Dealer claimt dat transmissie olie niet hoeft te worden vervangen!

450h lees ik in zijn topic 😄
Ik lees alleen GS. Maar bedankt voor de duiding. De GS 450h heeft in de basis dezelfde eCVT als de LS 600h, behalve dat de GS RWD is en dus geen AWD transfer case heeft, en uiteraard een lager vermogen., Maar de handelingen voor het verversen zullen hetzelfde zijn. @Jvdn: Ook hier ben ik weer benieuwd of de dealer het versnellingsbak filter ook heeft vervangen en dus de pan heeft losgehad?
 
Ik lees alleen GS. Maar bedankt voor de duiding. De GS 450h heeft in de basis dezelfde eCVT als de LS 600h, behalve dat de GS RWD is en dus geen AWD transfer case heeft, en uiteraard een lager vermogen., Maar de handelingen voor het verversen zullen hetzelfde zijn. @Jvdn: Ook hier ben ik weer benieuwd of de dealer het versnellingsbak filter ook heeft vervangen en dus de pan heeft losgehad?
Excuus! ik had idd GS450H moeten vermelden.

Toen ik de Lexus heb gekocht bij Louwman Arnhem vorig jaar Augustus, heb ik bij Peterman Enschede de CVT automaat laten spoelen en de CVT olie laten vervangen. (Enschede is voor mij dichterbij dan Arnhem) Bij de 140.000km beurt is de automaatolie nogmaals vervangen (hoort bij de 140.000km beurt) dit heeft Louwman Arnhem gedaan.

In Augustus moet de auto voor APK ik zit er nu dan toch over te denken om het nogmaals te doen en dat dan ook het versnellingsbak filter word vervangen... Toch jammer dat dan niet het complete setje is vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Excuus! ik had idd GS450H moeten vermelden.

Toen ik de Lexus heb gekocht bij Louwman Arnhem vorig jaar Augustus, heb ik bij Peterman Enschede de CVT automaat laten spoelen en de CVT olie laten vervangen. (Enschede is voor mij dichterbij dan Arnhem) Bij de 140.000km beurt is de automaatolie nogmaals vervangen (hoort bij de 140.000km beurt) dit heeft Louwman Arnhem gedaan.

In Augustus moet de auto voor APK ik zit er nu dan toch over te denken om het nogmaals te doen en dat dan ook het versnellingsbak filter word vervangen... Toch jammer dat dan niet het complete setje is vervangen.
Ja, onbegrijpelijk, Lexus verkoopt het als een standaard onderhoudset, filterhuis, o-ring en voor de pan een rubber afdichting, maar ze vermelden het niet vooraf! Alleen flushen is wat mij betreft onvoldoende, het filter zit er niet voor niets!
Maar wel interessant dat Peterman dus ervaring hiermee heeft. Hoe reageerde ze toen je vroeg om het te verversen?
 
Ja, onbegrijpelijk, Lexus verkoopt het als een standaard onderhoudset, filterhuis, o-ring en voor de pan een rubber afdichting, maar ze vermelden het niet vooraf! Alleen flushen is wat mij betreft onvoldoende, het filter zit er niet voor niets!
Maar wel interessant dat Peterman dus ervaring hiermee heeft. Hoe reageerde ze toen je vroeg om het te verversen?
Helemaal waar! het staat iig op mijn lijstje om te laten doen bij de aankomende APK. De reactie was eerst "waarom wil je dat laten doen" :ROFLMAO:
 
Het enige wat wel opvalt is dat deze DIY'er het ATF niveau niet met warme versnellingsbak controleert. Gewoon vullen tot de overflow en klaar. Na een week nog een keer met warme bak controleren en er kon niets bij in. Dus zolang er voldoende ATF inzit bij de eerste vulling is dat wat mij betreft ook een prima methode en nog makkelijker ook.
Ik denk dat het voorschrift om bij warme olie te controleren er niet voor niets is. Warme olie wil zo veel zeggen dat er een zekere hoeveelheid olie nog ergens anders in de versnellingsbak aanwezig is, die niet door de niveaustop wordt opgemerkt. Als je vervolgens later na een lange rit die niveaustop open draait en er geen olie bij hoeft, kan dat door de hogere olietemperatuur komen (het volume dat je meet is door de hogere temperatuur (ontstaan door het rijden) is mogelijk hoger dan bij het vullen en de daarop volgende controle werd gemeten. Om zeker te stellen dat er geen onjuiste meting optreedt is er de "ingewikkelde" procedure om de olie altijd bij een en dezelfde hoge temperatuur te controleren.

Het niet via de niveaustop meetbare volume ergens anders in de versnellingsbak zal overigens bij een eCVT klein zijn, in tegenstelling tot een conventionele automaat voorzien van een koppelomvormer die tijdens stilstand mogelijk deels leeg loopt. Daar was het destijds gebruikelijk om bij warme olie te controleren meteen na het stoppen van de motor.

Ik sluit niet uit dat het huidige "ingewikkelde" voorschrift van Lexus daarin zijn oorsprong vindt en dat het eigenlijk bij een moderne eCVT niet meer nodig is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en Lexus4me
Tja, weer een vervolg, met dit keer een goede uitleg door de Car Wizard. En een interessante uitleg over de levensduur van de auto en relatie tot het vervangen van de vloeistoffen. Wat is die levensduur? 100K? 200k? 500k? Volgens hem is dat volgens de fabrikant de garantieperiode van de auto... en dat is natuurlijk belachelijk. Maar wederom goede argumenten benoemd om de transmissie olie wel periodiek te vervangen, alhoewel hij bij een CVT 50k miles aanraadt en noemt daarbij ook Toyota. Ik denk dat hij de conventionele CVT daarbij bedoeld welke meer slijtage gevoelig is en dus meer slijtage materiaal achterlaat in de transmissieolie. De e-CVT is daar volgens mij wat minder gevoelig voor.

Ik ga dus zeker mijn transmissie olie laten vervangen. En 100k miles (160.000 km) is dan een mooi moment. Heb al met Peterman gesproken en dit zit inderdaad niet (nooit) in het standaard onderhoudspakket. Dit wordt dan de transmissie olie, het filter met O-ring en pakking voor de pan. Hierbij de link hoe dat er dan uitziet (zonder pan uiteraard).
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Dirk_S
Wel nu, een update. Ik heb de e-CVT transmissie olie laten vervangen door Peterman Enschede op 29 augustus. Het is allemaal heel netjes verlopen. Ik merk als resultaat (mogelijk placebo-effect) dat hij soepeler loopt en ook vaker en langer in EV-modus rijdt. Dus erg tevreden, Peterman heeft netjes alles uitgevoerd wat ze hebben beloofd, incl. foto's van de uitgevoerde werkzaamheden. Het Origineel Toyota Genuine Parts Automatic Transmission Fluid WS (ATF-WS) is compleet vervangen, carter pan eraf, carter pan pakking, transmissie filer met o-ring zijn vervangen. Perfect schoon afgeleverd.

Daarnaast had ik Peterman gevraagd om de oude transmissieolie op te vangen en samen met een flesje nieuwe olie te bewaren, die heb ik later opgehaald.
En nu het mooie en dat koste wat meer tijd en vandaar mijn late bijdrage. Het bewijs (wat mij betreft) dat je bij 100.000 km de transmissieolie moet vervangen. In mijn geval 164.0000 km, wellicht aan de late kant. Ik heb de gebruikte olie laten analyseren. Zie bijlage met het resultaat. De oude olie is vergeleken met originele Toyota ATF-WS door laboratorium Den Hartog in Groot-Ammers. Kosten 95 euro. Dus dat valt wel mee.

Je ziet met name veel koper resten en siliconen. De siliconen kunnen van de pakking of afdichtingen komen, die zweten los. Het koper is mij niet helemaal duidelijk, wellicht kan iemand hier meer duidelijkheid in geven. Het lab geeft aan: Slijtage metaal Koper is te hoog, vermoedelijke bron is slijtage van lagers of drukringen.

Maar 1 ding is wel heel duidelijk. Ververs je transmissieolie op tijd, ook al geeft de fabrikant aan dat het Sealed for Life is. Dat is dus bewezen onzin (wat mij betreft).
 

Bijlagen

Je zegt dat de carterpan eraf gehaald is. Is daarmee alle olie vervangen of is dit de normale procedure om (alleen een deel van) de olie te vervangen?
Anders gezegd: ik begreep (uit de video's van TCCN) dat het juist niet raadzaam is om alle olie te vervangen (flushen, al gaat dat wellicht nog een stap verder) maar alleen het deel wat eruit loopt (ongeveer 1/3 als ik het me goed herinner).
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Daarnaast had ik Peterman gevraagd om de oude transmissieolie op te vangen en samen met een flesje nieuwe olie te bewaren, die heb ik later opgehaald.
En nu het mooie en dat koste wat meer tijd en vandaar mijn late bijdrage. Het bewijs (wat mij betreft) dat je bij 100.000 km de transmissieolie moet vervangen. In mijn geval 164.0000 km, wellicht aan de late kant. Ik heb de gebruikte olie laten analyseren. Zie bijlage met het resultaat. De oude olie is vergeleken met originele Toyota ATF-WS door laboratorium Den Hartog in Groot-Ammers.
Driedubbele kudos voor je! (y)

Fijn dat je dit deelt met ons, immers meten is weten! Gezien @Romke ‘s kennis en ervaring t.a.v. oliën ben ik benieuwd of hij een idee heeft waar die koper slijtage vandaan kan komen?
 
  • Geweldig
Waarderingen: Bobusa
Je zegt dat de carterpan eraf gehaald is. Is daarmee alle olie vervangen of is dit de normale procedure om (alleen een deel van) de olie te vervangen?
Anders gezegd: ik begreep (uit de video's van TCCN) dat het juist niet raadzaam is om alle olie te vervangen (flushen, al gaat dat wellicht nog een stap verder) maar alleen het deel wat eruit loopt (ongeveer 1/3 als ik het me goed herinner).
Ja, carter pan eraf en volledige verversing incl. filter met o-ring en carter pakking. Alles goed schoongemaakt en weer gevuld volgens de procedure.
 
Ik vermoed dat de pakking van de carterpan wat versleten was, daardoor is er van buitenaf vervuiling als stof en zand binnengedrongen, dat is als schuurmiddel gaan werken. Daardoor zijn zaken als lagers gaan slijten. Wat koperdeeltjes in de olie veroorzaakt heeft. Dit kun je goed terugzien aan de verhoogde Silicon waarde (ofwel zand). Siliconen worden overigens omschreven als Silicone; het rapport spreekt over Silicon!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en D43m0n
Ik vermoed dat de pakking van de carterpan wat versleten was, daardoor is er van buitenaf vervuiling als stof en zand binnengedrongen, dat is als schuurmiddel gaan werken. Daardoor zijn zaken als lagers gaan slijten. Wat koperdeeltjes in de olie veroorzaakt heeft. Dit kun je goed terugzien aan de verhoogde Silicon waarde (ofwel zand). Siliconen worden overigens omschreven als Silicone; het rapport spreekt over Silicon!
Als de caterpanpakking versleten zou zijn (uitgedroogd) dan zou je ook zweten verwachten. Als er iets naar binnen kan (vuil/zand) dan kan er ook wat naar buiten (olie). Al naar gelang wat er dunner is.
 
Ja, carter pan eraf en volledige verversing incl. filter met o-ring en carter pakking. Alles goed schoongemaakt en weer gevuld volgens de procedure.
Ok, jij hebt dus een volledige vervanging van de olie gehad.

Flushen gaat volgens mij nog een stap verder: dan wordt het hele systeem enige tijd (draaiend?) doorgespoeld totdat alle oude vloeistof eruit is (tussen alle tandwielen) en overal nieuwe vloeistof zit.
Ik begreep uit de video's van TCCN dat dat tot een bepaalde km-stand (100k miles?) nog te doen is, (ver) daarboven is dat zeker af te raden.
Jouw auto heeft wat minder km's op de teller dan die van mij dus kan volledig verversen nog.
Met mijn 210k km's zou dat voor mij dus niet verstandig zijn.

Begrijp ik dit goed?
 
Ik begreep uit de video's van TCCN dat dat tot een bepaalde km-stand (100k miles?) nog te doen is, (ver) daarboven is dat zeker af te raden.
Jouw auto heeft wat minder km's op de teller dan die van mij dus kan volledig verversen nog.
Met mijn 210k km's zou dat voor mij dus niet verstandig zijn.
Voor zover ik dit op de juiste manier kan interpreteren zit hier wel een verschil tussen een e-CVT en een koppelomvormer. Bij deze laatste is een flush (geforceerd onder druk doorspoelen) af te raden. Verversen bij een koppelomvormer komt neer op vul- en aftapplug open draaien en dan zonder druk eruit laten lopen. Dat is geen volledige verversing omdat de aftapplug wat boven het laagste punt zit. Voor koppelomvormers zou dat een veiligere manier zijn en voor een optimaal resultaat een paar keer kort achter elkaar herhalen.

Bij e-CVT’s zit dit anders in elkaar. De wijze zoals Peterman ‘m heeft uitgevoerd zou volgens het Internet de meest veilige en effectieve manier zijn.
 
De monteur die toevallig bij de balie in Arnhem stond toen ik de auto ophaalde had het idd ook over carterpan loshalen, nieuwe pakking e.d. Dus dat zal dezelfde procedure zijn (wat ik toch wel mag verwachten van een merkdealer ;)).
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Bobusa