Automaat resetten ?

Patrick050

Actief
20 dec 2015
218
9
0
Mensen

Een vraag... Mijn auto schakelt bijna altijd heerlijk en vloeiend. Maar heel soms voel ik hem meer met overschakel Bvb van 5 naar 6..
Nu weet ik dat je bij een golf gti de bak aanpast aan je rijstijl en je hem kan laten resetten. En dan weer heel anders schakeld.
Is zoiets hier ook mee mogelijk ? Of denken jullie dat het iets anders kan zijn.
 
Zou ik niet doen als je geen problemen hebt.
Met spoelen week je ook allerlei vuil los dat ik de loop der jaren in ieder hoekje en kiertje van je bak is gaan zitten. Door dit vuil los te gaan weken door middel van spoelen gaan vaak juist ​de schakel solenoids (klepjes) kapot en dan moet je heel de bak uit elkaar halen.
Nogmaals zolang je geen problemen hebt niks aan doen. Het is geen vw dsg automaat rommel die iedere 60.000km nieuwe olie wil.

Euh, misschien als je automaat 300.000 erop heeft zitten en dan nog. Spoelen betekent juist volledig spoelen van alle verontreinigingen die slijtage van de bak veroorzaken. Bij twijfel, overleg met de specialist.
 
Lacor , misschien is het wijs om niet meteen een spoel advies te geven , het is alom bekent dat dat een laatste red middel is , omdat bij jouw vorige auto er geen olie wissel is geweest

ik heb geen spoeling gedaan maar de pan gelost en intern filter vervangen zodat ik meer Atf kon vervangen maar dat was achteraf niet nodig geweest , daarom plaatste ik de link van GPS-10

dat is bij deze vraag niet relevant
als de deelverversingen zijn uitgevoerd is het goed
 
Ik lees hier veel over het spoelen van de bak, maar de IS250 heeft een verzegelde bak die volgens Lexus niet gespoeld hoeft te worden.
Zijn er hier mensen met andere/betere ervaringen?
 
Lacor , misschien is het wijs om niet meteen een spoel advies te geven , het is alom bekent dat dat een laatste red middel is , omdat bij jouw vorige auto er geen olie wissel is geweest

ik heb geen spoeling gedaan maar de pan gelost en intern filter vervangen zodat ik meer Atf kon vervangen maar dat was achteraf niet nodig geweest , daarom plaatste ik de link van GPS-10

dat is bij deze vraag niet relevant
als de deelverversingen zijn uitgevoerd is het goed

Grappig, de meningen verschillen duidelijk. Spoelen hoeft geen redmiddel te zijn, maar kan je ook zien als extra gedegen onderhoud. De meerkosten t.o.v. Een deel van de olie vervangen nam ik voor lief. Met een handbak vervang je ook alle olie, waarom bij een automaat met deze methode niet? Ik ben bij twee gerenommeerde specialisten geweest en die raden spoelen zelden af. Zie het probleem niet. Misschien kan je het anders uitleggen?
 
Ik ben, net als Lacor, ook wel eens nieuwsgierig wat er mis zou zijn met spoelen. Ik kan niet beredeneren waarom spoelen zou kunen schaden. Als het al aangekoekte zooi zou oplossen, dan zal dat zonder spoelen ook gaan gebeuren, hooguit wat langzamer. Ik zie ook niet in waarom oplossende afzetting schade zou kunnen veroorzaken? Als dit al speelt, dan verdwijnt er tenslotte iets dat er by design ook nooit in hoorde te zitten. Los daarvan lijkt me dat dan niet het probleem van spoelen, maar eerder van achterstallig onderhoud (niet tijdig verversen van de vloeistof). Dus ik ben, evenals Lacor, erg benieuwd.
 
Mja... hoewel ik me grotendeels in de uitleg kan vinden, is 't me te toch te commercieel getint. Want wordt geleverd door bedrijven die hun boterham ermee moeten verdienen. Dat gaat ten koste van objectiviteit.
 
Wat je zegt Xenon (je was me net ff voor).

Er zijn een aantal zaken die een rol spelen. Je hebt de oude garde bakken, welke per 30 of 60dkm een deelverversing krijgen en je hebt de longlife bakken.

In het eerste geval is een deelverversing, mits op aanbevolen schema's uitgevoerd, veelal voldoende om de bak in redelijke/goede conditie te houden voor de globale levensduur van de auto (volgens fabrikant). De tweede (longlife) is ook afgestemd op de levensduur van de auto, maar zonder deelverversingen.

Dan kun je je nog afvragen wat die levensduur v/d auto is. In de meeste gevallen houdt dat in dat problematiek pas na de garantieperiode van de auto wordt verwacht. Longlife is wat het zegt, dus niet eeuwig. In die gevallen moet je dus op een bepaald moment verversen of spoelen.

Bij de oude garde kun je aan de peilstok nog e.e.a. opmaken qua conditie vloeistof, de nieuwere missen die peilstok en zul je op een brug moeten checken via de 'check' opening. IS250 heeft zoiets. Bij 'normaal' gebruik kun je in principe wel wat km's op de klok zetten, voordat je daadwerkelijk problematiek kan verwachten. Bij zwaar gebruik zal dat moment uiteraard eerder komen. Uit de ATF kun je veel opmaken qua kwaliteit. Van enige verkleuring hoef je bv niet in paniek te raken.

Zolang de ATF nog enigszins in redelijke conditie is, zal een volledige flush in de meeste gevallen goed gaan. Let wel, er worden vaak verschillende methoden gebruikt om te spoelen, dus dat verdient zeker verdieping. Voorts zijn bedrijven die spoelen niet altijd objectief of hysterisch, waardoor je soms veel geld uitgeeft voor iets wat (nog) niet perse noodzakelijk is. Kwaad kan het veelal niet, maar je loopt misschien meer risico.

Dan heb je nog de bakken die extreem aangekoekt zijn, wegens geen of achterstallig onderhoud / ATF verbrand. In die gevallen kan een flush zorgen voor directe problematiek, afhankelijk ook van hoe professioneel dit wordt uitgevoerd. Sowieso is een dergelijke transmissie vaak al gedoemd om te falen op enig moment.

Preventie is key, net zoals gezond verstand hierin gebruiken. Kun je tijdig deelverversingen doen, of heb je een 'onderhoudsvrije' bak? Hoe belast je de auto...etc.
 
Maar hoe zit dit nou echt bij de IS250 (niet de oudere bakken van de SC400 of 1e gen. IS)?
Is het daar veilig om de olie te vervangen?

Er gaan verhalen rond over bakken die na een oliewissel (vooral een volledige flush) slecht of soms helemaal niet meer werken.
Aan de andere kant zijn er ook mensen die het iedere 100.000 km (voor zover dat gaat) vervangen (drain + refill).

De handleiding (Toyota Factory Service Manual) zegt: "Note: The transfer case/transmission and transmission fluid are a completely sealed unit. Therefore, periodic checks and replacement of the transmission fluid are not required, and there is no dipstick on the transmission."
 
Heb je wel gelezen Niels? :p

Wat erin kan, kan er ook uit. Zie ook onderhoudsschema verder terug. Flushen bij zeer slechte staat van ATF kan risicovol zijn, zoals eerder beschreven. Afhankelijk van leeftijd en km's zul je dus op een bepaald moment moeten verversen, flushen. Ik dacht bij de IS250 dat je sowieso kan deelverversen via drainplug, en anders zal dat via de retourleidingen etc kunnen.

Eventueel hier nog even kijken: http://au.lexusownersclub.com/forums/topic/12154-is250-transmission-problem/
 
Laatst bewerkt:
Ik lees een beetje hetzelfde als op ClubLexus en andere fora.
De ene zegt dat het goed is, de ander zegt dat de boel kapot gaat.

Het onderhoudsschema wordt op andere fora ook ter discussie gesteld en spreekt ook de Factory Service Manual tegen.
De informatie van Toyota/Lexus is dus ook al niet consequent en lijkt ook zelfs per land te verschillen (Canada-US bijv.).

Uiteindelijk is er dus niet echt een eenduidig antwoord :P

Het beste wat ik zo uit alle tegenstrijdigheden kan halen is dat je niet moet flushen, maar enkel moet aftappen en bijvullen.
Als je dit een paar keer doet dan schijnt de olie enigszins vers te zijn en de bak soepeler te lopen.
 
(off topic sorry mods :relaxed: )

mijn mening over het spoelen van automaten is gebaseerd op de US en AUS forums waar ik veel lees omdat ik een Canadese Lexus heb , wat Niels ook al aangeeft

Ik ben er van overtuigd dat GPS-10 het prima verwoord heeft en die link die ik gaf over deel verversingen en gesprekken met diverse onafhankelijke technisie heeft mij doen besluiten het te spoelen
gevoelsmatig zei ik ook vervangen die oude olie en al zijn vervuiling , totdat ik mij ging verdiepen in de materie en heb besloten een oliepan verversing te doen ipv een flush
ik kan het namelijk niet veroorloven dat mijn bak ten gronde gaat omdat mijn gevoel zegt spoelen
fetch?id=147709&d=1439650490&type=large.jpeg

mijn SC is 23 jaar oud toen ik dit deed en de olie was donker maar niet verbrand , de magneten die de slijtage opvangen waren nagenoeg schoon , het interne filter was schoon
ik kan wel zeggen dat ik uit ervaring spreek

daarintegen was mijn opmerking naar Lacor toe bedoeld om te waarschuwen tegen advies die niet van toepassing is op de bak van deze IS250 omdat ik gelezen had dat Lacor geen onderhouds history had van bak olie wissels en daarom preventief de bak heeft laten flushen bij als ik het goed heb 70k km

moraal van het verhaal , kijk uit met deze gevoelige automaten bakken , ze zijn enorm duurzaam en de mijne schakelt heel soepel en blijkbaar al zijn deel verversingen gehad , fill and drain is het beste advies en niet die adviezen van de spoelbedrijven , die willen alleen maar verkopen

koelvloeistof flushen , dat is wel nuttig en wie heeft dat gedaan hier ?

on topic
automaat resetten ? haal de accu polen er gedurende 10 minuten af , start de auto zonder gas en airco en zoveel mogelijk elektrische zaken uit zoals lichten , achterruit verwarming e.d en laat de auto zo ongeveer 5 min draaien

old skool reset :thumbsup:
 
automaat resetten ? haal de accu polen er gedurende 10 minuten af , start de auto zonder gas en airco en zoveel mogelijk elektrische zaken uit zoals lichten , achterruit verwarming e.d en laat de auto zo ongeveer 5 min draaien

old skool reset :thumbsup:

Ik ben het met SC400nl eens, ik heb ook de 12 volt accu los gehad om andere redenen en daarna voelde de bak anders aan.
Opmerking: Het kan zijn dat je na een "reset" d.m.v. loshalen van de accu ook de ramen opnieuw in moet leren. (Althans dit was bij mijn GS)

When the 12 volt battery is disconnected
The power windows must be initialized in order to ensure proper operation.
(Perform for each window with the switch for each seat.)
Open the window halfway.
Fully close the window by pulling the switch up and continue holding the
switch for 1 second.
The indicator on the switch changes from a flashing pattern to being on when initializing
are complete.
 
@SC400:
+1

koelvloeistof flushen , dat is wel nuttig en wie heeft dat gedaan hier ?
Ik
wink.png


Niels_D
Uiteindelijk is er dus niet echt een eenduidig antwoord
Behalve dan dat het in veel gevallen om het flushen v/d portemonnee gaat
wink2.png


Het beste wat ik zo uit alle tegenstrijdigheden kan halen is dat je niet moet flushen, maar enkel moet aftappen en bijvullen.
Als je dit een paar keer doet dan schijnt de olie enigszins vers te zijn en de bak soepeler te lopen.
+1

Ik ben het met SC400nl eens, ik heb ook de 12 volt accu los gehad om andere redenen en daarna voelde de bak anders aan.
Kortstondig, daarna leert de computer je rijgedrag weer in, afhankelijk van (sportieve/luie) rijstijl. Powerknop overruled overigens alles.
 
Extra toevoeging voor diegene die een andere auto rijden zoals een gen3 GS, Je moet ook de stuurpositie voor park assist opnieuw inleren:
Wel iets off-topic maar toch iets om rekening mee te houden.

stuurpositie.jpg
 
Kortstondig, daarna leert de computer je rijgedrag weer in, afhankelijk van (sportieve/luie) rijstijl. Powerknop overruled overigens alles.

Van chipboeren heb ik gehoord dat een ECU elke 500km herschrijft. Dus het zou continue aan het leren zijn en eveneens continue herschrijven.
 
Ook ik heb altijd een hoop verschillende verhalen gehoord over het wel of niet spoelen van de automaatbak. Onze huidige BMW 328i cabrio, die a.s. wordt ingeruild op de Lexus is250, heb ik afgelopen zomer bij ZF Nederland laten spoelen. De automaat die eronder zit is ook van ZF, andere merken bakken doen ze geloof ik niet. De cabrio had toen ongeveer 175000 km gelopen. Hij schakelde nog goed maar ik wilde preventief spoelen. Bij ZF houden ze niet van half werk en dus wordt er eerst proefgereden. Daarna de auto op de brug en na een kleine afkoelperiode gaan ze aan de gang. Ze halen het brein van de automaat eruit en ze vernieuwen alle zeefjes, pakkingen, kogels, bouten enz, enz. alles word nagekeken dan wordt de bak gespoeld door en door dus alle oude olie eruit is. Dan nieuwe olie erin. Omdat ze alles los hadden hebben ze ook de differentieel olie vervangen. Dit had ik aangegeven bij de afspraak maken. Tussentijd kan je bij ZF gewoon wachten en gebruik maken van de kantine en de wifi. Ze halen je ook op om te komen kijken naar de vorderingen, geef dit wel even aan als je wil kijken. Ik heb toen de volgende foto's gemaakt:
2luxfvc.jpg
2vkyg3p.jpg

2vkyg3p.jpg
Ik heb dus geen slechte ervaringen ermee gehad. Ik ben wel naar de originele automaat bouwer gegaan, ZF in dit geval. En niet naar een of andere hobby bob die niet weten waar ze mee bezig zijn.
 
Laatst bewerkt:
Op de eerste foto zie je de bak na het verwijderen van de afdekplaat. Op de tweede foto een deel van het "brein" en op de derde foto ook een deel van het brein. Bij mij zat er in een van die kanaaltjes een stukje witte pakking van die stekker die op foto twee te zien is. Dus ben blij dat ik toen wel heb besloten om de bak " revisie' uit te laten voeren.