12V accu leeg. Hoe achterklep te openen

PJL

Actief
29 jun 2015
165
40
28
Ik wilde vanmorgen verse croissants gaan halen, stapte in mijn UX en.....niets. 12V accu leeg.
Ik zou een poging willen wagen hem op te laden om daarna naar de garage te gaan om hem te vervangen.
Weet iemand hoe ik de achterklep kan openen om zo bij de accu te komen?
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
Zit er bij de UX misschien een12 volt aansluiting onder de motorkap bij de zekeringkast? Of..... , Kan je misschien met gewone sleutel(sleutelbaard) in de buurt van kentekenverlichting kofferbak de klep openen?
 

PJL

Actief
29 jun 2015
165
40
28
Bedankt voor de eerste reacties. Ik wil graag bij de accu komen om die rechtstreeks op te laden (om morgen naar de garage te gaan om hem te vervangen). Een lader op de jumpstartpunten, die ik al kende, werkt niet.
 

Lexy

Actief
17 mrt 2023
145
73
28
Als je van binnen onder op de achterklep kijkt, zie je dan een afgedekte uitsparing in de bekleding? Zo ja, dan zou je deze eruit kunnen wippen en zo bij het slot komen. Of dat zo bij de UX zit weet ik niet, maar ik zag dat bij andere type Lexus. De laatste afbeelding is m.i. van een UX
 

Bijlagen

  • 02686D67-87CB-44E4-BCF2-C6D7A9191DCF.jpeg
    02686D67-87CB-44E4-BCF2-C6D7A9191DCF.jpeg
    369,8 KB · Weergaven: 22
  • 25CEF442-97E5-403B-A68C-7A4DF0528E5A.jpeg
    25CEF442-97E5-403B-A68C-7A4DF0528E5A.jpeg
    283,6 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:

PJL

Actief
29 jun 2015
165
40
28
Ik ben inmiddels via de achterdeur, met neergeklapte banken bij de accu gekomen en heb een 12V acculader aangesloten. Eerste indruk is dat hij niet laadt. Morgen verder kijken met Lexus dealer. Ondanks mijn 36 maanden gebruikte Lexus garantie, blijk ik geen recht op depannage, hulp aan huis te hebben. Ook morgen navragen.
 

PJL

Actief
29 jun 2015
165
40
28
Ik heb inmiddels een professionele lader in huis, kan ook kick starten. Dat lijkt me, gelet op de nogal licht uitziende pluspool geen goed plan. Morgen weer een dag. Ik lijd in stilte aan de rand van mijn zwembad.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
261
151
43
Ik ben dan wel benieuwd wat je gebruik profiel van de auto is. Rij je zo weinig? Of hebben die moderne Lexii een probleem met lekstroom... Want ik lees het best veel de laatste tijd die NX, RX en nu UX met lege accu's.
 

Lexy

Actief
17 mrt 2023
145
73
28
Het is idd wel een dingetje. Op het forum in de VK, USA lees je er ook veel over. En ook bij Toyota speelt dit.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
586
1
386
63
En alleen de nieuwe modellen, de oudere generatie NX heeft er voor zover ik weet geen last van, de mijne iig niet.
 

PJL

Actief
29 jun 2015
165
40
28
Ik rijd ca 25.000 km per jaar. Ca 10.000 km autoroute. Voor de rest vooral departementale wegen, weinig stadsverkeer. De minimumafstand bedraagt ca 15 km (heen en weer naar de bakker of supermarkt).
De auto heeft net zijn 60.000 beurt gehad (22.000 sinds eind juli gereden). Toen was de accu ok volgens het rapport.
Ofwel het zou niet aan mijn rijgedrag mogen liggen.
De depanneur komt om 14.00 uur.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
261
151
43
Ik rijd ca 25.000 km per jaar. Ca 10.000 km autoroute. Voor de rest vooral departementale wegen, weinig stadsverkeer. De minimumafstand bedraagt ca 15 km (heen en weer naar de bakker of supermarkt).
De auto heeft net zijn 60.000 beurt gehad (22.000 sinds eind juli gereden). Toen was de accu ok volgens het rapport.
Ofwel het zou niet aan mijn rijgedrag mogen liggen.
De depanneur komt om 14.00 uur.
Bedankt voor de update. Dat zou dus goed moeten gaan idd.
Ikzelf heb dit met mij auto's (allemaal Lexus) nog nooit meegemaakt.
Lees wel regelmatig foutief gebruik van de hybride in relatie tot het aanzetten en "op contact" zetten. Op de Ready stand wordt de 12v accu altijd opgeladen, dat geldt voor alle Toyota/Lexus hybrides.
Op de accessoire stand wordt de accu NIET opgeladen. Er zijn blijkbaar mensen die ergens wachten (bv. de vrouw is aan het winkelen) en naar de radio willen luisteren met de auto uit. Daar wordt dan de accessoire stand voor gebruikt (die stand hebben hybrides eigenlijk niet) en als dat langer dan een kwartier is dan snap je de gevolgen voor de 12v accu.
3de mogelijkheid is op versnelling stand N, ook dan wordt de 12v accu niet opgeladen. Dus ik denk dat voor veel mensen het een gevalletje RTFM is. Lees de handleiding en leer de auto beter, heb je alleen maar voordelen mee.
Ga zelf overigens wel een accubooster aanschaffen voor de zekerheid. En dan meer omdat ik hem minder gebruik en na 5 jaar de accu minder wordt. Heb er wel 3 jaar geleden een originele Panasonic accu in gekregen. In de LS600h zit gelukkig een joekel van een accu, dus verwacht (en heb) geen problemen.
Houd ons op de hoogte van je problematiek want ik ben benieuwd waar de werkelijke oorzaak ligt, gebruik of ontwerp of een combinatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: ISNX

PJL

Actief
29 jun 2015
165
40
28
Weinig analyse van de kant van de garage. Accu morsdood, dus vervangen. De dépanneur, de garagist van de Citroën garage op 8 km afstand, was binnen 1 minuut klaar met zijn koffertje. Snel verdiend (kosten Lexus garantie). Daarna 169 km heen en weer gereden naar Toyota garage, die de accu in voorraad had. € 169 afgetikt en weer naar huis. Ik denk over een jaar of wat ook zo'n jumpstartkoffertje in de auto te leggen. Er is ruimte genoeg in alle gaten onder de bagageruimte. Dit was de eerste keer in minstens 25 jaar dat een auto me liet staan. Geen slechte score, maar onhandig.
Dank voor jullie suggesties !
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexy en Bobusa
2 okt 2021
203
123
43
Zelf heb ik ook nog nooit accu problemen gehad in de 2en1/2 jaar dat ik de auto nu heb, maar als ik het mij goed herinner geeft mijn NX na 10 minuten op de ‘accessoire stand’ een melding en schakelt die automatisch uit. Ik heb het intussen afgeleerd om mijn voertuig in deze stand te zetten wanneer ik ergens aan het wachten ben. Of ik zet hem dan in de Ready stand, of ik zing dan zelf maar wat (niet om aan te horen maar nog altijd beter dan gesakker en gevloek omwille van een platte accu ;)). Mijn schoonbroer heeft een Toyota en zijn garagist heeft hem ook aangeraden nooit de ‘accessoire stand’ te gebruiken wegens zeer slecht voor de accu.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

VARRO

Nieuw hier
8 apr 2023
11
0
1
Een jaar geleden was de accu ook plat na vier dagen niet te hebben gereden , pechdienst via lexus kwam de wagen opstarten, deze gaf mij de raad nr garage te gaan voor nieuwe, bij lexus nieuwe accu aangeraden prijs 600,00 ik vond dit duur dan stelde men mij een andere accu voor 200,00 maar deze paste niet,toen vertelde mij een werknemer dat mijn oude accu nog ok was ? tot heden is die nog ok !.Maar weet iemand accu's te koop voor een pak minder dan 600 eu ? bovendien moest ik 3 maanden wachten op de levering van de accu !.
Mijn wagen 300 GS H van 2013
 

Lexy

Actief
17 mrt 2023
145
73
28
Op verschillende sites kun je via kenteken of model de geschikte accu opvragen.
En meet je huidige accu. Vaak worden de afmetingen vermeld incl. polen.
Man, 600 euro voor een accu!? Tja het moet ergens aan verdient worden.
Vandaar dat ze bij Lexus niet zo happetig zijn om de accu onder garantie te vervangen.
 
Laatst bewerkt:

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
95
55
18
Zelf heb ik ook nog nooit accu problemen gehad in de 2en1/2 jaar dat ik de auto nu heb, maar als ik het mij goed herinner geeft mijn NX na 10 minuten op de ‘accessoire stand’ een melding en schakelt die automatisch uit. Ik heb het intussen afgeleerd om mijn voertuig in deze stand te zetten wanneer ik ergens aan het wachten ben. Of ik zet hem dan in de Ready stand, of ik zing dan zelf maar wat (niet om aan te horen maar nog altijd beter dan gesakker en gevloek omwille van een platte accu ;)). Mijn schoonbroer heeft een Toyota en zijn garagist heeft hem ook aangeraden nooit de ‘accessoire stand’ te gebruiken wegens zeer slecht voor de accu.
En wat is dan het gedrag in de POWER ON stand, dus niet de Accessoire-stand, maar de stand:
- na 2x indrukken van de startknop, maar zónder op de rem gestaan te hebben
- waarin ook de ventilator blaast e.d.
- maar geen READY-lampje brandt.

Is dat een "uitgebreide accessoire-stand", of slaat de motor dan wel zonodig aan om de 12V-accu bij te laden (of wordt dan de hybride-accu daarvoor gebruikt)???