Autoliefhebber wil Lexus gaan rijden

Joe Maser

Nieuw hier
9 mrt 2021
16
9
3
Hoi Allemaal,

Goed, even voorstellen dus 👋, Ik ben Jochen, woon Dordrecht, 45 jaar oud - en al 37 jaar autogek.

De autoliefde is begonnen toen ik 8 was en in Italie op vakantie veel vierkante Maserati's-Biturbo zag. (Vandaar ook Maser, voor Maserati)

mijn autogeschiedenis is kort:
Mitsubishi Colt
Honda S2000
Mazda 323
Subaru SVX

Van de S2000 en de SVX heb ik foto's:
S2k.jpg

IMG_2441.JPG

DSCN1202.JPG

DSCN1207.JPG


En oh ja, sinds 2.5 jaar hebben wij een dochtertje, en hoewel mijn vrouw een Focus station (2017) heeft, willen wij onze 2 auto's liever voor de deur hebben. Nu huur ik nog een garagebox voor de SVX. En dus mag de SVX weg. De SVX is onbekend, en daardoor is er eigenlijk niemand in geïnteresseerd. Dus eerst verkopen en dan verder kijken. Allereerst ging ik er vanuit dat het een IS of misschien wel een RC zou worden, maar afgelopen weekend gooide ik een balletje bij mijn vrouw op, om haar Focus te vervangen voor bijvoorbeeld een GS (Gen 4). en zowaar zei ze, die vind ik mooi, dus ga maar eens kijken.

En dus ga ik aanstaande zaterdag Lexussen kijken in Breda. Ik kan eigenlijk niet wachten!

Zelf ben ik redelijk lang (1.92 mtr) en de binnenruimte is te klein in de Focus, ik zit (als bijrijder) met mijn knieën in het dashboard, dit terwijl mijn dochtertje roept, dat ik nog naar voren moet. Dus het is een beetje aan de krappe kant. Wat betreft bagageruimte is een GS 30 liter minder, maar ik denk dat we het daarmee moeten kunnen redden.

Verder hoop ik hier gewoon kennis te kunnen vergaren. Want als de GS door gaat, dan wil ik ws. er een GROM VLine Connected Car Infotainment System in, en misschien nog wel meer! Als ik vragen heb zal ik ze nog wel stellen, en als jullie iets willen weten, laat ook maar horen!

Tenslotte zag ik dat er ook wel eens getoerd wordt (net als bij de Subaru Club, dus hopelijk tot snel!
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.723
464
83
Welkom hier.

Er staat mij iets van bij dat @MoTrade heeft zitten stoeien met een VLine in een GS gen4, maar dit niet is gelukt. Misschien is dit ondertussen verbeterd.
Maar is het zo lees is dit wel een belangrijke feature, dus wellicht verstandig om hier van te voren even naar te informeren.
 

Joe Maser

Nieuw hier
9 mrt 2021
16
9
3
Welkom, wat een machtig mooie Subaru. 2.5?
Dank je Zjelko, het was ook echt even slikken om hem te koop te zetten. en nu lijkt het erop dat ie blijft 🥳❗

Het is overigens een (atmosferische) 3.3. :geek:

Welkom hier.

Er staat mij iets van bij dat @MoTrade heeft zitten stoeien met een VLine in een GS gen4, maar dit niet is gelukt. Misschien is dit ondertussen verbeterd.
Maar is het zo lees is dit wel een belangrijke feature, dus wellicht verstandig om hier van te voren even naar te informeren.
Dank voor het welkom en de tip RoelVB 🙏. Ik meen me te herinneren dat ik een how to install filmpje zag op you tube van GROM zelf, maar ja zij van WC-eend.... Zal er zaterdag nog even naar vragen of ze er ervaring mee hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: zjelko

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Welkom...en tja, wat zijn je wensen? Met 1.92 meter moet een IS ook nog wel kunnen maar is een GS wel ruimer.
Grom VLine is in een IS geen probleem, in een GS zou ook moeten kunnen maar verder niet bekend.
En die Honda S2000 zou ik conserveren en wegzetten....;)
 

Joe Maser

Nieuw hier
9 mrt 2021
16
9
3
@Redguy tsja wensen, dit is de shortlist:
  1. ISO fix (geen info over gevonden, maar zelfs mijn SVX heeft het, dus zal er wel op zitten)
  2. Voldoende binnenruimte
  3. Goede stoelen (ondersteuning voor mijn bovenbenen) (Overigens: heeft de F-sport andere stoelen dan een niet-F-sport?)
  4. PDC voor/achter (onmisbaar in onze straat voor zo'n grote auto)
  5. De vrouw nog overtuigen: zij heeft liever meer opties, ik heb liever PK's (300h vs. 450h)
Verder zijn er nog wel meer voorkeurenop gebied van bv. KM stand, (interieur)kleur, bouwjaar, maar die zijn wat meer ondergeschikt. De spoeling van GS-en is sowieso al dun, helemaal als je dan ook nog juist wel een bepaalde kleur wil, of alleen maar een 450h of 300h.

Het idee van een Sleeper bevalt mij juist wel, dus mijn voorkeur is primair een 450h. Daar zit ook al alles op wat we willen. maar ja dat heeft ws. zijn prijs. Verder ben ik een rustige rijder, heb mijn SVX ook altijd in ECONOMY-modus staan, omdat deze anders te snel terugschakelt. Daarom zou ik een 300h ook al helemaal te gek vinden! Als de binnenruimte voldoet, dan ga ik gewoon met beide rijden, en dan zien we wel.

Wat betreft die S2000, die kan ik niet meer wegzetten, die heb ik in 2010 weggedaan🥲
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.723
464
83
Grom VLine is in een IS geen probleem, in een GS zou ook moeten kunnen maar verder niet bekend.

Als ik uitga van je avatar bedoel je met "IS" een gen2? Ik weet dat de Vline daar inderdaad prima op werkt.
Ik heb hem ook in mijn GS gen3, waar ik ontzettend blij mee ben, maar het ging hier over een GS gen4. Dat betreft een totaal ander infotainment systeem, net zoals de IS gen3.
 

Badabing

Hoort erbij
23 aug 2018
60
10
8
Ik ben zelf 1,91 lang en heb sinds afgelopen zomer een gen4 gs450h. Wel de President uitvoering omdat je dan zeker weet dat de voorstoelen maximaal instelbaar zijn (lengte vd zitting kan je aanpassen, heel fijn). Verder een ruime auto die geweldig rijdt (zowel lekker toeren als eens goed gas geven)
De gs450h is sowieso een wolf in schaapskleren.

Waar in Breda ga je testrijden? Bij de dealer of bij UsedLexus in Dongen?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Verder zijn er nog wel meer voorkeurenop gebied van bv. KM stand, (interieur)kleur, bouwjaar, maar die zijn wat meer ondergeschikt. De spoeling van GS-en is sowieso al dun, helemaal als je dan ook nog juist wel een bepaalde kleur wil, of alleen maar een 450h of 300h.

Het idee van een Sleeper bevalt mij juist wel, dus mijn voorkeur is primair een 450h. Daar zit ook al alles op wat we willen. maar ja dat heeft ws. zijn prijs. Verder ben ik een rustige rijder, heb mijn SVX ook altijd in ECONOMY-modus staan, omdat deze anders te snel terugschakelt. Daarom zou ik een 300h ook al helemaal te gek vinden! Als de binnenruimte voldoet, dan ga ik gewoon met beide rijden, en dan zien we wel.
Als het budget het toelaat zou ik voor de 450h kiezen. Het brandstofverbruik is in de praktijk nauwelijks hoger dan bij een 300h, maar het rijdt duidelijk anders. Aanzienlijk meer vermogen, dat via de combinatie van V6, electromotor en CVT meteen moeiteloos beschikbaar is, terwijl je daarnaast rustig met 1100 omw/min 120 kunt aanhouden op de snelweg. Rustig rijdend is een verbruik van 7 l/100 km alleszins haalbaar, gezien de afmetingen en gewicht eigenlijk bijzonder laag. Over electrisch rijden moet je realistiesch zijn: pas nadat de motor enigszins op temperatuur is, wordt dat mogelijk en dan slechts met bescheiden snelheid. Dat betelent dat in de winter en bij veel korte ritten duidelijk minder electrisch kan worden gereden dan zomers, en dat is merkbaar in het verbruik.

Overigens kun je ook bij veel hogere snelheden nog deels electrisch rijden: de CVT kiest nagenoeg altijd een overbrengingsverhouding die zodanig is dat de motor gegeven de vermogensvraag naar het voor het specifieke brandstofverbruik meest optimale toerental wordt gedwongen. Dat betekent enerzijds dat de accu altijd tussen 20 en 80% lading wordt gehouden en dat er zodra die 80% is bereikt er een deel electrische energie wordt gebruikt - ook bij hoge snelheid. Dat draagt in belangrijke mate bij aan een laag brandstofverbruik - de electriciteit komt dus niet alleen van regeneratief remmen maar ook door het welbewust optimaliseren van het motortoerental. De combinatie van de mogelijkheid om de benzinemotor bij lage belasting in de Atkinson cyclus te laten lopen in combinatie met de dubbele aandrijving (benzine en electrisch) maakt een gegeven de afmetingen en het gewicht zeer laag verbruik mogelijk.

Voor wat betreft kleur heb je waarschijnlijk weinig keus: ik heb zelf twee jaar gezocht naar een gebruikte GS die niet grijs of grijs metallic was aan de buitenkant en geen zwarte binnenbekleding had. Kennelijk waren de meeste kopers van een nieuwe GS niet graag uitbundig in hun kleurkeuze.

Voor wat betreft de km stand zou ik niet te kritisch zijn, het maakt qua rijden in de praktijk weinig uit of die bij aankoop 70000 of 160000 km bedraagt als de auto normaal onderhoud heeft gehad - en voor de prijs maakt het natuurlijk wel duidelijk uit.

Een GS 450h gen 4 is er in twee uitvoeringen - vanaf 2016 is er een lichte facelift uitgevoerd. Behalve een ander instrumentenpaneel is daarbij het belangrijkste verschil dat je bij de meest recente uitvoering desgewenst over 8 versnellingen kunt "flipperen", bij de oudere versie zijn er maar 6 deelbereiken over het volledige CVT-gebied. Een GS 450h gen 4 is sowieso vrij zeldzaam, maar van de in 2016 gefacelifte uitvoering zijn er helemaal weinig verkocht.

Het aantal uitvoeringen is beperkt - de "business line" uitvoering is naar Lexus maatstaven enigszins "karig" uitgevoerd. De "luxury line" heeft alles wat je nodig hebt, de "president" allerlei extra's waar ik best zonder kan maar die voor een ander best wel belangrijk kunnen zijn. Als het van oorsprong geen nederlandse uitvoering is, kan het zijn dat de uitvoering qua uitrustingsniveau afwijkt van wat in nederland werd geleverd.

Het belangrijkste bij aankoop is geduld - het kan even duren voordat je de uitvoering en kleur tegen komt die je het beste past. Mijn indruk is dat veel kopers van een destijds nieuwe Lexus GS er relatief lang in blijven rijden, zowel in jaren als in km. Kennelijk zijn de eerste berijders er erg tevreden mee :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Star2903 en D43m0n

Joe Maser

Nieuw hier
9 mrt 2021
16
9
3
Als ik uitga van je avatar bedoel je met "IS" een gen2? Ik weet dat de Vline daar inderdaad prima op werkt.
Ik heb hem ook in mijn GS gen3, waar ik ontzettend blij mee ben, maar het ging hier over een GS gen4. Dat betreft een totaal ander infotainment systeem, net zoals de IS gen3.
Hier een draadje (nou ja een lange draad) naar een MY2013+ VL2: USA VL2 in GS gen4

Vline systeem is geen eis, maar kan wellicht een "MOD" achteraf zijn. Helaas vind ik mezelf te onhandig en ben ik tegelijkertijd te zuinig op ons wagenpark om zelf te gaan sleutelen. Hoewel ik dit wel echt heel leuk zou vinden. Ben meer een "See Monkey, Do Monkey". Maar goed eerst even erin verdiepen en dan zien we wel weer.

Ik ben zelf 1,91 lang en heb sinds afgelopen zomer een gen4 gs450h. Wel de President uitvoering omdat je dan zeker weet dat de voorstoelen maximaal instelbaar zijn (lengte vd zitting kan je aanpassen, heel fijn). Verder een ruime auto die geweldig rijdt (zowel lekker toeren als eens goed gas geven)
De gs450h is sowieso een wolf in schaapskleren.

Waar in Breda ga je testrijden? Bij de dealer of bij UsedLexus in Dongen?
@Badabing een President uitvoering, leuke verwennerij hoor 😋 (y). Zitten "jouw" stoelen ook in de gen 4?

Ik ga naar Lexus Breda, overigens gewoon om te kijken, zitten, meten, ruiken, proeven, zien, voelen, etc. Ik heb niet om een proefrit gevraagd, maar wie weet staat er 1 klaar.

Die bij Used Lexus hebben in beginsel een beetje te veel gelopen. En ja wat is veel: mijn SVX heeft bijna 210k gelopen , en zou een prima daily driver zijn. Die is echt super betrouwbaar. En ik verwacht bij een Lexus eigenlijk ook gewoon een probleemloze auto.
 

Joe Maser

Nieuw hier
9 mrt 2021
16
9
3
@Romke bedankt voor jouw uitgebreide reactie.

Qua budget wordt het sowieso een pre-facelift, dus MY2012-2015. Ook moeten we nog even uitzoeken hoe/wat met de verzekering, dat zal ook wel schelen door het verschil in nieuwwaarde. Overigens 7L/100 KM; We zitten met de Focus (1.0 liter 3 cilinder) op 6L/100KM! Dus dat is verschil is te overbruggen...

En tsja, verder kijken, en langer wachten of toch een hogere KM-stand overwegen, er is genoeg om over na te denken. :unsure:
 

FDD1975

Hoort erbij
17 okt 2018
68
40
18
Ik kan jouw budget niet vinden of ik lees er 3x overheen, maar afgaand wat je zover getypt hebt past dit toch wel in het plaatje:


Voor de rest;
Qua verzekering vind ik een Lexus echt super goedkoop, ik betaal 76 euro all-risk tegen taxatiewaarde voor mijn LS460.
- Betrouwbaarheid
- Service van een dealer erg hoog

Nadeel:
Op autofora heb je weinig te melden, het blijft allemaal heel😄
 
Laatst bewerkt:

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Als ik uitga van je avatar bedoel je met "IS" een gen2? Ik weet dat de Vline daar inderdaad prima op werkt.
Ik heb hem ook in mijn GS gen3, waar ik ontzettend blij mee ben, maar het ging hier over een GS gen4. Dat betreft een totaal ander infotainment systeem, net zoals de IS gen3.
Haha, idd! Betreft hier de IS250 gen 2.
 

Badabing

Hoort erbij
23 aug 2018
60
10
8
Hier een draadje (nou ja een lange draad) naar een MY2013+ VL2: USA VL2 in GS gen4

Vline systeem is geen eis, maar kan wellicht een "MOD" achteraf zijn. Helaas vind ik mezelf te onhandig en ben ik tegelijkertijd te zuinig op ons wagenpark om zelf te gaan sleutelen. Hoewel ik dit wel echt heel leuk zou vinden. Ben meer een "See Monkey, Do Monkey". Maar goed eerst even erin verdiepen en dan zien we wel weer.


@Badabing een President uitvoering, leuke verwennerij hoor 😋 (y). Zitten "jouw" stoelen ook in de gen 4?

Ik ga naar Lexus Breda, overigens gewoon om te kijken, zitten, meten, ruiken, proeven, zien, voelen, etc. Ik heb niet om een proefrit gevraagd, maar wie weet staat er 1 klaar.

Die bij Used Lexus hebben in beginsel een beetje te veel gelopen. En ja wat is veel: mijn SVX heeft bijna 210k gelopen , en zou een prima daily driver zijn. Die is echt super betrouwbaar. En ik verwacht bij een Lexus eigenlijk ook gewoon een probleemloze auto.
Mijn stoelen zijn inderdaad multi instelbaar.
Zolang een Lexus maar goed is onderhouden is de kilometerstand niet zo heel spannend. Bij 200k is een Lexus pas net warm- en/of ingelopen.
 

Joe Maser

Nieuw hier
9 mrt 2021
16
9
3
@FDD1975 Dank voor het meedenken❗

Qua budget heb je nergens overheen gelezen hoor☺️. Maar het komt er kort gezegd op neer, dat we zoeken tot max. 30k (mede afhankelijk van inruilwaarde). En wat betreft niets te melden op autofora, dat heeft mijn SVX gelukkig ook al 😇.

En tsja dus afgelopen zaterdag naar Lexus Brea geweest. Wat maakt Lexus toch waanzinnige wagens:
IMG20210410100832.jpg
IMG20210410110235.jpg
IMG20210410110616.jpg

Helaas wel buiten ons bereik. Dat Roze (2e foto) komt echt door het licht. In het echt lijkt het wel op het "Candy Apple Red" van Mazda/Renault.

Maar goed we dwalen af van het doel: de "acceptatietest" van de GS. Uiteraard is een GS zoveel meer auto dan een Focus. Meer uitrusting, uitstraling, een automaat enz., Ik heb zo ongeveer 1 uur lang "gezeten & gemeten" in de IS/GS (en ook NX) en conclusie is dat de GS echt wel groter is dan de IS, maar dat de ruimte slechts een paar CM's verschilt. Ik ben gewoon gaan zitten (bijrijder) zoals ik graag wil zitten, en dan zit er in de IS bijna evenveel ruimte als in de Focus, en in de GS een 3 tot 4 CM meer. En voor ons is dat niet elke maand EUR 100 méér waard.

En dus hebben we eigenlijk maar 1 optie: wachten tot bv. de ES financieel haalbaar is. (Tenzij een andere liefhebber nog een SVX zoekt 😉)

Een andere conclusie overigens, is dat ik de grijze IS Edition30 daar ook heel mooi vind. Ik heb zaterdag lekker gesnoept, en het smaakt naar meer. Echt mooie auto's zeg! 🤩 Maar helaas zullen we nog even Lexusloos door het leven gaan...
 
  • Leuk
Waarderingen: Arno

Knumed71

Hoort erbij
25 apr 2019
32
14
8
Hoi, ik zie dat er momenteel 2x een lexus ES president staan bij Johan meure. Wie weet kan je deal maken. Zijn van 2019. Mvg
 

Joe Maser

Nieuw hier
9 mrt 2021
16
9
3
Hoi, ik zie dat er momenteel 2x een lexus ES president staan bij Johan meure. Wie weet kan je deal maken. Zijn van 2019. Mvg
Die Blauwe heeft op basis van de BOVAG koerslijst een inruilwaarde van 28k. Wie weet dat ze 12k willen zakken. :devilish:
 

Joe Maser

Nieuw hier
9 mrt 2021
16
9
3
En dan...als het je het het minst verwacht, is de SVX ineens verkocht. :rolleyes:

Dus als er iemand een GS450h gen4 in de stille verkoop weet, tips zijn welkom:giggle:🙏
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
410
148
43
Heb de gs300 f-sport .wit met chique donker rood lederen interieur. 19 inch enz, geweldige auto en toch eigenlijk ook best rap. er staan wel wat rijtesten op internet. Natuurlijk is de 450 een wolf in schaapskleren en laat gti tjes achter zich maar in dit geweldige land met zijn begrenzingen heb je er weinig aan.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
825
1
422
63
Da’s een prachtige combinatie exterieur en interieur. Ik heb een keer zo’n model (300h F-sport) als leen auto meegekregen. Prachtig. Rijdt verrassend vlot hoor, dat had ik niet verwacht.