Diff. olie

Raymond Schrave

Heel actief
30 okt 2024
603
731
93
De E-CVT laat ik binnenkort verversen incl het differentieel. Toyota ATF WS. Totaal 7L inkopen, maar waar? Bij enkele bekende adressen betaal ik €27 per L en bij racinglubes.nl maar €14,- per L. Wat is het 'addertje' ? Beide incl btw. Verschil totaal gaat richting €100.....
Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen? Olie racinglubes.nl komt uit Frankrijk.

Bijlagen

• Scherm­afbeelding 2026-02-27 om 13.24.01.png
    Scherm­afbeelding 2026-02-27 om 13.24.01.png
    483,6 KB · Weergaven: 30
  • Scherm­afbeelding 2026-02-27 om 13.25.15.png
    Scherm­afbeelding 2026-02-27 om 13.25.15.png
    209,3 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
Waarom zou je 7L inkopen terwijl maar 1l erin gaat?
Vorige jaar oktober heb ik ook laten verversen en ze hebben maar 1L afgerekend(€24,20 ex), als je het laat verversen bestel ook de pakking (€35,30 ex) van de carterpan van de versnellingsbak en uiteraard ook de filter(135,50 ex) al is het aan de dure kant.
Voor de diff heb 1,35L nodig en letop de viscositeit.
Heb alles bij een vetos garage laten doen met aleen originele spullen van Toyota dealer.

Waarom zou je 7L inkopen terwijl maar 1l erin gaat?
Vorige jaar oktober heb ik ook laten verversen en ze hebben maar 1L afgerekend(€24,20 ex), als je het laat verversen bestel ook de pakking (€35,30 ex) van de carterpan van de versnellingsbak en uiteraard ook de filter(135,50 ex) al is het aan de dure kant.
Voor de diff heb 1,35L nodig en letop de viscositeit.
Heb alles bij een vetos garage laten doen met aleen originele spullen van Toyota dealer.
Het gaat om onze RX450H AWD uit de derde generatie. Die heeft geen peilstok op de E-CVT, enkel een drain en vulplug. Geen pan, geen filter. Daar gaat bijna 5L in. De achterwiel aandrijving heeft een behuizing waar de electromotor in zit, daar gaat ook de ATF-WS in. Bijna 2 L.

• Leuk
Waarderingen: Marianch
Ik zou op safe spelen en de originele Toyota atf kopen. Schijnt best nauw te komen.
Diverse bronnen op YT (o.a. The Car Care Nut) gezien/gehoord die dat zeker aanraden.
De juiste verversingsprocedure (vnl de temperatuur) is ook erg belangrijk heb ik begrepen. Ik neem aan (?) dat een Vetos toko die wel weet.

Ik zou op safe spelen en de originele Toyota atf kopen. Schijnt best nauw te komen.
Diverse bronnen op YT (o.a. The Car Care Nut) gezien/gehoord die dat zeker aanraden.
De juiste verversingsprocedure (vnl de temperatuur) is ook erg belangrijk heb ik begrepen. Ik neem aan (?) dat een Vetos toko die wel weet.
Uiteraard ga ik voor de Toyota ATF WS, warm/lauw aftappen. Daarna motor poosje laten draaien, of in diagnostic mode laten draaien. Done

• Leuk
Waarderingen: quattrootje
TCCN vertelde ergens in 1 van zijn videos dat er zeker verschil zit tussen de ATF met rode en zwarte dop. Heb die video even niet bij de hand :confused:

• Leuk
Waarderingen: Paniekje
De E-CVT laat ik binnenkort verversen incl het differentieel. Toyota ATF WS. Totaal 7L inkopen, maar waar? Bij enkele bekende adressen betaal ik €27 per L en bij racinglubes.nl maar €14,- per L. Wat is het 'addertje' ? Beide incl btw. Verschil totaal gaat richting €100.....
Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen? Olie racinglubes.nl komt uit Frankrijk.
Ik zou het bij een Lexus dealer besteleln/halen. Je mag er vanuit gaan dat wat ze daar gebruiken aan de juiste eisen voldoet.

In de loop der jaren heeft Toyota een aantal verschillende ATF's voorgeschreven. Op dit moment wordt Toyoya WS voorgeschreven.

Het probleem bij aankoop is dat je nooit precies weet wat je koopt en door wie het is gemaakt. Uiteraard wordt het niet door Toyota zelf gemaakt, maar door een smeeroliebedrijf. En Toyota kan over de wereld verschillende leveranciers hebben omdat dat logistiek voordelen biedt als je fabriken in verschillende landen hebt.

Wat je in de praktijk tegen komt kan van alles zijn. Produkten die volledig voldoen aan de specifieke eisen van Toyota, ATF's met een breder toepassingsgebied dan alleen Toyota met een min of meer universeel kareakter en produkten met de vermelding "Aanbevolen voor Toyota", "kan worden toegepast in Toyota" etc. Het is voor de koper moeilijk, zo niet onmogelijk, om precies na te gaan of het produkt precies aan de Toyota eisen voldoet.

Het enige dat in brede kring bekend is, is dat de viscositeit van de WS vloeistof duidelijk lager is dan van andere ATF's. Dat kan invloed hebben op zowel schakelgedrag als brandstofverbruik. Het kan ook van belang zijn voor optredende warmteontwikkeling - een dikkere vloeistof zal meer wrijving opleveren en daarvoor mogelijk sneller oxideren. Je weet dat dus gewoon niet.

Juist om die reden zou ik het bij de dealer halen. Als het later niet goed afloopt kun je daar alsnog proberen verhaal te halen.

De beide oliën/sites uit je screenshots zijn hetzelfde als de dealer gebruikt dan wel verkoopt: orig. Toyota ATF WS... Dus of je die nou besteld of bij de dealer, dat gaat geen verschil bieden; je zult dezelfde nachtrust ervaren. 😉

• Leuk
Waarderingen: Raymond Schrave
Idd, die 2 uit je screenshot zijn exact dezelfde.
En je moet idd die met de rode dop hebben, de Toyota WS (world standard).