Voor mij is een deelverversing, waarbij je oud met nieuw vermengt, niet acceptabel. Ik ging gewoon voor 'all the way'. Kan je bediscussi?ren of het nodig was en of de automaat met een deelverversing ook net zo'n lang leven zou zijn beschoren. Who knows?
Regelmatig deelverversen schijnt precies dat te doen (voldoende dopings aanvullen). Ik heb daar destijds eens een wetenschappelijk verslag over gelezen (voor wat het waard is uiteraard). Wel werd gesteld dat de conditie van de ATF nog enigszins 'normaal' moest zijn. Hoge belasting, hitte, etc. bekorten uiteraard de dopings en leven van ATF.
In alle gevallen zeggen de enkele ervaringen hier in principe nops (zelfs al zou je vijf IS250 rijders hebben die succesvol gespoeld hebben). Je zult dan echt naar volume moeten kijken (en gebruiksdata en omstandigheden) om daar iets zinnigs uit te halen.
In grote lijnen zie je terugkomen dat automaten oud worden met regelmatige interval deelverversen, dat nooit deelverversen en bij zeer hoge km-stand spoelen veelal wordt afgeraden. Lexusbakken zijn overigens behoorlijk solide wdb. Consensus is dat long-life ATF/olie leuk klinkt, maar sterk afhankelijk is van de fabrikant zijn visie op 'levensduur'. Hetzelfde geldt voor long-life motorolie intervallen, waar inmiddels veel fabrikanten op terugkomen.
Denk ook aan overkoeling van ATF bij koude weersomstandigheden. Dan is een schokje tijdens schakelen niet ongewoon. Wanneer e.e.a. consequent optreedt tijdens bedrijfstemperatuur, kun je je wellicht meer zorgen maken.
Is je automaat al in goede conditie, dan zal spoelen ook niet voor veel problematiek kunnen zorgen.