Accu gauw leeg van nieuwste NX450H+

Lexus zou er m.i. best een zelflerende modus aan toe kunnen voegen. Zodat dit systeem leert wat het gebruikelijke gebruikspatroon van de eigenaar is en daar het laadalgoritme voor de SoC van de 12V op aanpassen. Dat is eventueel te combineren met extra parameters zoals een ingesteld reisdoel van het navigatiesysteem bijvoorbeeld. Maar ik vermoed dat dit een meer geïntegreerde samenwerking vraagt van de diverse modulaire componenten waardoor dit de nodige aanpassingen vraagt van de producten van toeleveranciers. En dus een kostenstijging met zich meebrengt. Maar aan de andere kant zien wij als consument nu het resultaat als je voornamelijk kortere ritten maakt waar het standaard laadalgoritme niet voor geoptimaliseerd is. En voila: men roert zich online en gaat zich (terecht) beklagen en dat zorgt voor “reputatie schade”. Maar het resulteert dus ook in een mindere score op betrouwbaarheidsstatistieken juist door een zwakke 12V accu.

Het is alsof een Volvo 1 ster scoort bij EuroNCAP, of een Duitse automobiel geen olieverbruik of brekende distributiekettingen kent, of een THP-motor die niet stukloopt met of zonder een natte distributieriem die oplost in de verkeerde olie. Je verwacht het niet bij een Toyota/Lexus dat je thuis weg wil rijden en je buurman ziet dat je de pechhulp in moet schakelen “omdat ie niet start”.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Ik denk dat Toyota (Lexus) op dit onderwerp wederom een kosten-batenanalyse doorgevoerd heeft.
Men ziet zelf ook wel in dat dit niet loopt zoals het hoort. Maar het is een kleine groep die klaagt, velen rijden dagelijks en dan komt de auto keurig in READY.
Voor die kleine groep gaan ze geen afdelingen aan het werk schoppen en acties in het leven roepen. Enkel de klanten die klagen, krijgen vaak een verbeterde accu, als deze accu daadwerkelijk slecht blijkt en een update. Verder blijven ze zelf stil over dit onderwerp, als het merk zelf hier ruchtbaarheid aan geeft, komt het op veel meer radars te staan. Men bouwt op de goede naam en probeert dat zelf zo te houden.
Wat ze wél doen is hier lering uittrekken, de volgende generatie auto's voorzien van verbeteringen. Dat zie je bij wel meer modellen terug.
Bijvoorbeeld de generatie van Prius 3 en CT's: de eerste jaren waren motorisch niet geweldig. Die auto's kregen bij klagen en defecten dan de verbeterde onderdelen, vaak op kosten van de klant. Maar stilzwijgend werden kleine verbeteringen door de jaren heen wel in de fabriek doorgevoerd. Bij de Prius 4 zag je dat Toyota onderdelen heel anders opbouwt, zodat diezelfde problemen vrijwel onmogelijk wederom op kunnen treden.

Maar dat is hoe ik ernaar kijk.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Ik denk dat Toyota (Lexus) op dit onderwerp wederom een kosten-batenanalyse doorgevoerd heeft.
Men ziet zelf ook wel in dat dit niet loopt zoals het hoort. Maar het is een kleine groep die klaagt, velen rijden dagelijks en dan komt de auto keurig in READY.
Voor die kleine groep gaan ze geen afdelingen aan het werk schoppen en acties in het leven roepen. Enkel de klanten die klagen, krijgen vaak een verbeterde accu, als deze accu daadwerkelijk slecht blijkt en een update. Verder blijven ze zelf stil over dit onderwerp, als het merk zelf hier ruchtbaarheid aan geeft, komt het op veel meer radars te staan. Men bouwt op de goede naam en probeert dat zelf zo te houden.
Wat ze wél doen is hier lering uittrekken, de volgende generatie auto's voorzien van verbeteringen. Dat zie je bij wel meer modellen terug.
Bijvoorbeeld de generatie van Prius 3 en CT's: de eerste jaren waren motorisch niet geweldig. Die auto's kregen bij klagen en defecten dan de verbeterde onderdelen, vaak op kosten van de klant. Maar stilzwijgend werden kleine verbeteringen door de jaren heen wel in de fabriek doorgevoerd. Bij de Prius 4 zag je dat Toyota onderdelen heel anders opbouwt, zodat diezelfde problemen vrijwel onmogelijk wederom op kunnen treden.

Maar dat is hoe ik ernaar kijk.
Ik denk dat dit voor een deel zo lijkt. Toyota heeft tenslotte altijd al het Kaizen principe om voortdurend te verbeteren, dus dat doen/deden ze al. Input van klanten is dan uiteraard ook waardevol.

• Leuk
Waarderingen: HondaFan