Afstanden bij Dynamic Radar Cruise Control

er!k

Hoort erbij
12 nov 2012
79
122
33
Mijn auto is uitgerust met een "Dynamic Radar Cruise Control", een adaptieve cruise control.
De volgafstand kan ik instellen van 1 tot 4 streepjes (bij mijn NX300h waren dit 3 streepjes), maar ik vraag me af welke afstanden dit zijn. Volgens mij zijn deze afstanden ook afhankelijk van je snelheid, maar ik kna hier niets over vinden.

Een van de redenen dat ik dit wil weten is het feit dat mijn zoon (in zijn Audi :eek:) in Duitsland een bekeuring kreeg voor te weinig afstand houden. Hij reed 120km waarbij en in Duitsland wordt gecontroleerd op "Halbe Tacho-Abstand"; d.w.z. bij 120k/h moet je minimaal 60 meter afstand houden. Er wordt daar automatisch op geflitst, de boetes zijn behoorlijk. Het inschatten van de afstand vind ik erg lastig, wat is nou 50 meter?

Dat bracht mij bij de vraag, hoeveel meter houdt de Dynamic Radar Cruise Control aan, moet ik dan op 2, 3 of 4 streepjes rijden in Duitsland om boetes te voorkomen?

De afstand is niet in meters, maar in tijd.
In mijn ervaring (met 4GS en 4RX) is 1 streepje zo'n 2 seconden. Mijn verwachting is dat ieder streepje een halve seconde toevoegt, maar ik heb daar geen bron voor.

Het inschatten van de afstand vind ik erg lastig, wat is nou 50 meter?
De afstand tussen hectometerpalen is 100 meter, daar kijk ik altijd naar om afstand te schatten.

Zoals @RoelVB hierboven al zei, de laagste stand is ca. 2 seconden, de hoogste stand ca. 3 seconden. Heb ik ook al eens gemeten.
De ACC detecteert vanaf ca. 200 meter afstand, dit is afhankelijk van het formaat van je voorligger (lees hoe goed reflecteert je voorligger de radar signalen, een vrachtwagen ziet de ACC snel, een motorfiets uiteraard later.)
ACC schakelt automatisch uit bij hevige regen en snelheden boven 180km/h.

Oehhh, da's een goeie... Ik woon in Dld, rijd dan ook vanzelf veel in Dld en dan ook veelal op de ACC. Gelukkig heb ik nog nooit dezelfde ervaring mogen opdoen als je zoon.

Inderdaad is de volgafstand afhankelijk van de actuele snelheid. En natuurlijk is er een verband tussen volgafstand en tijd tussen jou en je voorligger.
Ik heb wel eens de datastream in beeld gehad,. Die stream bevat de volgafstand in meters. Dat meet ie trouwens (ook wel begrijpelijk) met ca 4 metingen/sec.

Voor wat het waard is, want ik rijd nog een 3GS met 3 "streepjes" : Ik herinner mij wel nog dat mijn ACC een volgafstand van 45m aanhield bij 85km/h (teller: 80km/h) constant. Dat past dus prima qua 'Halbe Tacho'.

De eerstvolgende rit zal ik (met tegenzin) vrouwlief eens laten rijden, zodat ik de datastream nog eens onder de loep kan nemen onder de verschillende omstandigheden. Ik ben nu ook wel benieuwd...

• Leuk
Waarderingen: er!k, Bobusa en RoelVB