Automaat resetten ?

Patrick050

Actief
20 dec 2015
218
9
0
Mensen

Een vraag... Mijn auto schakelt bijna altijd heerlijk en vloeiend. Maar heel soms voel ik hem meer met overschakel Bvb van 5 naar 6..
Nu weet ik dat je bij een golf gti de bak aanpast aan je rijstijl en je hem kan laten resetten. En dan weer heel anders schakeld.
Is zoiets hier ook mee mogelijk ? Of denken jullie dat het iets anders kan zijn.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Mensen

Een vraag... Mijn auto schakelt bijna altijd heerlijk en vloeiend. Maar heel soms voel ik hem meer met overschakel Bvb van 5 naar 6..
Nu weet ik dat je bij een golf gti de bak aanpast aan je rijstijl en je hem kan laten resetten. En dan weer heel anders schakeld.
Is zoiets hier ook mee mogelijk ? Of denken jullie dat het iets anders kan zijn.

​Jij een vraag, ik een gouden tip ;): Vooropgesteld dat ik niet de condities weet waaronder de bak voelbaar overschakelt, zou ik zoals jij het omschrijft er vooral niets aan doen!

Als je op zo'n schakelmoment net een beetje op je gas bent gaan staan, dan zal je altijd meer voelen dan wanneer je geen aandrijfkrachten verhoogt. Realiseer je ook dat het moment dat je bak besloot te gaan schakelen altijd v??r het daadwerkelijke schakelmoment ligt en in de tussentijd de ideale condities net iets gewijzigd kunnen zijn.
Kortom: pas als je vaststelt dat de bak structureel niet meer 'lekker' schakelt tussen bepaalde versnellingen, ga dan pas op zoek naar een mogelijke oorzaak.
Geniet voor de rest van de talloze perfecte schakelmomenten van je bak​. Ofwel, plat gezegd: ga niet lopen kl@ten aan iets wat niets mankeert.:wip:
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Wat Xenon zegt! Had nog niet zoveel automaatervaring en ervoer hetzelfde, soms ook bij filerijden een vrij hard schakelmoment. Ze zijn vrij intelligent, maar niet op alle scenario's voorbereid. Dus as long as it ain't broken, don't try to fix it! Mocht de automaat nooit gespoeld zijn, dan is dat nog het overwegen waard, kan een automaat net even wat soepeler van gaan schakelen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ben het met Xenon eens.

Ook bij Lexus leert de automaat het rijgedrag aan. Een reset is niet vanzelfsprekend een oplossing en kan juist averechts werken, aangezien de bak wederom het rijgedrag 'leert'. Hoeveel km's staan er op de klok?
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Iets met bakolie eruit laten lopen en ff snel langs door alle versnellingen gaan ofzo en dan weer bakolie erbij doen? Zal dat helpen? Misschien zeg ik iets doms, ben geen 1e keer monteur ofzo.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Iets met bakolie eruit laten lopen en ff snel langs door alle versnellingen gaan ofzo en dan weer bakolie erbij doen? Zal dat helpen? Misschien zeg ik iets doms, ben geen 1e keer monteur ofzo.

Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik zeg altijd maar: spoelen met die hap! Oude olie blijft anders nog achter, onder andere in de koppelomvormer. Ga je alsnog nieuw met oud mengen. Is vaker in topics het nodige over gezegd, ff de zoekfunctie erbij pakken voor meer info. Voor EUR 350 is je bak van binnen gespoeld en volledig voorzien van verse olie. En dan kan je er afhankelijk van gebruik 75 tot 100.000 kilometer tegenaan. Persoonlijk vind ik dat het waard om je prachtige Lexus in optimale staat te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zer0ne

nielow

Actief
25 sep 2014
110
16
18
ik zou mijn bak ook graag een keer spoelen maar weet niet welke techniek het meeste geschikt is en of er goeie bedrijven zitten in de omgeving van eindhoven.
 

Patrick050

Actief
20 dec 2015
218
9
0
Bedankt voor de reacties. Het is gelukkig nog niet vervelend.
Auto heeft nu 110 gelopen.
Het is ook niet constand vandaar dat mijn eerste gedachten uit ging naar software.
Een keer nieuwe olie is natuurlijk nooit verkeerd. Zou ik dat binnkort eens gaan doen.
Wanneer ik hem ga verlagen hangt hij toch in de lucht 💪🏼
 

Mr. niels

Hoort erbij
17 dec 2015
45
6
0
ik zou mijn bak ook graag een keer spoelen maar weet niet welke techniek het meeste geschikt is en of er goeie bedrijven zitten in de omgeving van eindhoven.

Zou ik niet doen als je geen problemen hebt.
Met spoelen week je ook allerlei vuil los dat ik de loop der jaren in ieder hoekje en kiertje van je bak is gaan zitten. Door dit vuil los te gaan weken door middel van spoelen gaan vaak juist ​de schakel solenoids (klepjes) kapot en dan moet je heel de bak uit elkaar halen.
Nogmaals zolang je geen problemen hebt niks aan doen. Het is geen vw dsg automaat rommel die iedere 60.000km nieuwe olie wil.
 
  • Leuk
Waarderingen: Patrick050

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Wat Zer0ne zegt heeft te maken met een veel eerdere post uit een andere topic. Ik weet bijna zeker dat dit een stukje sarcasme was 😂

Zeker weten, maar dat weet de topicstarter niet. En het 'spoelen' met door de versnellingen heen schakelen zie je wel vaker als doe-het-zelf-optie. Ok, ok, check de rest van het forum ns.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Nogmaals zolang je geen problemen hebt niks aan doen. Het is geen vw dsg automaat rommel die iedere 60.000km nieuwe olie wil.
Dat is natuurlijk onzin. Als je wacht tot je problemen ervaart ben je (vaak) te laat. Onderhoud is juist het voorkomen van problematiek.

Zie hier onderhoudsschema, met verwijzing naar ATF:

ATF is250.jpg