Ervaringen met verschillende Lexus dealers

Gisteren bij de dealer geweest voor mijn SC en betreffende monteur gesproken over de remmen van de RX. Er blijkt dus een communicatie storing te zijn geweest tussen hem en de servicemanager (de gast die je komt roepen als je auto klaar is, weet ik veel hoe je m noemt..). Monteur had aangegeven dat, wanneer de auto van de zomer mee op vakantie zou gaan met evt een caravan, hij het verstandig zou vinden de remmen te vervangen. Hij had zijn oordeel geveld door enkel naar de remblok te kijken aan de kant waar de remtangzuigers zaten. Beetje vaag, maar goed..
De servicemanager heeft dit enkel vertaald naar versleten remmen en moeten vervangen worden!
Verder met monteur een goed gesprek gehad, en afgesproken om mij zelf in het vervolg er even bij te roepen wanneer er iets twijfelachtigs aan de hand is.
Wilde dit even laten weten.
Problem solved dus
Precies zoals het hoort. Je hebt recht om de monteur te spreken. Doe ik voortaan altijd. Zijn er veel minder misverstanden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Elan
Bij Volvo is dit zelfs standaard. Intake, tussentijds overleg en weer afleveren van de auto, doet de monteur die ook gesleuteld heeft. Je kunt alles vragen en hij kan alles direct - zonder ruis - uitleggen of adviseren. Zou in mijn ogen bij een merk die werkt met het motto 'Omotenashi' ook standaard moeten worden.
 
Bij Volvo is dit zelfs standaard. Intake, tussentijds overleg en weer afleveren van de auto, doet de monteur die ook gesleuteld heeft. Je kunt alles vragen en hij kan alles direct - zonder ruis - uitleggen of adviseren. Zou in mijn ogen bij een merk die werkt met het motto 'Omotenashi' ook standaard moeten worden.
100% mee eens.
 
Ik ga het de volgende keer gewoon vragen bij onderhoud of ik zelf de monteur kan spreken. Bij de dealer waar ik het onderhoud laat plegen nodigt de route naar de werkplaats niet uit om als klant heen te lopen. Bij verschillende Volvo dealers kun je vanuit de showroom/wachtruimte door een raam naar de werkplaats kijken en direct ook een deur openen om in de werkplaats te stappen. In mijn voorbeeld met het tegenovergestelde rondom de remmerij was dus ook spraakverwarring tussen de service adviseur en de monteur/chef werkplaats.
 
  • Leuk
Waarderingen: Elan
Ja, inderdaad. Einde dit jaar beeindigd het officieel. Nu ik jouw reactie lees realizeer ik me dat weer en het heeft uitgebreid in de krant gestaan: Peterman ‘onthutst’ over afpakken dealerschap Toyota; ruzie met importeur over ‘Hengelo’

Dat betekend niet dat ze perse klanten gaan verliezen. Ze blijven dan kennelijk een Toyota/Lexus service locatie. En je kunt er Toyota/Lexus nieuw en gebruikt blijven kopen.

Ik ben over het laatste groot onderhoud uitermate tervreden en kon alle technische details met de chef werkplaats tot tevredenheid bespreken. Dus blijf gewoon bij Peterman zolang er geen leegloop van monteurs is. De LS600h is een complexe auto die ik niet zomaar aan Toyota Wilmink in Hengelo toevertrouw.

Wat is concreet het verschil met dealerschap als ze alle service blijven doen én ze ook nieuwe Lexus/Toyota blijven leveren?

Ik heb twee opties om mijn net aangeschafte Lexus in onderhoud te doen. Louwman Arnhem is het dichtst bij mijn woonplaats en mijn ouders wonen er vlakbij. Ik kwam er al toen het nog Tiemens was en heb er altijd goede ervaringen gehad met mijn Toyota's. Maar ik ben er nu al meer dan 10 jaar niet geweest.

Enschede is de dealer die mijn auto levert, maar dus zijn dealerschap verliest. Ik werk zelf in Twente dus dat is ook te doen.
 
Ik blijf bij Lexus Enschede het onderhoud doen. Heb al 15 jaar hele goede ervaringen en dat zal niet snel veranderen als ze hun dealerschap verliezen denk ik. Even afwachten of er geen leegloop van Lexus monteurs komt uiteraard.
 
Ja goeie, uiteindelijk bepalen de monteurs de kwaliteit.
Ik kan me voorstellen dat het eerste jaar toch fijn is daar vanwege de aankoopgarantie. En tegen die tijd wordt wel duidelijk of ze het redden daar. Wel echt sneu, zo groot en al zo lang dealer en dan raken ze het kwijt.
 
Ja, jammer dat ze dat verliezen en een vreemde situatie blijft het. Maar goed, ze mogen nieuwe Toyota en Lexus auto's blijven leveren alleen niet vanuit de importeur. Er zijn echter vele andere wegen om aan nieuwe auto's te komen en als de service hetzelfde blijft maak ik me geen zorgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Primi
Mijn NX is ook in onderhoud bij Lexus Enschede.
Ik ben benieuwd wie de ‘officiële’ Lexus dealer gaat worden in Twente.
 
  • Leuk
Waarderingen: Primi
Het lijkt er op dat bij veel zgn "premium" merk dealer bedrijven snelle service niet heel hoog op de lijst staat.
Bij ander merk (Duits premium) was storingen uitlezen op korte termijn voor de betreffende merkdealer onmogelijk, over 4 weken eerste mogelijkheid om uit te lezen, dat wegens de vele optredende foutcodes er niet meer met de auto gereden kon worden was gevalletje jammer.
Na wat rondbellen bij garage kennissen kon de auto bij kennis volgende dag uitgelezen worden en bleek een sensor defect, was 2 d later gerepareerd..

Bij het "premium" merk Lexus lijkt dit inmiddels ook het geval te zijn: ik vroeg eens bij Lexus exclusive in Utrecht of voor iets simpels (bijv TPMS sensoren in lezen) wellicht even langs gereden kon worden, maar kreeg te horen: moet u reguliere afspraak voor maken, misschien over een week of 5-6 tijd..
Even langs rijden is niet mogelijk.. op mijn vraag of ze geen snelservice/ storingsdienst hebben voor kleine klusjes (volgens mij hebben sommige grotere garagebedrijven/ dealers dit soms) was het antwoord kortweg: NEE
 
Laatst bewerkt:
Ik heb juist een goede ervaring met Lexus Utrecht. Ik had een keer de Lexus hulpdienst nodig vanwege een lege 12v accu. De dag erna heb ik Utrecht gebeld of ik effe langs kon komen om toch de accu door te meten. Geen enkel probleem. Ze hebben het doorgemeten, nog eens 1 uur aan de lader gehangen. En in de tussentijd heb ik me onder genot van lekker koffie en bonbons vergaapt aan de exclusieve sportwagens .
En bij de laatste beurt hebben ze als service een ctek stekker gemonteerd voor de druppellader.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirk_S
Ik heb juist een goede ervaring met Lexus Utrecht. Ik had een keer de Lexus hulpdienst nodig vanwege een lege 12v accu. De dag erna heb ik Utrecht gebeld of ik effe langs kon komen om toch de accu door te meten. Geen enkel probleem. Ze hebben het doorgemeten, nog eens 1 uur aan de lader gehangen. En in de tussentijd heb ik me onder genot van lekker koffie en bonbons vergaapt aan de exclusieve sportwagens .
En bij de laatste beurt hebben ze als service een ctek stekker gemonteerd voor de druppellader.
Dan heb je een andere ervaring dan ik.
Bovendien: ben er inmiddels 2 jaar klant voor regulier onderhoud van mijn 2020 FL RX 450h
Ik ben een technisch onderlegde klant (durf te stellen dat ik vrijwel even veel autotechnische algemene kennis heb als een goede monteur, ik doe onderhoud en reparaties van mijn diverse auto's normaal gesproken zelf in mijn volledig ingerichte garage thuis) maar wegens de 10J garantie laat ik dit voor de Lexus doen en mijn ervaring is dat ze slecht om kunnen gaan met een ter zake kundige klant die specifieke technische vragen stelt/ een klacht over een mankement aangeeft.

Voorbeeld: de ABS unit maakte bij remmen telkens een hydraulisch piepend/tsjilpend geluid als een deels afgeknelde hydraulische leiding.
Ik had via internet al getraceerd dat in de US hiervoor bij exact dezelfde klacht een service bulletin(TSB) was afgegeven: ABS unit onder garantie vervangen.

Ik kreeg echter van de receptionist de opmerking: u moet niet alles geloven wat je op internet leest, bovendien is US model anders en wij hebben deze klacht nog niet gehoord.
Pure onzin want de ABS unit is identiek en ik weet echt wel dat geluid uit de unit kwam.
Er werd na zeuren door mij bij onderhoudsbeurt ABS systeem ontlucht.. ik reed terrein af en geluid was er weer.
Gelijk geklaagd, men zou nagaan en op terug komen, bijna 4 maanden met tsjilpende rem rondgereden en niets gehoord, toen was ik het zat en heb mijn beklag gedaan.
Hierna werd eindelijk actie ondernomen en is onder garantie nieuwe unit geplaatst.

Mooiste kwam tijdens afhalen: receptionist versprak zich... maakte de opmerking dat de mijne de eerste was van de ca 3-4 auto's die ze met deze klacht hadden waar de unit vervangen werd...
Hoezo... de klacht was toch eerder niet bekend?
Ik heb het er maar bij gelaten...
 
Laatst bewerkt:
  • Wow
Waarderingen: D43m0n en Bobusa
Ja herkenbaar, alles wat op een forum of Google staat, is voor dealers vaak een soort sprookje. Je moet dan flink pushen om wat in beweging te krijgen. Als daarnaast dan ook blijkt dat je meer van de materie weet..

Ik rijd over een tijdje drie jaar Lexus en dan dus ook drie jaar bij dezelfde dealer. Mijn ervaring is nog steeds niet dusdanig, dat ik echt een gat in de lucht spring. Bereikbaarheid is 0,0, laatst een half uur in de wachtrij gestaan, om telefonisch wat na te vragen. En dan krijg je alsnog de Louwman klantenservice..
Normaal rijd ik dan maar langs, maar dat kwam die week niet uit. Mailen doe ik niet meer, krijg ik toch geen antwoord. Technische kennis van de serviceadviseurs doet goedkoop aan. Als je naar de waterpomp van een CT200h vraagt, komt er - zelfs na navraag - een warrig verhaal over een multiriem naar boven. Facturen staan nog de geheugensteuntjes van de serviceadviseur op en worden dan zo verstuurd. Dat vind ik persoonlijk één keer geen probleem. Maar vrijwel iedere keer, wordt het een skill-issue. Ik ben van Volvo gewend één-op-één contact met de monteur zelf te hebben. Bij Lexus wordt de monteur heel erg van de klant gescheiden, lijkt wel een onzichtbare muur. Je moet echt goed doorvragen om deze te mogen spreken. Toen met het stuurhuis van de CT werd ik gebeld dat deze kapot was. Maar toen ik wat vraagjes had, werd het een hoop "Eeeeh. Weet ik niet", de mededeling "kapot" zal voor een hoop klanten ook voldoende zijn. Maar ik vraag dan door en daar kunnen ze inderdaad niet mee omgaan. In zo'n geval had ik het gewaardeerd als de monteur zelf had mogen bellen, zo had ik mijn vragen beter en direct kwijt gekund.

De reden dat ik nog bij deze dealer kom, is puur dat ik ondertussen wel gezien heb, dat er een goed stel monteurs voor Lexus rondloopt. Verder kun je er inderdaad nooit tussentijds langs voor een kleinigheidje. Dat kon bij Volvo altijd, zelfs zonder vooraf te bellen.
 
Als ik jullie ervaringen lees mag ik nog in m’n handen klappen. Ik kom al ruim 10 jaar bij dezelfde dealer. De eerste heb ik daar ook gekocht, de huidige niet (kleine disclaimer). Er zat een hele goede receptionist daar. Fantastisch in klant contact en zeker technisch kundig. Als ik eens wat had, dan belde ik hem op z’n directe nummer en vertelde wat ik zag/hoorde en hij kon aan de telefoon al vertellen wat het waarschijnlijk was en hoe ik tijdelijk verder kon en wat de permanente oplossing was. Ik heb bij die eerste wat garantie gevalletjes gehad (BOVAG) en dat was geen enkele discussie. Werd direct opgelost en ik kon er binnen anderhalve week terecht voor de permanente oplossing. Ik kon toen ook voor kleine dingen langsrijden en werd direct geholpen.

Een paar jaar later zijn ze verhuisd naar een nieuw pand, alles wel en wee, vertrouwde gezichten en service. Ook als ik eens een schroevendraaier heb laten vallen en die zelf niet terug kon vinden; “rij hem naar achteren dan zetten we ‘m op de brug”. Snel gevonden en met een lach een een klap op de schouder kon ik ‘m weer meenemen.

Weer wat jaren later, maar rond de corona periode kwamen de eerste barstjes. Groot onderhoud bij 90.000km. De duurste beurt. Ik kreeg een afvinklijst mee met alle uitgevoerde werkzaamheden en controles. Twee maanden later (nog geen 500km verder) rij ik rustig rond en klinkt er een slepend geluid. Partner stapt uit en zegt dat het van de voorwielen komt. Lekker dan, net een kleine €1000 achtergelaten maar er komt nog wat bij. Ik bel, breng ‘m langs en krijg een uur later te horen dat de remklauw vast zit (voor) en daardoor is een remblok aan de binnenzijde helemaal versleten. Ik hoorde dus metaal op metaal. Reparatie was iets van €500 of zo. Ik pak thuis die afvinklijst er bij en zie dat ze alle wielen gedemonteerd zouden hebben en alle remblokken visueel geïnspecteerd zouden hebben. Maar niet bij dat ene wiel dus. Ik ga met die afvinklijst terug en vraag om reactie. Ze gaan even overleggen (die fijne receptionist werkte er toen nog). Ze komen terug: ik krijg de reparatie volledig vergoed. Nou, dat vind ik dan wel weer heel schappelijk want dit had bij die 90.000km beurt gedaan kunnen worden en dan had ik zonder morren betaald. Maar wel netjes dat ze dit zo oplossen.

Twee jaar later zijn de wachttijden (door corona waarschijnlijk) al flink opgelopen naar 6 weken voor gepland onderhoud. Ik maak mei de afspraak en zeg dat ik in de zomer met die auto naar Noorwegen ga, veel bergachtig gebied dus die remmen moeten in orde zijn. In juni kan ik terecht. Ik verwachtte gebeld te worden dat er wat aan de remmen gedaan moest worden. Maar binnen 2 uur kan ik de auto weer ophalen. Ik vraag specifiek naar de remmen en licht mijn vakantie toe. Gaan ze navragen. Dan hoor ik dat een remschijf blauw is verkleurd. De oorzaak is een vastzittende remklauw (goh..). Ze kunnen direct de remklauw vervangen, twee dagen levertijd. Op zich wel netjes gezien de volle onderhoudsplanning. Die receptionist werkte er toen nog wel. Ik kreeg een enquete na het uitgevoerde onderhoud en heb die niet met negens en tienen beoordeeld maar dat ik zelf moet navragen of iets uitgevoerd was terwijl ik dat vooraf al heb doorgegeven bij de planning om erachter te komen dat ze het pas echt onderzocht hebben toen ik er specifiek naar vroeg. En dan blijkt dat de remmen niet in orde waren. Da’s wat anders dan een comfort-dingetje dat niet werkt. Of een lampje. De remmen. Doordat ik de enquete niet positief heb ingevuld en geen bezwaar had tegen delen met de dealer, kreeg ik een contact verzoek van de after sales manager. Die legde uit dat de vestigingsdirecteur, hijzelf en een of andere Louwman-manager hiervan kopieën krijgen. Ik ga erheen en leg het uit wat ik er van vind en waarom. Ook dat dit niet de eerste keer is met remmerij bij deze dealer. Ze zeggen het goed te maken door me 25% korting te geven op het vervangen van beide remschijven en -blokken. Op zich een leuk gebaar maar het vertrouwen krijgt een grotere deuk.

Begin dit jaar ruil ik de vorige in voor de huidige, maar bij een handelaar. Er is wat gedoe rondom een koplamp die niet lekker werkt waar alleen een dealer sommige dingen op kan lossen. Ik kan daarvoor gelukkig wel steeds op zeer korte termijn voor terecht voor diagnose stelling en even wat met Techstream doen. Inmiddels werkt die fijne receptionist er niet meer maar de nieuwe is ook uiterst vriendelijk en behulpzaam, maar technisch inhoudelijk is er geen kennis. Ik ga met de huidige op vakantie en het valt me op dat het linker voorwiel veel meer remstof heeft dan de andere drie wielen. Bij flink remmen op de snelweg is ie ook verre van stabiel, best vechten met het stuur om ‘m in het spoor te houden. In oktober dit jaar wilde ik gepland onderhoud uitvoeren dus ik zou het daar wel melden met het verzoek te controleren. Ik had begrepen dat de wachttijd inmiddels bijna twee maanden is geworden. Maar daar zit ook een oorzaak bij, ze hebben te kampen met langdurig ziekteverzuim in de werkplaats en vacatures krijgen ze niet gevuld. Personeelstekort is daar een oorzaak van. Ik word in oktober gebeld: remklauw zit vast. Niet meer gangbaar te krijgen. Ik mag er niet meer mee rijden (!). Er wordt een nieuwe remklauw besteld, twee dagen levertijd. Ondertussen krijg ik ook te horen wat de kosten zijn daarvan: €500. Sodemieter, en dit was opnieuw die 90.000km beurt. Maar inmiddels is er de 10 jaar garantie en de auto voldoet aan de voorwaarden. Dus ik duik daarin en zie klip en klaar staan dat de remklauw onder die 10 jaar garantie valt… Dus ik bel weer terug, via de Louwman Service lijn wordt ik later teruggebeld en er ontstaat een discussie over de garantie voorwaarden. Ik wordt niet geloofd. Dit moet toch niet gekker worden? Een klant die de voorwaarden beter kent dan de dealer? Ik zeg toe de link te mailen waar op de site van Lexus.nl die voorwaarden staan en onder welk kopje de remklauw genoemd wordt. Maar binnen 5 minuten wordt ik teruggebeld door de dealer en die zegt dat ik gelijk heb.

En dan ben ik een beetje alert op de techniek, niet zover als @Raine dat is, maar ik heb wel wat affiniteit met auto’s en techniek om te weten waar klok en klepel hangen. Als ik dat niet zou zijn, had ik dan of een onveilige auto gehad? Of had ik zelf die remklauw moeten betalen? Dit komt niet alleen door personeelstekort. En dit kan m.i. ook niet alleen komen doordat één receptionist vertrekt.

Ik had het net over vertrouwen, deze dealer krijgt “Duitse/Franse” trekjes, dat bedoel ik niet positief. Vind ik echt jammer. Het was goed.
 
Tja, het is knap vervelend en frustrerend als je deze ervaringen hebt.
Ik hoop dat het aan mij voorbij gaat…;)
 
Pas sinds dit jaar Lexus rijder, dus beperkte ervaring met de Lexus dealer.
2x geweest
* Eerste maal om het bandensensoren lampje in mijn dashbord te laten doven (Particulier waar ik de CT200h van kocht had andere banden gemonteerd maar kreeg het meldings lampje niet uit) Ik had het zelf ook geprobeerd, met het knopje onder het stuur maar het lukte me niet.....
Was redelijk snel gefixt door de monteur.
Ik werd goed te woord gestaan, de afspraak had ik korte tijd eerder gemaakt, en ik kon ook vrij snel terecht.
Koffie, tijdens het wachten in de mooie showroom ruimte, zag er zeer verzorgt uit: Zeker geen papieren bekertje :)
* Tweede maal was voor de 75.000km beurt i.c.m. Battery Check (*)
Bij het inleveren van de CT liep de receptionist even mee naar mijn auto, waarbij hij een simpele vraag van me kon beantwooorden.
Toch een fijn gevoel dat iemand de moeite doet om even mee te lopen.
Ook bij deze beurt weer goede duidelijke communicatie EN ook weer prima koffie.

Beide bezoeken leverde (uiteraard) ook een factuur op en die vond ik zeker acceptabel.

Conclusie;
Vooralsnog zeker tevreden over Lexus Eindhoven, want daar heb ik de auto in onderhoud.
Nog geen gebruik kunnen maken van Red Carpet maar daar verwacht ik ook niet veel van.
Het is alleen "makkelijk" als ze je auto komen halen en afleveren, dan kan ik gewoon blijven doorwerken die dag.

(*) Geen speciaal rapport gekregen van de Battery Check.
Enkel de mededeling: "Hij is nog prima in orde"
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975
Ik denk persoonlijk dat de overname door Louwman en ADG veel dealers niet goed heeft gedaan. De aftersalesmanager (die er al jaren werkt) heb ik weleens horen zuchten dat heel het Louwman concern onder druk staat. Vroeger was mijn dealer Lexus van Dorst, en zover ik weet, was Van Dorst altijd een hoog aangeschreven bedrijf hier in de regio.
 
Daarom ben ik benieuwd wat de vestiging manager van Peterman Enschede gaat zeggen tijdens de Lexus minimeet in december. De verwachting is dat ze zelfstandig verder gaan.
Ik begin steeds beter te begrijpen waarom Peterman problemen heeft met Louwman.
 
@Bobusa Arnhem of Zwolle, net zo ver vanuit Enschede gezien…
In Munster heb je ook een Lexus-dealer 80km ook een uurtje rijden.
Niks mis mee met de Duitse dealers/garages en stukken goedkoper dan de Nederlandse, althans 20 jaar geleden.
Had toen een Mercedes, was een standaardbeurt rond 1.000 euro bij de dealer.
Ben toen naar Mercedes Beresa (Gronau) gegaan, was 300 euro kwijt voor een standaardbeurt.
Afijn, ik zie het wel, de auto heeft begin september de beurt gehad.