Die dikke donkerblauwe

  • Onderwerp starter Onderwerp starter R3D
  • Startdatum Startdatum

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Hoewel niet echt een project, vind ik het toch wel leuk om de avonturen met mijn GS300 bij te houden. Bovendien valt er aan een 16 jaar oude auto altijd wel wat te doen, dus dan wordt het vanzelf een project ;-)

PXL_20210509_200944127.MP.jpg


De zoektocht naar de ideale GS was plotseling voorbij toen ik eind januari de GS300 van Stefan O kon overnemen. Eigenlijk had ik de GS nog niet nodig, maar deze mooie GS kon ik niet laten schieten. En dat bleek een goede keuze want in de tussentijd is er geen enkele voorbij gekomen zoals deze: donkerblauw met het lichtgrijze interieur en President uitvoering.

De eerste maanden heb ik vrij weinig gereden maar wanneer ik met de GS reed was dat een plezierige en rustgevende ervaring: wat zoeft dit lekker over de snelweg! Hoewel ik eerst nog twijfelde tussende V6 en de V8 is de auto echt vlot genoeg - vooral op tussen acceleraties. De adaptieve cruise control is erg prettig, de auto is fijn stil (na een setje nieuwe voorbanden), de stoelventilatie heerlijk en het schuifdak vind ik veel prettiger dan ik had verwacht.

Wat is er in de tussentijd aan gedaan:

Voorbanden - maart 2021
Vrij snel heb ik de voorbanden vervangen. De Dunlop Sportmaxx banden die eronder zaten waren nog niet versleten maar 10 jaar oud, flink gecupt en lawaaiig. Een paar Michelin Pilot Sport 4S banden zijn een hele verbetering en loste zelf wat zoekerig gedrag bij spoorvorming op.

Check VSC! De uitlaat - april 2021
Ploink! Een hele rits aan oranje lampjes lijkt op een ernstig probleem te duiden, maar een snelle inspectie leerde dat het middendeel van de uitlaat een gaatje heeft. Dat moet bij de APK even aangepakt worden. Na een reset via de OBD poort zijn de meldingen overigens niet meer terug gekomen, dus de symptomen zijn verdwenen maar de oorzaak nog niet verholpen.

Een beurtje - juni 2021
Voor de jaarlijkse beurt en APK heb ik de GS naar Louwman gestuurd maar helaas niet naar volle tevredenheid. De cappuccino was heerlijk, de showroom prachtig, maar de service wat rommelig. Van de Mazda dealer ben ik gewend dat ze na afloop even doornemen wat er aan de auto gedaan is, of er nog bijzonderheden waren en krijg je een afgevinkte checklist. Bij Louwman was de chef werkplaats weg en de dame die me hielp kon weinig zinnigs zeggen. Onder de indruk van de mooie showroom ben ik vooraf vergeten te melden dat de uitlaat lek was en vreemd genoeg lijkt ook de keurmeester het niet te hebben opgemerkt. Ik vermoed dat de uitlaat dus nog lek is.

Koplamp - augustus 2021
De rechterkoplamp bleek stuk en een nieuw lampje installeren bleek verrassend makkelijk, ook omdat de draaideksel aan de binnenkant van de koplamp miste. Helaas bleek een nieuw lampje het probleem niet op te lossen. Well Done Xenon in Breda heeft de oude (compleet geoxideerde) starter vervangen en bij Van Kakerken (in Breda) heb ik meteen een dekseltje gehaald. Met de nieuwe (originele Denso) starter was er weer licht! Helaas met de nadruk op was want inmiddels is de koplamp weer stuk - binnenkort dus maar weer terug om te kijken wat er mis gaat.

Tussendoor nog wat kleinigheidjes:
- De claxon weigerde dienst en een nieuwe zekering loste het op
- De sierstukken van de uitlaat opnieuw vastgezet: aan één kant was het klemmetje compleet weggeroest met een loszittend sierstuk tot gevolg en de andere kant zou niet lang meer duren
- De metalen ventieldopjes waren nauwelijks los te krijgen en heb ik maar meteen vervangen door kunststof dopjes

Wie heeft er nog tips voor waar ik een nieuw middendeel op maat kan laten maken om het probleem met de uitlaat voorgoed op te lossen?
 
Wie heeft er nog tips voor waar ik een nieuw middendeel op maat kan laten maken om het probleem met de uitlaat voorgoed op te lossen?

Dat treft. Ik ben hier precies mee bezig.

Ik heb bij mij GS450h nog geen fouten, maar hoorden wel dat de uitlaat was gaan lekken. Blijkt een vaker voorkomend euvel te zijn bij de GS.
Nu valt het in principe vaak wel op te lappen, dat is natuurlijk niet het mooiste en ook maar een tijdelijke oplossing.
Ik ben van plan om het volledige middendeel te gaan vervangen door een op maat gemaakte RVS variant. (Deze moet nog ontworpen/gemaakt worden. Toevallig dit weekend over zitten brainstormen met iemand die hem kan buigen en lassen)
Als de uitlaat bij de 300 hetzelfde is als bij de 450 en je bent geïnteresseerd kan ik er misschien meteen 2 laten maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O
He Roel, apart om mijn oude GS zo ineens te zien maar ik ben blij dat je er blij mee bent. Uiteraard heb je met een auto van die leeftijd kleine dingetjes maar wat is het nog steeds een mooie/sjieke verschijning. Hopelijk blijf je verder verschoond van ellende. De xenon starter heb ik ook al eens vervangen, welke kant weet ik niet meer.
Zoals je misschien al hebt gelezen heb ik weer wat moois en unieks aangeschaft dus wie weet over een paar jaar?????:p:p:p
 
Dat treft. Ik ben hier precies mee bezig.

Ik heb bij mij GS450h nog geen fouten, maar hoorden wel dat de uitlaat was gaan lekken. Blijkt een vaker voorkomend euvel te zijn bij de GS.
Nu valt het in principe vaak wel op te lappen, dat is natuurlijk niet het mooiste en ook maar een tijdelijke oplossing.
Ik ben van plan om het volledige middendeel te gaan vervangen door een op maat gemaakte RVS variant. (Deze moet nog ontworpen/gemaakt worden. Toevallig dit weekend over zitten brainstormen met iemand die hem kan buigen en lassen)
Als de uitlaat bij de 300 hetzelfde is als bij de 450 en je bent geïnteresseerd kan ik er misschien meteen 2 laten maken.
Ik heb het over partnr. 17410-31800, blijkt niet hetzelfde als bij de GS300.
 
Ik ben van plan om het volledige middendeel te gaan vervangen door een op maat gemaakte RVS variant. (Deze moet nog ontworpen/gemaakt worden. Toevallig dit weekend over zitten brainstormen met iemand die hem kan buigen en lassen)
Als de uitlaat bij de 300 hetzelfde is als bij de 450 en je bent geïnteresseerd kan ik er misschien meteen 2 laten maken.
Ik heb het over partnr. 17410-31800, blijkt niet hetzelfde als bij de GS300.
Ah, jammer dat het niet precies hetzelfde is. Ben alsnog wel benieuwd naar de prijsopgave die je krijgt voor het op maat maken! Kun je die met me delen in een priveberichtje als je een offerte hebt? Bij mij is er van dat gaatje niets te horen en levert dus nauwelijks problemen op maar als ik het kan vervangen door een RVS deel is dat natuurlijk wel een langer goed blijvende oplossing.

He Roel, apart om mijn oude GS zo ineens te zien maar ik ben blij dat je er blij mee bent. Uiteraard heb je met een auto van die leeftijd kleine dingetjes maar wat is het nog steeds een mooie/sjieke verschijning.
Een sjieke verschijning is het zeker - ik heb zelfs al meermaals van onbekenden complimenten gekregen over de auto wanneer ik ergens parkeerde :-)

Hopelijk blijf je verder verschoond van ellende. De xenon starter heb ik ook al eens vervangen, welke kant weet ik niet meer.
Volgens Well Done Xenon was de rechter starter al eens eerder vervangen, afgaande op een bepaald stickertje op de starter. Ik hoop dat de ontbrekende afdekkap de oorzaak was van de oxidatie (en het originele defect) en niet dat de koplamp zelf lek is.

Zoals je misschien al hebt gelezen heb ik weer wat moois en unieks aangeschaft dus wie weet over een paar jaar?????:p:p:p
Haha, wie weet! Je hebt in ieder geval weer een kleurencombinatie uitgekozen die ik ook zou kiezen :-)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken en Stefan O
Mooie auto! Bijna gelijk aan mijn GS300 (inmiddels verkocht). Super fijne auto was dat, snel, soepel en stil. Behalve wat onderhoud ook nooit issues mee. Blauw met lichtgrijs is dan nog weer een tandje chiquer dan blauw met beige (wat ik had) en ik had de business, geen president. Mooi uitvoering dus! Ik heb ook de Xenon lampen vervangen trouwens, slijtage onderdeel ¯\_(ツ)_/¯
 
  • Leuk
Waarderingen: R3D
Het probleem met het vocht in de koplamp is opgelost nadat ik bij Well Done Xenon ben terug geweest. Een barstje op een deel van de koplamp dat achter de bumper zit is dicht gemaakt en een flinke regenbui heeft bewezen dat dat prima heeft gewerkt. Er komt geen vocht meer binnen dus het is weer helemaal prima.

Ook nog een update met betrekking tot het onderstel! Mijn GS is voorzien van een Tein Advance Z schroefset en dat zorgt ervoor dat ie lekker strak door lange bochten gaat maar helaas ook erg oncomfortabel is op grotere hobbels. Bij een wat flinkere hobbel op de A16 wordt je zowat gelanceerd: geinig maar niet echt fijn. Twee weken geleden stond de GS daarom op de brug bij CBS Automotive in Schijndel. Daar hebben we de schroefset anders afgesteld: vooral de rijhoogte weer wat omhoog en voor en achterkant even hoog gezet. Ook is de hele boel meteen uitgelijnd.

Lexus GS bij CBS Automotive


De eerste indruk: heel veel comfortabeler op grotere hobbels en niet merkbaar minder capabel in de bochten. Fijn dat die Tein set naar smaak in te stellen is. Ik moet alleen nog even terug voor de uitlijning want het stuur staat nu iets naar rechts bij rechtuit rijden en dat kan niet de bedoeling zijn.

Ietsje omhoog maar nog steeds best dik naar mijn mening.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken en Blesser
@R3D Ik heb destijds samen met @Xenon de Tein ingesteld zoals in het boekje stond. Dit zou, volgens het boekje, de “normale” instelling moeten benaderen. Qua veerkracht dan, de hoogte is natuurlijk een kwestie van smaak. Hij staat er mooi bij, houd dat vast :D
Uitlijning heb ik destijds laten doen bij Lammert vd Meulen in Dokkum. Echt een specialist.
Daar ga ik met de Fsport ook binnenkort langs. Even de boel zo maken dat ie echt lekker op de weg ligt.
 
  • Leuk
Waarderingen: R3D
@R3D Ik heb destijds samen met @Xenon de Tein ingesteld zoals in het boekje stond. Dit zou, volgens het boekje, de “normale” instelling moeten benaderen. Qua veerkracht dan, de hoogte is natuurlijk een kwestie van smaak.
Volgens mij hebben we qua demping niet zo veel aangepast uiteindelijk maar vooral de veerweg langer gemaakt. Ietsje minder stoer maar nog steeds heel strak wat mij betreft. Op de schaal van 0-30 staat ie nu op 20 qua demping en dan zou ie zelfs nog een tandje strakker kunnen.

Hij staat er mooi bij, houd dat vast :D
Thanks! Zo perfect gepoetst als bij jou is ie zeker niet, maar probeer 'm verder wel netjes te houden.

Uitlijning heb ik destijds laten doen bij Lammert vd Meulen in Dokkum. Echt een specialist.
Daar ga ik met de Fsport ook binnenkort langs. Even de boel zo maken dat ie echt lekker op de weg ligt.
Nice! Eigenlijk zou het bij standaard onderhoud moeten horen om elke twee jaar de uitlijning te checken en finetunen. Het kost niet zoveel en levert een vaak een veel fijner stuurgedrag op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O
Wie heeft er nog tips voor waar ik een nieuw middendeel op maat kan laten maken om het probleem met de uitlaat voorgoed op te lossen?

Hallo,

Helaas hier het zelfde probleem midden uitlaatlek.
Ik ben zelf opzoek gegaan naar dit onderdeel voor mijn Lexus IS250 gen2. ik kwam deze site tegen. Misschien zit er ook iets bij voor jou.

https://www.exhaustcity.net/uitlaatsysteem-lexus-is-250-2-5i-sedan

Zelf geen ervaringen met dit bedrijf. Ik zoek nog effe verder en uiteraard effe toyota/lexus bellen wat het bij hun mag kosten.

Succes verder.
 

Bijlagen

  • Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    174,3 KB · Weergaven: 89
Ik maak uitlaatsystemen op maat, mocht ik ergens bij kunnen helpen hoor ik dat graag. Ik weet niet exact wat het probleem is en of dit de juiste weg is, maar kijken kan altijd!
 
Probleem met die op maat gemaakte uitlaten en dempers zou soms kunnen zijn dat je eens zo stille Lexus opeens een knallende petjeswagen is geworden.
Is mijn broer overkomen met zijn GS430. "Ja, maar zo klinkt die V8 toch mooi m'neer?"
Toch maar een extra tussendemper laten plaatsen, uiteindelijk .... :LOL:
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27
Dat is wel nummer 1 reden waarom mensen voor een andere / custom uitlaat gaan. Meer geluid.
 
Probleem met die op maat gemaakte uitlaten en dempers zou soms kunnen zijn dat je eens zo stille Lexus opeens een knallende petjeswagen is geworden.
Is mijn broer overkomen met zijn GS430. "Ja, maar zo klinkt die V8 toch mooi m'neer?"
Toch maar een extra tussendemper laten plaatsen, uiteindelijk .... :LOL:
Klopt helemaal, maar als je je wensen bespreekt kan het ook een "stille" worden.
 
Ik heb al even contact gehad met Nivek over een op maat gemaakte uitlaat en wanneer het nodig is ga ik er eentje op maat laten maken - met de juiste dempers want extra geluid van de V6 hoeft voor mij niet bij deze auto. De reparatie aan de uitlaat die is uitgevoerd bij CBS Automotive is vooralsnog prima.

Twee weken geleden is de uitlijning ook nog een keer aangepast - het stuur staat nu weer netjes recht. Verder probleemloze kilometers :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O
Het gaat lekker met de GS. Hoewel ie maar 1-2 keer per week wordt gebruikt rijdt ie dan heerlijk comfortabel over de snelweg. Ik waardeer het comfort en de rijke uitrusting: keyless entry is echt handig, de adaptieve cruise control is chill, de stoelkoeling ook wel heel lekker en met de achteruitrijcamera wurm je 'm in elk plekje als de sensoren als lang voluit piepen.

In de tussentijd is er wel weer eea gedaan:
Nieuwe matten - Februari 2022
Ik wilde graag de ash grey matten vervangen door zwarte exemplaren die iets minder snel vies worden. Volgens de dealer waren originele nieuwe matten niet meer leverbaar maar toen ik, na wat Googlen, terugkwam met een productcode bleken ze bij de dealer nog wel te bestellen :)

Wintercheck en Wiellager vervangen - Februari 2022
Toen ik langs de dealer ging om de matten op te halen heeft Lexus Rotterdam een gratis wintercheck uitgevoerd. Zo'n check is gratis met de Louwman Service Pas die je bij elke beurt krijgt - fijne service! Er is ook meteen gekeken of mijn vermoeden klopte dat het wiellager rechtsachter defect was. Die bleek inderdaad kapot en is kort daarna vervangen.

Wat er nog op het lijstje staat:
Beurtje en APK
Volgende week mag ie weer even langs Lexus Rotterdam voor de jaarlijkse beurt en APK.

Koplampen polijsten
Het 'vergelen' van de koplampen is volgens mij een Toyota/Lexus kwaaltje en iets waar ik even met een polijstsetje tegenaan moet. Alleen nog even kijken of ik ze ergens van een coating kan laten voorzien zodat ze ook lang weer wit blijven. Nog tips waar ik ze kan laten coaten/folieen?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O
Misschien is het het beste om de koplampen te spuiten. Er zijn setjes te krijgen hiervoor. Waarom ik het bij mijn lexus nog niet gedaan heb is een hele goeie vraag...😅

Nu ik er over na denk, misschien maar even doen binnenkort.
 
Misschien is het het beste om de koplampen te spuiten. Er zijn setjes te krijgen hiervoor. Waarom ik het bij mijn lexus nog niet gedaan heb is een hele goeie vraag...😅

Nu ik er over na denk, misschien maar even doen binnenkort.
Misschien een rare vraag maar mag dit dan wel voor de apk?
En wat voor setje is dat wat je dan bedoelt?
Heb je daar een linkje van?
Ik zelf loop ook met het idee om iets te doen met koplampen maar weet alleen nog niet wat.