Eerste reis met onze eerste Lexus !

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Goedemorgen,
afgelopen week met onze eerste Lexus (IS250, 2013, 100.000km) een reis naar Tsjechi? gemaakt.
Totaal 2.620 kilometer gereden. Verbruik was 8,4 liter op 100. Lekker blazen op de Duitse Autobahn.
Wat een heerlijke reiswagen is dit toch. Super !
Omdat wij de auto pas hebben wil ik graag wat min- en pluspunten opnoemen.
Minpunten (of beter gezegd wat ik minder vind) zijn:
- Geen tiptoetsbediening richtingaanwijzer. Als je dat eenmaal hebt (gehad), wil je niet meer anders !
- Geen bandenspanning-controle-systeem. Ok, is geen ramp.
- Ik vind dat de automatische deurvergrendeling pas laat werkt. Ik ben zo iemand die meteen de deur op slot wil hebben. Doe ik dus meestal handmatig.
- Wat mij opvalt is dat de automatische lichtinschakeling een beetje "raar" functioneert. Bij het inrijden in een (redelijk) verlichte tunnel schakelt
het licht pas laat aan. Maar als je onder een (smalle) brug doorrijdt, gaat het meteen aan om n? een paar seconden weer uit te gaan. Dat kan beter, vind ik.
Bovendien heb ik tijdens de reis diverse keren, met (zwaar) bewolkt weer, het licht handmatig aan moeten zetten omdat het uit bleef. Misschien is de sensor vervuild ?
- De tankontluchting is matig. Helemaal randvol aftanken lukt niet. Als het vulpistool afslaat moet ik ook echt stoppen anders klotst de benzine de vulopening uit.

Positief:
- Natuurlijk het comfort en de stilte van de motor. Echt een fantastische reiswagen. Klasse !
- De passagier kan, als de chauffeur uit de auto is, gemakkelijk de centrale vergrendeling bedienen op zijn paneel. Goed !

Nog even iets over de versnellingsbak. Op de heenreis heb ik gereden met de knop op "eco". Moet eerlijk zeggen dat in deze stand de automaat naar mijn mening
niet lekker schakelt. Als je een dot gas geeft (geen kickdown) schakelt de automaat niet terug maar blijft in zelfde versnelling en versnelt zodoende naar mijn smaak
niet genoeg. Dus op de terugreis de knop in stand "power" gezet. Veel beter. Nu is de automaat (soms t?) goed bij de les. Als je nu een dot gas geeft (geen kickdown)
schakelt de automaat terug van 6 naar 4 om daar maar max. een seconde te blijven en dan door naar 5. Dat vind ik dan ook weer minder. Terug van 6 naar 5 zou voor
mij al voldoende zijn. Na ja, alles went.

Dit zijn zo mijn bevindingen van de eerste paar duizend kilometers in onze Lexus.
Ben onderweg door Duitsland, Polen en Tsjechi? misschien een stuk of 5 Lexussen tegengekomen.....

Groet,
Marc
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Heb het vanmiddag geprobeerd. Lukte helaas niet. Dus instappen, contact aan en de knop "slotje dicht" ingedrukt houden. Gebeurde eigenlijk helemaal niets. Dus niet deuren op slot en weer open...Zal het morgenochtend nog een keer proberen.

Wel na 5 seconden losgelaten?
en alle deuren goed dicht is misschien ook een vereiste. Contact op standje 2 "alles aan"


zal het morgen ook nog eens overnieuw doen, kijken of ik wat vergeet.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
840
1
457
63
Ik heb dat ook een paar keer geprobeerd maar zonder succes. Op Clublexus lees ik dat de timing van die 5 seconden erg precies luistert. Mij is het nog steeds niet gelukt. De Amerikanen krijgen dat met modellen uit 2006 en zo ook voor elkaar maar mij lukt het maar niet met mijn Executive (MY 2007). Ik heb het sterke vermoeden dat sommige opties een aantal modeljaren later pas in Europa geleverd werden.

Volgens mij zijn die auto’s behoorlijk plug & play opgezet. Weet iemand misschien of dit een of andere module is die we uit kunnen wisselen? Xenon misschien?
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik heb dat ook een paar keer geprobeerd maar zonder succes. Op Clublexus lees ik dat de timing van die 5 seconden erg precies luistert. Mij is het nog steeds niet gelukt. De Amerikanen krijgen dat met modellen uit 2006 en zo ook voor elkaar maar mij lukt het maar niet met mijn Executive (MY 2007). Ik heb het sterke vermoeden dat sommige opties een aantal modeljaren later pas in Europa geleverd werden.

Volgens mij zijn die auto?s behoorlijk plug & play opgezet. Weet iemand misschien of dit een of andere module is die we uit kunnen wisselen? Xenon misschien?

Zou natuurlijk kunnen, ik ken deze auto's nog niet vanbinnen en vanbuiten, maar als Radegast zegt dat de deuren wel op slot gaan tijdens het rijden, dan "zit de optie er op" zou ik logischerwijs zeggen...
Dan moet je het toch ook kunnen programmeren?

Maar misschien is het idd bouwjaar afhankelijk
 

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Wel na 5 seconden losgelaten?
en alle deuren goed dicht is misschien ook een vereiste. Contact op standje 2 "alles aan"


zal het morgen ook nog eens overnieuw doen, kijken of ik wat vergeet.

:(Nee, ik heb niet n? 5 seconden losgelaten. Heb hem gewoon ingedrukt gehouden en geluisterd of er wat gebeurde...
Ga het morgenochtend nog een keer doen. Instappen, alle deuren dicht, contact aan, hendel in "P". Knopje "deuren sluiten" (bestuurderskant) 5 seconden ingedrukt houden,
dan loslaten en kijken wat er gebeurt.
 

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Zou natuurlijk kunnen, ik ken deze auto's nog niet vanbinnen en vanbuiten, maar als Radegast zegt dat de deuren wel op slot gaan tijdens het rijden, dan "zit de optie er op" zou ik logischerwijs zeggen...
Dan moet je het toch ook kunnen programmeren?

Maar misschien is het idd bouwjaar afhankelijk

Yep, deuren gaan automatisch op slot bij ca. 20km/h.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
:(Nee, ik heb niet n? 5 seconden losgelaten. Heb hem gewoon ingedrukt gehouden en geluisterd of er wat gebeurde...
Ga het morgenochtend nog een keer doen. Instappen, alle deuren dicht, contact aan, hendel in "P". Knopje "deuren sluiten" (bestuurderskant) 5 seconden ingedrukt houden,
dan loslaten en kijken wat er gebeurt.

Er is nog hoop :-D
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
:(Nee, ik heb niet n? 5 seconden losgelaten. Heb hem gewoon ingedrukt gehouden en geluisterd of er wat gebeurde...
Ga het morgenochtend nog een keer doen. Instappen, alle deuren dicht, contact aan, hendel in "P". Knopje "deuren sluiten" (bestuurderskant) 5 seconden ingedrukt houden,
dan loslaten en kijken wat er gebeurt.

Ik heb het zelf nog eens geprobeerd,

Het is zoals gezegd:

-instappen, deuren dicht.
-contact op standje 2. (radio aan =stand 1) de rest aan =2 (dus motor uitlaten)
-keuzehendel (automaatpook) op 'P'
-5 seconden 'slotje dicht' ingedrukt houden en daarna loslaten.

1 seconde na het loslaten geeft de auto een signaal dmv deuren op slot en weer open dat het gelukt is.

vervolgens kun je de motor starten, en kijken of het werkt door de keuze hendel heen en weer te bewegen tussen 'P' en 'N' bijvoorbeeld. de deuren moeten dan op slot gaan als je 'P' verlaat
en open zodra je weer in 'P' staat.

Lukt het niet, dan doe je nog een keer bovenstaande... lukt het dan nog niet, dan weet ik niet of het ooit gaat lukken...

LET OP: met de motor aan, kun je het NIET instellen. Motor moet dus uit, maar je contact zoveel mogelijk aan.

Succes!
 

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Ik heb het zelf nog eens geprobeerd,

Het is zoals gezegd:

-instappen, deuren dicht.
-contact op standje 2. (radio aan =stand 1) de rest aan =2 (dus motor uitlaten)
-keuzehendel (automaatpook) op 'P'
-5 seconden 'slotje dicht' ingedrukt houden en daarna loslaten.

1 seconde na het loslaten geeft de auto een signaal dmv deuren op slot en weer open dat het gelukt is.

vervolgens kun je de motor starten, en kijken of het werkt door de keuze hendel heen en weer te bewegen tussen 'P' en 'N' bijvoorbeeld. de deuren moeten dan op slot gaan als je 'P' verlaat
en open zodra je weer in 'P' staat.

Lukt het niet, dan doe je nog een keer bovenstaande... lukt het dan nog niet, dan weet ik niet of het ooit gaat lukken...

LET OP: met de motor aan, kun je het NIET instellen. Motor moet dus uit, maar je contact zoveel mogelijk aan.

Succes!


Het is gelukt ! Maaaar, heb het niet zelf gedaan. Moest gisteren terug naar de garage want de remmen piepten als een gek. De garage heeft er nieuwe remblokken opgezet en meteen het vergrendelen ingesteld. Werkt nu super ! In "P" gaat die nu van het slot af en in "R" of "D" gaat die nu meteen vergrendelen. Precies zoals ik het wil hebben. Top. Ze hebben ook meteen de gevoeligheid van de lichtsensor veranderd. Dat moet ik nog ff bekijken of het goed werkt.
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties, tips en feedback. :thumbsup:
Groet,
Marc
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Het is gelukt ! Maaaar, heb het niet zelf gedaan. Moest gisteren terug naar de garage want de remmen piepten als een gek. De garage heeft er nieuwe remblokken opgezet en meteen het vergrendelen ingesteld. Werkt nu super ! In "P" gaat die nu van het slot af en in "R" of "D" gaat die nu meteen vergrendelen. Precies zoals ik het wil hebben. Top. Ze hebben ook meteen de gevoeligheid van de lichtsensor veranderd. Dat moet ik nog ff bekijken of het goed werkt.
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties, tips en feedback. :thumbsup:
Groet,
Marc

Kijk, top dat het gelukt is!

En fijn om te weten dat we met z'n allen bij de garage terecht kunnen om de gevoeligheid van de lichtsensor aan te laten passen indien nodig :-D
veel veilige km's toegewenst , met de deuren op slot :)
 

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Kijk, top dat het gelukt is!

En fijn om te weten dat we met z'n allen bij de garage terecht kunnen om de gevoeligheid van de lichtsensor aan te laten passen indien nodig :-D
veel veilige km's toegewenst , met de deuren op slot :)

Dank je wel ! Het enige stomme is dat ik niet heb gevraagd hoe die dat vergrendelen en de lichtsensor heeft ingesteld.....
Na ja, volgende keer dan maar :oops: