Goedemorgen,
afgelopen week met onze eerste Lexus (IS250, 2013, 100.000km) een reis naar Tsjechi? gemaakt.
Totaal 2.620 kilometer gereden. Verbruik was 8,4 liter op 100. Lekker blazen op de Duitse Autobahn.
Wat een heerlijke reiswagen is dit toch. Super !
Omdat wij de auto pas hebben wil ik graag wat min- en pluspunten opnoemen.
Minpunten (of beter gezegd wat ik minder vind) zijn:
- Geen tiptoetsbediening richtingaanwijzer. Als je dat eenmaal hebt (gehad), wil je niet meer anders !
- Geen bandenspanning-controle-systeem. Ok, is geen ramp.
- Ik vind dat de automatische deurvergrendeling pas laat werkt. Ik ben zo iemand die meteen de deur op slot wil hebben. Doe ik dus meestal handmatig.
- Wat mij opvalt is dat de automatische lichtinschakeling een beetje "raar" functioneert. Bij het inrijden in een (redelijk) verlichte tunnel schakelt
het licht pas laat aan. Maar als je onder een (smalle) brug doorrijdt, gaat het meteen aan om n? een paar seconden weer uit te gaan. Dat kan beter, vind ik.
Bovendien heb ik tijdens de reis diverse keren, met (zwaar) bewolkt weer, het licht handmatig aan moeten zetten omdat het uit bleef. Misschien is de sensor vervuild ?
- De tankontluchting is matig. Helemaal randvol aftanken lukt niet. Als het vulpistool afslaat moet ik ook echt stoppen anders klotst de benzine de vulopening uit.
Positief:
- Natuurlijk het comfort en de stilte van de motor. Echt een fantastische reiswagen. Klasse !
- De passagier kan, als de chauffeur uit de auto is, gemakkelijk de centrale vergrendeling bedienen op zijn paneel. Goed !
Nog even iets over de versnellingsbak. Op de heenreis heb ik gereden met de knop op "eco". Moet eerlijk zeggen dat in deze stand de automaat naar mijn mening
niet lekker schakelt. Als je een dot gas geeft (geen kickdown) schakelt de automaat niet terug maar blijft in zelfde versnelling en versnelt zodoende naar mijn smaak
niet genoeg. Dus op de terugreis de knop in stand "power" gezet. Veel beter. Nu is de automaat (soms t?) goed bij de les. Als je nu een dot gas geeft (geen kickdown)
schakelt de automaat terug van 6 naar 4 om daar maar max. een seconde te blijven en dan door naar 5. Dat vind ik dan ook weer minder. Terug van 6 naar 5 zou voor
mij al voldoende zijn. Na ja, alles went.
Dit zijn zo mijn bevindingen van de eerste paar duizend kilometers in onze Lexus.
Ben onderweg door Duitsland, Polen en Tsjechi? misschien een stuk of 5 Lexussen tegengekomen.....
Groet,
Marc
afgelopen week met onze eerste Lexus (IS250, 2013, 100.000km) een reis naar Tsjechi? gemaakt.
Totaal 2.620 kilometer gereden. Verbruik was 8,4 liter op 100. Lekker blazen op de Duitse Autobahn.
Wat een heerlijke reiswagen is dit toch. Super !
Omdat wij de auto pas hebben wil ik graag wat min- en pluspunten opnoemen.
Minpunten (of beter gezegd wat ik minder vind) zijn:
- Geen tiptoetsbediening richtingaanwijzer. Als je dat eenmaal hebt (gehad), wil je niet meer anders !
- Geen bandenspanning-controle-systeem. Ok, is geen ramp.
- Ik vind dat de automatische deurvergrendeling pas laat werkt. Ik ben zo iemand die meteen de deur op slot wil hebben. Doe ik dus meestal handmatig.
- Wat mij opvalt is dat de automatische lichtinschakeling een beetje "raar" functioneert. Bij het inrijden in een (redelijk) verlichte tunnel schakelt
het licht pas laat aan. Maar als je onder een (smalle) brug doorrijdt, gaat het meteen aan om n? een paar seconden weer uit te gaan. Dat kan beter, vind ik.
Bovendien heb ik tijdens de reis diverse keren, met (zwaar) bewolkt weer, het licht handmatig aan moeten zetten omdat het uit bleef. Misschien is de sensor vervuild ?
- De tankontluchting is matig. Helemaal randvol aftanken lukt niet. Als het vulpistool afslaat moet ik ook echt stoppen anders klotst de benzine de vulopening uit.
Positief:
- Natuurlijk het comfort en de stilte van de motor. Echt een fantastische reiswagen. Klasse !
- De passagier kan, als de chauffeur uit de auto is, gemakkelijk de centrale vergrendeling bedienen op zijn paneel. Goed !
Nog even iets over de versnellingsbak. Op de heenreis heb ik gereden met de knop op "eco". Moet eerlijk zeggen dat in deze stand de automaat naar mijn mening
niet lekker schakelt. Als je een dot gas geeft (geen kickdown) schakelt de automaat niet terug maar blijft in zelfde versnelling en versnelt zodoende naar mijn smaak
niet genoeg. Dus op de terugreis de knop in stand "power" gezet. Veel beter. Nu is de automaat (soms t?) goed bij de les. Als je nu een dot gas geeft (geen kickdown)
schakelt de automaat terug van 6 naar 4 om daar maar max. een seconde te blijven en dan door naar 5. Dat vind ik dan ook weer minder. Terug van 6 naar 5 zou voor
mij al voldoende zijn. Na ja, alles went.
Dit zijn zo mijn bevindingen van de eerste paar duizend kilometers in onze Lexus.
Ben onderweg door Duitsland, Polen en Tsjechi? misschien een stuk of 5 Lexussen tegengekomen.....
Groet,
Marc