Automaat resetten ?

Patrick050

Actief
20 dec 2015
218
9
0
Mensen

Een vraag... Mijn auto schakelt bijna altijd heerlijk en vloeiend. Maar heel soms voel ik hem meer met overschakel Bvb van 5 naar 6..
Nu weet ik dat je bij een golf gti de bak aanpast aan je rijstijl en je hem kan laten resetten. En dan weer heel anders schakeld.
Is zoiets hier ook mee mogelijk ? Of denken jullie dat het iets anders kan zijn.
 
Als ik dan weer even helemaal terug mag gaan naar een stukje van de allereerste post van dit topic:



Mensen

Een vraag... Mijn auto schakelt bijna altijd heerlijk en vloeiend. Maar heel soms voel ik hem meer met overschakel Bvb van 5 naar 6..

...dan zie ik nog steeds niet het verband met al dan geen spoelen en/of al dan geen verversen van ATF. Als de ATF gaar is, dan valt dat niet heel soms te bemerken, maar zal de bak in het algemeen minder mooi schakelen dan wanneer er een verse (al dan niet gespoelde) plas ATF in de bak terecht is gekomen. Mee eens?

Tsja... en resetten... Het kan weliswaar geen kwaad, maar ik vraag me altijd af wat je met zo'n actie nu uiteindelijk bereikt. ...bijna altijd heerlijk... heel soms niet...
Zelf kan ik wel eens in een lekker sportieve bui raken, waardoor mijn rijstijl van het ene moment in het andere van normaal in sportief kan veranderen. En viceversa. Ook sleur ik wel eens een 1500(+) kilo zware caravan in de rondte. Dan merk ik dat de bak zich binnen enkele kilometers aanpast. Ook na afkoppelen merk je dat de auto doorheeft dat er wat veranderd is in de omstandigheden en past zich opnieuw aan binnen enkele kilometers. Dat gaat perfect! En ja... h??l soms kon het schakelen misschien net iets mooier verlopen. Tsja...

Vooropgesteld dat het reguliere onderhoud heeft plaatsgevonden, roep ik opnieuw naar de TS: vooral niets aan doen. Je bak is in orde!
 
  • Leuk
Waarderingen: Patrick050
Het is waarschijnlijk ook meer een ding wat tussen de oren zit. Ik vond het een fijn idee dat de bak een keer open was geweest en compleet nagekeken en ververst/vernieuwd. Terwijl de bak gewoon normaal en soepel schakeld. Beetje hetzelfde als met een kleine/grote onderhoudsbeurt daar word de olie ook ververst terwijl het blok nog mooi soepel loopt. Maar dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk. Als TS het als erg lastig gaat ervaren of het niet vertrouwd kan ie altijd nog besluiten om er naar te laten kijken. Ik zou dit dan wel door een proffesional laten doen en niet door een hobby bob.
 
Wat GPS, en ook SC zegt. Hangt van aantal factoren af. Longlife geloof ik niet in, zoals GPS ook al zegt. Enige meningsverschil: additieven in de olie verliezen hun werking na verloop van tijd en inwendig is er toch altijd slijtage. Voor mij is een deelverversing, waarbij je oud met nieuw vermengt, niet acceptabel. Ik ging gewoon voor 'all the way'. Kan je bediscussi?ren of het nodig was en of de automaat met een deelverversing ook net zo'n lang leven zou zijn beschoren. Who knows?
 
Nee, maar mijn mening slaat op iedere automaat, ook die het predikaat onderhoudsvrij of longlife krijgen. En daarbij ervaringen van andere mensen die qua onderhoud ook gingen voor beter iets eerder, dan te laat. In die gevallen was de automaatwerking, ook na 200K+, nog als nieuw. Hangt er ook vanaf wat je referentiekader en/of eisen zijn m.b.t. het gebruik/werking van een auto.
 
Ok, maar het is wel zo dat er vaak wordt gezegd dat het slecht is (tot aan volledig niet meer functioneren) om een IS250 bak volledig te spoelen.
Dit kan bij een niet-verzegelde bak, zoals die van de 1e generatie IS misschien anders of beter zijn, dus dat lijkt me geen onbelangrijk detail bij jouw standpunt.
Het zou wel interessant zijn om te weten of iemand hier een IS250 bak volledig heeft laten spoelen en wat de ervaring daarbij was.
 
Voor mij is een deelverversing, waarbij je oud met nieuw vermengt, niet acceptabel. Ik ging gewoon voor 'all the way'. Kan je bediscussi?ren of het nodig was en of de automaat met een deelverversing ook net zo'n lang leven zou zijn beschoren. Who knows?
Regelmatig deelverversen schijnt precies dat te doen (voldoende dopings aanvullen). Ik heb daar destijds eens een wetenschappelijk verslag over gelezen (voor wat het waard is uiteraard). Wel werd gesteld dat de conditie van de ATF nog enigszins 'normaal' moest zijn. Hoge belasting, hitte, etc. bekorten uiteraard de dopings en leven van ATF.

In alle gevallen zeggen de enkele ervaringen hier in principe nops (zelfs al zou je vijf IS250 rijders hebben die succesvol gespoeld hebben). Je zult dan echt naar volume moeten kijken (en gebruiksdata en omstandigheden) om daar iets zinnigs uit te halen.

In grote lijnen zie je terugkomen dat automaten oud worden met regelmatige interval deelverversen, dat nooit deelverversen en bij zeer hoge km-stand spoelen veelal wordt afgeraden. Lexusbakken zijn overigens behoorlijk solide wdb. Consensus is dat long-life ATF/olie leuk klinkt, maar sterk afhankelijk is van de fabrikant zijn visie op 'levensduur'. Hetzelfde geldt voor long-life motorolie intervallen, waar inmiddels veel fabrikanten op terugkomen.

Denk ook aan overkoeling van ATF bij koude weersomstandigheden. Dan is een schokje tijdens schakelen niet ongewoon. Wanneer e.e.a. consequent optreedt tijdens bedrijfstemperatuur, kun je je wellicht meer zorgen maken.

Is je automaat al in goede conditie, dan zal spoelen ook niet voor veel problematiek kunnen zorgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon
Niet doen bij hoge kilometerstanden, geloof me het brengt niets althans zeer weinig. Je KUNT je een hoop narigheid op de hals halen, het hoeft niet maar het k?n.
 
Regelmatig deelverversen schijnt precies dat te doen (voldoende dopings aanvullen). Ik heb daar destijds eens een wetenschappelijk verslag over gelezen (voor wat het waard is uiteraard). Wel werd gesteld dat de conditie van de ATF nog enigszins 'normaal' moest zijn. Hoge belasting, hitte, etc. bekorten uiteraard de dopings en leven van ATF.

In alle gevallen zeggen de enkele ervaringen hier in principe nops (zelfs al zou je vijf IS250 rijders hebben die succesvol gespoeld hebben). Je zult dan echt naar volume moeten kijken (en gebruiksdata en omstandigheden) om daar iets zinnigs uit te halen.

In grote lijnen zie je terugkomen dat automaten oud worden met regelmatige interval deelverversen, dat nooit deelverversen en bij zeer hoge km-stand spoelen veelal wordt afgeraden. Lexusbakken zijn overigens behoorlijk solide wdb. Consensus is dat long-life ATF/olie leuk klinkt, maar sterk afhankelijk is van de fabrikant zijn visie op 'levensduur'. Hetzelfde geldt voor long-life motorolie intervallen, waar inmiddels veel fabrikanten op terugkomen.

Denk ook aan overkoeling van ATF bij koude weersomstandigheden. Dan is een schokje tijdens schakelen niet ongewoon. Wanneer e.e.a. consequent optreedt tijdens bedrijfstemperatuur, kun je je wellicht meer zorgen maken.

Is je automaat al in goede conditie, dan zal spoelen ook niet voor veel problematiek kunnen zorgen.

Goed verhaal en klinkt logisch. Ik was negen jaar en 70K verder en de olie die eruit kwam was zwart en volgens de specialist was ik net op tijd. Dus voor volledig spoelen gegaan. Bij de IS200 daarvoor en als ik hem nog had de IS300 :P van plan was, is om de zoveel kilometer spoelen. Wellicht is een deelverversing voldoende, maar voor het voor mij overkombare verschil in kosten, alsnog gedaan.

Maar verder met de IS250, daar is het niet nodig of levert het problemen op. Als het problemen oplevert, is dat omdat er consensus is om het niet te doen (gevoel en 'advies' fabrikant) en deelverversingen ook te weinig plaatsvinden en het daarmee te laat is. Zoals kort hierboven wordt gezegd; niet doen bij hoge kilometerstanden. Of niet doen bij een IS250, want het is slecht. Waarom dan? Wordt er misschien onvoldoende regelmatig onderhoud aan de automaat gepleegd? Nogmaals, dit is vanuit het standpunt dat onderhoudsvrij een twijfelachtig label is en sommige eigenaren (en de vorige eigenaren van hun auto) het onbewust zo ver hebben laten komen.

Want waarom komt het onderwerp dan ter sprake? Waarschijnlijk omdat ze tegen problemen zijn aangelopen en op zoek gaan naar een oplossing, maar de bak niet tot nooit is onderhouden (een aanname) en dan kan het wel eens te laat zijn. Ok, of doorrijden met probleem of specialist inschakelen en dat advies opvolgen. En als spoelen niet wordt geadviseerd, dan alsnog doorrijden of een automaatrevisie.
 
Regelmatig deelverversen schijnt precies dat te doen (voldoende dopings aanvullen). Ik heb daar destijds eens een wetenschappelijk verslag over gelezen (voor wat het waard is uiteraard). Wel werd gesteld dat de conditie van de ATF nog enigszins 'normaal' moest zijn. Hoge belasting, hitte, etc. bekorten uiteraard de dopings en leven van ATF.

In alle gevallen zeggen de enkele ervaringen hier in principe nops (zelfs al zou je vijf IS250 rijders hebben die succesvol gespoeld hebben). Je zult dan echt naar volume moeten kijken (en gebruiksdata en omstandigheden) om daar iets zinnigs uit te halen.

In grote lijnen zie je terugkomen dat automaten oud worden met regelmatige interval deelverversen, dat nooit deelverversen en bij zeer hoge km-stand spoelen veelal wordt afgeraden. Lexusbakken zijn overigens behoorlijk solide wdb. Consensus is dat long-life ATF/olie leuk klinkt, maar sterk afhankelijk is van de fabrikant zijn visie op 'levensduur'. Hetzelfde geldt voor long-life motorolie intervallen, waar inmiddels veel fabrikanten op terugkomen.

Denk ook aan overkoeling van ATF bij koude weersomstandigheden. Dan is een schokje tijdens schakelen niet ongewoon. Wanneer e.e.a. consequent optreedt tijdens bedrijfstemperatuur, kun je je wellicht meer zorgen maken.

Is je automaat al in goede conditie, dan zal spoelen ook niet voor veel problematiek kunnen zorgen.


Bij deze uitleg sluit ik me voor de volle 100% aan. Vooral die laatste regel. Ik had het niet beter kunnen omschrijven.:thumbsup: