Benzineverbruik is300h 2016

Ferdy

Hoort erbij
7 apr 2021
39
32
18
Prima rit van 300 km (110/115 kmp/u) praktisch alleen maar snelweg gereden. Sportstand aan en toch maar zo'n 12.5 liter verreden. Laat het iets meer/minder zijn maar wat n ongelooflijk laag verbruik.

Love it!
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
579
1
376
63
Op de snelweg is 'ie echt waanzinnig zuinig inderdaad, als ik naar Limburg heen en weer rij dan haal ik ook - en zeker in de zomer - zulke cijfers, erg fijn (y) šŸ˜
 

willemSeles

Actief
10 nov 2020
110
57
28
Hoi hoi, hier idem met een 2016-er zeer tevreden.
Vanuit Almere naar Valkenburg e.o visaversa en een paar keer naar Noordwijk aan zee met een gangetje van zo'n 105/110km/u (heb een pesthekel gekregen aan onnodige boetes en okee wat ouder nu) gemiddeld 1 op 20 met airco stevig aan.
Bij gewoon stadsverkeer korte stukjes van 6 km is dat 1 op 13,5, wat wil je met 1595kg exclusief mijzelf.

Ps hiervoor had ik een CT200H 2014 ,die reed niet veel zuiniger (zeker niet op de snelweg), maar die heeft zo'n 50km lang 1 op 25 gehaald bij de Ital.meren. Op Duitse/Oostenrijkse snelwegen met 130km/u niet beter dan 1 op 18 met een rottankje van slechts 45 liter.

De IS300h rijdt een stuk soepeler, toch gebruik ik vaak even de normaal of sportstand. Zeker heuveltjes op.

Binnenkort weer eens 1750 km naar Roemenie (schoonfamilie). Met die perfecte airco (laatst 60 graden in de wagen na parkeren en in een kwartier de ingestelde 23 graden bereikt) en de rust/souplesse, zie ik er niet tegenop. Heb dat ook eens in een nieuwe Seat Mii gedaan ....rugpijn :-(

mvg,
 
Laatst bewerkt:

Ferdy

Hoort erbij
7 apr 2021
39
32
18
ik reed hiervoor een rx400 he, Reedt 1 op 10 met heel veel geluk. Die paar tientjes in NL rijden maakt me niet zoveel uit maar zoals je zegt, ritje 1500 km wordt het echt wel interessant. Kan me herinneren als een gek van Italie naar NL rijden met die rx400. Stond om de 3/400 km bij de pomp.
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Hoi hoi, hier idem met een 2016-er zeer tevreden.
Vanuit Almere naar Valkenburg e.o visaversa en een paar keer naar Noordwijk aan zee met een gangetje van zo'n 105/110km/u (heb een pesthekel gekregen aan onnodige boetes en okee wat ouder nu) gemiddeld 1 op 20 met airco stevig aan.
Bij gewoon stadsverkeer korte stukjes van 6 km is dat 1 op 13,5, wat wil je met 1595kg exclusief mijzelf.

Ps hiervoor had ik een CT200H 2014 ,die reed niet veel zuiniger (zeker niet op de snelweg), maar die heeft zo'n 50km lang 1 op 25 gehaald bij de Ital.meren. Op Duitse/Oostenrijkse snelwegen met 130km/u niet beter dan 1 op 18 met een rottankje van slechts 45 liter.

De IS300h rijdt een stuk soepeler, toch gebruik ik vaak even de normaal of sportstand. Zeker heuveltjes op.

Binnenkort weer eens 1750 km naar Roemenie (schoonfamilie). Met die perfecte airco (laatst 60 graden in de wagen na parkeren en in een kwartier de ingestelde 23 graden bereikt) en de rust/souplesse, zie ik er niet tegenop. Heb dat ook eens in een nieuwe Seat Mii gedaan ....rugpijn :-(

mvg,
Benzine flink omhoog daar nu ook, 5.79 betaalde ik gisteren. Wel lekker rustig op de weg weer, alleen in Bucharest het was weer feest :)
Goeie reis alvast.
 

willemSeles

Actief
10 nov 2020
110
57
28
Dank je Zjelko.
5,79 klinkt veel maar is E1,18L (okee in Bulgarije nog goedkoper).Met een tank van 66L ga ik makkelijk 900+km kalen ,dus maar 1x tanken onderweg. Wij zitten trouwens in Timisoara en naar beneden langs de Donau.
mvg,
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Dank je Zjelko.
5,79 klinkt veel maar is E1,18L (okee in Bulgarije nog goedkoper).Met een tank van 66L ga ik makkelijk 900+km kalen ,dus maar 1x tanken onderweg. Wij zitten trouwens in Timisoara en naar beneden langs de Donau.
mvg,
Ik weet niet wat de prijs in Nederland is, ik ben al 10 jaar daar niet meer geweest. Hier is het 1.94 bij de gewone pomp dus 0.97 Eurocent. Maarja dat moet ook wel want de mensen verdienen hier niet veel, gemiddeld 700 Euro of iets. Ik ken het gebied niet waar je heengaat, wat ik gezien heb van Roemenie is mooi en verzorgd maar qua natuurlijk is Bulgarije ook echt prachtig. De stad Sofia waar ik woon maar liever weg zou gaan is niet bijzonder, alles is hier maar die oude Balkan Blokken dat ziet er echt niet uit. Ik hoop in Oktober meer duidelijkheid te krijgen of het thuiswerk blijft, als dat het geval is dan verhuis ik naar de kust.
 

willemSeles

Actief
10 nov 2020
110
57
28
E 1,76 per liter en langs de snelweg er nog E 0,20 bij.
Daarbij hier E80,- /mnd wegenbelasting en daar E2,- /mnd.
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
ik reed hiervoor een rx400 he, Reedt 1 op 10 met heel veel geluk. Die paar tientjes in NL rijden maakt me niet zoveel uit maar zoals je zegt, ritje 1500 km wordt het echt wel interessant. Kan me herinneren als een gek van Italie naar NL rijden met die rx400. Stond om de 3/400 km bij de pomp.
Dat is heel erg veel,mijn RX400h een 6Ć” 700km met 1 tank. Ik zat met een gemiddeld verbruik van 8L/100km. De SC400 verbruikt zoveel nog niet als je ex RX.
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Dat H'tje aan het eind is wat het verschil maakt.
In mijn IS300H ongeveer 1:15,5 zonder op zuinigheid te letten.
 

FDD1975

Hoort erbij
17 okt 2018
68
40
18
Prima rit van 300 km (110/115 kmp/u) praktisch alleen maar snelweg gereden. Sportstand aan en toch maar zo'n 12.5 liter verreden. Laat het iets meer/minder zijn maar wat n ongelooflijk laag verbruik.

Love it!
Mag ik zeggen dat ik dat vrij fors vind?

Ik heb een LS460, zonder hybride dus, rijd gewoon 130 per uur in NL en zie ook regelmatig 8,1/100 km op de display. 1x zelfs 7,3/100 gereden op een tank, dat was in de winter met airco uitā€¦. Gewoon een V8 en een wagen van 1945 kilo..

Ik vermoed ook dat het hybride verhaal alleen winst oplevert bij korte stukken of stadsverkeer. Op de snelweg maakt het gewoon niet uitā€¦

Ik moet er wel bij zeggen dat ik hoofdzakelijk snelweg rijd EN als ik naar kantoor moet (186 km enkele reis) dannwordt hij goed warm en leesgeblazen. Dit gaat namelijk over een relatief lege A31 in DuitslandšŸ˜
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
@FDD1975 Je moet de 12,5 liter wel door 300 km delen en niet door 100.
Dan komt het verbruik op 1:24,5.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Wanneer je de winst van hybride wilt zien dan kun je het verbruik van de verschillende versies van de GS mooi met elkaar vergelijken. Spritmonitor.de:
GS450h gem 9,3 l/100km
GS430 gem 11,2 l/100km.

En voor het complete beeld:
LS430 gem 11,3 l/100 km
LS460 vond ik niet op spritmonitor maar ik schat dat die naar de 12 tot 13 l/100 km gaat.

Wat je incidenteel voor een ritje of Ć©Ć©n tank weet te rijden is niet zo van belang. Onder ideale omstandigheden haal ik soms ook een verbruik van 6,4 l/100 km met mn 450h gedurende een snelwegrit. Zelf zit ik op een jaargemiddelde van 8,4 l/100 km. Haalt het niet bij de 300h, maar ik vind het wel netjes voor een aandrijving met bijna 350pk
 
Laatst bewerkt:

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik vermoed ook dat het hybride verhaal alleen winst oplevert bij korte stukken of stadsverkeer. Op de snelweg maakt het gewoon niet uitā€¦
Dat dus.. ik vond het wel vermakelijk dat mijn ouders na hun proefrit door het dorp ( +/- 1:26 ) dachten dat ze met hun C-HR wel minstens 1:30 van Zeeland naar Drenthe konden rijden, want ''een auto gebruikt op de snelweg minder dan in de stad''

ze keken toch wel op hun neus toen ik na hun eerste ritje van 350 km gelijk bleek te hebben..
overigens reden ze toen nog een acceptabele 1:19

(mijn IS 250 verbruik na een jaar is gemiddeld 1 liter op 10,24 km, terwijl ik op de snelweg eenvoudig op 1:14 haal)
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623

PLS400

Hoort erbij
14 mrt 2015
61
23
8
Wanneer je de winst van hybride wilt zien dan kun je het verbruik van de verschillende versies van de GS mooi met elkaar vergelijken. Spritmonitor.de:
GS450h gem 9,3 l/100km
GS430 gem 11,2 l/100km.

En voor het complete beeld:
LS430 gem 11,3 l/100 km
LS460 vond ik niet op spritmonitor maar ik schat dat die naar de 12 tot 13 l/100 km gaat.

Wat je incidenteel voor een ritje of Ć©Ć©n tank weet te rijden is niet zo van belang. Onder ideale omstandigheden haal ik soms ook een verbruik van 6,4 l/100 km met mn 450h gedurende een snelwegrit. Zelf zit ik op een jaargemiddelde van 8,4 l/100 km. Haalt het niet bij de 300h, maar ik vind het wel netjes voor een aandrijving met bijna 350pk
Daar sluit ik me helemaal bij aan.
Met GS450h 2008 zit ik ook zo rond 8.3 L/100 km. Laagste verbruik op een volle tank met lange snelwegritten overdag 100 km/u max) en in de zomer (hoge temperaturen, minder luchtweerstand en motor eerder op temperatuur nu na bijna 1 jaar 7.2 L/100 km. Bij warme motor filerijden en stadsritten heeft geen negatief effect op het verbruik. Uitstapjes naar Duitsland en korte ritten (die ik niet heb) doen het verbruik natuurlijk stijgen. De GS450h is als hybride niet ontworpen voor laag verbruik maar voor performance en daarvoor is dit een zeer acceptabel verbruik.

Met de LS400 zit ik rond 10.0 L/ 100 km over ruim 6 jaar en 120 kkm. Door vooral lange afstandem en weinig stadsverkeer goed te doen. Bij filerijden en meer stadsritten zal dit hoger worden.
Met mijn Prius uit 2008 die nu door een van mijn zonen in gebruik is haal je jaar rond 5.2 L/100 km. Altijd met veel plezier gereden en het hybrideconcept helemaal omarmt. Bij langere rittrn door Nederland rn daarbuiten is het met de 2 Lexi uitgerusten relaxed uitstappen.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
693
618
93
Ik vermoed ook dat het hybride verhaal alleen winst oplevert bij korte stukken of stadsverkeer. Op de snelweg maakt het gewoon niet uitā€¦

Het ligt iets genuanceerder. Ten eerste is het zo dat de motortemperatuur en de buitenluchttemperatuur een heel grote rol speelt. Bij een lage start- en buitentemperatuur zal aanvankelijk het hybridesysteem volstrekt niet meedoen - eerst zal de motortemperatuur zodanig moeten zijn dat de start/stop voorziening gaat werken. Bij te koude motor werkt die niet om overmatige motorslijtage onder die omstandigheden te voorkomen. Je zult merken dat bij de huidige zomerse temperaturen het hybridesysteem veel sneller werkt dan in de herfst en winter. Een tweede punt om in de gaten te houden is dat wanneer de hybrideaccu niet volledig is opgeladen de benzinemotor min of meer voortdurend wat extra vermogen levert om die accu op te laden. Het gevolg daarvan is dat de benzinemotor relatief zuinig loopt (met een laag specifiek brandstofverbruik) omdat per geleverde pk minder grammen brandstof nodig zijn. Een deel van dat "zuinig" verkregen vermogen wordt dan gebruikt om de hybrideaccu verder op te laden. Ook als de accu vol is gebeurt dat - terwijl tegelijkertijd vanuit de hybrideaccu een deel naar de elektromotor gaat. Bij een juiste afstemming van alle betrokken apparatuur verlaagt dat uiteindelijk ook bij rijden op de snelweg het verbruik aanmerkelijk omdat je de afstand op die manier met een lager specifiek gebruik aflegt dan met puur de benzinemotor. De hybrideaccu is vergelijkbaar met een lichtjes lekkernde spoelbak in een toilet - er stroomt nagenoeg voortdurend water in en uit waarbij zowel de toevoersnelheid als de afvoersnelheid varieren. Bij een spoelbak wil je dat niet, maar bij een verbrandingsmotor kun je op die manier het specifiek brandstofverbruik onder allerlei omstandigheden merkbaar verlagen.

Tenslotte heb je dan ook nog het regeneratief remmen dat een bijdrage levert. Ik heb geen idee hoe groot dat aandeel is, maar mijn gevoel zegt me dat het op het totaal vrij weinig invloed heeft. De hele truc zit in het besturingsalgoritme - welk deel electriciteit gebruik je onder welke rijomstandigheden/vermogensvraag, welke overbrengingsverhouding pas je toe en in welke cyclus (Otto of Atkinson) draait de motor. Dat is een sommetje dat voortdurend wordt gemaakt - en de manier waarop dat gebeurt is bij iedere volgende generatie hybride verder verfijnd. Het verschil in brandstofverbruik tussen een GS 450h Gen 3 en 4 is in dat opzicht opmerkelijk. Gen 4 is duidelijk zuiniger en dat komt niet in eerste instantie door betere stroomlijn, een zuiniger motor of een verder verfijnde overbrenging maar vooral door een beter afgestemd besturingsalgoritme.
 

PLS400

Hoort erbij
14 mrt 2015
61
23
8
Geen speld tussen te krijgen in deze uitgebreide uitleg!
Ik ben ook benieuwd naar de reden voor het verrassend grote verschil in verbruik tussen beide GS versies. Besturingssysteem zeker maar hoe precies. En eventueel nog andere aanpassingen.
 

FDD1975

Hoort erbij
17 okt 2018
68
40
18
Wanneer je de winst van hybride wilt zien dan kun je het verbruik van de verschillende versies van de GS mooi met elkaar vergelijken. Spritmonitor.de:
GS450h gem 9,3 l/100km
GS430 gem 11,2 l/100km.

En voor het complete beeld:
LS430 gem 11,3 l/100 km
LS460 vond ik niet op spritmonitor maar ik schat dat die naar de 12 tot 13 l/100 km gaat.

LS460 schilder je wat te onzuinig af, net toevallig van Assen naar Den Haag op en neer geweest.

Onderweg file gehad, even aangepast naar NL snelheden de gehele tijd tussen 105-130 per uur gereden. Dwars door Den Haag stadsverkeer ( wat een stoplichtenā€¦) en op de terugweg na 19:00 130 per uur naar huis vanaf Zwolle zo ongeveerā€¦

Gemiddeld 8,2/100 km per uurā€¦

Niet per se mijn best gedaan, kan ook niet echt met Pirelli plakbanden in maatje 285 breed achter, ook airco gewoon gebruikt onderweg.
 
Laatst bewerkt:

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
LS460 schilder je wat te onzuinig af, net toevallig van Assen naar Den Haag op en neer geweest.

Onderweg file gehad, even aangepast naar NL snelheden de gehele tijd tussen 105-130 per uur gereden. Dwars door Den Haag stadsverkeer ( wat een stoplichtenā€¦) en op de terugweg na 19:00 130 per uur naar huis vanaf Zwolle zo ongeveerā€¦

Gemiddeld 8,2/100 km per uurā€¦

Niet per se mijn best gedaan, kan ook niet echt met Pirelli plakbanden in maatje 285 breed achter, ook airco gewoon gebruikt onderweg.
De vraag is natuurlijk of die specifieke rit representatief was voor jouw gemiddelde dagelijkse ritten.

Exact zelfde verhaal als jou! Als ik op en neer ga van Drenthe naar familie in Zoetermeer, heen 100, stukje stadsverkeer, terug 130 scoor ik ook beduidend zuiniger, dan bij mijn gemiddelde verbruik over een heel jaar šŸ˜… (dat kan zomaar 30% schelen)