Niks moeilijk aan, dat doe je met een micrometer, of als je die niet hebt dan meet je met een schuifmaat als er geen randje op zit. Zit er dat wel op dan haal je dat even weg.En dan is de vraag ‘hoe meet je thuis de dikte?’. In de garage zou daar wel speciale gereedschap voor zijn en volgens bepaalde richtlijnen. Altijd moeilijk dit soort dingen.
Dat je levensduur op verschillende manieren kunt bepalen ben ik het niet eens. Voor zowel blokken als schijven gelden toleranties over het gehele oppervlak te meten. Punt. Wanneer beiden daar ruimschoots binnen vallen is iets niet versleten. Normaliter ben ik gewend dat ze me dat even aan de auto laten zien. Zo doe ik dat zelf ook namelijk.Je kunt op verschillende manieren bepalen of remblokken en schijven aan vervanging toe zijn. Bij een APK wordt slechts gekeken hoe goed de remwerking op het moment van keuren is. Er wordt geen inschatting gemaakt hoe lang dat zo blijft.
Bij een garage zal een monteur er waarschijnlijk anders naar kijken. Naast het controleren van de remwerking zal de monteur een inschatting maken hoe lang blokken en schijven nog een behoorlijke remwerking blijven geven. Dat is een beetje een gok - de uitkomst wordt mede bepaald door rijgedrag van de bestuurder en mogelijk de onderhoudshistorie of de ervaring met het betreffende automodel. Het blijft in ieder geval een subjectieve inschatting en de uitkomst zal van monteur tot monteur uiteen lopen. Voorspellen is nu eenmaal moeilijk als het de toekomst betreft. Als de inschatting van de monteur is dat het op het moment van inspectie in orde is maar dat niet meer zal zijn bij de voorziene volgende onderhoudsbeurt, zal hij vervanging adviseren.
Om dat meteen als "poging tot oplichting" te kwalificeren, gaat erg ver, al kan dat natuurlijk ook terecht zijn. Het kan ook gewoon een zo goed mogelijke inschatting door de monteur zijn - en deze kan zich daarbij vergissen. Het was waarschijnlijk slimmer geweest om ongevraagd wat meer uitleg te geven of , als klant, meteen te vragen waarop het advies was gebaseerd.
De "levensduur" van blokken en schijven zal sterk varieren, afhankelijk van het gebruik dat er van wordt gemaakt. Veel auto's die ik heb gehad bleken meer dan 300.000 km met een stel blokken en schijven te kunnen doen. Mijn huidige Lexus heeft ongeveer 100.000 km gereden en schijven en blokken zien er uit dat ze die drie ton ook wel zullen halen.
Er gaat geen lampje branden, want er zitten aan de voorkant géén indicatoren. Dat vond ik eerlijk gezegd ook wel frappant..Goede uitleg Romke! Dank.
Voor mijn LS heeft de monteur na de laatste grote beurt aangeven dat de voorste schijven/blokken nog 5000 km "meekunnen" Dat is dan idd een inschatting die van veel factoren zoals Romke aangeeft afhankelijk zijn. Nu ik meer regeneratief rij (Power Hybrid modus) en afrem op de motor zullen ze waarschijnlijk 10k meekunnen.
Overigens, kun je wachten tot het lampje op je dashboard gaat branden met het vervangen van de blokken? De schraper zal zijn werk dan waarschijnlijk ook gaan doen als die de schijf raakt en vreselijk gaan piepen.. Of is het dan te laat? Schijven moeten toch vervangen worden dus dat is geen probleem.
Dat kan een riskante strategie zijn. Ik heb een keer een auto gehad waarbij bij de voorwielremmen alleen het binnenste blok van een draadje was voorzien dat bij voldoende slijtage een lampje zou doen oplichten. Door een of andere oorzaak was het andere blok enigszins gaan aanlopen tegen de schijf (klemmende bedieningsplunjer waarschijnlijk) en, zonder enigerlei melding, op een gegeven moment tot op het metaal versleten. Bij de volgende bediening van de rem ontstond er een kortstondig heftig gekrijs - en viel dat wat nog over was van het remblok (de stalen achterplaat dus) rinkelend over straat. Hoe dat mogelijk was begrijp ik nog steeds niet en de garage geloofde mijn verhaal aanvankelijk niet, want dat zou nooit kunnen.....Overigens, kun je wachten tot het lampje op je dashboard gaat branden met het vervangen van de blokken? De schraper zal zijn werk dan waarschijnlijk ook gaan doen als die de schijf raakt en vreselijk gaan piepen.. Of is het dan te laat? Schijven moeten toch vervangen worden dus dat is geen probleem.
Inderdaad Lexy. Het voelt nog goed. Maar wil het wel tip top in orde hebben. En ben het eens met Romke, ik lees in zijn verhaal dat je het wel hebt over een erg belangrijk veiligsheids aspect. Zo voel ik dat ook. Ja, en idd niet goedkoop, voorste schijven en blokken samen rond de 1k bij Lexus Peterman Enschede.Als je je auto een beetje kent en je voelt wat je onder je hebt en jij rijdt met de auto en niet de auto met jouw, dan voel je wel of er iets met de remmen niet meer ok! is. Maar ja, als je dan iets merkt in het gedrag van de auto komen de financiën boven drijven en komt de reactie…het kan nog wel even….
T.a.v. remmen heb ik juist een tegenovergestelde ervaring met een en dezelfde dealer... Ik heb een aantal jaren geleden een van de grotere beurten uit laten voeren waar ook bougies en differentieelolie vervangen worden. De dealer gebruikte zo'n afvinklijst waarop ook stond dat ze de wielen gedemonteerd zouden hebben en een visuele inspectie zouden hebben gedaan van de remmen; dikte van de schijf en hoeveelheid materiaal op de remblokken. Dat was in de coronaperiode, ik reed toen niet zoveel. Een paar weken later gingen we met de IS naar Friesland op vakantie en hoorden we steeds bij het remmen een luid, slepend geluid. Vrouw uitgestapt, ik voorbij rijden en ja hoor; bij remmen kwam het van onze auto af. Bleek dat de geleide pennen al lange tijd vast zaten waardoor de binnenste remblokken niet meer vrij konden bewegen en daardoor helemaal versleten waren...Vraag was ook eigenlijk hoe de dealerervaringen hier waren
Ongelofelijk toch? Ik bedoel; je betaalt er met dealerprijzen fors voor, en dat is dan niet het ergste, maar doe dan je werk naarmate je beloond wordt.T.a.v. remmen heb ik juist een tegenovergestelde ervaring met een en dezelfde dealer... Ik heb een aantal jaren geleden een van de grotere beurten uit laten voeren waar ook bougies en differentieelolie vervangen worden. De dealer gebruikte zo'n afvinklijst waarop ook stond dat ze de wielen gedemonteerd zouden hebben en een visuele inspectie zouden hebben gedaan van de remmen; dikte van de schijf en hoeveelheid materiaal op de remblokken. Dat was in de coronaperiode, ik reed toen niet zoveel. Een paar weken later gingen we met de IS naar Friesland op vakantie en hoorden we steeds bij het remmen een luid, slepend geluid. Vrouw uitgestapt, ik voorbij rijden en ja hoor; bij remmen kwam het van onze auto af. Bleek dat de geleide pennen al lange tijd vast zaten waardoor de binnenste remblokken niet meer vrij konden bewegen en daardoor helemaal versleten waren...
Nou kun je me veel wijsmaken, maar als je je auto brengt voor de duurste beurt in het onderhoudsschema en je doet er een afvinklijst bij met alle werkzaamheden en controles, dan MOET je dit gezien hebben, amper 200 km verder begint 't ding metaal op metaal te remmen. Dat vond ik niet bepaald geruststellend. En dat heb ik ze duidelijk, maar wel netjes verteld. Ik zou dit slijtagedeel zelf moeten betalen en op zich vind ik dat wel logisch, maar ik vind het geen stijl dat ze zeggen iets te doen (volgens die afvinklijst) maar het overduidelijk NIET gedaan hebben. Daar viel ik het meest over. En dat ik binnen 200 km weer terug kan om weer eens een paar honderd euro achter te laten.
Wat toen gebeurde vond ik wel zeer netjes; ik kreeg de vervanging van de remblokken volledig vergoed. Ik hoefde daar niets voor te betalen. Dat zou me bij een willekeurig Duits (premium) merk niet gelukt zijn. Maar hier wel. Ik heb een dag later 3 dozen gebak over de toonbank geschoven.
Maar helaas... Afgelopen zomervakantie weer een akkefietje met de remmen. Ik gaf aan een autovakantie naar/door Noorwegen te doen met dus veel bergen, dalen en bochten. Dus die remmen moeten goed zijn. Dat is zelfs op de werkbon gezet. Sterker nog, ik verwachtte pas eind van de dag de auto klaar te hebben en een telefoontje dat er iets vervangen moest worden. Maar halverwege de ochtend kreeg ik al een SMS-bericht: "auto is klaar". Huh? Niets aan de remmen hoeven doen dan? Dus ik bel op en vraag hoe en wat er gedaan is. Ik wordt teruggebeld en ik leg nogmaals uit dat ik het donkerbruine vermoeden heb dat daar onderhoud nodig is dus wil dat zeker gecontroleerd hebben. Ze zouden de controle nogmaals doen (ja ja) en dan terugbellen. Een uur later hoor ik dat 1 remklauw vervangen moet worden omdat die vastzit en de schijf is verkleurd door de hitte. Lekker dan, als ik niet zelf had gebeld om te dubbelchecken of het wel klopte, was ik onwetend op vakantie gegaan met een remklauw die vastzat. Ze hebben toen wel voor de vakantie nog een gereviseerde klauw kunnen plaatsen en de boel rondom toch echt gangbaar gemaakt. Na de vakantie zijn de remschijven + -blokken voor vervangen.
Zo zie je maar. De ene dealer is de andere niet...
Dit lijkt toch random te gebeuren. Tot op heden met de IS krijg ik steeds één monteur, deze werkte ook vrijwel altijd aan de CT. Echter kreeg ik dan ineens weer een andere monteur. Ik meen dat ze er in Breda 3 hebben. Volgens de Red Carpet Service, mag je wel een vaste monteur verzoeken. Het is echter lastig te bepalen wie de beste competenties heeft, want wanneer kom je daar nou voor iets waar ze zich kunnen bewijzen.. Een luchtfilter kunnen ze namelijk allemaal wel vervangen evenals het resetten van de onderhoudsinterval.Op mijn beide facturen staat de naam van de monteur. Vandaar de vraag of je dezelfde monteur krijgt, of dat dat toeval is.