Bijtelling 14%

14%

Nieuw hier
23 nov 2010
19
0
0
Ik rij nu een IS diesel. volgend jaar gaat deze uit de lease en een nieuwe gaat mij dit kosten:



Een CT (First Edition)


Dus ?230 of ?520 netto per maand. Even nadenken..... :biggrin:
 

Peter

Nieuw hier
11 mei 2011
9
0
0
Tip voor mensen met een eigen zaak:
Voor Auto,'s met 14 % bijtelling geldt ook een extra investeringsaftrek van 28%!
wordt vaak vergeten en accountens weten het ook niet zijn nog met de aangifte 2009 bezig
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Het is natuurlijk voor sommigen ook een optie om een IS alleen voor zakelijk gebruik te nemen (en dus geen bijtelling) en een CT voor priv? te kopen :D
 

Rover

Hoort erbij
22 apr 2011
37
0
0
Mag misschien oude koek zijn maar afschaffing BPM voordeel is doodsteek voor de huidige hybrides.
Dan worden de nu betaalbare hybrides wel ruim 25% duurder. Dit wordt dus mijn laatste hybride in 2014 weer gewoon diesel :mrgreen:
 

14%

Nieuw hier
23 nov 2010
19
0
0
Rover zei:
Mag misschien oude koek zijn maar afschaffing BPM voordeel is doodsteek voor de huidige hybrides.
Dan worden de nu betaalbare hybrides wel ruim 25% duurder. Dit wordt dus mijn laatste hybride in 2014 weer gewoon diesel :mrgreen:

Ja, helemaal mee eens. Volgende wordt weer een fijne diesel. :rulez:
 

SPfreaks

Actief
7 jan 2011
142
0
0
Straks de hypotheekrente aftrek nog, en dan kunnen we allemaal weer met de fiets naar ons hondehokje 3 hoog achter... Dat is een beetje het probleem met een wat rechts georienteerd kabinet, die belijdt milieu meer met de mond dan met de portemonnee. Jammer.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
SPfreaks zei:
Straks de hypotheekrente aftrek nog, en dan kunnen we allemaal weer met de fiets naar ons hondehokje 3 hoog achter... Dat is een beetje het probleem met een wat rechts georienteerd kabinet, die belijdt milieu meer met de mond dan met de portemonnee. Jammer.



Met respect, maar dit weten we toch al jaren dat dit gaat verdwijnen? Ik kan er ook niet bij dat mensen op basis van een netto lasten een huis kopen.
Ik heb bewust op bruto gekocht zodat ik later geen last heb van deze maatregel die ongetwijfeld gaat komen.
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
En nu maar hopen dat de bijtellingscategorie voor onder andere de CT/Auris/Prius/Civic Hybrid/Insight niet teveel omhoog gaat. Want voor wat het bij deze regering waard is, er is toegezegd dat als de auto eenmaal op kenteken staat, de categorie waarin de auto zich bevindt niet veranderd. Ze kunnen er natuurlijk nog wel voor kiezen om de diverse percentages in de diverse groepen aan te passen (bv. 14 wordt 17, 20 wordt 22 en 25 wordt 27%)...

Hopelijk weten we volgende week meer.

Wat ik me ook ineens afvraag; wat gaan de leasemaatschappijen doen als er weer MRB betaald moet gaan worden? Zou dat weer ten laste van de berijder komen, of risico van de werkgever?
 

SPfreaks

Actief
7 jan 2011
142
0
0
@blue-eyes: Ja klopt hoor, ik doe dat ook. Ik koop ook altijd een huis op 1 salaris, dus wij wonen lang zo groot/luxe niet als wat zou kunnen. Maar mijn vrouw heeft wel alle vrijheid om eens zwanger te worden, zonder gelijk de stress te hoeven hebben om direct weer aan het werk te moeten. Of als ze part time zou willen werken, geen probleem...

Maar wat ik eigenlijk bedoel te zeggen: het is altijd Jan met de pet of Marie met de muts die altijd als eerste de dupe worden van dit soort overheidsmaatregelen, terwijl ze de grootste bijdrage leveren aan de (bijsturing van de) economie. Daarom is het ook het makkelijkst om daar veel en ruimhartig te plukken als overheid natuurlijk, dat snap ik. We leven niet in een paradijs, en er moet ook wel eens bezuinigd worden.

Maar ik ben erg voor eigenhuizenbezit, en draag het milieu, whatever that may be, een warm hart toe. Dat we wat minder vervuilen en geen enge dingen als kernenergie gebruiken, dat soort zaken. En dan zie ik goede ontwikkelingen als hybride rijden, en alle achterliggende ontwikkelingen die met alternatieve energiesoorten te maken hebben, op een zacht pitje komen te staan of zelfs verdwijnen, als de financiele stimulans voor Jan en Marie om mee te helpen aan een schoner milieu verdwijnt. Dat vind ik jammer, en zelfs ongewenst. Ben geen politicus of zo hoor, gewoon wat gedachtes voor de vuist weg...
 

bruineluxury

Hoort erbij
22 mrt 2011
52
1
0
Voor de leaserijders met lopende contracten schijnt er qua bijtelling weinig aan de hand te zijn.
De 14% gaat vanaf 2014/2015 slechts nog gelden voor auto's met een uitstoot van minder dan 50.

Het lijkt er op dat ze rekening hebben gehouden met de looptijd van de meeste contracten, dus meestal 3 tot 4 jaar.

Maar het zal me niets verbazen als er tegen die tijd weer nieuwe modellen worden gelanceerd die dan weer exact aan de nieuwste eisen voldoen, met bijbehorend belastingvoordeel.

Of we gaan zoals eerder opgemerkt allemaal weer lekker dieselen.....

Vooralsnog ga ik er van uit dat er dus niets veranderd voor de lopende leasecontracten qua bijtelling.

Als priverijder ben je wel dik de sjaak met je zojuist aangeschafte 14% vervoer. Ik denk dat de inruilwaarde straks een stuk lager zal zijn onder de nieuwe regeling.

Groet,
BL
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
bruineluxury zei:
Als priverijder ben je wel dik de sjaak met je zojuist aangeschafte 14% vervoer. Ik denk dat de inruilwaarde straks een stuk lager zal zijn onder de nieuwe regeling.

Dat begrijp ik niet zo goed. Als ik m'n CT inruil zodra de nieuwprijs een sprong omhoog heeft gemaakt, heeft ook de inruilprijs een sprong gemaakt. Die is immers (mede) afhankelijk van de nieuwprijs. Wellicht dat het niet meer houderschapsbelastingvrij zijn een prijsdrukkende werking heeft, maar als je het van die lui moet hebben...

Overigens maak ik me als priv?rijder nu nog geen enkele zorgen over zoiets banaals als inruilprijs. Ik ben van plan om acht tot tien jaar in m'n CT te blijven rijden. Wat dat betreft ben ik veel meer een autoliefhebber dan een autoconsument.
 

Mo1

Actief
25 apr 2011
108
0
0
Voor mij was de wegenbelasting een leuk voordeel, maar is zeker niet doorslaggevend geweest.
Ben ook van plan er minstens 8 jaar mee te rijden en houd me niet bezig met de inruilprijs.
Ik ga er wel vanuit dat de MRB zal worden bepaald op basis van CO2-uitstoot en niet op kentekengewicht.
Want dan wordt de auto ivm soortgelijke modellen duurder in de MRB en da's nu ook weer niet de bedoeling.

Waarschijnlijk wordt consumentenprijs niet veel hoger omdat anders de auto niet meer concurrerend is met andere modellen in het premium C-segment.

@blue-eyes: met de huidige hoge huizenprijzen is het voor menigeen niet weggelegd een huis aan te schaffen op basis van bruto lasten :(
 

postbuz

Actief
18 mrt 2011
161
0
0
Termin8r zei:
bruineluxury zei:
Als priverijder ben je wel dik de sjaak met je zojuist aangeschafte 14% vervoer. Ik denk dat de inruilwaarde straks een stuk lager zal zijn onder de nieuwe regeling.

Dat begrijp ik niet zo goed. Als ik m'n CT inruil zodra de nieuwprijs een sprong omhoog heeft gemaakt, heeft ook de inruilprijs een sprong gemaakt. Die is immers (mede) afhankelijk van de nieuwprijs. Wellicht dat het niet meer houderschapsbelastingvrij zijn een prijsdrukkende werking heeft, maar als je het van die lui moet hebben...

Overigens maak ik me als priv?rijder nu nog geen enkele zorgen over zoiets banaals als inruilprijs. Ik ben van plan om acht tot tien jaar in m'n CT te blijven rijden. Wat dat betreft ben ik veel meer een autoliefhebber dan een autoconsument.

Eens en dit wist ik al voor ik de auto kocht. Ik heb de CT gekozen voor de combinatie premium auto met laag verbruik. Daar verandert niets in.
 

postbuz

Actief
18 mrt 2011
161
0
0
Mo1 zei:
Waarschijnlijk wordt consumentenprijs niet veel hoger omdat anders de auto niet meer concurrerend is met andere modellen in het premium C-segment.

De consumentenprijs zal wel omhoog moeten (in lijn met landen waar schone auto's niet fiscaal worden aangemoedigd) maar daar tegenover staat het relatief lage verbruik.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Koop ik dan eindelijk een zuinige auto, krijg je dit!!
------------------------


De fiscale voordelen bij de aanschaf en het gebruik van zuinige auto's zullen hoogstwaarschijnlijk verdwijnen.
Het kabinet bespreekt volgende week een voorstel hiervoor van staatssecretaris Frans Weekers (Financi?n).
Ingewijden hebben berichtgeving daarover woensdagavond van RTL/Nieuws bevestigd. Nu betaalt een bestuurder van een zuinige auto geen aanschafbelasting en minder wegenbelasting dan gebruikelijk.
Met de fiscale voordelen wilde de overheid het aantal zuinige auto's op de weg flink vergroten.

Te duur
Dat loopt zo goed, dat de regeling te duur wordt voor de overheid. Vanaf 2013 verdwijnt de vrijstelling voor de aanschafbelasting. Een jaar later geldt dat ook voor het voordeel bij de wegenbelasting.
Voor zeer schone auto's, zoals een elektrische die minder dan 50 milligram CO2 uitstoot, blijft een vrijstelling van wegenbelasting.

Milieudefensie
Een woordvoerder van Milieudefensie noemde het voorstel van Weekers woensdagavond in een reactie bizar. Volgens hem was het fiscale voordeel voor schone auto's nog de enige ''succesformule'' die over was om de CO2-uitstoot te verlagen.

Hij wijst op het niet doorgaan van de kilometerheffing, de aanleg van meer asfalt en bezuinigingen op openbaar vervoer.
''Dit is geen geloofwaardig beleid meer.'' Met een hogere belasting op vieze auto's, zouden volgens Milieudefensie de voordelen voor schonere voertuigen betaald kunnen worden.

Bovag
Bovag, de brancheorganisatie van autohandelaren, wil pas reageren als Weekers zijn volledige plan naar buiten brengt.
Al noemde een woordvoerder de informatie die woensdag naar buiten sijpelde onwaarschijnlijk: ''Wij hebben geen enkele aanwijzing dat de fiscale voordelen volledig worden geschrapt.''
 

roell

Actief
16 mei 2011
127
0
0
zoals zo vaak met de ballonetjes die men oplaat, eerst zien dan geloven.

wel is het zo dat het een groot succes is, zie de aantal bestellingen vd CT!

echter men gaat er aan voorbij dat wederom de consument de dupe is van het wispelturige beleid vd overheid. je kunt er geen pijl op trekken.

gelukkig hebben we geen last vd bpm korting die komt te vervallen omdat we reeds besteld hebben en tegen die tijd ook in een geleverde ct rijden. wel komt er weer wegenbelasting bij, maar dat valt te overzien.

overheid :p steekt wederom hun tong uit naar de burger en heeft weer een reden gevonden om deze zuinige koe ook weer te gaan melken. redenen die ze in eerste instantie hebben gebruikt om de economie weer aan het draaien te krijgen door versneld meer wegen aan te leggen en dergelijke.

nu draaien ze het weer om, om zo weer meer centjes binnen te halen om weer over de balk te gooien bij een of ander prestige project :(

ze hebben allemaal :eek: boter op hun hoofd
 

Mo1

Actief
25 apr 2011
108
0
0
postbuz zei:
Mo1 zei:
Waarschijnlijk wordt consumentenprijs niet veel hoger omdat anders de auto niet meer concurrerend is met andere modellen in het premium C-segment.

De consumentenprijs zal wel omhoog moeten (in lijn met landen waar schone auto's niet fiscaal worden aangemoedigd) maar daar tegenover staat het relatief lage verbruik.

Nederland is het enige Europese land dat BPM heft. In Belgie kost het instapmodel nu 28.900 EUR.

De regeling voor zuinige auto's is een tijdelijke regeling die loopt tot 1-1-2013. Er is niet door de overheid of wie dan ook gezegd dat dit oneindig zou zijn.
 

postbuz

Actief
18 mrt 2011
161
0
0
Mo1 zei:
Nederland is het enige Europese land dat BPM heft. In Belgie kost het instapmodel nu 28.900 EUR.

De regeling voor zuinige auto's is een tijdelijke regeling die loopt tot 1-1-2013. Er is niet door de overheid of wie dan ook gezegd dat dit oneindig zou zijn.

Fiscale stimulering hoeft niet per se in de vorm van een BPM korting, in Belgi? bijvoorbeeld geldt een korting ("Eco bonus") van 15% op de catalogusprijs die jij vermeld (tot eind van dit jaar).

Met je opmerking over de tijdelijke regeling ben ik het eens, zo is het formeel gesteld. Wel is er wellicht een verwachtingspatroon onstaan, dat zuinige auto's ook hierna relatief ontzien zouden worden.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
roell zei:
zoals zo vaak met de ballonetjes die men oplaat, eerst zien dan geloven.

wel is het zo dat het een groot succes is, zie de aantal bestellingen vd CT!

echter men gaat er aan voorbij dat wederom de consument de dupe is van het wispelturige beleid vd overheid. je kunt er geen pijl op trekken.
............


Hoezo de dupe? Je hebt en kan er toch nog van profiteren? De huidige diesel rijders zijn de dupe. Door deze subsidie te financieren is men van plan de wegenbelasting tot 300% te verhogen............
Ik weet niet de status van dat verhaal, maar komt uit Den Haag.

Ik betaal nu al 140 euro per maand voor een dieseltje van 1560 kg.