Aangenaam, Basje

BasjeIS250

Nieuw hier
8 dec 2023
3
10
3
Hallo mede Lexus eigenaren,

Ik ben Basje (2 meter) uit Breda en sinds 1 December 2022 eigenaar geworden van deze Full option RWD Lexus IS250 Executive van 2007 die net een beetje extra liefde nodig had, met bijna 278.xxx km op de teller had ie naar verwachting wat steenslag en kleine plekjes die ik na een half jaar rijden had aangepakt na het kijken of ie zijn eerbare Lexus badge waardig was. En ja, zelfs met die km stand (ondertussen bijna 290.xxx km) nog steeds een enorm frisse motor en zit aan de 7.1 seconden aan de 100!

Precies de power die ik zocht, maar toch super comfortabel en enorme luxe en een jappanner! Heerlijk! En toch nog 650km op een tank kunnen halen, maar nooit minder dan 500km op 1 tank met de V6 RWD automaat... knap!!

Na het spuiten een tijdje later laten polijsten en in al die maanden onderdelen verzameld en kort daarna alles voorzichtig alles gemonteerd en ik rij nu al een paar maanden zo rond. Heb hem nu exact 1 jaar en 7 dagen en nog steeds moet ik omkijken als ik de auto verlaat en hou ik nog ENORM veel van die auto! Wat een heerlijk fantastische bak!!

Ik heb nog een aantal dingen die ik eraan wil doen, maar dat komt volgende lente/zomer!
Zoals:
Compleet subtiel bumperlip setje
En verlagen.

Met hoe en wat verlagen weet ik nog niet, want ik vind hem eigenlijk perfect nu. Lekker comfy als je aan het cruisen bent, maar echt lekker sportief als je 'm goed in de bochten gooit!
Iemand een aanrader? Ik zat te denken aan verlagingsveren, maar max 20/25mm...
Onmogelijke zoektocht, ik weet het...

Sommige panelen hebben nog een beetje liefde nodig en er zijn altijd dingen om te perfectioneren of personaliseren (ik noem het geen tunen als het geen performance upgrade is)

Kort (tja...) lijste tot zo ver wat ik eraan gedaan heb:
Optisch
-Gehele neus laten spuiten
-Achterbumper en 1 sideskirt laten spuiten
-Honinggraad grille
-Originele chrome grille lijst zwart gespoten met speciale lak
-Nieuwere type logo met lichte tint
-ramen laten tinten
-dak hoogglans zwart
-achterruit spoiler hoogglans zwart
-Maxxton Design kofferbak spoiler hoogglans zwart
-Borbet hoogglans zwart 18 inch velgen
-Remklauwen semi gloss BMW M3 Purple Silk gespoten
-HCMOTIONZ koplampen met opstart animatie + dynamic knipperlicht
-HCMOTIONZ achterlichten met opstart animatie + dynamic knipperlicht
-zwarte dynamic zijknippelichten

-achterste katalysators verwijderd
(Was puur voor wat extra geluid, maar gaf ook net een wat betere gas reactie en een wat fijner toerenverloop)
-JMTuning sierstukker op de originele demper gelast (originele verwijderd)
-middendemper vervangen voor een waarvan ik nu de naan vergeten ben... igg een oud vertrouwd merk

-8 inch subwoofer in het skiluik geplaatst met dubbele laag donkerbruin hout
-versterker in de "gereedschap" bak bij het reservewiel geplaatst
-bass remote onder het stuur
-interieur gewrapt, maar dit is lelijk gedaan dus dat moet nog eens goed gedaan worden

Al met al, weer een heerlijk project, een fantastische bak die iedere cent waard is om erin te stoppen!
Ik wilde deze auto al een heel wat jaren, maar ik wou wachten tot een "verstandige" leeftijd, ondertussen 31 sinds 2 maanden.
Ik moest eerst nog eens de nurburgring op, beide circuits heb ik in Nederland gehad.

Alleen maar aan het genieten van deze auto, iedere keer weer een glimlach zodra ik uit de deur stap, in de auto en uit de auto!

Ik wil Anton van Kakerken ook enorm bedanken voor het geruststellen van mijn onzekerheden en ik kan alleen zeggen. Je hebt gelijk! Zelfs met bijna 3 ton, nog steeds een starten, rijden, onderhoud en tanken. Zelfs met mijn voet van lood en handen van max verstappen hier en daar nog wel eens!
 

Bijlagen

  • Screenshot_20231208_185121_Gallery.jpg
    Screenshot_20231208_185121_Gallery.jpg
    776 KB · Weergaven: 59
  • Screenshot_20231208_185123_Gallery.jpg
    Screenshot_20231208_185123_Gallery.jpg
    754,4 KB · Weergaven: 55
  • Screenshot_20231208_184727_Gallery.jpg
    Screenshot_20231208_184727_Gallery.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 53
  • Screenshot_20231208_184730_Gallery.jpg
    Screenshot_20231208_184730_Gallery.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 55
  • Screenshot_20231208_185715_Gallery.jpg
    Screenshot_20231208_185715_Gallery.jpg
    125,5 KB · Weergaven: 54
  • Screenshot_20231208_185721_Gallery.jpg
    Screenshot_20231208_185721_Gallery.jpg
    146,6 KB · Weergaven: 59
  • Screenshot_20231208_185743_Gallery.jpg
    Screenshot_20231208_185743_Gallery.jpg
    195,3 KB · Weergaven: 60
  • Screenshot_20231208_185542_Gallery.jpg
    Screenshot_20231208_185542_Gallery.jpg
    357,9 KB · Weergaven: 60
  • Screenshot_20231208_183410_Gallery.jpg
    Screenshot_20231208_183410_Gallery.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 60
  • Screenshot_20231208_183256_Gallery.jpg
    Screenshot_20231208_183256_Gallery.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 66

Johno

Actief
23 jan 2022
460
204
43
Welkom, dat ziet er top uit. Veel mooie en sportieve kilometers gewenst
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
835
1
428
63
Met hoe en wat verlagen weet ik nog niet, want ik vind hem eigenlijk perfect nu. Lekker comfy als je aan het cruisen bent, maar echt lekker sportief als je 'm goed in de bochten gooit!
Iemand een aanrader? Ik zat te denken aan verlagingsveren, maar max 20/25mm...
Ik zou er lekker niks aan doen. Als je hem nu perfect vind dan moet je ‘m ook zo laten lijkt mij. Vaak hoor ik dat “het er niet uit ziet” dat een auto “te hoog” staat. Soms vind ik dat ook, maar soms is mijn smaak anders. Er zijn vele manieren om een auto te verlagen die passen bij de vele verschillende budgetten. El cheapo kan, tot ver over de aanschafprijs van de auto in kwestie. Hoewel het er dan vaak wel “beter uit ziet” in de ogen van de eigenaar, is het rijgedrag er meestal op achteruit gegaan. Maar hey; “wie mooi wil zijn, moet…”;)

Kortom; lekker zo laten. Als je er een Ring-tool van wil maken is ie af fabriek veel en veel te soft. Mijn ervaring is dat wanneer je echt gaat pushen (op de openbare weg) dat ie op 70-80% van zo’n kunnen te zweverig wordt.

Maar eh, ik lees dat je een Executive hebt? Dan zal er Mark Levinson in zitten, maar toch een 8 inch sub geplaatst? Erbij of i.p.v. de sub van ML? Klinkt dat echt anders of is het een aanvulling om het maar zo te noemen?
 

BasjeIS250

Nieuw hier
8 dec 2023
3
10
3
Dankje Johno!

En D34m0n, dit is ondertussen mijn 17e auto en heb meer ze bijna allemaal verlaagd van veren, vaste verlagingsets (dus sport veren en sport poten) tot schroefsets.

Maar het gaat me inderdaad net om dat stukje aestetic, net die wheelgap inkorten.
Maar zoals ik zeg tussen de 20/25mm rondom, maar dat is niet te vinden helaas...
Enig aanrader voor een fatsoenlijk setje veren die niet lager gaan dan 30mm en toch nog lekker comfortabel zijn?

En wat betreft de sub, het bekende kwaaltje dat ie kapot gaan, ik had hem gefixt maar paar maanden later toch weer begeven.
Ik wou een free air subwoofer, en deze 10 inch was de enige voor een redelijke prijs, maar paste natuurlijk niet in het gat van de originele.

En deze kan natuurlijk wat harder en heeft meer bereik en het maakt het geluid net iets voller. Maar het ging voor mij voornamelijk voor de aanvulling van de muziek, niet de klapperende bass. Die tijd heb ik gehad
 

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
en nog steeds moet ik omkijken als ik de auto verlaat
Dat heb ik ook met mijn auto en zolang je dat hebt weet je dat je de goede keuze hebt gemaakt :)

Bedankt voor je uitgebreide introductie ook en de foto's, hartstikke leuk om te lezen en te zien.

PS Bass moet je voelen, niet horen dus goed bezig :trollface:
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
835
1
428
63
vaste verlagingsets (dus sport veren en sport poten)
Dit lijkt mij de best passende optie, zoveel ervaring als jij hebt met eigen auto’s verlagen heb ik niet. Ik heb wel erg veel verhalen gehoord en gelezen dat ik niet de illusie heb voor onder de €1000 klaar te zijn voor een goede setup (veel verhalen doen je dat wel laten geloven). Er is hier iemand op het forum die een degelijke aanpak heeft gekozen voor een versleten onderstel van een GS. Gezien jouw historie schat ik in dat je zelf het nodige kunt uitvoeren. De juiste selectie van onderdelen lijkt mij erg lastig als je niet goed in die materie zit. Ik heb voor m’n MX-5 de boel uitbesteed aan een specialist. Die heeft alleen de bestaande schokdempers en bumpstops onder handen genomen en dat was al €1500,- .

En wat betreft de sub, het bekende kwaaltje dat ie kapot gaan, ik had hem gefixt maar paar maanden later toch weer begeven.
Ik wou een free air subwoofer, en deze 10 inch was de enige voor een redelijke prijs, maar paste natuurlijk niet in het gat van de originele.

En deze kan natuurlijk wat harder en heeft meer bereik en het maakt het geluid net iets voller. Maar het ging voor mij voornamelijk voor de aanvulling van de muziek, niet de klapperende bass. Die tijd heb ik gehad
De mijne doet het nog steeds “knock-on-wood”. Die tijd van klapperende bass en massage door middel van geluid heb ik ook gehad. m’n eerste auto had de helft minder aan bagageruimte door allerlei versterkers en een joekel van een subwoofer. Ik heb toen in korte tijd verschillende auto’s achter elkaar gehad en steeds de boel overgezet naar de opvolger, zelfs al wist ik dat het voor niet langer dan drie maanden zou zijn :trollface:. Ik heb twee leaseauto’s voorzien van eigen apparatuur, toen die leaseperiode voorbij was en ik zelf auto’s moest kopen zocht ik meer naar een gulden middenweg, standaard speakers in de deuren en dashboard combineren met een 12 inch sub van Boston Acoustics :sneaky:. Als we op vakantie gingen met die auto dan koppelde ik de sub af, deed een stuk rubber in de 12V zekeringhouder van de versterker en had bijna alle bagageruimte tot m’n beschikking. De auto’s die ik daarna kocht hadden een Bose geluidsinstallatie af fabriek (mwah…) of een Mark Levinson. Die laatste heb ik nu nog en bevalt prima. Het is zeer zeker geen 12 inch sub, maar ik vind het mooi genoeg.
 

BasjeIS250

Nieuw hier
8 dec 2023
3
10
3
Dat heb ik ook met mijn auto en zolang je dat hebt weet je dat je de goede keuze hebt gemaakt :)

Bedankt voor je uitgebreide introductie ook en de foto's, hartstikke leuk om te lezen en te zien.

PS Bass moet je voelen, niet horen dus goed bezig :trollface:

Absoluut! Geduldig gewacht met de juiste keuze haha
Geen probleem, beter 1x goed duidelijk dan 10x een klein beetje. Koste ff wat tijd maar dan heb je ook wat.

Dit lijkt mij de best passende optie, zoveel ervaring als jij hebt met eigen auto’s verlagen heb ik niet. Ik heb wel erg veel verhalen gehoord en gelezen dat ik niet de illusie heb voor onder de €1000 klaar te zijn voor een goede setup (veel verhalen doen je dat wel laten geloven). Er is hier iemand op het forum die een degelijke aanpak heeft gekozen voor een versleten onderstel van een GS. Gezien jouw historie schat ik in dat je zelf het nodige kunt uitvoeren. De juiste selectie van onderdelen lijkt mij erg lastig als je niet goed in die materie zit. Ik heb voor m’n MX-5 de boel uitbesteed aan een specialist. Die heeft alleen de bestaande schokdempers en bumpstops onder handen genomen en dat was al €1500,- .


De mijne doet het nog steeds “knock-on-wood”. Die tijd van klapperende bass en massage door middel van geluid heb ik ook gehad. m’n eerste auto had de helft minder aan bagageruimte door allerlei versterkers en een joekel van een subwoofer. Ik heb toen in korte tijd verschillende auto’s achter elkaar gehad en steeds de boel overgezet naar de opvolger, zelfs al wist ik dat het voor niet langer dan drie maanden zou zijn :trollface:. Ik heb twee leaseauto’s voorzien van eigen apparatuur, toen die leaseperiode voorbij was en ik zelf auto’s moest kopen zocht ik meer naar een gulden middenweg, standaard speakers in de deuren en dashboard combineren met een 12 inch sub van Boston Acoustics :sneaky:. Als we op vakantie gingen met die auto dan koppelde ik de sub af, deed een stuk rubber in de 12V zekeringhouder van de versterker en had bijna alle bagageruimte tot m’n beschikking. De auto’s die ik daarna kocht hadden een Bose geluidsinstallatie af fabriek (mwah…) of een Mark Levinson. Die laatste heb ik nu nog en bevalt prima. Het is zeer zeker geen 12 inch sub, maar ik vind het mooi genoeg.

Er zijn zo veel opties gelukkig voor deze auto, het liefst air ride... maar dan kost het ook enorm veel als je een fatsoenlijke wil helaas.

Voor 1200 heb je al een goed schroefsetje van BC-Racing of Tein, maar voor maar 30mm max verlaging en gezien ik al tevreden ben hoe de en de schokdempers reageren vind ik dat een beetje onzin. Daarom neig ik naar een setje veren.
Maar voor nu is alles mogelijk, misschien een verstandige kosten keuze of weer een impulsiefe flinke aankoop omdat ik de knoop doorhak met de woorden: "F*ck it..." die gebruik ik iets te vaak, maar levert mooie dingen op hahaha

Klinkt als goed spul! Ik wou het juist zo subtiel mogelijk houden in deze auto en zo min mogelijk ruimte in laten nemen, zodat de kofferbak volledig nuttig blijft. Die skiluik... tja ik ski nooit en als ik iets langs moet kopen heb ik altijd wel een bus... oftewel geen gemis.
Wel goed de kofferbak isoleren van de rest van de hele auto, dat is een vereiste van een free air subwoofer! Dit 10 inch woofertje was maar 100 euro maar het merk HiFonics is echt top spul uit Amerika, ik ben er al 10 jaar bekend mee.
En met een aparte kleine versterker en bass remote kun je alles zelf instellen zoals je wil!

En ja, idd een Mark Levinson systeem met navigatie. De bass van de radio heb ik standaard 2 tandjes minder en met de bass remote kan ik de juiste hoeveelheid van de sub toevoegen. Ene dag een beetje meer, andere dag wat minder. Met vrienden in de auto kan ie wat harder, met m'n vriendin een beetje minder haha
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
219
63
Welkom, toffe bak ! Tof dat je er gelijk een paar foto's bij zet ! Maarre ik ben niet zo bekend met de IS gen2. maar wat doet een setje veren van de F-Sport ?
dan heb je veren die Lexus aproved zijn ! ;-) en de verlaging zal meevallen denk ik.

In de Toyota wereld zijn dit overigens vaak Eibach veren.. maar nogmaals bij deze IS weet ik dat niet precies.

enne veel veilige km's toegewenst en ik hoop dat je een project topic aanmaakt :)

Groet'n !
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975

mark75

Nieuw hier
13 okt 2012
21
4
3
bij de mijne zitten er orginele F-sport veren/schokbrekers onder.
hoeveel cm dat lager is weet ik niet maar hij heeft voor nu iets te veel wielvlucht.
 

Bijlagen

  • 14-06-12_1646.jpg
    14-06-12_1646.jpg
    173,5 KB · Weergaven: 33

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
141
43
Dit lijkt mij de best passende optie, zoveel ervaring als jij hebt met eigen auto’s verlagen heb ik niet. Ik heb wel erg veel verhalen gehoord en gelezen dat ik niet de illusie heb voor onder de €1000 klaar te zijn voor een goede setup (veel verhalen doen je dat wel laten geloven).
Ik was ongeveer 550 euro kwijt voor mijn TEIN schroefset (via de UK, maar dat was nog voor de Brexit, dus geen gedoe met importkosten) waar ik al enkele jaren zeer tevreden over ben. Wel zelf gemonteerd, wat de kosten nogal drukt.

Je kunt natuurlijk ook doen zoals de vorige eigenaar van mijn auto: de originele veren gewoon inkorten door er een stuk vanaf te slijpen :ROFLMAO:
(disclaimer: dit was geen serieus advies, maar was destijds wel de situatie)
 

nigelvm

Hoort erbij
27 nov 2022
28
39
13
En wat betreft de sub, het bekende kwaaltje dat ie kapot gaan, ik had hem gefixt maar paar maanden later toch weer begeven.
Ik wou een free air subwoofer, en deze 10 inch was de enige voor een redelijke prijs, maar paste natuurlijk niet in het gat van de originele.

En deze kan natuurlijk wat harder en heeft meer bereik en het maakt het geluid net iets voller. Maar het ging voor mij voornamelijk voor de aanvulling van de muziek, niet de klapperende bass. Die tijd heb ik gehad
allereerst super gave bak! Mijn ML subwoofer in mijn GS300 is helaas ook gesneuveld en ik ben al maanden op zoek naar een leuke vervanger als aanvulling van de muziek, zou je me iets meer kunnen vertellen over hoe je het hebt aangesloten? Ik heb al even zitten zoeken naar een free-air sub maar deze zijn er nauwlijks te vinden in 10", laat staan met de absurde 8 ohm waarop de standaar subwoofer draait. Een vervangende Mark Levinson subwoofer zag ik ook niet zitten aangezien deze waarschijnlijk toch weer kapot zou gaan, liever in een keer iets degelijks dus.

Aangezien onze kofferbakken nogal goed geïsoleerd zijn leek het mij ook een beter plan om dit via het skiluikje te doen, klinkt een stuk beter en je hoort niet heel je kofferbak uit elkaar rammelen ;)

Nu zat ik net zoals jou te kijken naar een subwoofer set voor in de auto maar heb ik geen enkel idee hoe ik het subwoofer audio-signaal kan aansluiten op het huidige ML systeem. Na wat rondkijken lijkt het erop dat je de subwoofer kabels net voor de OEM versterker moet splicen, door een LOC moet halen en vervolgens in een versterker, klopt dit? Het zou super tof zijn als je mij een beetje in de juiste richting kan sturen wat betreft het aansluiten van de subwoofer, de bass remote en stroomkabels spreken voor zich zoals in iedere andere auto lijkt me.

Alvast bedankt!