Ik ben inmiddels op pad geweest voor een nieuwe auto. Ik mag/kan dit jaar nog profiteren van de huidige bijtellingsregeling, dus ik moest er op tijd bij zijn. In de 7% en 14% zit momenteel niets hetgeen ik de komende 4 ? 5 jaar zou kunnen of willen rijden, of het moet de CT in een eenvoudigere uitvoering zijn. Maar ik heb nu bijna 4 jaar in een CT LL gereden, en wil toch ook wel weer eens iets anders... Dus heb ik me gericht op de 20% categorie, en heb daarin een aantal compleet verschillende auto's bekeken. Voorwaarde was dat ze me aanstonden, dat ze een automatische versnellingsbak hadden en (uiteraard) binnen het budget zouden vallen. Uiteindelijk werd de keuze beperkt tot de Lexus IS300h 25th edition (met lederen bekleding achteraf) en de BMW Active Tourer 218dA "Luxury". Hoewel de Lexus misschien de (iets) betere rijdersauto is (een 218 dA rijdt ook geweldig fijn hoor), heb ik de praktische gebruiksmogelijkheden en de hogere zitpositie van de BMW de doorslag laten geven. Vanaf medio december wordt dit mijn auto voor de komende 5 jaar, en zal ik me waarschijnlijk iets minder vaak op dit forum begeven...
Beetje off-topic:
Bovenstaande schreef ik ongeveer 6,5 jaar geleden. Na 5 jaar BMW te hebben gereden ben ik (vooral vanwege diverse negatieve ervaringen) inmiddels sinds 1,5 jaar weer terug bij Lexus. De IS was me destijds als opvolger van de CT vooral iets te laag, de GS was toen qua budget niet haalbaar. Nu rij ik met heel veel plezier in een ES. Grote en bijzonder comfortabele bak, maar met een nog iets lager verbruik dan de CT, ongelofelijk.
Mijn zakelijke CT van destijds is met ca. 125.000 km op de teller overgenomen door een collega als 2e (gezins)auto voor zijn vrouw. Ik weet niet wat de tellerstand nu is, maar ook hij heeft er in de afgelopen 6,5 jaar geen enkel probleem of extra kosten aan gehad (afgezien van nieuwe banden en een 12V accu). Het is niet voor niets statistisch gezien een van de meest betrouwbare auto's, en hij maakt deze titel ook in mijn geval waar. Petje af voor Toyota/Lexus.
Ik zal hier niet uitweiden over mijn ervaringen met de BMW, maar die waren heel anders. "Made in Germany", dat eens stond voor de Duitse degelijkheid, heeft voor mij nu eerder een negatieve lading gekregen.