Batterijen remote

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Vraagje, goede middag Lexus mannen,

Hoelang gaan de batterijen van een remote eigenlijk mee? Van de keyfab bedoel ik dus.
Ik rij de laatste tijd veel en verweg en wil echt niet met een lege batterij komen te staan, dat is wel heel erg minder als
dat gebeurt een 1000 kilometer van huis. Iemand enige idee, heb ze er een jaar in zitten nu, maar gebruik maar 1 van de 2 FABS.

Heel fijne avond alvast. Groet van iets verderop
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Ik heb de mijne onlangs vervangen na een "autoleven" van ca 8 jaar. Geen idee of dat ooit eerder was gebeurt. Voordat de batterij helemaal bezweek kreeg ik voorafgaand af en toe een melding op het dashboard dat de batterij aan vervanging toe is. Ik heb geen idee hoe lang deze dan nog bruikbaar is. Het type batterij is overigens goed verkrijgbaar, bijvoorbeeld bij horlogewinkels en uiteraard bij iedere Toyota dealer. In mijn geval heeft de dealer ze kosteloos vervangen tijdens een al geplande onderhoudsbeurt.

Om helemaal zeker te gaan zou je alvast een batterij in de auto kunnen meenemen. Het van te voren uitzoeken hoe de batterij te vervangen is daarbij ook nuttig: er zijn nog al wat verschillende sleutels en het openen daarvan is bij ieder type steeds weer net even anders. Op youtube zijn tientallen filmpjes te vinden hoe je het doet - op zich is het uiteraard niet moeilijk maar het is handig om een dergelijk filmpje eens aandachtig te bekijken en het eventueel ook te proberen voordat het echt nodig is.
 

PJL

Actief
29 jun 2015
165
39
28
Toevallig heb ik deze morgen de batterij van de afstandsbediening vervangen. Even gebeld met de aardige jonge kerel, die normaal gesproken klaarstaat als je voor een beurt komt. Na geïnteresseerde vragen naar mij persoonlijk, legde hij in 1 minuut uit hoe de " sleutel " te openen. Daarna in 30 seconden het kunstje geflikt. Leuker dan YouTube 🙂
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.723
464
83
Zoals @Romke al aangeeft krijg je een melding als ie leeg begint te raken (ook bij de IS250).

Daarnaast kan je met een lege batterij nog wel in de auto komen en starten.
Uit mijn hoofd: De auto openen met de sleutel uiteraard, dan de sleutel tegen het dashboard houden naast de startknop en deze dan indrukken.
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Dank voor jullie reactie. Zet er wel 2 nieuwe in, voor beide FABS, kosten 5 Euro, heb de handleiding opgezocht
hoe de FABS te openen.

Fijne dag verder en nogmaals dank
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
703
140
43
Zoals @Romke al aangeeft krijg je een melding als ie leeg begint te raken (ook bij de IS250).

Daarnaast kan je met een lege batterij nog wel in de auto komen en starten.
Uit mijn hoofd: De auto openen met de sleutel uiteraard, dan de sleutel tegen het dashboard houden naast de startknop en deze dan indrukken.
Maar deur openen met sleutel zorgt ervoor dat het alarm afgaat, dat is geen optie natuurlijk.

Ik kreeg overigens dit weekend ook een keer de melding "Key battery low", maar de batterij is bij mij 2 jaar geleden nog vervangen. En ja, ik gebruik dan altijd A-merk batterijen.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Maar deur openen met sleutel zorgt ervoor dat het alarm afgaat, dat is geen optie natuurlijk.

Ik kreeg overigens dit weekend ook een keer de melding "Key battery low", maar de batterij is bij mij 2 jaar geleden nog vervangen. En ja, ik gebruik dan altijd A-merk batterijen.
dat alarm is toch niet zo'n probleem voor die ene keer dat de batterij leeg is?

En ook A-merk batterijen kunnen al een paar jaar in de winkel liggen.
als je die batterij koop bij een winkel waar hij al 3 jaar in t schap ligt, is hij er al net zo slecht aan toe, als een batterij die je bij de action koopt.
Koop je diezelfde batterij bij een winkel, waar dat soort batterij een hoog verloop heeft, zul je zien dat hij veel langer mee gaat.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Vraagje, goede middag Lexus mannen,

Hoelang gaan de batterijen van een remote eigenlijk mee? Van de keyfab bedoel ik dus.
Ik rij de laatste tijd veel en verweg en wil echt niet met een lege batterij komen te staan, dat is wel heel erg minder als
dat gebeurt een 1000 kilometer van huis. Iemand enige idee, heb ze er een jaar in zitten nu, maar gebruik maar 1 van de 2 FABS.

Heel fijne avond alvast. Groet van iets verderop
Dat keyless entry en start is echt niet mijn ding. Als ik had kunnen kiezen, had ik voor de ouderwetse sleutel (met ab) gekozen, knopje indrukken, deur open, sleutel in contact, en starten.

Die optie was er niet, zoals jullie weten.
Maar omdat de aanschaf van een Lexus in mijn geval een reden was om wakker te liggen uit angst voor diefstal, na alle verhalen die ik gelezen had over dieven die met een kastje een signaal van de sleutel aan de voordeur konden opvangen en je auto konden meenemen, stond ik na een week klooien met zilverfolie en dure sleutelhoesjes bij de dealer om dat keyless gedoe uit te laten schakelen.

de monteur waarschuwde mij dat ik dan iedere keer als ik moet starten de keyfob voor de startknop moet houden en de deur alleen open kon door op het knopje te drukken.
hoewel de monteur er vanuit ging dat ik dan binnen een week wel terug zou keren om de operatie weer ongedaan te laten maken, had hij geen idee hoe blij ik hiermee was.. ik kon weer lekker slapen :ROFLMAO:

En nu ben ik het gewend en is het zoals ik wil. deur open met druk op de knop, en keyfob even voor het dashboard voor dat ie start.


Dan weer on-topic..
Ik heb geen idee of deze instelling ervoor zorgt, dat de batterij langer mee gaat.

want wat hebben ze nou uitgezet?
het signaal van de sleutel?
of de ontvanger op afstand van de auto?

Als het de sleutel is, zou het wel eens kunnen zijn dat we heel lang met de sleutel kunnen doen (gebruiken er maar 1)
en anders zal het een beetje hetzelfde kunnen zijn als bij de gemiddelde gebruiker afhankelijk van de kwaliteit van de batterij e.d.

het eerste jaar is in ieder geval geen probleem geweest.
en Lexus kennende, hebben ze de auto verkocht, met een verse batterij in de keyfobs :cool:
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Dat keyless entry en start is echt niet mijn ding. Als ik had kunnen kiezen, had ik voor de ouderwetse sleutel (met ab) gekozen, knopje indrukken, deur open, sleutel in contact, en starten.
Ik vind het een erg handige voorziening en zou het niet meer willen missen. De uitvoering waarbij iedereen het signaal zomaar kan onderscheppen en vervolgens kan misbruiken is natuurlijk wel bijzonder knullig. Daar had men toch wat langer over moeten nadenken. Inmiddels zijn er ook systemen in gebruik die niet of veel minder gemakkelijk zijn te onderscheppen o.a bij VAG, Mercedes, BMW, Ford en Jaguar/Landrover. De Japanse sleutelleveranciers lopen nog een beteje achter.