dank voor je reactie en hulp om uit te leggen/zoeken hoe dit zit. Er zijn de nodige partijen die aftermarket CarPlay aanbieden met verschillende kastjes/firmware maar wel vaak dezelfde kabels. Bij vrijwel de meeste oplossingen is de aux-ingang nodig om het geluid vanuit de telefoon via de CarPlay module te horen uit de luidsprekers. Ik heb tot op heden 2 aanbieders gevonden die zeggen audio via BlueTooth te kunnen sturen. Sinds 1 september 2023 is dat Beat Sonic, maar ik heb ook een filmpje gevonden van een ander kastje waarbij nieuwere firmware van een of andere Dropbox/Google Drive gedownload moet worden. In het filmpje zie ik veel Chinese/Koreaanse tekens hoe ze dat laten zien en de persoon die dat vertelt is amper te verstaan met zeer gebrekkig Engels.
Beiden leggen uit dat dit voor een betere geluidskwaliteit is.
There should be no difference from the factory system when using the VLine so audio quality should not be degraded at all.
Mijn twijfel zit in ”there
should be no difference”, ik heb onlangs een Vline gehoord, aangesloten via de aux-ingang op een Mark Levinson systeem. Wanneer we daarbij dezelfde muziek van dezelfde telefoon via CarPlay van de Vline afspeelden, klonk dat niet zo helder en vol als via BlueTooth via de fabrieksradio zelf. De aux-ingang is een analoge ingang, BlueTooth is een digitale bron. Misschien is het verschil niet zo duidelijk te horen bij een standaard audiosysteem, maar wel bij een Mark Levinson systeem. Ik laat een mooie Lexus staan als die niet voorzien is van zo’n Mark Levinson-audiosysteem. Ik wil best een paar honderd euro uitgeven voor een CarPlay oplossing, maar niet als de muziek die ik beluister vlak en dof klinkt. Ik heb voldoende aan een Vlite-oplossing voor navigatie, Flitsmeister en een muziek-app, meer heb ik niet nodig. Als het geluid niet klinkt zoals het kan klinken geef ik die paar honderd euro liever uit aan een mooie console mount voor m’n telefoon en koppel dat via BlueTooth of USB-kabel rechtstreeks aan het Mark Levinson-audiosysteem.
Most of the competitor products like Beat Sonic all use the same module and brand it to try and make it look different from what I have looked at and I have not heard many positive results from any dealers or shops that I have worked with.
Ik neem een dergelijke uitleg met een korreltje zout, ik begrijp goed dat concurrenten (competitor products) vergeleken worden en dat Grom achter haar eigen producten staat en dat niet kan of zal doen bij de concurrentie. Van de ervaringen die op Internet beschreven en in filmpjes getoond worden zijn er voor Lexus 2 producten die goed tot zeer goed ontvangen worden vanwege de CarPlay integratie in het bestaande systeem; Grom Vline en Beat Sonic. Maar daarbij zie ik ook veel vergelijkbare vragen voorbij komen over het verschil in geluidskwaliteit. Beat Sonic en een andere vage oplossing zeggen daar gehoor aan te geven door het geluid via Bluetooth van de fabrieksradio direct af te laten spelen. De manier waarop je je iPhone dan moet koppelen verschilt in beide instructies dus kennelijk zijn er meer manieren om zoiets voor elkaar te krijgen.
Ik heb Beat Sonic een vraag gesteld over hun 1 sept 2023 update waar ze dat uitleggen in een
filmpje:
Let me please check if I understand correctly; does this update mean that audio is no longer routed through the aux input of the factory radio? I was watching a video for a 2017-2020 IS and saw a comment about this update. I’d love CarPlay functionality in my IS, but if the sound quality is impacted because all audio is routed via the aux input of the factory radio, then I’m not interested. But if this update means audio is routed directly through the factory units Bluetooth connection, the sound quality will be all digital.
Dit is wat Beat Sonic daar als antwoord op geeft:
Correct, the update routes all audio through the car’s Bluetooth. In addition you have the option to connect your phone directly to the car’s usb for better quality sound. You can test it yourself by comparing the usb connection to the car’s Bluetooth even without our kit. The result with our kit will be exactly the same. If you want wired carplay, the phone will still need to be connected to the car Bluetooth otherwise the audio will come out of the phone. If you want to go full wired while the audio comes out of the car’a speakers, you will need to go back to using aux- by changing in our device settings and turn off audio to Bluetooth
Het is natuurlijk mogelijk dat Grom (regelmatig) producten van de concurrentie onder de loep neemt, maar dat ze dat sinds 1 september 2023 niet meer gedaan hebben of deze instructie niet gevolgd hebben. Dan begrijp ik dat Grom zegt dat het allemaal min of meer dezelfde hardware is met min of meer soortgelijke firmware maar dat almost soort producten op eenzelfde manier werken. Maar het lijkt erop dat sommige producten toch doorontwikkeld worden.