benzine verbruik NX300 AWD

Gerardhome

Nieuw hier
5 jun 2022
11
3
3
Benzine gebruik bij lagere temperatuur fors omhoog, ik ben met de winter in Zweden , de accu van de NX 300 H uit 2020 heeft goed last van de lagere temperaturen -3 tot -af en toe -20C , beetje doorrijden en je zit op 8.1 op 100 km, dat was in dezelfde regio in de zomer met 5.8 tot 6.2 per 100 km, verder blijft de Lexus NX 300 h het erg goed doen, wel wat lastiger te besturen dan een Honda Insight daar heb ik ook nog in gereden, die kwam ook in Zweden in de testen beter uit, ( om hem op de weg te houden) , maar goed is natuurlijk een hele andere auto met compleet andere gewichtverhoudingen en wielbasis. Maar eerlijk is eerlijk de Honda doet het beter om op de weg te blijven, zeker in de bergen en de afgelegen wegen ben ik met de Lexus ( met bijna continu gepiep op tractiecontrole en lampje) toch vaker retour gegaan.
 

Johno

Actief
23 jan 2022
456
202
43
De AWD is een mooie toevoeging, maar de afstelling daarvan is helaas niet optimaal. Wat dat betreft moet ik toch constateren dat Lexus er goed aan zou doen om eens goed te kijken hoe Audit dat met de Quattro doet, die zijn voor wat betreft AWD toch altijd erg goed.

Overigens, Zweden, een prachtig land. Toevallig afgelopen zomer daar geweest, geweldig. Have fun.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gerardhome

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.115
4
819
113
Is toch een slim systeem van de NX? Normaal voorwiel aangedreven en indien nodig komen de achterwielen er elektrisch bij. De NX is een SUV, geen terreinwagen. Of heb ik het mis?
 
  • Leuk
Waarderingen: Gerardhome

Johno

Actief
23 jan 2022
456
202
43
Is toch een slim systeem van de NX? Normaal voorwiel aangedreven en indien nodig komen de achterwielen er elektrisch bij. De NX is een SUV, geen terreinwagen. Of heb ik het mis?
Zo werkt het inderdaad. Bij optrekken vanaf stilstand en bij wielspin zullen de achterwielen ook aangedreven worden. Maar de vraag is natuurlijk hoeveel power ze dan leveren. Als je voorwielen gaan spinnen zou je willen dat de achterwielen voldoende kracht hebben om weer verder te kunnen en dat is bij de AWD van de meeste auto's wel wat beperkt.

De NX wordt soms SUV en soms cross over genoemd maar is zeker geen terreinwagen. Bij een terreinwagen is sprake van 4WD waarbij je ook een low gear optie hebt en de zogenaamde sperdifferentieel. Voor echt ruiger terrein is dat echt een must maar het voegt niets toe op de wegen, ook niet bij sneeuw wat dat betreft. Dan is de AWD vaker in het voordeel.

Zie ook onderstaand filmpje waarbij verschillende AWD worden getest.

 
  • Leuk
Waarderingen: Gerardhome

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.115
4
819
113
Dus... De auto verliest grip in de sneeuw, waarschuwingslampjes gaan branden, esp, trc en achterwielen komen bij en je hebt weer grip.
En als de auto in EV mode rijdt heb je dus achterwielaandrijving.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gerardhome

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Auto's die zijn uitgerust met de mogelijkgeid om alle 4 wielen aan te drijven, verschillen heel sterk in de manier waarop dat gebeurt. In veel gevallen gaat het bij personenaut's om een vrij simpel systeem - als de voorwielen doorslippen komt de achteras er bij, maar als de chauffeur zo "slim" is om nog steeds te veel gas te geven, kom je natuurlijk wel buiten het regelbereik van het ESP en "traction control" en nog steeds niet van je plaats. Naast de beschikbare regelmogelijkheden hebben ook de banden grote invloed. Er zit bij rijden op ijs of met 10 cm sneeuw een groot verschil tussen het rijden met zomer-, winter- of winterbanden met spijkers. De laatste zullen zeker veel meer tractie bieden - reden waarom spijkerbanden in landen waar de temperatuur langdurig onder het nulpunt blijft en waar het vaak aanzienlijk sneeuwt spijkerbanden zijn toegestaan en veelvuldig worden gebruikt. Bij veel personenauto's levert het AWD systeem slechts een beperkte tractieverbetering op een droog wegdek en een substantieel hoger brandstofverbruik. Het streelt vooral het ego van de bestuurder.

Dat wordt anders wanneer de auto echt ontworpen is voor off road gebruik. Afgezien van het dan vaak gebruikte bandentype is ook het regelsysteem vaak aanzienlijk slimmer. De beste manier om in ruw terrein verder te komen is vooral niet te veel gas geven, maar slechts zoveel als nodig is om door te blijven rollen. Degene die vroeger als dienstplichtige een militaire rijopleiding heeft genoten, zal zich die aanpak nog wel herinneren :) In een Toyota filmpje uit de tachtiger jaren wordt de rijtechniek uitgebreid besproken:

De afgelopen 40 jaar zijn verreweg de meeste AWD systemen bedacht bij Magna Steyr in Ooostenrijk. Waarschijnlijk is het aandrijfsysteem van >80% van AWD personenauto's daar bedacht - al zwijgen uiteraard de meeste fabrikanten over de oorsprong van het ontwerp van hun AWD systeem. Inmiddels is veel van de mechanische techniek vervangen door electronica - waarbij de opdrachtgever kiest voor de mate van ingewikkeldheid en mogelijkheden. Een moderne Merceses G of Range Rover zijn veel meer "sophisticated" als bijvoorbeeld de AWD modellen van Lancia en Fiat uit de tachtiger jaren of een MB 4-matic- maar voor al die auto's gold "designed in Austria". Zie : https://engineering.mpt.magna.com/engineering-services/module-development/vehicle-dynamics
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09 en Gerardhome

Gerardhome

Nieuw hier
5 jun 2022
11
3
3
@Johno goed filmpje, had nog niet de sportmode geprobeerd, kan ik nog doen op lastig terrein, mbt banden heb ik op andere auto's in het verleden ook veel geprobeerd .
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

Gerardhome

Nieuw hier
5 jun 2022
11
3
3
@Romke ook een prima filmpje, probeer inderdaad zo regelmatig mogelijk te rijden wanneer de grip minder wordt en ja met de vorige auto al een keer de moterplaat eraf gereden dus dat gaat vrij snel fout vooral met de sneeuw , de tip met de krik ook handig. Tijdens de Toyota RAV 4 presentatie bij Louwman zag ik de Toyota een forse helling op gaan, dus had wel betere verwachtingen , dat nog niet gedurfd, toch zijn er vaak bosweggetjes die fors stijl omhoog gaan en lang zo door gaan ( regio Varmland, Orebro en Dalsland voor de mensen die hier zijn geweest). Wel erg mooi om deze natuur in Zweden in de winter te zien. Dank voor de reacties!