Dealer claimt dat transmissie olie niet hoeft te worden vervangen!

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

450h lees ik in zijn topic 😄
Ik lees alleen GS. Maar bedankt voor de duiding. De GS 450h heeft in de basis dezelfde eCVT als de LS 600h, behalve dat de GS RWD is en dus geen AWD transfer case heeft, en uiteraard een lager vermogen., Maar de handelingen voor het verversen zullen hetzelfde zijn. @Jvdn: Ook hier ben ik weer benieuwd of de dealer het versnellingsbak filter ook heeft vervangen en dus de pan heeft losgehad?

Ik lees alleen GS. Maar bedankt voor de duiding. De GS 450h heeft in de basis dezelfde eCVT als de LS 600h, behalve dat de GS RWD is en dus geen AWD transfer case heeft, en uiteraard een lager vermogen., Maar de handelingen voor het verversen zullen hetzelfde zijn. @Jvdn: Ook hier ben ik weer benieuwd of de dealer het versnellingsbak filter ook heeft vervangen en dus de pan heeft losgehad?
Excuus! ik had idd GS450H moeten vermelden.

Toen ik de Lexus heb gekocht bij Louwman Arnhem vorig jaar Augustus, heb ik bij Peterman Enschede de CVT automaat laten spoelen en de CVT olie laten vervangen. (Enschede is voor mij dichterbij dan Arnhem) Bij de 140.000km beurt is de automaatolie nogmaals vervangen (hoort bij de 140.000km beurt) dit heeft Louwman Arnhem gedaan.

In Augustus moet de auto voor APK ik zit er nu dan toch over te denken om het nogmaals te doen en dat dan ook het versnellingsbak filter word vervangen... Toch jammer dat dan niet het complete setje is vervangen.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Excuus! ik had idd GS450H moeten vermelden.

Toen ik de Lexus heb gekocht bij Louwman Arnhem vorig jaar Augustus, heb ik bij Peterman Enschede de CVT automaat laten spoelen en de CVT olie laten vervangen. (Enschede is voor mij dichterbij dan Arnhem) Bij de 140.000km beurt is de automaatolie nogmaals vervangen (hoort bij de 140.000km beurt) dit heeft Louwman Arnhem gedaan.

In Augustus moet de auto voor APK ik zit er nu dan toch over te denken om het nogmaals te doen en dat dan ook het versnellingsbak filter word vervangen... Toch jammer dat dan niet het complete setje is vervangen.
Ja, onbegrijpelijk, Lexus verkoopt het als een standaard onderhoudset, filterhuis, o-ring en voor de pan een rubber afdichting, maar ze vermelden het niet vooraf! Alleen flushen is wat mij betreft onvoldoende, het filter zit er niet voor niets!
Maar wel interessant dat Peterman dus ervaring hiermee heeft. Hoe reageerde ze toen je vroeg om het te verversen?

Ja, onbegrijpelijk, Lexus verkoopt het als een standaard onderhoudset, filterhuis, o-ring en voor de pan een rubber afdichting, maar ze vermelden het niet vooraf! Alleen flushen is wat mij betreft onvoldoende, het filter zit er niet voor niets!
Maar wel interessant dat Peterman dus ervaring hiermee heeft. Hoe reageerde ze toen je vroeg om het te verversen?
Helemaal waar! het staat iig op mijn lijstje om te laten doen bij de aankomende APK. De reactie was eerst "waarom wil je dat laten doen" :ROFLMAO:

Het enige wat wel opvalt is dat deze DIY'er het ATF niveau niet met warme versnellingsbak controleert. Gewoon vullen tot de overflow en klaar. Na een week nog een keer met warme bak controleren en er kon niets bij in. Dus zolang er voldoende ATF inzit bij de eerste vulling is dat wat mij betreft ook een prima methode en nog makkelijker ook.
Ik denk dat het voorschrift om bij warme olie te controleren er niet voor niets is. Warme olie wil zo veel zeggen dat er een zekere hoeveelheid olie nog ergens anders in de versnellingsbak aanwezig is, die niet door de niveaustop wordt opgemerkt. Als je vervolgens later na een lange rit die niveaustop open draait en er geen olie bij hoeft, kan dat door de hogere olietemperatuur komen (het volume dat je meet is door de hogere temperatuur (ontstaan door het rijden) is mogelijk hoger dan bij het vullen en de daarop volgende controle werd gemeten. Om zeker te stellen dat er geen onjuiste meting optreedt is er de "ingewikkelde" procedure om de olie altijd bij een en dezelfde hoge temperatuur te controleren.

Het niet via de niveaustop meetbare volume ergens anders in de versnellingsbak zal overigens bij een eCVT klein zijn, in tegenstelling tot een conventionele automaat voorzien van een koppelomvormer die tijdens stilstand mogelijk deels leeg loopt. Daar was het destijds gebruikelijk om bij warme olie te controleren meteen na het stoppen van de motor.

Ik sluit niet uit dat het huidige "ingewikkelde" voorschrift van Lexus daarin zijn oorsprong vindt en dat het eigenlijk bij een moderne eCVT niet meer nodig is.

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me