Wat reed je voor auto/merk voordat je Lexus reed? Ik heb na aanschaf van mijn IS in 2014 ook wat garantie gevalletjes gehad en herinner me dat ik toen ook erg wantrouwend was. Dat was ik, omdat ik daarvoor ervaring had opgedaan met “garantie afhandeling” van een Audi van 4 jaar oud(!) nadat ik garantie had bijgekocht… En men gaf bij Audi echt niet meer weg dan absoluut noodzakelijk is. In 2011 hebben we een Polo er bij gekocht met zo’n “onderhoudsvrije” distributieketting. Pas na aandringen van veel consumentenorganisaties ging Volkswagen over tot vervanging, maar wel onder hun voorwaarden. Het is door dit soort fabrikanten dat mensen nu wantrouwend tegen een distributieketting aankijken. Voorheen wilde men juist een ketting, dankzij dit soort praktijken niet meer. Diezelfde fabrikant is als eerste (en het hardste) tegen de lamp gelopen met het fenomeen “sjoemel diesel”. De diesel is nu uit de gratie geraakt door dit soort praktijken. Japanse fabrikanten gaan voor zover mijn eigen ervaring betreft echt anders om met hun klanten. Ik moest echt wennen aan de betrouwbaarheid van de Lexus dealer. Ik bleef argwanend. Maar inmiddels heb ik dat niet meer bij mijn Lexus dealer (sinds 2014 klant). Sinds 2018 heb ik een Mazda MX-5 in onderhoud bij een oud-dealer (nu Hyundai dealer, maar nog steeds Mazda service punt). Ook daar word ik anders behandeld dan bij de Volkswagen of Audi dealers.
Terugkomend op die extra garantie die ik bij kon kopen bij een 4 jaar oude A4 3.0 TDI met 67.000km; dat kon ik maximaal 2 jaar nog doen. Het eerste jaar na aanschaf zat er A-selectie garantie bij. Ik kon voor €500,- nog 1 jaar bijkopen. Dat heb ik gedaan, en maar goed ook; voor €1000 aan reparaties gehad. Het tweede (en laatste) jaar dat ik bij kon kopen ging richting de €1000. Daarna kon het niet meer vanwege de leeftijd (Max 6 jaar oud). Je krijgt nu bij Lexus en Toyota 10(!) jaar garantie zonder ervoor te betalen, zolang je de dealer het onderhoud maar uit laat voeren. En natuurlijk, bij Audi moest ik destijds een sluitende historie hebben van onderhoud door een officiële dealer.
Het bovenstaande is maar een verhaal, maar ik probeer maar aan te geven dat ik je heel goed begrijp. Maar er zijn meer positieve ervaringen hier van dealers en de afhandeling van garantie.p