Aanpassen stuur ecu voor een zwaarder stuurgevoel

jjm1975

Hoort erbij
1 jan 2011
27
0
1
Mij viel op tijdens het rijden dat het stuur erg licht is.
In de parkeergarage ideaal maar op de snelweg erg vervelend. Constant corrigeren en zeker niet het gevoel wat ik verwachte van deze auto.
Na een hoop gegoogle kwam naar voren dat de voortrein van de eerste lichting meerdere problemen heeft die in de latere modellen zijn aangepast, waaronder andere een gemodificeerde caster arm (steviger en aangepast rubber) en de besturings ecu.

De caster arm heb ik niet compleet vervangen, maar alleen het rubber voor een daizen polyurethaan versie. Het resultaat was duidelijk merkbaar, veel meer controle tijdens het rijden op hogere snelheid en het afremmen. De auto spoort veel beter maar het lichte stuurgevoel bleef.
Als modificatie was er ooit een L-tuned aangepaste stuur ecu beschikbaar maar hier is nu niet zomaar meer aan te komen. De versie van de modellen na 2001 of 2002 zouden een stuur ecu hebben die erg dicht bij werking van de L-tuned zou liggen. Na wat zoekwerk op ebay en marktplaats kwam ik een ecu tegen die dan toch wel 95,- zou moeten kosten. Dan toch maar eens gekeken hoe zo'n ding werkt en er van binnen uitziet. Het resultaat, een aangepaste ecu voor een paar dubbeltjes met een verbeterd zwaarder stuurgevoel.

Aanpassen van de ecu is natuurlijk op eigen risico!
In de bijlage een pdf
 

Bijlagen

  • Steering ecu.pdf
    90,5 KB · Weergaven: 70

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Ik ben de weerstand aan het bekijken. Deze heeft 5 streepjes in totaal.

Van links naar rechts:
- Bruin (vet/dik) ??
- bruin : 1 (1ste kleur)
- rood : 2 (2de kleur)
- blauw : 000 000 (multiplier)
- geel : 5% (tolerantie)

Ik neem aan dat dik/vet bruin, niets is, of misschien de kwaliteit.

Hier klopt iets niet...
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Ah bedankt, die uitleg is beter dan wat ik had gevonden.

Dus het zit zo :

Yellow : 4
Blue : 6
Red : 2
Brown : 1 (multiplier x 10)
Brown (dik) : 1% (tolerantie)

Dus : 4,62 kOhm

Zit ik goed?
 

jjm1975

Hoort erbij
1 jan 2011
27
0
1
:rulez: die kleurcode klopt wel...
4.62k?, kan mooi met een 4,7kohm potmetertje!

Nu nog even een curve maken om een uitgangspositie te hebben.
Ben benieuwd hoe deze eruit zal zien.

Succes!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Overigens nog bedankt voor de ECU tip. Ik heb die 570 nu voor 10 USD, komt nog wel wat porto bij, maar lijkt mij een goede deal. Kan niet wachten tot dat ding binnen is ;)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Good find!

Het lijkt qua specs te voldoen, waarbij ik misschien mogelijkheden zie dat de stelschroef uit de behuizing steekt (zou erg praktisch kunnen zijn, maar of dat werkt...). Hopelijk kan jjm1975 hier nog iets in adviseren.

Btw, ik de 570 binnen, dus ik ben er geheel klaar voor ;)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Deze 570 weerstand meet 4.0 Kohm vanaf de print (tenzij er verlies is door het printje zelf..).

Klopt wel met de kleurcode: bruin-bruin-rood-zwart-geel (4.02Kohm volgens calculator)

Edit:
of het zwart zou blauw moeten zijn (ziet er echt niet blauw uit), dan kom je wel op 4,62Kohm.. Even op zoek naar een loep, want echt heel groot en duidelijk is e.e.a. niet echt...

YviE; is dat blauw bij jouw echt blauw, of neigt het naar zwart, kom er met een loep namelijk niet uit.
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Ik heb een foto genomen van de mijne. Zal hem straks posten. Op de mijne was het wel duidelijk blauw.

Het zou logisch zijn dat het op de jouwe zwart is, dat komt dan overeen met wat Jjm had gevonden.

Dus tot zover...

560: 4.62 k?
570: 4.00 k?
600: 3.90 k?

De waardes van de 570 en de 600 liggen dicht bij elkaar.

Ik ben ook benieuwd wat er in mijn GS300 zit, de 560 of de 570...
 

jjm1975

Hoort erbij
1 jan 2011
27
0
1
de waardes liggen inderdaad dicht bij mekaar van de 570 en de 600... De curve is alleen anders en zal be?nvloed worden door een combinatie van weerstandjes en capaciteiten op de andere kant van de print. Ik heb nog steeds de ic's niet kunnen identificeren dus het is een beetje trial and error qua aanpassen van een circuitje.
De potmeter op Ebay zal je buiten de behuizing moeten plaatsen.

Hier nog een andere oplossing voor binnen de behuizing
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=431354

Misschien is het goed te weten wat de curve van de 560 is... 570 en 600 weten we.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Bedankt voor de potmeter link, die ga ik direct bestellen. Ben benieuwd wat ik tegenkom aan type ecu die er nu inzit, dus dat wordt vervolgd.

Je bedoelt de 3 IC's; de grootste 151810-2071 / 0028K3004 en 2 kleine afgelakte. Dat zal idd lastig worden...
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Jjm, ik kan je misschien mijn 560 ECU opsturen. Je test 'em en stuurt me terug?

Ik ben nog niet zeker of ik een interne of externe potmeter wil... Ik had al een bestelling voorzien bij Conrad, dus misschien ga ik voor de interne.
 

jjm1975

Hoort erbij
1 jan 2011
27
0
1
YviE zei:
Jjm, ik kan je misschien mijn 560 ECU opsturen. Je test 'em en stuurt me terug?
Dat mag natuurlijk altijd maar het meten is echt super simpel als je over een redelijke multimeter beschikt. De draadjes waartussen je moet meten op de connector van de ecu heb ik al aangegeven in de eerste handleiding die ik had gemaakt. Er zit ook nog een junction box onder de motorkap waar je de draadjes kunt oppakken waardoor het meten wat makkelijker word.

Als je een externe potmeter wilt gebruiken is het misschien handig om een los weerstandje van zeg maar 3 Kohm te gebruiken en dan in serie een potmeter van 2Kohm te plaatsen, om zo te zorgen dat het stroompje van het bewuste circuit naar het kleine ic'tje nooit te hoog word wat eventueel schade kan veroorzaken. Heb dit namelijk niet getest ha ha.... De laagste waarde die ik heb aangehouden was 2,8Kohm (wat veel te zwaar was bij lage snelheid) en dit gaf geen problemen...