Als ik jullie ervaringen lees mag ik nog in m’n handen klappen. Ik kom al ruim 10 jaar bij dezelfde dealer. De eerste heb ik daar ook gekocht, de huidige niet (kleine disclaimer). Er zat een hele goede receptionist daar. Fantastisch in klant contact en zeker technisch kundig. Als ik eens wat had, dan belde ik hem op z’n directe nummer en vertelde wat ik zag/hoorde en hij kon aan de telefoon al vertellen wat het waarschijnlijk was en hoe ik tijdelijk verder kon en wat de permanente oplossing was. Ik heb bij die eerste wat garantie gevalletjes gehad (BOVAG) en dat was geen enkele discussie. Werd direct opgelost en ik kon er binnen anderhalve week terecht voor de permanente oplossing. Ik kon toen ook voor kleine dingen langsrijden en werd direct geholpen.
Een paar jaar later zijn ze verhuisd naar een nieuw pand, alles wel en wee, vertrouwde gezichten en service. Ook als ik eens een schroevendraaier heb laten vallen en die zelf niet terug kon vinden; “rij hem naar achteren dan zetten we ‘m op de brug”. Snel gevonden en met een lach een een klap op de schouder kon ik ‘m weer meenemen.
Weer wat jaren later, maar rond de corona periode kwamen de eerste barstjes. Groot onderhoud bij 90.000km. De duurste beurt. Ik kreeg een afvinklijst mee met alle uitgevoerde werkzaamheden en controles. Twee maanden later (nog geen 500km verder) rij ik rustig rond en klinkt er een slepend geluid. Partner stapt uit en zegt dat het van de voorwielen komt. Lekker dan, net een kleine €1000 achtergelaten maar er komt nog wat bij. Ik bel, breng ‘m langs en krijg een uur later te horen dat de remklauw vast zit (voor) en daardoor is een remblok aan de binnenzijde helemaal versleten. Ik hoorde dus metaal op metaal. Reparatie was iets van €500 of zo. Ik pak thuis die afvinklijst er bij en zie dat ze alle wielen gedemonteerd zouden hebben en alle remblokken visueel geïnspecteerd zouden hebben. Maar niet bij dat ene wiel dus. Ik ga met die afvinklijst terug en vraag om reactie. Ze gaan even overleggen (die fijne receptionist werkte er toen nog). Ze komen terug: ik krijg de reparatie volledig vergoed. Nou, dat vind ik dan wel weer heel schappelijk want dit had bij die 90.000km beurt gedaan kunnen worden en dan had ik zonder morren betaald. Maar wel netjes dat ze dit zo oplossen.
Twee jaar later zijn de wachttijden (door corona waarschijnlijk) al flink opgelopen naar 6 weken voor gepland onderhoud. Ik maak mei de afspraak en zeg dat ik in de zomer met die auto naar Noorwegen ga, veel bergachtig gebied dus die remmen moeten in orde zijn. In juni kan ik terecht. Ik verwachtte gebeld te worden dat er wat aan de remmen gedaan moest worden. Maar binnen 2 uur kan ik de auto weer ophalen. Ik vraag specifiek naar de remmen en licht mijn vakantie toe. Gaan ze navragen. Dan hoor ik dat een remschijf blauw is verkleurd. De oorzaak is een vastzittende remklauw (goh..). Ze kunnen direct de remklauw vervangen, twee dagen levertijd. Op zich wel netjes gezien de volle onderhoudsplanning. Die receptionist werkte er toen nog wel. Ik kreeg een enquete na het uitgevoerde onderhoud en heb die niet met negens en tienen beoordeeld maar dat ik zelf moet navragen of iets uitgevoerd was terwijl ik dat vooraf al heb doorgegeven bij de planning om erachter te komen dat ze het pas echt onderzocht hebben toen ik er specifiek naar vroeg. En dan blijkt dat de remmen niet in orde waren. Da’s wat anders dan een comfort-dingetje dat niet werkt. Of een lampje. De remmen. Doordat ik de enquete niet positief heb ingevuld en geen bezwaar had tegen delen met de dealer, kreeg ik een contact verzoek van de after sales manager. Die legde uit dat de vestigingsdirecteur, hijzelf en een of andere Louwman-manager hiervan kopieën krijgen. Ik ga erheen en leg het uit wat ik er van vind en waarom. Ook dat dit niet de eerste keer is met remmerij bij deze dealer. Ze zeggen het goed te maken door me 25% korting te geven op het vervangen van beide remschijven en -blokken. Op zich een leuk gebaar maar het vertrouwen krijgt een grotere deuk.
Begin dit jaar ruil ik de vorige in voor de huidige, maar bij een handelaar. Er is wat gedoe rondom een koplamp die niet lekker werkt waar alleen een dealer sommige dingen op kan lossen. Ik kan daarvoor gelukkig wel steeds op zeer korte termijn voor terecht voor diagnose stelling en even wat met Techstream doen. Inmiddels werkt die fijne receptionist er niet meer maar de nieuwe is ook uiterst vriendelijk en behulpzaam, maar technisch inhoudelijk is er geen kennis. Ik ga met de huidige op vakantie en het valt me op dat het linker voorwiel veel meer remstof heeft dan de andere drie wielen. Bij flink remmen op de snelweg is ie ook verre van stabiel, best vechten met het stuur om ‘m in het spoor te houden. In oktober dit jaar wilde ik gepland onderhoud uitvoeren dus ik zou het daar wel melden met het verzoek te controleren. Ik had begrepen dat de wachttijd inmiddels bijna twee maanden is geworden. Maar daar zit ook een oorzaak bij, ze hebben te kampen met langdurig ziekteverzuim in de werkplaats en vacatures krijgen ze niet gevuld. Personeelstekort is daar een oorzaak van. Ik word in oktober gebeld: remklauw zit vast. Niet meer gangbaar te krijgen. Ik mag er niet meer mee rijden (!). Er wordt een nieuwe remklauw besteld, twee dagen levertijd. Ondertussen krijg ik ook te horen wat de kosten zijn daarvan: €500. Sodemieter, en dit was opnieuw die 90.000km beurt. Maar inmiddels is er de 10 jaar garantie en de auto voldoet aan de voorwaarden. Dus ik duik daarin en zie klip en klaar staan dat de remklauw onder die 10 jaar garantie valt… Dus ik bel weer terug, via de Louwman Service lijn wordt ik later teruggebeld en er ontstaat een discussie over de garantie voorwaarden. Ik wordt niet geloofd. Dit moet toch niet gekker worden? Een klant die de voorwaarden beter kent dan de dealer? Ik zeg toe de link te mailen waar op de site van Lexus.nl die voorwaarden staan en onder welk kopje de remklauw genoemd wordt. Maar binnen 5 minuten wordt ik teruggebeld door de dealer en die zegt dat ik gelijk heb.
En dan ben ik een beetje alert op de techniek, niet zover als
@Raine dat is, maar ik heb wel wat affiniteit met auto’s en techniek om te weten waar klok en klepel hangen. Als ik dat niet zou zijn, had ik dan of een onveilige auto gehad? Of had ik zelf die remklauw moeten betalen? Dit komt niet alleen door personeelstekort. En dit kan m.i. ook niet alleen komen doordat één receptionist vertrekt.
Ik had het net over vertrouwen, deze dealer krijgt “Duitse/Franse” trekjes, dat bedoel ik niet positief. Vind ik echt jammer. Het was goed.