Aanpassen stuur ecu voor een zwaarder stuurgevoel

jjm1975

Hoort erbij
1 jan 2011
27
0
1
Mij viel op tijdens het rijden dat het stuur erg licht is.
In de parkeergarage ideaal maar op de snelweg erg vervelend. Constant corrigeren en zeker niet het gevoel wat ik verwachte van deze auto.
Na een hoop gegoogle kwam naar voren dat de voortrein van de eerste lichting meerdere problemen heeft die in de latere modellen zijn aangepast, waaronder andere een gemodificeerde caster arm (steviger en aangepast rubber) en de besturings ecu.

De caster arm heb ik niet compleet vervangen, maar alleen het rubber voor een daizen polyurethaan versie. Het resultaat was duidelijk merkbaar, veel meer controle tijdens het rijden op hogere snelheid en het afremmen. De auto spoort veel beter maar het lichte stuurgevoel bleef.
Als modificatie was er ooit een L-tuned aangepaste stuur ecu beschikbaar maar hier is nu niet zomaar meer aan te komen. De versie van de modellen na 2001 of 2002 zouden een stuur ecu hebben die erg dicht bij werking van de L-tuned zou liggen. Na wat zoekwerk op ebay en marktplaats kwam ik een ecu tegen die dan toch wel 95,- zou moeten kosten. Dan toch maar eens gekeken hoe zo'n ding werkt en er van binnen uitziet. Het resultaat, een aangepaste ecu voor een paar dubbeltjes met een verbeterd zwaarder stuurgevoel.

Aanpassen van de ecu is natuurlijk op eigen risico!
In de bijlage een pdf
 

Bijlagen

  • Steering ecu.pdf
    90,5 KB · Weergaven: 68

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Ok thanks. :)

Ik heb juist een steering ECU gekocht voor de aanpassing. Als er iets fout gaat heb ik nog altijd de mijne. :mrgreen:
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Ja, 570. De 600/610 zijn te duur. En voor deze laatste is de mod overbodig.

:)

Edit:
Eindigt in 560. Heb juist gecheckt. Komt van een 2001 model GS.
 
G

Guest

Guest
Net in het bezit van een Sport design ecu uit een lexus gs300 uit 2004... Al even gekeken op het printje wat Lexus hier aangepast heeft en het lijkt dat alleen het weerstandje op de print verlaagt is. Standaard op de 570 ecu zit een 4Kohm gesoldeerd en bij de 600 ecu (sport design uitvoering) een 3,9Kohm... Is dit alles? Zal een beetje zwaarder sturen maar het verschil is niet barre groot. Van de week zal ik hem eens uitvoerig testen en doormeten... Kom ik op terug! Tijd om de mythe te doorbreken...

Wat natuurlijk top zou zijn als er iemand met een 610 ecu (schijnbaar standaard in de gs430) eens naar de waarde van het weerstandje zou kunnen kijken... :rulez:
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Interessante info! Maar een verschil van 0,1 ohm tussen de 570/600 ECUs. De vraag is inderdaad of dat doorslaggevend is op het stuurgevoel.

Ik zal mijn 560 ECU eens openmaken zodra ik terug thuis ben. Ik zit voorlopig in het buitenland tot begin maart.

(mmm... een user met maar een paar posts, en zijn account al gedesactiveerd?? We zullen geen updates meer van hem krijgen neem ik aan..)
 

jjm1975

Hoort erbij
1 jan 2011
27
0
1
Sorry Yves,

Had per ongeluk een dubbele account aangemaakt.... vandaar 1 gedeactiveerd...

net even gemeten om een idee te krijgen hoe de 570 en 600 verschillen...

zie .pdfje in de aanhang
 

Bijlagen

  • Naamloos.pdf
    45 KB · Weergaven: 55

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Aaaah ok!! Cool.

Bedankt voor de bijlage. Zeer interessant. Er is meer verschil op lagere snelheid. Heel weinig verschil aan 120. Voel je werkelijk een verschil aan die snelheid tussen de 2 ECU's?

In de TSIB van Lexus (ST001-98) spreekt men over 2 ECU's naargelang het VIN nummer van de wagen. Het gaat over de modellen 98-00, dus niet over de SportDesign ECU.

ECU 1
Idle: 0,22 - 0,27
100km/u: 0,05 - 0,12

ECU 2
Idle: 0,16 - 0,20
100km/u: 0,01 - 0,07

SportDesign (600)
Idle: 0,27
100km/u: 0,18

Origineel "3,9" (570)
Idle: 0,24
100km/u: 0,19

Welke conclusies kunnen hieruit trekken?
 

jjm1975

Hoort erbij
1 jan 2011
27
0
1
Mijn doelstelling is een zwaarder gevoel in het stuur wat doormiddel van een klein weerstandje gerealiseerd kan worden. De waarde van deze weerstand is te bepalen na het meten in je eigen configuratie. 3,2 Ohm geeft in mijn situatie (gs400 1998) een prima resultaat. De parkeergarage gaat nog net met een hand en op de snelweg corrigeer je niet over. Tevreden ben ik hier al mee maar nog steeds nieuwsgierig naar wat iedereen beweerd ivm de verschillende ecu's. (onder andere op clublexus)

Gemeten waarden en TSB:
Je meet over het spoeltje van de klep op de stuurpomp. Dit spoeltje heeft een waarde van 7 tot 11 ohm wat tevens afhangt van de omgevingstemperatuur. De waarden liggen dus vrij ruim en die van de TSB kunnen anders liggen door het gebruik van een ander spoeltje en/of ecu... Dit word niet vermeld in de TSB...

Grafiekje:
Om de kromme gelijk te trekken is een simpel weerstandje niet afdoende... Het grafiekje was meer om eens te kijken wat ze bij Lexus bedacht hebben om de besturing aan te passen voor de sport edition... Net wat je zegt... Alleen meer verschil bij lage snelheden... Vanaf 80 gaat de lijn dezelfde kant op. Dus als je harder rijd als 80 heb je ongeveer dezelfde stuurbekrachtiging. Hoe ze de kromme aanpassen heb ik nog niet bekeken maar ik zie dat er een paar hele kleine weerstandjes en capaciteiten zijn veranderd. Tevens hebben de ic's andere nummers die ik nog niet heb kunnen vinden op het internet... Ben benieuwd naar de 560 ecu... Misschien kan deze de zaak wat betreft de verschillen tussen de ecu's ophelderen.

Zo gauw als jij iets zou kunnen meten of bekijken hoor ik graag van je. Alle input is welkom!
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Mijn wagen staat voorlopig stil tot deze zomer, dus ik zal niets kunnen meten. Zodra ik terug thuis ben, zal ik de 560 ECU openmaken en zien welke waarde er op de weerstand staat.

Wat heb je nu gedaan? Een 4,7k of 10k potmeter? Dus eerst afgesteld op 3,9k (zoals te zien op jouw grafiek) en nu op 3,2k?

Kan je de waardes meten op 3,2k en de grafiek updaten?
 

jjm1975

Hoort erbij
1 jan 2011
27
0
1
Je bedoelt je verwacht meer verschil op hogere snelheid tussen de 570 en 600?

Ik ben nu bezig te bekijken hoe de curve eventueel aangepast kan worden maar eigenlijk vind ik de curve van de 570 ecu helemaal niet zo verkeerd ha ha... Dit is het mooie van meten is weten... het gevoel van rijden word door iedereen anders uitgelegd en geeft absoluut geen uitsluitsel. Ik heb daarom de 600 (sport design) ecu aangeschaft om te kijken hoe deze reageert. Resultaat is dat ik met de standaard ecu die ik een heel klein beetje aanpas dezelfde waarden vanaf ongeveer 80 km/h kan realiseren. Upgraden van de ecu voor een sport design heeft dus volgens de meting weinig zin voor snelheden gereden op de snelweg.

Ja ik heb nu een 4,7k potentiometer gebruikt (nog steeds in de testfase) omdat deze het dichts in de buurt komt van de waarden die ik wil bereiken. I.v.m. het bereik van 4k tot 3k is deze fijner in te stellen.
Je zou als niet lager wilt als 3k bijvoorbeeld een weerstandje van 3k in serie kunnen plaatsen met een potentiometer van 1k. De potentiometer kun je dan buiten de ecu plaatsen om de weerstand naar eigen wens in te kunnen stellen.

Grafiekje zal ik maken voor 3,2k
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Exact.
Upgraden van de ecu voor een sport design heeft dus volgens de meting weinig zin voor snelheden gereden op de snelweg.
Ik had wel degelijk verwacht dat de sportdesign ecu wat meer dramatische waarden zou laten optekenen. Hieruit blijkt dus des te meer de waarde van je beginpost.

Denkelijk zal je ook een ander stuurgevoel ervaren d.m.v. verlaging, sportvelgen en dempers. Blijft idd interessant dit :rulez:
 

jjm1975

Hoort erbij
1 jan 2011
27
0
1
Iemand nog intresse in een sport design ecu? Nu maar eens kijken hoe ik hier weer vanaf kom.... ha ha

in de bijlage weer een grafiekje!
 

Bijlagen

  • ecu curves.pdf
    85,4 KB · Weergaven: 55

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat ziet er weer erg netjes uit!

Hoe meer je erover leest (CL), des te curieuzer het fenomeen wordt.. ;)
Overigens, waar toveren jullie de steering ecu's vandaan, ik krijg nogal matige resultaten..

Ik las verder dat het soms knap lastig kan zijn om de standaard ECU los te krijgen/schuiven, nog tips daarin?
 

jjm1975

Hoort erbij
1 jan 2011
27
0
1
Op ebay zijn er wel een paar te vinden onder zoekterm "89650-30570".
Hier ??n voor 10 dollar die dan nog wel uit de usa moet komen... http://www.ebay.com/itm/120865372942#ht_500wt_1156

De behuizing is inderdaad tricky.
Het zwarte kapje aan de kant van de connector heeft in totaal 4 lipjes die naar binnen verbogen moeten worden om hem van de behuizing te krijgen. Zelf heb ik er vier tandenstokers voorzichtig tussen de lipjes geschoven omdat ik even niets anders had liggen.
foto 2.JPG

Doordat de print gelakt is zit deze vrij vast in de behuizing.
De blauwe connector zit goed vastgeschroefd op de print en hier kan dan ook redelijk hard aan getrokken worden.
Het is echt even volhouden maar na een tijdje heen en weer bewegen voel je dat er steeds meer ruimte tussen het printje en de behuizing komt. De aanhouder wint, dus even volhouden...
foto 1.JPG
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Bedankt voor de update. :rulez:

Volgende week zal het allemaal eens goed doornemen.

Ik had inderdaad ook verwacht dat de SportDesign ECU veel zwaarder zal zijn op hogere snelheden. Maar ja, aan hogere snelheden zit je meestal toch op de autoweg, dus zoveel bochtenwerk is er niet. Op secondaire wegen, voel je dan meer verschil en daar is wat meer bochtenwerk ook.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dank voor je howto, dat moet wel lukken zo.. :rulez:

Zag bij Ebay idd wat voorbij schuiven, echter niet worldwide leveren. Maar goed, ik zal nog even verder neuzen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Helaas is het enkel een bieding (zonder directe koop), maar ik heb wel hier en daar wat andere lijntjes uitstaan. Zal wel ergens volgende week iets in bezit hebben.

Met de topinfo hierboven wordt dat straks leuk 'spelen' ;)