Daktent op de RX?

HondaFan

Actief
16 okt 2018
382
510
93
Hoi, ik ga met mijn vriendin op auto vakantie komende zomer. Nu zag ik bij Decathlon een twee persoons tent voor op de auto. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik meende dat iemand eerder de suggestie gaf om met een daktent op vakantie te gaan. Maar ipv zelf te leren en dan te delen, leer ik liever van anderen. Ik zie al voor mij dat ik mijn auto sloop, mensen waarschuw hier en dan terug krijg dat iedereen al wist dat je dat nou niet moet doen hahaha.

Het begint al met de dak belasting die is max 80kg, maar met spullen en personen belasten we het op 200+kg. En dan nog praktisch zaken, zoals de hoogte om in de tent te klimmen en misschien wie elen van de auto als men beweegt in de tent.

Bij positieve ideeën wil ik misschien wat gaan klussen om een soort kampeer auto te maken.

Zoek anders even wat info bij “overlanders” , er zal ook wel ergens een forum zijn met hele gerichte informatie.

• Leuk
Waarderingen: HondaFan
Het hoeft niet persé op een heftige 4x4 😁.

Ik heb nog niet gezocht op overlanders. Maar mijn vriendin is enthousiast. Het is alleen wel erg hoog, maar het lijkt mij ergens ook wel fijn om wat hoger te liggen.

Vouwfietsen kunnen in de auto, en achter de auto kunnen we koken onder de achterklep evt. Ik denk nu ook na om iets van lades te maken zodat we bijvoorbeeld een keuken uit de la kunnen trekken. En spullen handig kunnen opbergen.

Project RX kampeerauto.....

• Leuk
Waarderingen: Raymond Schrave
Ik heb nog niet gezocht op overlanders. Maar mijn vriendin is enthousiast. Het is alleen wel erg hoog, maar het lijkt mij ergens ook wel fijn om wat hoger te liggen.

Vouwfietsen kunnen in de auto, en achter de auto kunnen we koken onder de achterklep evt. Ik denk nu ook na om iets van lades te maken zodat we bijvoorbeeld een keuken uit de la kunnen trekken. En spullen handig kunnen opbergen.

Project RX kampeerauto.....
Daar (keuken/lades) zijn vele bestaande units voor verkrijgbaar.

Ik heb ook een daktent (Yuna 2.0) op de auto waarmee ik naar mijn motorraces ga.
Persoonlijk vind ik het echt een uitkomst.
Het hoge liggen ervaar ik als prettig. Nooit optrekkende kou en daardoor blijft je warmer en wordt er niets vochtig.
Alleen als je naar de wc moet is het wat lastiger. Dan moet je het trapje af. Maar daar heb ik wat op gevonden en zal ik hier niet delen😂

Laatst bewerkt:
Als je zoekt op daktent op Google kom je veel informatie tegen. Het lijkt me dat een daktent een aatal voor- en nadelen kent. Een voordeel is dat je "hoog" kampeert en daardoor minder last kunt hebben van s'nachts rondstruinende "enge beesten". Zolang je goed ter been bent, is het beklimmen van het dak via een trapje echter geen probleem.

Een nadeel is dat je auto continu rond rijdt met een slecht gestroomlijnde "rugzak". Ik zou het niet gek vinden dat dat het brandstofverbruik met 30% verhoogd. Sommige campings mag je mogelijk niet op met een daktent. Het draagvermogen van het dak opgegeven in kg maakt je niet veel wijzer. Waar het eigenlijk om gaat is de belasting in kg per oppervlakteeenheid. Rustig liggen zal geen probleem opleveren, in de tent dansen op stillettohakken waarschijnlijk wel...

Al met al is het een kwestie van afwegen. Een daktent uitklappen gaat waarschijnlijk sneller dan een tent opzetten naast je auto. Als je ergens aan zee kampeert terwijl er opeens een storm opsteekt (in Zuid- Europa of aan de kust van de Atlantische oceaan niet ongebruikelijk) zou je liever in een klein tentje liggen beschermd door je auto. Hoe kleiner de tent, hoe beter stormbestendig. In mijn jonge jaren heb ik veel gekampeert in een eenstokstentje van Carl Denig en daarmee herhaaldelijk meegemaakt dat na een zware storm mijn eenpitter die storm probleemloos overleefde terwijl mijn buren in hun luxueze bungalowtent midden in de nacht in hun auto moesten schuilen om vandaar uit te zien hoe hun "solide" tent aan flarden werd gescheurd. Mijn tentje stond daarbij met de opening vanaf de zee gericht, de rest van de kampeerders gaven de voorkeur aan zicht op zee met een grote luifel als windvanger.