D43m0n
Stamgast
- 10 apr 2013
- 1.502
- 1
- 1.253
- 113
Lexus zou er m.i. best een zelflerende modus aan toe kunnen voegen. Zodat dit systeem leert wat het gebruikelijke gebruikspatroon van de eigenaar is en daar het laadalgoritme voor de SoC van de 12V op aanpassen. Dat is eventueel te combineren met extra parameters zoals een ingesteld reisdoel van het navigatiesysteem bijvoorbeeld. Maar ik vermoed dat dit een meer geïntegreerde samenwerking vraagt van de diverse modulaire componenten waardoor dit de nodige aanpassingen vraagt van de producten van toeleveranciers. En dus een kostenstijging met zich meebrengt. Maar aan de andere kant zien wij als consument nu het resultaat als je voornamelijk kortere ritten maakt waar het standaard laadalgoritme niet voor geoptimaliseerd is. En voila: men roert zich online en gaat zich (terecht) beklagen en dat zorgt voor “reputatie schade”. Maar het resulteert dus ook in een mindere score op betrouwbaarheidsstatistieken juist door een zwakke 12V accu.
Het is alsof een Volvo 1 ster scoort bij EuroNCAP, of een Duitse automobiel geen olieverbruik of brekende distributiekettingen kent, of een THP-motor die niet stukloopt met of zonder een natte distributieriem die oplost in de verkeerde olie. Je verwacht het niet bij een Toyota/Lexus dat je thuis weg wil rijden en je buurman ziet dat je de pechhulp in moet schakelen “omdat ie niet start”.
Het is alsof een Volvo 1 ster scoort bij EuroNCAP, of een Duitse automobiel geen olieverbruik of brekende distributiekettingen kent, of een THP-motor die niet stukloopt met of zonder een natte distributieriem die oplost in de verkeerde olie. Je verwacht het niet bij een Toyota/Lexus dat je thuis weg wil rijden en je buurman ziet dat je de pechhulp in moet schakelen “omdat ie niet start”.
