benzine verbruik NX300 AWD

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
Klopt de wind kan behoorlijk uitmaken, maar het was 210km heen op dinsdag, ongeveer wind mee 1:14 en vandaag 210km terug, met ongeveer wind tegen, en weer 1:14.
Dus in dit geval viel het mee terwijl op beide dagen toch wel wat wind stond, zeker vandaag. (ik dacht dat het dinsdag ook wel waaide)
 

Johno

Actief
23 jan 2022
456
202
43
Sinds december mijn eerste Lexus, een NX300h awd, luxury L uit juni 2017.
Ik moet zeggen dat ik niet bepaald onder de indruk ben van het verbruik, zojuist heen en weer naar Arnhem geweest vanuit Middelburg ( ~210 km), nergens harder dan 100-105 gereden op acc en ik kom niet hoger dan 1:14. (7l/100km). Eerder dacht ik dat het aan de relatief kleine stukjes lag die ik reed waardoor ik maar 1:12 haal.
Ik had verwacht of moet ik zeggen gehoopt dat dat toch wel iets gunstiger zou zou uitpakken
(het bijmengen van ethanol in de benzine helpt natuurlijk ook al niet)
Verder een hele mooie auto waar ik met plezier in rijd.
Hoi Erik,

Het opgegeven gebruik van de fabrikant is erg optimistisch, dat is mij ook opgevallen als NX rijder. Wel is het op dit moment lastig te meten omdat de omstandigheden anders zijn dan 's zomers. Ik heb nu bijvoorbeeld winterbanden op ander velgen. Daarnaast staat met grote regelmaat de stoelverwarming van 1 of 2 stoelen aan. Dat zijn uiteraard wel energieslurpers. Daarbij is wellicht de capaciteit van de batterijen in deze koudere omstandigheden ook ongunstiger.

Ik had zelf het idee dat die in de zomer toch zuiniger was maar echte cijfers heb ik niet.
 
2 okt 2021
200
121
43
Ik heb zelf sedert begin december vorig jaar een NX300h F-sport AWD. Momenteel zit ik ook aan een verbruik van +/- 8l/100km. Vergeet niet dat dit een vrij zware wagen is en dat je een SUV minder aerodynamisch is dan een gewone personenauto
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Klopt de wind kan behoorlijk uitmaken, maar het was 210km heen op dinsdag, ongeveer wind mee 1:14 en vandaag 210km terug, met ongeveer wind tegen, en weer 1:14.
Dus in dit geval viel het mee terwijl op beide dagen toch wel wat wind stond, zeker vandaag. (ik dacht dat het dinsdag ook wel waaide)
Ongeveer wind mee en ongeveer wind tegen insinueert dat je ook zijwind hebt gehad in beide gevallen.

Ook zal je niet de hele rit precies dezelfde windrichting hebben gereden.

Ik heb (totaal ander voorbeeld) afgelopen zomer met de caravan tegen de wind in richting het zuiden gereden. 1 op 6
Een tijdje later zelfde weg terug 1 op 9,5
Met dezelfde snelheid en belading.

Ik kon dus vanwege minder wind meer dan 50% extra km afleggen op dezelfde liter brandstof.
(Aan de pomp gemeten)

Nu vergroot een caravan (= windvanger) dit verschil natuurlijk enorm, maar een SUV is natuurlijk ook een auto die meer wind vangt dan een lage sedan. Ik vermoed dus ook dat je met een ander weerbeeld een stuk zuiniger kan rijden.

Ook zonder caravan heb ik bijvoorbeeld een rit van 230 km gereden.
105 km/h op de cruise control
1 op 15,5

Terwijl dezelfde rit met de wind tegen op een andere dag met dezelfde snelheid slechts 1 op 12,5 gehaald werd.

(Beide V6 2.5L 4 pers.)

Dus het kan van dag tot dag enorm schelen..

Verder zou je nog eens in het boekje kunnen kijken naar je bandenspanning, te lage bandenspanning zorgt natuurlijk ook voor een meerverbruik.
 

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
Vanwege het rolgeluid, zie mijn andere topic :), heb ik gisteren de spanning van 2.4 naar 2.2 gebracht, eens kijken wat er gebeurt.
Ook eens opgezocht welk EU brandstof verbruik deze banden zouden hebben: klasse E , oftewel niet gunstig.
Ik zal moeten wachten tot de vervanging om te kijken of ik dit iets kan verbeteren, maar met de huidige benzineprijs let ik er wel op.
Trouwens is het iemand wel eens opgevallen dat als je in zwitserland/Noord italie tankt, je 10-15% gunstiger rijdt ?
Mij viel dit in 2018 op (Auris hybride) en ik in eens 1:22 reed ipv 1:18,5 iets wat ik in 100k nog nooit had meegemaakt.
Heeft dit te maken met de ethanol opmenging ? Lijkt mij nogal een fors verschil. Of wordt de benzine hier al langer ‘versneden’ met stoffen die een lagere energieinhoud hebben ? Of was het de buitentemperatuur..
Deze zomer richting Spanje, eens kijken of er weer iets gebeurt met het verbruik :)
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
579
1
376
63
Je hebt de banden "leeg" laten lopen, nu gaat je brandstofverbruik omhoog want meer rolweerstand. 2.2 is volgens mij echt te zacht. Ik had ze eerder naar 2.6 gedrukt, minder rolweerstand, minder lawaai en minder brandstofverbruik....
Ik haal met mijn IS (is wel 165kg lichter) heen en weer naar Limburg vanuit Almere een gemiddeld verbruik van 1:22 volgens de bc. Is altijd rooskleuriger dan zelf uitrekenen maar dan is het nog steeds niet slecht... Rechtervoet beheersen is wel een vereiste maar ik maak daar een soort sport van 😁 En keurig alles 100 op cc.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
Klopt, ik heb de banden op een iets lagere spanning gebracht om het effect op het rolgeluid te horen, dit verandert weinig. Ook niet echt verwacht maar proberen kost weinig moeite. Een testje naar 2.6 staat op het lijstje :)
Volgens het boekje moeten de banden (225/60 R18) bij snelheden lager dan 160km/h op 2.2 staan en bij hogere snelheden op 2.6. Dus vandaar..
Ik heb een kennis met ook een IS300h en hij rijdt ~1:20 op de snelweg. Aangezien het dezelfde motor is maakt het model nogal wat uit dus. (en natuurlijk ook het gewicht)
Ik ben benieuwd of er ook nog wat andere NX rijders reageren met wat getallen.
Bedankt !
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Klopt, ik heb de banden op een iets lagere spanning gebracht om het effect op het rolgeluid te horen, dit verandert weinig. Ook niet echt verwacht maar proberen kost weinig moeite. Een testje naar 2.6 staat op het lijstje :)
Volgens het boekje moeten de banden (225/60 R18) bij snelheden lager dan 160km/h op 2.2 staan en bij hogere snelheden op 2.6. Dus vandaar..
Ik heb een kennis met ook een IS300h en hij rijdt ~1:20 op de snelweg. Aangezien het dezelfde motor is maakt het model nogal wat uit dus. (en natuurlijk ook het gewicht)
Ik ben benieuwd of er ook nog wat andere NX rijders reageren met wat getallen.
Bedankt !
Misschien eens op dezelfde dag dezelfde rit maken met dezelfde bandenspanning.
Dan kun je kijken wat het verschil tussen de 2 modellen is. (Een rit moet dan wel representatief zijn, dus geen 10 km ritje)

Ik denk echt dat er nog een deel achter de weersomstandigheden te zoeken is
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.726
467
83
Vanwege het rolgeluid, zie mijn andere topic :), heb ik gisteren de spanning van 2.4 naar 2.2 gebracht, eens kijken wat er gebeurt.
Ook eens opgezocht welk EU brandstof verbruik deze banden zouden hebben: klasse E , oftewel niet gunstig.
Ik zal moeten wachten tot de vervanging om te kijken of ik dit iets kan verbeteren, maar met de huidige benzineprijs let ik er wel op.
Trouwens is het iemand wel eens opgevallen dat als je in zwitserland/Noord italie tankt, je 10-15% gunstiger rijdt ?
Mij viel dit in 2018 op (Auris hybride) en ik in eens 1:22 reed ipv 1:18,5 iets wat ik in 100k nog nooit had meegemaakt.
Heeft dit te maken met de ethanol opmenging ? Lijkt mij nogal een fors verschil. Of wordt de benzine hier al langer ‘versneden’ met stoffen die een lagere energieinhoud hebben ? Of was het de buitentemperatuur..
Deze zomer richting Spanje, eens kijken of er weer iets gebeurt met het verbruik :)
2.2 lijkt mij ook wel erg zacht, komt zeker het verbruik niet ten goede.
Je vermoeden over ethanol menging klopt. Omdat ethanol minder energie oplevert dan benzine heb je een lager verbruik als er minder ethanol in zit. (dit merk je in NL ook als je E5 tankt ipv E10)
 
  • Leuk
Waarderingen: ErikB

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
Bedankt weer voor de reacties !
Gisteren de spanning op 2.5 gezet, eens kijken of dat nog wat helpt. En ook eens E5 tanken.
Als ik wat google kom ik bij de ANWB: De hoeveelheid energie in 100% ethanol is ongeveer de helft van de hoeveelheid energie in 100% benzine. Hieruit volgt dat E10 ongeveer 2,5% minder energie bevat dan E5. Dit komt overeen met diverse studies die een meerverbruik van rond de 2% vonden bij tests met E10 en E5.
De E5 is zo'n 5% duurder (11 cent bij Tango) dus het verschil wordt dan ook iets kleiner.

(ps ik weet natuurlijk dat een 'luxe' auto met een flinke 2.5l motor meer geld kost dan een bv een Auris hybride. maar als de brochures zo veel afwijken is het goed om eens rond te vragen wat de andere ervaringen zijn)
Zijn er trouwens ook nog ervaringdeskundigen die kunnen zeggen of de E5 wat 'soepeler' rijdt oid ?
 

willemSeles

Actief
10 nov 2020
110
57
28
Met een IS300H2016 weliswaar vanmiddag met zonnige 10 graden naar Noordwijk aan zee vanaf Almere (70km) : heen 1 op 20,3 met slakkengang van 100/110km en terug 110/120 op de teller 1: 18,8 op boardcomputer en dat is in werkelijkheid resp. 1: 19,1/1: 17,5 aan de pomp uit ervaring. Niet slecht hoor voor een 1595kg zware bak. Op verre vakanties haal ik meestal 1 op 17,5 (km/s gedeeld door bijgetankte liters) en 1 op 18,6 op bc, bij een snelheid van 120km/u .
Korte ,koude motor, stukjes van 6km schiet het naar 1 op 13 :(
mvg
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09 en ErikB

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
579
1
376
63
Ik had een vakantierit NL-IT-NL heen via BE-LU-FR-ZW en terug via A en D, in Duitsland vrij veel en lang behoorlijk hard gereden voor mijn doen, 160-170 met uitschieters omhoog, en kwam thuis met een gemiddeld verbruik over 4000km van net als Willem 1:17,5, uitgerekend km/liters. Vond ik mooi zat. Paar jaar geleden een rondreis door Scandinavië gemaakt met een 1.8 Avensis en die liep gemiddeld - met mazzel en niet harder dan 80 in Noorwegen - 1:14,5....... ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: ErikB

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Ik ben benieuwd of er ook nog wat andere NX rijders reageren met wat getallen.
Bedankt !
Ik maak graag gebruik van de Duitse website spritmonitor.de, waar men het (werkelijke) verbruik van auto's kan registreren en bekijken. Ik vind daar zo'n 120 NX 300h registraties. Ze halen gemiddeld een verbruik van 7,5 l/100km (1:13,3). De meest zuinige rijders onder hen halen ca. 6,5 l/100km (1:15,4). Veel zuiniger zal het dus niet worden. Bedenk daarbij wel dat het gemiddelde verbruik in Duitsland iets hoger zal liggen vanwege de (doorgaans) hogere snelheden op de autobahn. De IS 300h haalt op diezelfde site gemiddeld 6,5 l/100km (1:15,4), de zuinige rijders halen 5,4 l/100km (1:18,5).
Wat de fabrieksopgave betreft, een opgegeven gemiddeld verbruik volgens NEDC norm haal je in de praktijk nooit. De WLTP norm is wat realistischer.
Met mijn ES 300h, waarvan de aandrijflijn behoorlijk is doorontwikkeld t.o.v. de iets verouderde NX 300h, haal ik gemiddeld een werkelijk verbruik van 5,4 l/100km (1:18,5), terwijl de fabriek 5,5 l/100km (WLTP) opgeeft. Dat klopt dus vrij aardig. In de zomermaanden zat ik bij een aantal tankbeurten zelfs onder de 5 l/100kn (1:20). Mijn zuinigste rit (combi snelweg/provinciale weg) was afgelopen zomer zelfs 1:22, maar dan houdt het toch echt op. In de winter haal ik op z'n best 5,7 l/100km (1:17,5). Al met al heel mooi voor zo'n sloep van 1750 kg! Het opgegeven NEDC verbruik voor mijn auto was overigens 4,5 l/100km (1:22,2), als gemiddelde verbruik dus niet realistisch.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en ErikB

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
Er vanuit gaande dat Robtp09 ook een IS heeft, lijkt het dat de IS flinkt wat minder benzine verbruikt dan de NX.
Helaas, maar het is niet anders, het extra gewicht en de hoge carrosserie tikt flink aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno en robtp09

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
579
1
376
63
Yep, IS it is....🙂
Zal inderdaad een combi van factoren zijn, gewicht, hoge koets, bandenspanning, weersomstandigheden én niet te vergeten, de rechtervoet...
 

Johno

Actief
23 jan 2022
456
202
43
Sinds december mijn eerste Lexus, een NX300h awd, luxury L uit juni 2017.
Ik moet zeggen dat ik niet bepaald onder de indruk ben van het verbruik, zojuist heen en weer naar Arnhem geweest vanuit Middelburg ( ~210 km), nergens harder dan 100-105 gereden op acc en ik kom niet hoger dan 1:14. (7l/100km). Eerder dacht ik dat het aan de relatief kleine stukjes lag die ik reed waardoor ik maar 1:12 haal.
Ik had verwacht of moet ik zeggen gehoopt dat dat toch wel iets gunstiger zou zou uitpakken
(het bijmengen van ethanol in de benzine helpt natuurlijk ook al niet)
Verder een hele mooie auto waar ik met plezier in rijd.
Afgelopen weekend een weekendje met de NX naar de Veluwe. Het verbruik was 1 op 13,2. Ik rijd dan overal op de teller 5 km harder. Verder heb ik nu 17" velgen met winterbanden ('s zomers 18"), continue stoelverwarming aan, deels ook stuurverwarming aan en de ruitenwisserverwarming aan vanwege de bevroren ruiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: ErikB

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
Bedankt, en ik denk hetzelfde, met 1 op 13/14 is het wel gedaan, geen ramp, goed om te horen wat anderen ervaren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno
2 okt 2021
200
121
43
Ik heb nu mijn NX 300h Sportline AWD een 3-tal maanden maar momenteel wegens omstandigheden buiten kleine ritten weinig mee gereden en mijn verbruik ligt tussen 1 op 12 à 13. Ik hoop dit in de toekomst ergens tussen 1/13 en 1/14 te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ErikB en Johno

Johno

Actief
23 jan 2022
456
202
43
Toch maar weer een update. Inmiddels zit de zomerset er weer onder gemonteerd en is het gebruik van de stoelverwarming en stuurverwarming flink afgenomen. Heel soms nog even in de ochtend, maar overdag niet meer nodig. Het verbruik schommelt nu tussen de 1 op 13,8 eb 1 op 14. (was 1 op 13,2 in de winter). De winterset en/of het gebruik van de stoel/stuurverwarming heeft behoorlijk wat invloed zo lijkt het.

Ik overweeg om een aantal tankbeurten premiumbrandstof te tanken om te bekijken in hoeverre dat invloed heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frank2b en ErikB