Hoewel niet echt een project, vind ik het toch wel leuk om de avonturen met mijn GS300 bij te houden. Bovendien valt er aan een 16 jaar oude auto altijd wel wat te doen, dus dan wordt het vanzelf een project ;-)
De zoektocht naar de ideale GS was plotseling voorbij toen ik eind januari de GS300 van Stefan O kon overnemen. Eigenlijk had ik de GS nog niet nodig, maar deze mooie GS kon ik niet laten schieten. En dat bleek een goede keuze want in de tussentijd is er geen enkele voorbij gekomen zoals deze: donkerblauw met het lichtgrijze interieur en President uitvoering.
De eerste maanden heb ik vrij weinig gereden maar wanneer ik met de GS reed was dat een plezierige en rustgevende ervaring: wat zoeft dit lekker over de snelweg! Hoewel ik eerst nog twijfelde tussende V6 en de V8 is de auto echt vlot genoeg - vooral op tussen acceleraties. De adaptieve cruise control is erg prettig, de auto is fijn stil (na een setje nieuwe voorbanden), de stoelventilatie heerlijk en het schuifdak vind ik veel prettiger dan ik had verwacht.
Wat is er in de tussentijd aan gedaan:
Voorbanden - maart 2021
Vrij snel heb ik de voorbanden vervangen. De Dunlop Sportmaxx banden die eronder zaten waren nog niet versleten maar 10 jaar oud, flink gecupt en lawaaiig. Een paar Michelin Pilot Sport 4S banden zijn een hele verbetering en loste zelf wat zoekerig gedrag bij spoorvorming op.
Check VSC! De uitlaat - april 2021
Ploink! Een hele rits aan oranje lampjes lijkt op een ernstig probleem te duiden, maar een snelle inspectie leerde dat het middendeel van de uitlaat een gaatje heeft. Dat moet bij de APK even aangepakt worden. Na een reset via de OBD poort zijn de meldingen overigens niet meer terug gekomen, dus de symptomen zijn verdwenen maar de oorzaak nog niet verholpen.
Een beurtje - juni 2021
Voor de jaarlijkse beurt en APK heb ik de GS naar Louwman gestuurd maar helaas niet naar volle tevredenheid. De cappuccino was heerlijk, de showroom prachtig, maar de service wat rommelig. Van de Mazda dealer ben ik gewend dat ze na afloop even doornemen wat er aan de auto gedaan is, of er nog bijzonderheden waren en krijg je een afgevinkte checklist. Bij Louwman was de chef werkplaats weg en de dame die me hielp kon weinig zinnigs zeggen. Onder de indruk van de mooie showroom ben ik vooraf vergeten te melden dat de uitlaat lek was en vreemd genoeg lijkt ook de keurmeester het niet te hebben opgemerkt. Ik vermoed dat de uitlaat dus nog lek is.
Koplamp - augustus 2021
De rechterkoplamp bleek stuk en een nieuw lampje installeren bleek verrassend makkelijk, ook omdat de draaideksel aan de binnenkant van de koplamp miste. Helaas bleek een nieuw lampje het probleem niet op te lossen. Well Done Xenon in Breda heeft de oude (compleet geoxideerde) starter vervangen en bij Van Kakerken (in Breda) heb ik meteen een dekseltje gehaald. Met de nieuwe (originele Denso) starter was er weer licht! Helaas met de nadruk op was want inmiddels is de koplamp weer stuk - binnenkort dus maar weer terug om te kijken wat er mis gaat.
Tussendoor nog wat kleinigheidjes:
- De claxon weigerde dienst en een nieuwe zekering loste het op
- De sierstukken van de uitlaat opnieuw vastgezet: aan één kant was het klemmetje compleet weggeroest met een loszittend sierstuk tot gevolg en de andere kant zou niet lang meer duren
- De metalen ventieldopjes waren nauwelijks los te krijgen en heb ik maar meteen vervangen door kunststof dopjes
Wie heeft er nog tips voor waar ik een nieuw middendeel op maat kan laten maken om het probleem met de uitlaat voorgoed op te lossen?
De zoektocht naar de ideale GS was plotseling voorbij toen ik eind januari de GS300 van Stefan O kon overnemen. Eigenlijk had ik de GS nog niet nodig, maar deze mooie GS kon ik niet laten schieten. En dat bleek een goede keuze want in de tussentijd is er geen enkele voorbij gekomen zoals deze: donkerblauw met het lichtgrijze interieur en President uitvoering.
De eerste maanden heb ik vrij weinig gereden maar wanneer ik met de GS reed was dat een plezierige en rustgevende ervaring: wat zoeft dit lekker over de snelweg! Hoewel ik eerst nog twijfelde tussende V6 en de V8 is de auto echt vlot genoeg - vooral op tussen acceleraties. De adaptieve cruise control is erg prettig, de auto is fijn stil (na een setje nieuwe voorbanden), de stoelventilatie heerlijk en het schuifdak vind ik veel prettiger dan ik had verwacht.
Wat is er in de tussentijd aan gedaan:
Voorbanden - maart 2021
Vrij snel heb ik de voorbanden vervangen. De Dunlop Sportmaxx banden die eronder zaten waren nog niet versleten maar 10 jaar oud, flink gecupt en lawaaiig. Een paar Michelin Pilot Sport 4S banden zijn een hele verbetering en loste zelf wat zoekerig gedrag bij spoorvorming op.
Check VSC! De uitlaat - april 2021
Ploink! Een hele rits aan oranje lampjes lijkt op een ernstig probleem te duiden, maar een snelle inspectie leerde dat het middendeel van de uitlaat een gaatje heeft. Dat moet bij de APK even aangepakt worden. Na een reset via de OBD poort zijn de meldingen overigens niet meer terug gekomen, dus de symptomen zijn verdwenen maar de oorzaak nog niet verholpen.
Een beurtje - juni 2021
Voor de jaarlijkse beurt en APK heb ik de GS naar Louwman gestuurd maar helaas niet naar volle tevredenheid. De cappuccino was heerlijk, de showroom prachtig, maar de service wat rommelig. Van de Mazda dealer ben ik gewend dat ze na afloop even doornemen wat er aan de auto gedaan is, of er nog bijzonderheden waren en krijg je een afgevinkte checklist. Bij Louwman was de chef werkplaats weg en de dame die me hielp kon weinig zinnigs zeggen. Onder de indruk van de mooie showroom ben ik vooraf vergeten te melden dat de uitlaat lek was en vreemd genoeg lijkt ook de keurmeester het niet te hebben opgemerkt. Ik vermoed dat de uitlaat dus nog lek is.
Koplamp - augustus 2021
De rechterkoplamp bleek stuk en een nieuw lampje installeren bleek verrassend makkelijk, ook omdat de draaideksel aan de binnenkant van de koplamp miste. Helaas bleek een nieuw lampje het probleem niet op te lossen. Well Done Xenon in Breda heeft de oude (compleet geoxideerde) starter vervangen en bij Van Kakerken (in Breda) heb ik meteen een dekseltje gehaald. Met de nieuwe (originele Denso) starter was er weer licht! Helaas met de nadruk op was want inmiddels is de koplamp weer stuk - binnenkort dus maar weer terug om te kijken wat er mis gaat.
Tussendoor nog wat kleinigheidjes:
- De claxon weigerde dienst en een nieuwe zekering loste het op
- De sierstukken van de uitlaat opnieuw vastgezet: aan één kant was het klemmetje compleet weggeroest met een loszittend sierstuk tot gevolg en de andere kant zou niet lang meer duren
- De metalen ventieldopjes waren nauwelijks los te krijgen en heb ik maar meteen vervangen door kunststof dopjes
Wie heeft er nog tips voor waar ik een nieuw middendeel op maat kan laten maken om het probleem met de uitlaat voorgoed op te lossen?