als een gemis ervaren is laten we [wanneer dat technisch mogelijk is] een standkachel plaatsen.
 
Een President line zónder HUD en standkachel? Zit er op mijn versie wél op in ieder geval. En ook in ECO stand gaat inhalen zeer gemakkelijk. :cool:

ps: Waarom geven mensen hun auto (en andere bezittingen) een naam? :rolleyes:
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
@sanookh
Denk dat er bij de NX in 8 jaar tijd [onze Yogi rolde tenslotte in 2016 van de lopende band] wat aan de uitrusting gesleuteld is om meer aan de 'behoeftes' van de klant tegemoet te komen.
Wat is er mis aan het geven van een naam aan, in dit geval, een vierwieler.
Gezien de kleur van onze NX 'Autumn Shimmer Pearl' en haar goedmoedige karakter legden wij de link naar een bruine beer.
En zo komen we op Yogi Bear, kortweg Yogi. Voor de jongeren onder ons Yogi Bear was een van de hoofdpersonen in een tekenfilm serie uit onze prille jeugd.

Iets ander wat ons, sinds we weer benzine tanken, opvalt is het verschil in literprijs van bijv. E10 tussen Nederland en la Belgique.
Schommelde dat verschil in onze Priusdagen zo rond de 18%, tegenwoordig is dat verschil gestegen tot een 25%. [referentie: prijs aan de pomp in la Belgique vs de GLA - Gemiddelde Landelijke Adviesprijs - in ons kikkerlandje]
Was dus niet echt verwonderlijk dat eerder deze ochtend bij ons 'vaste' tankstation een fikse wachtrij met geel gekentekende auto’s stond. We zijn toen maar een tankstation verder la Belgique ingetrokken alwaar de E10 nog wat minder duur was .
 
Laatst bewerkt:
Oorzaak is denk ik vooral dat het een Italiaanse wagen is. Uitrustingsniveau is zelden gelijk op de verschillende markten.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel