Ik heb er altijd al mijn twijfels over gehad. En wil dan ook graag mijn Hybride versnellingsbak olie laten verversen. Het verhaal van de Car Wizard versterkt die stelling alleen maar:
BIGGEST Car Maintenance Lie: What DEALERS Won't Tell You
Ik heb de moeite genomen om het filmpje eens aandachtig te bekijken. Ik kan me voorstellen dat iemand van het verhaal schrikt. Er zijn echter wel wat kritische opmerkingen te plaatsen - en dan druk ik me heel vriendelijk uit.
De auto verkeert in een betrekkelijk matige staat van onderhoud. Ik zie overal zand, zowel onder de motorkap als in het interieur. Dat is niet de staat waarin de meeste van onze auto's verkeren. Ook de krakkemikkige "reparatie" van een deel van de bodembeplating wekt niet de indruk dat er veel aandacht is besteed aan onderhoud.
De beschrijving van wat er zo allemaal gebeurt in een automatische transmissie en wat er mis kan gaan, is zeer algemeen en slaat meer op een conventionele automaat en de daarbij aanwezige onderdelen en de te verwachten olietemperaturen. Het geeft duidelijk aan dat de man geen specifieke kennis heeft van de bijzonderheden van een eCVT.
Het gegeven dat Lexus/Toyota kiest voor een olieverversingstermijn van de motorolie van 15000 km, voor een aangedreven as voor 90000 km en voor de eCVT voor "nooit", zou te denken moeten geven. Langjarig was de vuistregel dat een automaat en een aangedreven as ongeveer slechts bij iedere derde motorolieverversing diende te worden ververst. Inmiddels is dat verschil door betere olie voor de automaat en de aangedreven as aanzienlijk groter geworden.
Het verversen van olie in een automaat en ook in een eCVT is meestal aanzienlijk gecompliceerder dan motorolie verversen. Dat heeft in het verleden tot veel problemen geleid. Te weinig olie, te veel olie, bij het vullen binnen sluipen van vuil van buitenaf, vullen met producten met ongeschikte samenstelling - er zijn allerlei zaken die mis kunnen gaan.
Dat heeft er toe geleid dat er aanzienlijk betere producten op de markt zijn gekomen waarbij verversingstermijnen langer werden zodat de kans op onjuist "onderhoud" een stuk kleiner werd.
Inmiddels blijken allerlei versnellingsbakken zonder verversing te kunnen - de meeste auto's op de sloop belanden daar met de af fabriek gevulde olie. Die ziet er dan niet altijd meer als nieuw uit, maar functioneerrde nog wel. Voor aangedreven assen is dat niet gelukt - gegeven de constructie daarvan zal daar altijd een relatief forse hoeveelheid slijtagemateriaal vrijkomen en dat vraagt om met een zekere regelmaat ("90000 km") verversen.
In een eCVT zijn er alleen rechte tandwielen met schuine vertanding - en deze zijn veel eenvoudiger te smeren dan de hypoide vertanding in de aangedreven as. Daardoor (en door de relatief lage bedrijfstemperatuur) kan een olie in een eCVT langer mee - zodanig lang dat in veel gevallen gedurende het gehele autoleven verversing achterwege kan blijven.
De fabrikant onderkent dat. En in het geval van Toyota/Lexus zijn er ook bij het ontwerp van de eCVT stappen gezet om dat te kunnen. De eCVT mag, zels bij eenvoudige lekkage, niet worden gerepareerd. In dat geval zou een andere eCVT dienen te worden gemonteerd - losse onderdelen zijn niet verkrijgbaar. Reparatie bij een in normale automaten gespecialiseerd bedrijf is ook niet mogelijk. Niemand die er aan begint - te lastig, te ingewikkeld etc.
Instructies hoe olie af te tappen en opnieuw te vullen, zijn er desondanks wel - maar blijken zelden echt nodig.
In het filmje zijn twee oliemonsters te zien. De kleur van het ongebruikte product is duidelijk anders dan het gebruikte product. Er is dus iets veranderd. De vraag daarbij is of die verandering ook leidt tot een minder goede werking of tot meer slijtage of afzetting van olieafbraakproducten die de goede werking van de eCVT verslechteren. Dat kun je alleen vaststellen door metingen aan de gebruikte smeerolie te doen en de eCVT inwendig te inspecteren. Dat is niet gebeurt.
Mijn eigen ervaring met metingen aan oliemonsters en het inwendig inspecteren van honderden versnellingsbakken is dat kleurverschillen lang niet altijd een indicatie zijn voor slechter functioneren. Ik kwalificeer het filmpje dan ook vooral als "marketing by fear".