Ervaring CrossClimate all season banden

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Jon
  • Startdatum Startdatum
Ik begrijp de apk keurmeester niet en ook degene die hiermee de weg op gaat. Je ziet aan de letters dat de band al gedeformeerd is. Over een trottoirband of erger nog op snelheid en de band zal juist daar klappen. Niet mijn keuze. Auto is het waard maar zeker ook de mogelijkheid om veilig te rijden.
En lees a.u.b. die Engelse text….
 
Dat zou ik zeker nooit doen. Veiligheid boven alles. Banden zijn het enige contact met de weg. Dat moet 100% in orde zijn.
 
Ik zou er bij wijze van spreken geen meter meer mee rijden. De bandenboer die zegt dat het alleen maar een oppervlakkige beschadiging is, kan best gelijk hebben. Weten dat hij het bij het rechte eind heeft, kan hij echter niet.

Het is niet ondenkbaar dat onder de oppervlakkige beschadiging een onzichtbare beschadiging aanwezig is, die een potentieel gevaar kan opleveren. Een band veert tijdens gebruik continu in en uit. Wanneer er onderhuids een beschadiging aan een van de koortlagen aanwezig is, bestaat de mogelijkheid dat die beschadiging door het in/uitveren zich verder uitbreidt - en op een gegeven moment er een scheur bestaat die fatale gevolgen kan hebben.

Misschien kun je er nog prima vele duizenden kilometers mee rijden, maar het doet toch denken aan een soort "Russische roulette"
 
Nou.. de betreffende partij gaf bij de APK aan dat t geen enkel probleem is. Maar, toen ik er toevallig van de week was, dat hij er nooit mee naar Italie zou rijden en het met geluk door de APK is gekomen.
Nadat ik aangaf dat hij zelf de APK heeft gedaan en toen zei dat t geen probleem is zolang je t karkas niet ziet, werd t wat onduidelijk
 
  • Wow
Waarderingen: D43m0n
Oké, lekker dan. Wat ga je nu doen? Band vervangen? En misschien ook eens een keer een ander(e) garage/APK-keuringsstation proberen?
 
Wat een figuur die APK man.

Ik zou het dan wel weten, ga met mijn vrouw en onze drie kinderen op vakantie over een paar weken. Ik ben wel een piekeraar (op zich niet goed maar ja), ik zou niet fijn in de auto zitten. Twee nieuwe banden en dan desnoods twee keer zelf eten maken in plaats van uit eten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en Lexus4me
Zeker niet op vakantie met zo'n band; langdurig zwaar belast, hoge snelheden, hoge temperaturen, niet doen, ik zag al Russisch roulette voorbij komen, zoiets dus. Jij kunt het oké vinden (vast niet) maar je passagiers hebben geen keus hè....;)
 
Ja dat zal vast door de uitlijning komen. In de gebruiksaanwijzing staat ook dat je elke 3000-5000km wielen van as moet wisselen, ik geloof niet dat veel mensen dat doen... Ik heb eerder ook wel van techneuten begrepen dat V-profiel banden eerder cuppen dan met rechte profiellijnen. Maar goed, ik weet het fijne er ook niet van.
Inderdaad op mijn IS300h ook nogal oneffen slijtage.
Mogelijk dat er ook een tijdje met te lage spanning gereden is, randen loopvlak zijn veel harder gesleten dan midden op het loopvlak.
Ik gum ze de komende 10K even verder op, dan even kijken wat er nu precies op moet komen, waarschijnlijk niet meer deze Michelin V-profiel banden.

Ze smoelen trouwens niet onaardig met dat V-profiel.
 
Nou ik heb over het algemeen goede ervaringen met de locatie en ben uiteindelijk gewoon zonder enig probleem heen en terug gereden +/- 3500km met hoge snelheden en oneffenheden. Had de betreffende band eerder al wel voorop gelegd. Verder zijn ze 100% in orde en geen gekke slijtages. Ja het ziet er niet fantastisch mooi uit maar mijn inziens is dat ook de reden dat het rubber aan die zijde geplaatst wordt. Als het daadwerkelijk onbetrouwbaar zou zijn, was regelgeving wel aangepast. De zogenaamde deformatie is dan ook niet op zijn plaats, het beperkt zich tot de snede en geen beschadiging aan t karkas die deformeert. Rondom het lelijke rubber is juist geen enkele deformatie te zien. Mocht er iets zijn dan had t wel erger geworden masr daar is totaal geen spraken van.

Uiteraard begrijp ik alle comments en bedankt daarvoor.