Ervaringen met verschillende Lexus dealers

Ik kan daar maar één conclusie aan verbinden: die 'moeilijke' bougie heeft af fabriek, ofwel 180k lang, zijn diensten mogen bewijzen en is in 2014 door de vakman in Enschede netjes tegen volledige vergoeding overgeslagen geworden. Waarschijnlijk om het uitlaatspruitstuk niet te hoeven demonteren (wat nu ook weer geen wereldklus is). Daar kan ik 8 jaar later natuurlijk niet meer op terugkomen bij de dealer. Maar een andere uitleg voor het geconstateerde weet ik niet te verzinnen. Jullie wel? Dus ik ben in één klap wel klaar met (de praktijken van de werkplaats van) deze merkdealer.
Als ik in de loop van de jaren om mij heen hoor en wat ook (met name door controle organisaties in Duitse werkplaatstesten) bleek, gebeurde/gebeurt dit zeker..

Tijd geleden hoorde ik nog van een kennis die een import C-HR via de Toyota dealer in regio Den Haag kocht (ze hebben op bestelling voor hem in Duitsland een zeer aangeklede versie gezocht), deze zou geleverd worden incl volledige grote beurt, nieuwe bougies etc.

Na levering (hij is zelf zeer ervaren sleutelaar) was hij toch nieuwsgierig en ging even wat zaken controleren..
Olie aan de peilstok was donker duidelijk niet nieuw, daarom ging hij verder kijken.
Oliefilter was flink vuil dus niet nieuw, luchtfilter was oud, bougies waren oud.

Geklaagd bij de betreffende dealer en na een hoop ontkennend gezeur hebben ze de materialen nageleverd (hij zei: die komen er niet meer aan, doe het zelf wel)

Klacht ingediend bij Louwman, die hebben er voor zover ik begreep niets mee gedaan, want was conflict tussen klant en de dealer...

Nu zijn dit incidenten, maar het komt toch best wel voor..
 
Laatst bewerkt:
Die LE 6=5-bougiemonteur heeft al die jaren óf de 6e bougie braaf weggegooid als zijnde de oude of op een andere manier de 6e bougie laten verdwijnen, wie weet.....Als er 6 op de order staan komen er ook 6 uit het magazijn schat ik zo. Heel erg kwalijk verhaal, ik moet er geen lucht van krijgen dat ze me zoiets flikken. De ruitensproeiervulling die standaard op de factuur staat, óók als 'ie vol was voor aanvang van de beurt, negeer ik maar, daar helpt geen lieve moeder meer aan en ik heb geen zin meer om daar elke keer stampij over te maken, maar grappen als deze die dan ook nog potentieel schadelijk voor de motor kunnen zijn zijn onverteerbaar :unsure:

Toch was LZ vorig jaar met de 90k beurt niet vlekkeloos want bougies én interieurfilter had ik eerder al zelf gedaan en dit ook aangegeven bij afleveren van de auto. Toch stonden ze als uitgevoerd op de factuur.....heeft bijna een maand geduurd voordat ik de correcte factuur had. En ik vraag me af of de monteur mijn nieuwe bougies eruit heeft gedraaid en klakkeloos nieuwe erin heeft gedraaid, idem met interieurfilter?

Zulke dingen zetten je dan toch aan tot nadenken over de integriteit en vakkundigheid van deze bedrijven. Ik was er voor het eerst dus ze krijgen het voordeel van de twijfel, 6-1-25 moet de NX voor klein onderhoud en APK, alternatief is Amsterdam maar daar ga ik liever niet heen om al eerder hier genoemde redenen......
 
Vervolg op post #67 van afgelopen dinsdag.
Toyota dealer Geelen, Weert gaat per 01 Januari a.s. over naar Mengelers Automotive.
Mengelers is ook Lexus Dealer.
Op mijn digitaal gestelde vraag geen antwoord mogen ontvangen. Dus vanochtend zelf even bij Geelen langs geweest om polshoogte te nemen.
Het blijft zoals het is:
- regulier onderhoud aan Lexus ✅
- al het andere ❌
Jammer, wat mij betreft een gemiste kans.
 
Laatst bewerkt:
Die LE 6=5-bougiemonteur heeft al die jaren óf de 6e bougie braaf weggegooid als zijnde de oude of op een andere manier de 6e bougie laten verdwijnen, wie weet.....Als er 6 op de order staan komen er ook 6 uit het magazijn schat ik zo. Heel erg kwalijk verhaal, ik moet er geen lucht van krijgen dat ze me zoiets flikken. De ruitensproeiervulling die standaard op de factuur staat, óók als 'ie vol was voor aanvang van de beurt, negeer ik maar, daar helpt geen lieve moeder meer aan en ik heb geen zin meer om daar elke keer stampij over te maken, maar grappen als deze die dan ook nog potentieel schadelijk voor de motor kunnen zijn zijn onverteerbaar :unsure:

Toch was LZ vorig jaar met de 90k beurt niet vlekkeloos want bougies én interieurfilter had ik eerder al zelf gedaan en dit ook aangegeven bij afleveren van de auto. Toch stonden ze als uitgevoerd op de factuur.....heeft bijna een maand geduurd voordat ik de correcte factuur had. En ik vraag me af of de monteur mijn nieuwe bougies eruit heeft gedraaid en klakkeloos nieuwe erin heeft gedraaid, idem met interieurfilter?

Zulke dingen zetten je dan toch aan tot nadenken over de integriteit en vakkundigheid van deze bedrijven. Ik was er voor het eerst dus ze krijgen het voordeel van de twijfel, 6-1-25 moet de NX voor klein onderhoud en APK, alternatief is Amsterdam maar daar ga ik liever niet heen om al eerder hier genoemde redenen......
Gelukkig kan dat ook anders. Eindhoven afgelopen juni vooraf gebeld: ik heb een 270kkm-beurt nodig, maar wil zelf al bougies en interieurfilter vervangen (beide een eitje). Kreeg keurig een offerte: dame aan de telefoon rekende zelfs uit wat goedkoper was - een "10.000km-jaarbeurt met wat extra handelingen ivm 270k" of "de 270k-beurt minus bougies en filter"). Ook zodanig gefactureerd, prima.

Wel kleine minpuntjes maar die moet ik zelf nog aankaarten:
1. De band RV loopt nog steeds langzaam leeg (denk dat de velg niet goed gereinigd is bij montage Quatracs bij afleverbeurt in DH), ondanks check EHV
2. De remmen trillen alweer bij zachtjes (op regeneratie) remmen. De Charge-meter stuitert dan met het trillende gevoel in het pedaal mee.
Binnenkort is voor bellen, geen rampspoed maar wel irritant.
 
Wel kleine minpuntjes maar die moet ik zelf nog aankaarten:
1. De band RV loopt nog steeds langzaam leeg (denk dat de velg niet goed gereinigd is bij montage Quatracs bij afleverbeurt in DH), ondanks check EHV
2. De remmen trillen alweer bij zachtjes (op regeneratie) remmen. De Charge-meter stuitert dan met het trillende gevoel in het pedaal mee.
Binnenkort is voor bellen, geen rampspoed maar wel irritant.
Tja , banden en ventielen kunnen ooit een beetje lekken, soms erg moeilijk te vinden.

Dat trillen, is dat iets wat met een gescheurde transmissie-demper te maken heeft ?
Die rubberen demper in het cardan ?
Of misschien een motorsteun ......