Ervaringen met verschillende Lexus dealers

Ik kan daar maar één conclusie aan verbinden: die 'moeilijke' bougie heeft af fabriek, ofwel 180k lang, zijn diensten mogen bewijzen en is in 2014 door de vakman in Enschede netjes tegen volledige vergoeding overgeslagen geworden. Waarschijnlijk om het uitlaatspruitstuk niet te hoeven demonteren (wat nu ook weer geen wereldklus is). Daar kan ik 8 jaar later natuurlijk niet meer op terugkomen bij de dealer. Maar een andere uitleg voor het geconstateerde weet ik niet te verzinnen. Jullie wel? Dus ik ben in één klap wel klaar met (de praktijken van de werkplaats van) deze merkdealer.
Als ik in de loop van de jaren om mij heen hoor en wat ook (met name door controle organisaties in Duitse werkplaatstesten) bleek, gebeurde/gebeurt dit zeker..

Tijd geleden hoorde ik nog van een kennis die een import C-HR via de Toyota dealer in regio Den Haag kocht (ze hebben op bestelling voor hem in Duitsland een zeer aangeklede versie gezocht), deze zou geleverd worden incl volledige grote beurt, nieuwe bougies etc.

Na levering (hij is zelf zeer ervaren sleutelaar) was hij toch nieuwsgierig en ging even wat zaken controleren..
Olie aan de peilstok was donker duidelijk niet nieuw, daarom ging hij verder kijken.
Oliefilter was flink vuil dus niet nieuw, luchtfilter was oud, bougies waren oud.

Geklaagd bij de betreffende dealer en na een hoop ontkennend gezeur hebben ze de materialen nageleverd (hij zei: die komen er niet meer aan, doe het zelf wel)

Klacht ingediend bij Louwman, die hebben er voor zover ik begreep niets mee gedaan, want was conflict tussen klant en de dealer...

Nu zijn dit incidenten, maar het komt toch best wel voor..
 
Laatst bewerkt:
Die LE 6=5-bougiemonteur heeft al die jaren óf de 6e bougie braaf weggegooid als zijnde de oude of op een andere manier de 6e bougie laten verdwijnen, wie weet.....Als er 6 op de order staan komen er ook 6 uit het magazijn schat ik zo. Heel erg kwalijk verhaal, ik moet er geen lucht van krijgen dat ze me zoiets flikken. De ruitensproeiervulling die standaard op de factuur staat, óók als 'ie vol was voor aanvang van de beurt, negeer ik maar, daar helpt geen lieve moeder meer aan en ik heb geen zin meer om daar elke keer stampij over te maken, maar grappen als deze die dan ook nog potentieel schadelijk voor de motor kunnen zijn zijn onverteerbaar :unsure:

Toch was LZ vorig jaar met de 90k beurt niet vlekkeloos want bougies én interieurfilter had ik eerder al zelf gedaan en dit ook aangegeven bij afleveren van de auto. Toch stonden ze als uitgevoerd op de factuur.....heeft bijna een maand geduurd voordat ik de correcte factuur had. En ik vraag me af of de monteur mijn nieuwe bougies eruit heeft gedraaid en klakkeloos nieuwe erin heeft gedraaid, idem met interieurfilter?

Zulke dingen zetten je dan toch aan tot nadenken over de integriteit en vakkundigheid van deze bedrijven. Ik was er voor het eerst dus ze krijgen het voordeel van de twijfel, 6-1-25 moet de NX voor klein onderhoud en APK, alternatief is Amsterdam maar daar ga ik liever niet heen om al eerder hier genoemde redenen......
 
Vervolg op post #67 van afgelopen dinsdag.
Toyota dealer Geelen, Weert gaat per 01 Januari a.s. over naar Mengelers Automotive.
Mengelers is ook Lexus Dealer.
Op mijn digitaal gestelde vraag geen antwoord mogen ontvangen. Dus vanochtend zelf even bij Geelen langs geweest om polshoogte te nemen.
Het blijft zoals het is:
- regulier onderhoud aan Lexus ✅
- al het andere ❌
Jammer, wat mij betreft een gemiste kans.
 
Laatst bewerkt:
Die LE 6=5-bougiemonteur heeft al die jaren óf de 6e bougie braaf weggegooid als zijnde de oude of op een andere manier de 6e bougie laten verdwijnen, wie weet.....Als er 6 op de order staan komen er ook 6 uit het magazijn schat ik zo. Heel erg kwalijk verhaal, ik moet er geen lucht van krijgen dat ze me zoiets flikken. De ruitensproeiervulling die standaard op de factuur staat, óók als 'ie vol was voor aanvang van de beurt, negeer ik maar, daar helpt geen lieve moeder meer aan en ik heb geen zin meer om daar elke keer stampij over te maken, maar grappen als deze die dan ook nog potentieel schadelijk voor de motor kunnen zijn zijn onverteerbaar :unsure:

Toch was LZ vorig jaar met de 90k beurt niet vlekkeloos want bougies én interieurfilter had ik eerder al zelf gedaan en dit ook aangegeven bij afleveren van de auto. Toch stonden ze als uitgevoerd op de factuur.....heeft bijna een maand geduurd voordat ik de correcte factuur had. En ik vraag me af of de monteur mijn nieuwe bougies eruit heeft gedraaid en klakkeloos nieuwe erin heeft gedraaid, idem met interieurfilter?

Zulke dingen zetten je dan toch aan tot nadenken over de integriteit en vakkundigheid van deze bedrijven. Ik was er voor het eerst dus ze krijgen het voordeel van de twijfel, 6-1-25 moet de NX voor klein onderhoud en APK, alternatief is Amsterdam maar daar ga ik liever niet heen om al eerder hier genoemde redenen......
Gelukkig kan dat ook anders. Eindhoven afgelopen juni vooraf gebeld: ik heb een 270kkm-beurt nodig, maar wil zelf al bougies en interieurfilter vervangen (beide een eitje). Kreeg keurig een offerte: dame aan de telefoon rekende zelfs uit wat goedkoper was - een "10.000km-jaarbeurt met wat extra handelingen ivm 270k" of "de 270k-beurt minus bougies en filter"). Ook zodanig gefactureerd, prima.

Wel kleine minpuntjes maar die moet ik zelf nog aankaarten:
1. De band RV loopt nog steeds langzaam leeg (denk dat de velg niet goed gereinigd is bij montage Quatracs bij afleverbeurt in DH), ondanks check EHV
2. De remmen trillen alweer bij zachtjes (op regeneratie) remmen. De Charge-meter stuitert dan met het trillende gevoel in het pedaal mee.
Binnenkort is voor bellen, geen rampspoed maar wel irritant.
 
Wel kleine minpuntjes maar die moet ik zelf nog aankaarten:
1. De band RV loopt nog steeds langzaam leeg (denk dat de velg niet goed gereinigd is bij montage Quatracs bij afleverbeurt in DH), ondanks check EHV
2. De remmen trillen alweer bij zachtjes (op regeneratie) remmen. De Charge-meter stuitert dan met het trillende gevoel in het pedaal mee.
Binnenkort is voor bellen, geen rampspoed maar wel irritant.
Tja , banden en ventielen kunnen ooit een beetje lekken, soms erg moeilijk te vinden.

Dat trillen, is dat iets wat met een gescheurde transmissie-demper te maken heeft ?
Die rubberen demper in het cardan ?
Of misschien een motorsteun ......
 
Het volledige verhaal staat in mijn topic maar mijn ervaring met LE was ook bijzonder. De auto die ik wilde kopen had tijdens de proefrit een storing. De lane assist was inactief. Dat zouden ze laten oplossen door de werkplaats. We hebben heel wat contacten met ze gehad en ook met Lexus Nederland gehad voor duidelijk werd dat het gewoon een sensorstoring was.

Daarvoor was het antwoord "het zit er niet op". Ik vraag me nog steeds af of hij toen wel naar de werkplaats is geweest. Die moeten toch beter weten.

Uiteindelijk wel de auto gekocht, omdat het wel degene was die het best aan mijn wensen voldeed.
Ook dit zal een reden van opzegging van het dealerschap kunnen zijn geweest, onvoldoende kennis van producten (vertrouwde monteur & service adviseur zijn ook verdwenen). Iedere Lexus UX ongeacht 200/250h/300e en type uitvoering zijn standaard voorzien van lane keep assist en adaptieve cruise control, had je inderdaad van een dealer mogen verwachten dat zij dit weten.
 
Klopt, echter waren wij daar eerder achter dan zij, en was contact Lexus Nederland nodig voor ze er nog eens naar wilden kijken.

Wat me ook opviel was dat de Lexus balie niet bemand werd. Voor een Lexus proefrit word je geholpen door dezelfde medewerkers als voor een Toyota. Bij van Leussen Zwolle was dit gescheiden. Dat hoeft niet uit te maken, als je de kennis maar hebt. In Zwolle voelde ik me als klant serieuzer genomen. Helaas waren hun auto's minder netjes qua interieur.
 
Gelukkig kan dat ook anders. Eindhoven afgelopen juni vooraf gebeld: ik heb een 270kkm-beurt nodig, maar wil zelf al bougies en interieurfilter vervangen (beide een eitje). Kreeg keurig een offerte: dame aan de telefoon rekende zelfs uit wat goedkoper was - een "10.000km-jaarbeurt met wat extra handelingen ivm 270k" of "de 270k-beurt minus bougies en filter"). Ook zodanig gefactureerd, prima.

Wel kleine minpuntjes maar die moet ik zelf nog aankaarten:
1. De band RV loopt nog steeds langzaam leeg (denk dat de velg niet goed gereinigd is bij montage Quatracs bij afleverbeurt in DH), ondanks check EHV
2. De remmen trillen alweer bij zachtjes (op regeneratie) remmen. De Charge-meter stuitert dan met het trillende gevoel in het pedaal mee.
Binnenkort is voor bellen, geen rampspoed maar wel irritant.
Lekken kan vele oorzaken hebben:
-ventiel zelf lek, even wat spuug op doen en als je geen belletje ziet vormen is die niet lek
-ventiel bij de velg, daar zit bij tpms metalen ventielen een pakking ringetje tussen, ofwel lek, ofwel net niet genoeg aangedraaid
-lekkage tussen band en velgrand, meestal door oxidatie velgrand
- lekke band, er kan een miniem spijkertje in zitten wat je niet ziet
Alles te ontdekken door band even flink op spanning te zetten en complete wiel onder te dompelen in een inspectie dompelbak

Trillend tremmen kan ook ontstaan wanneer je altijd zachtjes remt, dan kunnen de remblokken een vlekkerige afzetting geven op de schijven waardoor de boel niet meer gelijkmatig aangrijpt.
 
  • Leuk
Waarderingen: snorlax en Citrofiel1975
Ik zit wel met verwondering de verhalen te lezen over de dealers. Ik ben met de IS-F tijdelijk van Lexus Den Haag naar R'dam gegaan vanwege omdat het in Den Haag wat minder beviel. Met Rotterdam heb ik tot nu toe betere ervaringen mbt luisteren naar de klant / oppakken van de klacht.Maar ja.. die monteur is ook weer pleiten,dus weer afwachten hoe het met de volgende beurt gaat. Onze UX blijft nog wel in Den Haag. mbt serviceadviseurs zie ik bij elk bezoek bij den Haag weer een ander. Laatst zat er een oudere meneer en dat beviel me goed. Men zat nu met zijn 2en. Volgend jaar ga ik weer voor een IS-F servicebeurt naar R'dam.... maar heb er wel vertrouwen in.
 
morgen naar used lexus ( van Kakerken ) in breda voor een apk...het is een eindje rijden maar ik vind het uurtarief van zwolle echt te gortig. gelijk even de remmen laten nakijken want piepen nogal...
 
Is dat niet zonde van je tijd en benzinegeld? APK is iets wat iedere garage kan, zijn gewoon universele controlepunten.. Hoef je niet per se voor naar de dealer of Lexus specialist.
 
ik wil kijken of het bedrijf me bevalt want dan ga ik ook daar het onderhoud laten doen. en ik wil alleen het beste voor een redelijke prijs hebben . bovendien is het een mooi ritje voor mijn oldie... zijn er trouwens hier die het onderhoud daar laten doen en hoe bevalt het ? ( mag ook in een privemail )
:-)
 
Laatst bewerkt:
zit ik net op google te googlen op het opgegeven adres en daar zit dus een autobedrijf met een andere naam als used lexus...: Beterams automotive....ik ga niet naar breda voor een normale onderhoudsgarage...blijkt nu een man te zijn die jarenlang alle lexussen van used lexus heeft onderhouden en nu voor zichzelf werkt...nouja de afspraak staat en hij moet apk gekeurd ...we gaan het zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Ik heb maandag klein onderhoud, apk en hybrid health check aan de NX laten doen in Zwolle. Afgezien van het feit dat de kachel in het pand kapot was en het er dus koud was (ik had er voor gekozen te wachten) én ik het health check rapport van een UX mee naar huis kreeg is alles prima verlopen. Ik heb alleen nog geen factuur, maar die komt ongetwijfeld nog. En de koffie keurig geserveerd op een tray ;)
 
zit ik net op google te googlen op het opgegeven adres en daar zit dus een autobedrijf met een andere naam als used lexus...: Beterams automotive....ik ga niet naar breda voor een normale onderhoudsgarage...blijkt nu een man te zijn die jarenlang alle lexussen van used lexus heeft onderhouden en nu voor zichzelf werkt...nouja de afspraak staat en hij moet apk gekeurd ...we gaan het zien.
Ik heb deze man toevallig maand of 2 geleden eens aan de tel gehad, duidelijk een ervaren Lexus monteur die zoals ik begreep idd voorheen bij en nu ook nog voor used Lexus aan Lexussen werkt
 
Nieuwe ervaring..

De RX donderdag weer bij Lexus Utrecht gebracht voor onderhoud en WEER de vraag betreffende inleren TPMS gesteld, dat ik zeker weet dat de auto 2 sets kan onthouden en ik met behoud van de al in geleerde aftermarket set nu de originele set er bij in geleerd wilde hebben en wilde weten hoe hier tussen gewisseld kan worden, dat ik dat toch zelf zou moeten kunnen doen.

De reguliere servicedesk medewerker is langdurig ziek en er staat nu een ex-monteur die (voorlopig) het werk overneemt.

WAT EEN VERADEMING

In plaats van het voorheen standaard afwijzende gedrag: "wij weten niets zeker en zoeken uit, moeilijke vragen zijn lastig.."
Nu gewoon open communicatie: we gaan ons best doen om uit te zoeken, op te lossen en u uit te leggen...

En jawel hoor.. wat ik al wist maar voorheen zowel service desk A'dam en Utrecht niet konden vertellen en aangegeven werd dat vrijwel zeker niet kon, kan dus inderdaad:
De door bandenhandel in geleerde aftermarket TPMS set is behouden en de originele set is als 2e set erbij ingeleerd.

Er kunnen dus WEL 2 sets in geleerd worden en je kan in combi instrument menu bij TPMS zelf wisselen..

Dit staat dus NIET in de handleiding!
Mogelijk een "dingetje" om klanten dom te houden en zo te verplichten banden wissel bij de dealer te laten doen?! .... of denk ik nu negatief.. ???

Wat in de handleiding staat is TPMS reset wanneer je bandenspanning alarm (lekke band) gehad hebt:
bij TPMS menu de reset knop x sexonden ingedrukt houden en dan leert de auto de bandenspanning in de banden weer aan, wanneer vanaf die spanning ik meen 0,4 of 0,8 bar zakt, dan komt er weer alarm.
Het wisselen tussen 2 sets staat er niet in/ heb ik niet kunnen vinden..

Voor wisselen tussen de 2 aangeleerde sets moet je bij TPMS in menu de reset knop 5x snel indrukken, dan wisselt de auto tussen de 2 aangeleerde sets.

Nu tzt afwachten of het ook zal blijken te werken wanneer de andere set er weer onder komt..