Aftermarket zonnedak

  • Lexusforum jaarmeeting 2025

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.842
621
113
Ik heb vaak gehoord dat is het afgeraden om een aftermarket open dak in te bouwen, maar ben toch zeer benieuwd of hier mensen zijn die daar ervaring mee hebben.
Om specifiek te zijn ben ik benieuwd naar ervaringen met Webasto.

In het kort wat ze bij Webasto doen (dan hoef je niet alles door te leven op hun website). Ze monteren een dak waarbij het glaspaneel onder de dakplaat schuift, waarbij ik begrijp dat er dus een nieuwe hemel in je auto wordt gezet.
car-roof-h700-innen-525.jpg


Nou weet ik dat Lexus rijders iets hogere eisen stellen vwb afwerking en geluidsproductie dus ben ik benieuwd of hier mensen ervaring ermee hebben.
 
Enige manier om een schuif- kanteldak er goed in te krijgen is af-fabriek bestellen. Niet doen dus!
 
Waarom?

Een het verschil wat ik me kan voorstellen is dat als het machinaal gebeurd het over het algemeen nauwkeuriger is.
 
Het is zeker mogelijk om achteraf een schuifdak in te bouwen, de illustraties op de website van Webasto zien er best netjes uit maar ik heb wel eens auto's gezien met een achteraf ingebouwd schuifdak waarbij het er echt niet uitzag. Zelf zou ik het nooit doen omdat ik mijn auto graag origineel hou.

Ik heb wel vernomen dat het mogelijk is om achteraf een origineel schuifdak in te bouwen. Hiervoor zou je het dak incl. hemel en bediening van de auto moeten hebben en dan zou het mogelijk moeten zijn om het dak te vervangen en aan te sluiten. Heb het nog nooit in het echt gezien maar ken wel iemand die ermee bezig is (weet niet hoe ver hij nu is maar hij had het dak incl. hemel en bediening al). Was een kwestie van spuiten, monteren en aansluiten. Wel erg tof als je op deze manier toch origineel een schuifdak kan inbouwen.
 
Waarom?

Een het verschil wat ik me kan voorstellen is dat als het machinaal gebeurd het over het algemeen nauwkeuriger is.

Een achteraf ingebouwd dak krijg je er naar mijn maatstaven niet perfect in (Af fabriek is het plaatwerk van het dak netjes omgezet/gespoten en het glaswerk sluit perfect op de dakrand aan: ikkan me niet voorstellen dat je dit bij naderhand inbouwen voor elkaar krijgt). Een heel dak vervangen in een gave auto lijkt mij niet realistisch.
 
Laatst bewerkt:
Het is zeker mogelijk om achteraf een schuifdak in te bouwen, de illustraties op de website van Webasto zien er best netjes uit maar ik heb wel eens auto's gezien met een achteraf ingebouwd schuifdak waarbij het er echt niet uitzag. Zelf zou ik het nooit doen omdat ik mijn auto graag origineel hou.

Ik heb wel vernomen dat het mogelijk is om achteraf een origineel schuifdak in te bouwen. Hiervoor zou je het dak incl. hemel en bediening van de auto moeten hebben en dan zou het mogelijk moeten zijn om het dak te vervangen en aan te sluiten. Heb het nog nooit in het echt gezien maar ken wel iemand die ermee bezig is (weet niet hoe ver hij nu is maar hij had het dak incl. hemel en bediening al). Was een kwestie van spuiten, monteren en aansluiten. Wel erg tof als je op deze manier toch origineel een schuifdak kan inbouwen.

Het liefst houd ik het ook zoveel mogelijk origineel, maar voor zover ik heb begrepen doet Lexus geen daken (meer) naderhand inbouwen. Daarnaast zou dan de keuze zijn: een Lexus monteur die een dak inbouwt of iemand waarvan dit zijn/haar vak is.


Een achteraf ingebouwd dak krijg je er naar mijn maatstaven niet perfect in (Af fabriek is het plaatwerk van het dak netjes omgezet/gespoten en het glaswerk sluit perfect op de dakrand aan: ikkan me niet voorstellen dat je dit bij naderhand inbouwen voor elkaar krijgt). Een heel dak vervangen in een gave auto lijkt mij niet realistisch.

De rand omzetten en spuiten zouden ze ook kunnen, maar komt natuurlijk weer een lekker bedrag bovenop.
 
Jaaaaaren geleden heb ik een best aantal aftermarket sunroofs in de meest uiteenlopende auto's ingebouwd. Die waren natuurlijk qua constructie een stuk simpeler dan deze moderne schuifdaken. Maar modern of niet: ik zie ook hier de allergrootste uitdaging in de standaard bolling van het in te bouwen dak dat -net als vroegah- natuurlijk nooit perfect overeenkomt met de bolling van het dak waarin het gebouwd moet worden. Los daarvan loopt bij het gros van de auto's tussen beide B-stijlen een verstevigingsbalk...waar de zaag in moet worden gezet...niet altijd zonder gevolgen voor de carrosseriestijfheid.

Kijk ik naar de IS250 en 3GS, dan is daarin de hemel gelijmd. Als daar ooit een glasplaat tussen moet kunnen schuiven, ben ik benieuwd waar ik de hemel dan tegenaan zou moeten kunnen plakken. En last but not least: schuifdaken hebben afwatering nodig. Af fabriek lopen afwateringslangetjes door de A- of B-stijlen. Het is maar de vraag waar de in te voeren slangetjes (en vooral het af te voeren water) uiteindelijk gaan eindigen, want voor je 't weet rijd je met klotsende kokerbalken rond. En tegenwoordig zitten overal gordelspanners, airbags, ECU's en andere gevoelige componenten in de stijlen. Kortom: laten plaatsen zou ik niet helemaal vertrouwen (toegegeven: wat dat betreft ben ik nu eenmaal ook een vreemde vogel) en met zelf plaatsen haal je je nogal wat op de hals...
 
Laatst bewerkt:
Hmm ik denk ook niet dat Lexus dit soort ingrepen doet. Ik zou het in ieder geval wel bij een expert neerleggen, niks is onmogelijk zolang je de prijs ervoor wilt betalen. Ik betwijfel alleen in hoeverre deze experts te vinden zijn voor Lexus...

Xenon, wat ik heb vernomen is dat je het dak incl. hemel van een andere auto haalt die af fabriek met schuifdak is gekomen. Dan heb je het probleem niet met een glasplaat tussen de hemel schuiven. Aan afwatering had ik niet gedacht, dat is een goeie. Als ik het zo hoor zou ik er nog minder snel aan beginnen, het laatste wat je wilt hebben is een lekkage o.i.d..

Ik zou het risico zelf niet nemen, zelfs niet met een origineel dak denk ik. Het lijkt mij toch een behoorlijke ingreep en of het allemaal de moeite/ellende waard is betwijfel ik. Daarnaast lijkt het me erg lastig om een Lexus expert te vinden die hier gespecialiseerd in is hoewel ik het volledig begrijp dat je dit alleen wilt neerleggen bij een expert.
 
[?]
Xenon, wat ik heb vernomen is dat je het dak incl. hemel van een andere auto haalt die af fabriek met schuifdak is gekomen.
[?]
.

Da's inderdaad een optie, maar dat zie ik ze bij Webasto nog niet zo 1-2-3 doen.?
En volgens mij was de vraag van de TS wel gericht op een product van Webasto. :)
 
Je kunt gerust een Webasto dak in laten bouwen, Zeker net zo goed als eerste montage prima kwaliteit en garantie.
Webasto levert ook eerste montage aan diverse autofabrikanten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erik de Fotograaf
Je kunt gerust een Webasto dak in laten bouwen, Zeker net zo goed als eerste montage prima kwaliteit en garantie.
Webasto levert ook eerste montage aan diverse autofabrikanten.

Een klein zonnedakje in een gewone auto is best te doen, maar een echt origineel open dak zoals Lexus dat in de auto's af fabriek plaatst daar kan geen aftermarket tegen op, ik heb die dingen ook geplaatst en het blijft behelpen.
Het is nooit echt helemaal 100% goed.
Webasto levert daken aan autofabrikanten, specifiek toegespitst op de fabrikants specificaties, en die fabrikanten houden daar qua stijfheid van de carrosserie en afwatering ook weer rekening mee. In een Toyota Yaris een dakje inbouwen, ach waarom ook niet, maar in een Lexus... brrrrr, ik zou er niet aan beginnen.
 
Bedankt voor jullie reactie. Ik ga er maar niet aan beginnen, zoek wel weer iets anders leuks om met mijn auto te doen.
 
Haha! ??n ritje in een MX-5 en je zet die SC430 of IS250c uit je hoofd, als je die GS van je blijft rijden :xp ?k Zou d?r dan wel een kiezen met een sperdiff. Klets d?r een turbo of supercharger op en je hebt me een partij lol :grin: En ?t beste van alles: je hebt je GS ook nog :rulez:
 
LS-swaps zijn gedaan ja, maar dan wordt ie zwaar in de neus. V6? En daar een turbo op?

of gewoon een opgekalefaterde wankel-motor d?r in van een RX-7 :P Janken met dat ding :xp