Eerste reis met onze eerste Lexus !

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Goedemorgen,
afgelopen week met onze eerste Lexus (IS250, 2013, 100.000km) een reis naar Tsjechi? gemaakt.
Totaal 2.620 kilometer gereden. Verbruik was 8,4 liter op 100. Lekker blazen op de Duitse Autobahn.
Wat een heerlijke reiswagen is dit toch. Super !
Omdat wij de auto pas hebben wil ik graag wat min- en pluspunten opnoemen.
Minpunten (of beter gezegd wat ik minder vind) zijn:
- Geen tiptoetsbediening richtingaanwijzer. Als je dat eenmaal hebt (gehad), wil je niet meer anders !
- Geen bandenspanning-controle-systeem. Ok, is geen ramp.
- Ik vind dat de automatische deurvergrendeling pas laat werkt. Ik ben zo iemand die meteen de deur op slot wil hebben. Doe ik dus meestal handmatig.
- Wat mij opvalt is dat de automatische lichtinschakeling een beetje "raar" functioneert. Bij het inrijden in een (redelijk) verlichte tunnel schakelt
het licht pas laat aan. Maar als je onder een (smalle) brug doorrijdt, gaat het meteen aan om n? een paar seconden weer uit te gaan. Dat kan beter, vind ik.
Bovendien heb ik tijdens de reis diverse keren, met (zwaar) bewolkt weer, het licht handmatig aan moeten zetten omdat het uit bleef. Misschien is de sensor vervuild ?
- De tankontluchting is matig. Helemaal randvol aftanken lukt niet. Als het vulpistool afslaat moet ik ook echt stoppen anders klotst de benzine de vulopening uit.

Positief:
- Natuurlijk het comfort en de stilte van de motor. Echt een fantastische reiswagen. Klasse !
- De passagier kan, als de chauffeur uit de auto is, gemakkelijk de centrale vergrendeling bedienen op zijn paneel. Goed !

Nog even iets over de versnellingsbak. Op de heenreis heb ik gereden met de knop op "eco". Moet eerlijk zeggen dat in deze stand de automaat naar mijn mening
niet lekker schakelt. Als je een dot gas geeft (geen kickdown) schakelt de automaat niet terug maar blijft in zelfde versnelling en versnelt zodoende naar mijn smaak
niet genoeg. Dus op de terugreis de knop in stand "power" gezet. Veel beter. Nu is de automaat (soms t?) goed bij de les. Als je nu een dot gas geeft (geen kickdown)
schakelt de automaat terug van 6 naar 4 om daar maar max. een seconde te blijven en dan door naar 5. Dat vind ik dan ook weer minder. Terug van 6 naar 5 zou voor
mij al voldoende zijn. Na ja, alles went.

Dit zijn zo mijn bevindingen van de eerste paar duizend kilometers in onze Lexus.
Ben onderweg door Duitsland, Polen en Tsjechi? misschien een stuk of 5 Lexussen tegengekomen.....

Groet,
Marc
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Voor wat betreft het op slot gaan van de deuren en de gevoeligheid van de lichtsensor. Deze kunnen waarschijnlijk beide worden ingesteld (door de dealer of iemand met de juiste apparatuur).
Bij de GS 2009-2012 (voor 2009 niet) is het in ieder geval mogelijk om in te stellen wanneer de deuren op slot moeten, dat kan bijvoorbeeld al bij het schakelen naar D.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
699
625
93
- Wat mij opvalt is dat de automatische lichtinschakeling een beetje "raar" functioneert. Bij het inrijden in een (redelijk) verlichte tunnel schakelt
het licht pas laat aan. Maar als je onder een (smalle) brug doorrijdt, gaat het meteen aan om n? een paar seconden weer uit te gaan. Dat kan beter, vind ik.
Bovendien heb ik tijdens de reis diverse keren, met (zwaar) bewolkt weer, het licht handmatig aan moeten zetten omdat het uit bleef. Misschien is de sensor vervuild ?

De sensor reageert mede op de snelheid waarmee de mate van verlichting tijdens het rijden verandert. Bij het in/uit rijden van veel tunnels gaat dat geleidelijk, als gevolg van de bewust gekozen constructie om de ogen van de chauffeur de tijd te gunnen de lichtgevoeligheid van het oog aan te passen. Bij het rijden onder een brug is de overgang veel abrupter en onder die omstandigheden zal de sensor dus ook sneller reageren.

Bij rijden in zwaarbewolkt weer zou je inderdaad af en toe willen dat de verlichting volledig aan gaat. Dat gebeurt soms wel en soms niet altijd naar de "smaak" van de chauffeur.

Of een en ander aanpasbaar is, weet ik niet. Mijn GS heeft hetzelfde euvel - ik heb me inmiddels aangewend af en toe handmatig in te grijpen
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
699
625
93
Nog even iets over de versnellingsbak. Op de heenreis heb ik gereden met de knop op "eco". Moet eerlijk zeggen dat in deze stand de automaat naar mijn mening
niet lekker schakelt. Als je een dot gas geeft (geen kickdown) schakelt de automaat niet terug maar blijft in zelfde versnelling en versnelt zodoende naar mijn smaak
niet genoeg. Dus op de terugreis de knop in stand "power" gezet. Veel beter. Nu is de automaat (soms t?) goed bij de les. Als je nu een dot gas geeft (geen kickdown)
schakelt de automaat terug van 6 naar 4 om daar maar max. een seconde te blijven en dan door naar 5. Dat vind ik dan ook weer minder. Terug van 6 naar 5 zou voor
mij al voldoende zijn. Na ja, alles went.

De meeste automatische versnellingsbakken met een aantal discrete overbrengingen zijn tegenwoordig "adaptief/zelf lerend" - na verloop van tijd wordt de manier waarop ze reageren op veranderingen in de stand van het gaspedaal aangepast aan het rijgedrag van de bestuurder. Het kann dus zijn dat de versnellingsbak zich na verloop van tijd "aangepast" gaat gedragen.
 

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Voor wat betreft het op slot gaan van de deuren en de gevoeligheid van de lichtsensor. Deze kunnen waarschijnlijk beide worden ingesteld (door de dealer of iemand met de juiste apparatuur).
Bij de GS 2009-2012 (voor 2009 niet) is het in ieder geval mogelijk om in te stellen wanneer de deuren op slot moeten, dat kan bijvoorbeeld al bij het schakelen naar D.

Ok Roel. Daar zal ik t.z.t. ff induiken.
 

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
De sensor reageert mede op de snelheid waarmee de mate van verlichting tijdens het rijden verandert. Bij het in/uit rijden van veel tunnels gaat dat geleidelijk, als gevolg van de bewust gekozen constructie om de ogen van de chauffeur de tijd te gunnen de lichtgevoeligheid van het oog aan te passen. Bij het rijden onder een brug is de overgang veel abrupter en onder die omstandigheden zal de sensor dus ook sneller reageren.

Bij rijden in zwaarbewolkt weer zou je inderdaad af en toe willen dat de verlichting volledig aan gaat. Dat gebeurt soms wel en soms niet altijd naar de "smaak" van de chauffeur.

Of een en ander aanpasbaar is, weet ik niet. Mijn GS heeft hetzelfde euvel - ik heb me inmiddels aangewend af en toe handmatig in te grijpen


Dank voor je reactie. Yep, gewoon af en toe handmatig ingrijpen. Heb ik ook gedaan en zal ik dan ook blijven doen. Geen moeite eigenlijk.
 

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
De meeste automatische versnellingsbakken met een aantal discrete overbrengingen zijn tegenwoordig "adaptief/zelf lerend" - na verloop van tijd wordt de manier waarop ze reageren op veranderingen in de stand van het gaspedaal aangepast aan het rijgedrag van de bestuurder. Het kann dus zijn dat de versnellingsbak zich na verloop van tijd "aangepast" gaat gedragen.

Duidelijk ! Ik zal het in de gaten houden. Maar, zoals geschreven, bevalt de "sport-stand" eigenlijk heel goed. Maar voor het verbruik, denk ik, beter in "eco" rijden.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
840
1
457
63
Wat is er mis met de “normal”-stand? Volgens mij is het zelflerend vermogen daarin juist actief. En dat werkt echt. Je hoeft geen 1000km een bepaalde rijstijl er op na te houden hoor, als je een paar keer goed gas geeft, door de kick down heen zul je zien dat ie daarna vlotter rijdt. En de andere kant op natuurlijk ook; rijdt je een aantal kilometers erg rustig, dan zal ie vlot opschakelen.
 

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Wat is er mis met de “normal”-stand? Volgens mij is het zelflerend vermogen daarin juist actief. En dat werkt echt. Je hoeft geen 1000km een bepaalde rijstijl er op na te houden hoor, als je een paar keer goed gas geeft, door de kick down heen zul je zien dat ie daarna vlotter rijdt. En de andere kant op natuurlijk ook; rijdt je een aantal kilometers erg rustig, dan zal ie vlot opschakelen.

Okee, ik wist niet dat de automaat zo snel "leert". Zal het zeker uitproberen. Dank voor je info.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
840
1
457
63
Laat ik het zo zeggen; als ik de auto ophaal na een onderhoudsbeurt, kan ik merken of de monteur rustig heeft gereden tijdens de proefrit of niet. En als ik thuis ben na ongeveer 30km “normaal” rijden, is het schakelgedrag weer bijna “normaal”. En ik heb aanhalingstekens gebruikt omdat jouw “normaal” misschien anders is dan mijn “normaal”, dat is juist het mooie aan deze automaat.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
de deur vergrendeling kun je zelf instellen. staat in je instructieboekje blz 44.

-zet contact aan.
-zet de selectiehendel (automaat pook) in P
-houdt de schakelaar van de centrale vergrendeling ongeveer 5 seconden ingedrukt. (die op je bestuurdersportier)

je hoort dan de auto even op slot en open gaan.


de auto vergrendeld dan zodra je de auto in voor of achteruit zet en opent weer zodra je in de P(arkeer)stand staat.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Vanaf welk bouwjaar werkt dat op die manier? Weet je dat toevallig ook?


dat is een goede vraag, ik heb het rechtstreeks uit het instructieboekje.

ik weet niet of de instructieboekjes onderscheid maken tussen 2006 en 2012 maar bij mijn auto werkt het, en die is net voor de facelift van 2011 uit de fabriek gekomen.

zou natuurlijk kunnen dat het bij de auto van Radegast anders is, omdat ie na de facelift is, maar kan me moeilijk voorstellen dat ze dat er na een kleine facelift hebben uitgelaten.
 

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Laat ik het zo zeggen; als ik de auto ophaal na een onderhoudsbeurt, kan ik merken of de monteur rustig heeft gereden tijdens de proefrit of niet. En als ik thuis ben na ongeveer 30km “normaal” rijden, is het schakelgedrag weer bijna “normaal”. En ik heb aanhalingstekens gebruikt omdat jouw “normaal” misschien anders is dan mijn “normaal”, dat is juist het mooie aan deze automaat.

Sorry voor late reactie. Dank voor je info. Mijn vrouw rijdt met deze auto. Automaat staat nu in "power" en zij is tevreden met het schakelen. Ik zou zeggen: Houden zo ;)
Ik denk dat het (eventuele) meerverbruik minimaal is....
 

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
dat is een goede vraag, ik heb het rechtstreeks uit het instructieboekje.

ik weet niet of de instructieboekjes onderscheid maken tussen 2006 en 2012 maar bij mijn auto werkt het, en die is net voor de facelift van 2011 uit de fabriek gekomen.

zou natuurlijk kunnen dat het bij de auto van Radegast anders is, omdat ie na de facelift is, maar kan me moeilijk voorstellen dat ze dat er na een kleine facelift hebben uitgelaten.

Ik zal het binnenkort ff uitproberen en hier berichten.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik zal het binnenkort ff uitproberen en hier berichten.


ben benieuwd...

Ik moest zelf wel 2 pogingen doen, 1e keer gaf de auto wel het signaal ''deuren op slot en weer open'' maar reageerde de vergrendeling nog niet op de stand 'P'
toen deed ik nog een keer hetzelfde, kreeg ik hetzelfde signaal ''deuren op slot en weer open'' en toen reageerde de vergrendeling wel op de stand 'P'

misschien was de eerste poging ''deactiveer''

als je de vergrendeling weer op snelheid wilt activeren (20 km/h) dan doe je hetzelfde maar dan met de automaat pook op stand 'N'

overigens druk je beide gevallen op het bestuurdersportier de deurvergrendeling in aan de rechterkant (slotje dicht)
 

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
ben benieuwd...

Ik moest zelf wel 2 pogingen doen, 1e keer gaf de auto wel het signaal ''deuren op slot en weer open'' maar reageerde de vergrendeling nog niet op de stand 'P'
toen deed ik nog een keer hetzelfde, kreeg ik hetzelfde signaal ''deuren op slot en weer open'' en toen reageerde de vergrendeling wel op de stand 'P'

misschien was de eerste poging ''deactiveer''

als je de vergrendeling weer op snelheid wilt activeren (20 km/h) dan doe je hetzelfde maar dan met de automaat pook op stand 'N'

overigens druk je beide gevallen op het bestuurdersportier de deurvergrendeling in aan de rechterkant (slotje dicht)

Heb het vanmiddag geprobeerd. Lukte helaas niet. Dus instappen, contact aan en de knop "slotje dicht" ingedrukt houden. Gebeurde eigenlijk helemaal niets. Dus niet deuren op slot en weer open...Zal het morgenochtend nog een keer proberen.