De cijfers laten weinig verrassingen zien, met uitzondering van de cijfers voor koper en siliconen. Wat opvalt is dat de viscositeits cijfers geen afwijking van betekenis laten zien. De olie is niet meetbaar ingedikt en heeft bij 100 C nog de iets dunnere originele waarde (dunner dan de gebruikelijke ATF olie die andere fabrikanten meestal toepassen). De cijfers voor TAN en oxidatie zijn weliswaar iets opgelopen, maar zeker nog niet tot een waarde die reden is tot ongerustheid of noodzaak tot verversen.
Het kopercijfer is wel zeer hoog, veel hoger dan het ijzercijfer. Dat kan echter een relatief onschadelijke oorzaak hebben die niet verwijst op ernstige slijtage. Normaal zou je verwachten dat de ijzerwaarde ruwweg 5 tot 10 keer hoger is dan de koperwaarde en in dit geval is het anderom, de koperwaarde is ruwweg 3 keer hoger dan de ijzerwaarde. Anders gezegd: de hoge hoeveelheid koper kan eigenlijk niet afkomstig zijn van desastreuze slijtage.
Wat ik in een aantal monsters in het verleden wel eens heb gezien is, wanneer in het systeem veel koper vrij komt, de oorzaak is geleden in lokaal optredende trillingen waardoor koperdeeltjes vrijkomen in de oliestroom en voor zeer hoge koperwaarden kunnen zorgen - zonder dat normaal schakelen voelbaar sterk weranderd. In die gevallen ligt een oliekoeler waaruit materiaal vrijkomt ,voor de hand als meest waarschijnlijke oorzaak, zonder dat dat reden is tot zorg.
De siliconenwaarde is eveneens hoog. Een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat bij de montage van de CVT op sommige plaatsen een siliconenpasta als afdichting is toegepast en en deel daarvan tijdens gebruik in de olie is terecht gekomen.
Ca, Mg, P, Zn en B zijn elementen die waarschijnlijk afkomstig zijn van het in het smeermiddel gebruikte additieven - en dus behoren tot de normaliter te verwachten samenstelling van een ATF achtig olietype.
Dat de auto, na verversen, voelbaar beter schakelt en ook langer in EV-model ijkt te rijden, kan verschillende oorzaken hebben. Allereerst kan het een placebo effect zijn, ik heb ook wel eens het gevoel dat mijn auto beter rijdt als deze net is gewassen

Meer serieus: het kan ook het gevolg zijn van het verversen. De wrijvingseigenschappen van de verschillende contacten in de versnellingsbak worden beinvloedt door de aard van diverse additieven. De hoeveelheid daarvan verandert niet door het rijden, maar het kan wel gebeuren dat de additieven zich deels verbinden mat andere bestanddelen in de olie wat tot een andere wrijvingscoefficient kan leiden. Je meet aan een gebruikte olie dus nog steeds de zelfde hoeveelheid aanwezige additieven (Ca, Mg, P, Zn etc.) maar het algoritme in de besturingelectronica zal er mogelijk iets anders op reageren. Mocht je oud genoeg zijn om nog ervaring te hebben met een handgeschakelde versnellingsbak, dan zul je het andere schakelgedrag na verversen waarschijnlijk in het verleden regelmatig hebben gevoeld.
Met de gebruikelijke testtecniek in een lab vindt je slechts de hoeveelheid additieven terug, niet in hoeverre hoe de werking is veranderd. Daarvoor zijn (zeer dure) wrijvingstests nodig die bij standaard onderzoek van gebruikte smeerolie niet worden toegpast, maar bijvoorbeeld wel in een researchomgeving.