Ervaringen met verschillende Lexus dealers

En ja hoor..
Vandaag was het weer raak bij een andere Lexus dealer dan die waar ik tot nu toe (niet geheel naar tevredenheid) onderhoud en garantie reparaties aan de RX heb laten doen.

Ik had enkele dagen geleden een proefrit afspraak gemaakt voor een occasion RX500 F-sport en gelijk gevraagd of of het wellicht mogelijk was om tijdens de tijd dat ik daarmee bezig was mijn TPMF sensoren van de winterwielen in te leren, tevens gevraagd of ik dan de werkplaatschef even mocht spreken over o.a het structurele RX probleem van krakende achter draagarm rubbers waarvoor men bij de huidige dealer als enige (nood) oplossing weet te bedenken om in te smeren met klodders vet, wat telkens na zo'n beetje elk half jaar niet meer werkt. In de US is daarvoor bij de 2015-2019 een TSB recall waarbij de rubbers vervangen worden, maar niets daarvan hier, ik vind dat vet smeren wat telkens maar tijdelijk werkt een merk als Lexus onwaardig gepruts!

Er werd aangegeven dat ze het zouden proberen te regelen.
Ik dacht: mooie gelegenheid om bij deze andere dealer te kijken of daar het werkplaats contact en de kennis beter bevalt.

Ik had voor vertrek met de proefrit de sleutel ingeleverd, men zou gaan kijken of/wat ze konden doen en ik benadrukte nogmaals dat ik dan later graag werkplaatschef ofzo even wilde ontmoeten.

Nou.. NIET!

Na terugkomst en het proefrit gesprek te hebben afgewikkeld, ca 2 uur later, werd mij verteld dat ik mij bij de werkplaatsreceptie kon vervoegen.

Aldaar aangekomen werd mij verteld dat ik een afspraak moest maken om de TPMS in te leren en dat, hoewel idd in de auto 2,sets kunnen worden ingeleerd, je telkens bij wisselen van set bij de dealer langs moet komen om deze om te laten zetten.

Wat idioot.. telkens langs moeten om TPMS om te zetten, ik kan het mij gewoon nauwelijks voorstellen.. wat is dan de zin om wel 2 TPMS sets in te kunnen leren in de auto, ik heb een US Acura (Honda) waar dat gewoon vanzelf gaat na wisselen van de wielen.
Vwb de draagarm rubbers, geen oplossing, ik moest zelf maar contact met de importeur opnemen als ik iets wilde (en ervaring is dat de importeur klantcontact, weigert, die verwijst naar de dealer..).
Werkplaatspersoneel was niet te spreken, dit was het.

Ik heb aangegeven dat een afspraak wat mij betrof even niet nodig was.

Toen ik bij de auto kwam, die ik nogal klem geparkeerd had wegens plaatsgebrek op het terrein, bleek deze helemaal niet van zijn plek geweest te zijn, dus vermoedelijk heeft helemaal niemand er naar gekeken.

Ligt het nu aan mij dat ik daar woest over kan worden, het gebrek aan service/ klantvriendelijkheid en ook simpelweg respectloos gedrag naar de klant?!
Deze dealer ziet mij dus ook niet meer terug..

Trouwens, deze handelwijze lijkt standaard bij "Premium merk"dealers, gelijksoortig in het verleden ook bij Duitse Premium merk dealers meegemaakt.
Bijzondere is dat je bij de gewone dorpsgarage wel vakkundig en klantvriendeljk door werkplaats personeel te woord gestaan wordt...

Trouwens, de RX500 F was op sommige punten beter (sportiever) dan de huidige RX450h, maar op enkele andere punten naar mijn mening weer minder, die wordt het dus vermoedelijk niet en ik begin Lexus dankzij toch enkele mankementen wat ik bij dit topmerk niet verwacht had, kwaliteit is dus niet meer wat het zou moeten zijn en het teleurstellende en minachtende dealercontact nu ook bij de 2e dealer inmiddels wat beu te worden..
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Sam_IS300h
Eerlijk en op meerdere punten (helaas) een herkenbaar verhaal @Raine.
De zaken gaan vrees ik te goed, om zich te bekommeren om de 'gewone man'.
 
Eerlijk en op meerdere punten (helaas) een herkenbaar verhaal @Raine.
De zaken gaan vrees ik te goed, om zich te bekommeren om de 'gewone man'.
In mijn beleving is het meer een vorm van arrogantie.
De premium merk klant moet sleutel overhandigen, de dealer laten doen wat die wil, daarna de rekening betalen en vooral NIET zeuren wat/ waarom of toelichting- uitleg vragen want daar hebben wij als dealer geen zin in, dat horen onze klanten niet te doen want wij van de dealer weten het het beste en wensen geen kritische vragen waar wij geen antwoord op hebben of willen geven.
 
Sinds dat het allemaal op 1 locatie samen met Toyota is gevoegd, is het niet beter geworden, Ligt uiteraard niet aan Toyota.
Mijn ervaring met Amsterdam is dat de meeste mensen daar echt wel hun best doen. Zoals overal is personeelstekort/verloop groot.
De exclusiviteit is echter verdwenen.
 
De Weerter Toyota dealer ‘Geelen’ gaat per 01 Januari a.s. verder onder de hoede van de Mengelers groep (ook Lexus dealer in het ‘Sittardse’)
Ben erg benieuwd of er in het ‘keiharde’ nee als het om Lexus onderhoud gaat komend kalenderjaar verandering komt.
 
hoewel idd in de auto 2,sets kunnen worden ingeleerd, je telkens bij wisselen van set bij de dealer langs moet komen om deze om te laten zetten.

Wat idioot.. telkens langs moeten om TPMS om te zetten, ik kan het mij gewoon nauwelijks voorstellen.. wat is dan de zin om wel 2 TPMS sets in te kunnen leren in de auto, ik heb een US Acura (Honda) waar dat gewoon vanzelf gaat na wisselen van de wielen.
Als mijn IS van MY2018 twee sets kan onthouden, dan moet jouw RX dat ook kunnen. Ik heb “mijn” dealer gevraagd om de tweede set toe te voegen aan de auto zonder dat ik die set meegenomen heb. Ik heb de ID’s van de TPMS-sensoren op een briefje meegegeven met de vraag om die toe te voegen. Dat hebben ze bij een ruitvervanging (verzekeringswerk) als service voor me uitgevoerd. Toen ik een paar maanden later zelf de winterset gemonteerd heb, dacht ik even dat ze het niet (goed) hadden gedaan. Maar toen ontdekte ik stomtoevallig door te proberen dat ik het TPMS-reset knopje 3x achter elkaar in te drukken de andere set kon selecteren en warempel; alles was goed.

Er zijn kennelijk nog wel (Louwman) dealers die het wel kunnen en ook doen en ook nog als service bij een gecombineerde afspraak willen uitvoeren. Ik zeg niet dat alles goed gaat bij deze vestiging, maar ik geef ze nu dan maar weer het voordeel van de twijfel…
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975 en Bobusa
Als mijn IS van MY2018 twee sets kan onthouden, dan moet jouw RX dat ook kunnen. Ik heb “mijn” dealer gevraagd om de tweede set toe te voegen aan de auto zonder dat ik die set meegenomen heb. Ik heb de ID’s van de TPMS-sensoren op een briefje meegegeven met de vraag om die toe te voegen. Dat hebben ze bij een ruitvervanging (verzekeringswerk) als service voor me uitgevoerd. Toen ik een paar maanden later zelf de winterset gemonteerd heb, dacht ik even dat ze het niet (goed) hadden gedaan. Maar toen ontdekte ik stomtoevallig door te proberen dat ik het TPMS-reset knopje 3x achter elkaar in te drukken de andere set kon selecteren en warempel; alles was goed.

Er zijn kennelijk nog wel (Louwman) dealers die het wel kunnen en ook doen en ook nog als service bij een gecombineerde afspraak willen uitvoeren. Ik zeg niet dat alles goed gaat bij deze vestiging, maar ik geef ze nu dan maar weer het voordeel van de twijfel…
Dat bedoel ik dus, het is zo onlogisch dat de auto 2 sets kan inleren, maar dan bij wisselen je naar de dealer zou moeten voor om te zetten, ik zeg niet dat het 100% niet zo is, maar kan mij gewoon niet voorstellen en doet mij dus opnieuw ernstig twijfelen aan de kunde van de dealer.

Nu is het wel zo dat de RX geen separaat tpms knopje heeft zoals jouw IS vermoedelijk ergens onder de stuurkolom heeft denk ik.
Bij de RX zit dit in het voertuig menu en deze functie bedient voor zover ik kan vinden alleen het kalibreren van de tpms bandenspanning verlies drempel.
Leest de huidige (banden)spanning van de sensoren en bij 0.4 bar of zo afwijking krijg je alarm.
Dat is de reden dat aangegeven wordt dat je de banden op de juiste spanning moet hebben voordat deze functie gebruikt wordt.
 
Laatst bewerkt:
IS vermoedelijk ergens onder de stuurkolom heeft denk ik.
Klopt, daar zit de reset knop voor een set-wissel. Zoals dit in het instructieboekje staat, wijkt echter af van de praktijk.

Zo staat er in het boekje dat de auto twee sets ondersteund en dat bij wisselen van sets de auto dit vanzelf zal herkennen. Er wordt geen handeling beschreven in het instructieboekje.

In de praktijk werkt dit echter niet. Wat niet in het boekje staat, maar waar ik al zoekende op internet achter kwam is dat kennelijk een Toyota Auris ook twee sets kan registreren, dat gewisseld kan worden door die reset-knop 3x in te drukken. Dergelijke instructies las ik ook bij een GS. En dit werkt wel, maar staat niets van in het boekje. Bijzonder. Ik vond deze werkwijze voor de IS op Britse Lexus-forums en op ClubLexus. Misschien is daar wat meer te vinden over het wisselen van de sets van jouw RX?
 
In mijn beleving is het meer een vorm van arrogantie.
De premium merk klant moet sleutel overhandigen, de dealer laten doen wat die wil, daarna de rekening betalen en vooral NIET zeuren wat/ waarom of toelichting- uitleg vragen want daar hebben wij als dealer geen zin in, dat horen onze klanten niet te doen want wij van de dealer weten het het beste en wensen geen kritische vragen waar wij geen antwoord op hebben of willen geven.
Als arrogantie ervaar ik het persoonlijk dan weer niet. Het is bij mijn dealer vooral dat men niet om kan gaan met mondige - wat meer technisch onderlegde klanten, waarbij ik soms zelfs het idee heb (veel) meer te weten dan de serviceadviseur. Wat waarschijnlijk steekt.
Maar als ik iets verzoek, is het niet dat ze het dan maar compleet weigeren.

De zaken gaan gewoon dusdanig goed - te zien aan de agenda en parkeerplaats - dat men gewoon niet de moeite doet om de ervaring te verbeteren. En begrijp het niet verkeerd. Ik brand de complete organisatie echt niet af. Maar er sluipen soms zulke slordigheden in, die je bij niet-premium merken niet ziet.. En dat is zonde en streeft allesbehalve het Omotenashi na.
 
  • Leuk
Waarderingen: Namssam en D43m0n
Vriend, monteur bij een dorpsgarage die jaren lang mijn racewagen monteur ondersteuning geweest is, (wij onderhielden de auto samen en op circuit deed hij de reparaties zodat ik mij kon concentreren op het rijden) is recent werkplaatschef geworden bij een flinke VAG dealer, ik meen met 10 man personeel onder zich (hij heeft door een semi-professionele vrijwilligersactiviteit ook leidinggevende opleiding en ervaring).

Ze wilden hem ontzettend graag hebben en boden mega salarisverhoging om hem te krijgen.
Hij heeft ervaring met- en verstand van vele merken auto's en heeft door ruim 20J ervaring daarmee enorm analytisch en probleemoplossend vermogen.

Afgelopen jaren meerdere malen meegemaakt dat mensen gillend gek van merkdealers die ondanks fikse rekeningen problemen maar niet kon oplossen bij hem kwamen en hij het binnen de kortste keren opgelost had.

Als ik nu van hem hoor hoe het monteur bestand bij zijn nieuwe werk is.. de meeste kunnen reparaties uitvoeren die "gewoon" zijn en wanneer de testkast vertelt wat er mankeert.

Wat daar buiten valt is vaak problematisch, zelf analytisch denken en storing zoeken/oorzaken beredeneren kunnen de meeste niet, ouderwets handwerk om dingen te repareren ipv standaard vervangen door nieuw (ook bijv wanneer nieuw niet op tijd beschikbaar is) kunnen ze ook meestal niet.

Echt goede monteurs zijn zeldzaam... maar dat wist ik ook allang..
 
Deze postings over TPMS staan nu helemaal in een verkeerd draadje ......

Bij de IS300h

Bij de RX
Bedankt, maar dat gaf ik dus eerder al aan..
Met die procedure reset je de TPMS drempel voor drukval (lekke band) alarm, je leest de door de sensoren geregistreerde huidige bandendruk in en bij een drukval van ik meen 0.4 bar tov deze aangeleerde spanning gaat dan TPMS alarm lampje aan.
Heeft niets te maken met het aanleren of omschakelen tussen al in de auto aangeleerde van TPMS sensoren
 
Als ik nu van hem hoor hoe het monteur bestand bij zijn nieuwe werk is.. de meeste kunnen reparaties uitvoeren die "gewoon" zijn en wanneer de testkast vertelt wat er mankeert.
Ik vrees eerlijk gezegd, dat dit en en is. Zonder testkast en meetapparatuur komt zelfs de beste monteur tegenwoordig nergens meer. Er zit zoveel techniek achter, dat je zonder computer enkel het parts cannon loslaat. Daarnaast heb je inderdaad het probleem dat tegenwoordig in alle sectoren opleiding en eisen dusdanig uitgekleed worden, dat een nieuwe collega exact voldoet aan het afvinklijstje "wat je moet weten en kunnen". Zelfs in de luchtvaart.. Daar is an sich niets mis mee, personeel voldoet immers aan de gestelde eisen. Maar een overcapaciteit is er niet.
Personeelstekorten werken daarnaast afgeslankte aanname-eisen in de hand. En echt goede vakmensen haal je niet even uit een blikje. Dat is altijd al zo geweest.
 
Ik vrees eerlijk gezegd, dat dit en en is. Zonder testkast en meetapparatuur komt zelfs de beste monteur tegenwoordig nergens meer. Er zit zoveel techniek achter, dat je zonder computer enkel het parts cannon loslaat. Daarnaast heb je inderdaad het probleem dat tegenwoordig in alle sectoren opleiding en eisen dusdanig uitgekleed worden, dat een nieuwe collega exact voldoet aan het afvinklijstje "wat je moet weten en kunnen". Zelfs in de luchtvaart.. Daar is an sich niets mis mee, personeel voldoet immers aan de gestelde eisen. Maar een overcapaciteit is er niet.
Personeelstekorten werken daarnaast afgeslankte aanname-eisen in de hand. En echt goede vakmensen haal je niet even uit een blikje. Dat is altijd al zo geweest.
Ik bedoelde dat veel tegenwoordig alleen kunnen werken met een foutcode lezer die storingscodes aangeeft.

In de praktijk is het echter niet altijd zo dat dit ook klopt, er kunnen andere gecombineerde oorzaken zijn die deze codes veroorzaken en dan lopen ze vast.

Ook kan nog een probleem zijn dat je soms geen foutcode krijgt, omdat het probleem dieper zit, je enkele niveaus dieper het menu in moet om een dieper verborgen probleem te vinden dat te gering is om de hoofd foutcode te activeren en dat snapt de gemiddelde monteur vaak niet niet.
Ook kan er een mechanische oorzaak zijn die niet elektronisch herkend kan worden.
Dan moet je dus zelf logisch gaan beredeneren, elimineren wat de oorzaken zouden kunnen zijn, afstrepen wat goed is, om uiteindelijk verderop in de reeks het probleem te vinden.

Vriend had dat lang geleden bij zijn licht getunde Audi TT quattro die telkens tijdens vol accelereren ging inhouden, geen enkele Audi dealer kon vinden wat het was, uitlezen leverde niets op, fikse rekeningen zonder effect.
Uiteindelijk bij inschakelen van een Tuning specialist gaf die aan dat ze bij de dealer dieper het fout analyse menu in moesten, er kon dieper ietszitten wat wel te zien was maar geen foutcode zou geven.
Terug naar de dealer met specifiek dit verzoek, met een rekening van 2 uur onderzoek terug gekregen, er was niets te vinden.
Bij vraag of ze nu dieper in analyse menu hadden gekeken (wat we specifiek gevraagd hadden) werd verteld dat ze weer uitgelezen hadden, dieper zoeken niet nodig was, want er was geen foutcode.. mijn vriend was woest.
Samen met de tuning specialist nagedacht en beredeneerd wat er nu allemaal mis kon zijn en kwam uiteindelijk een ontwerp/materiaalfout naar voren: de aanzuigslang naar de turboinlaat was door de (turbo) hitte week geworden en werd in elkaar getrokken door het hoge vacuum tijdens accelereren, verstikte dus de inlaat doorvoer.
Na de slang inwendig te verstevigen door er een metalen spiraal in te maken was het probleem opgelost..

Ik heb zelf eens een probleem gehad met mijn NSX die ik al bijna 20J heb en zelf onderhoud, grotendeels omdat ik het leuk vind om zelf te doen/ het een uitdaging vind, maar ook omdat ik vrijwel niemand vertrouw om daaraan te werken.
Bijna niemand heeft er ervaring mee (er zijn er in 1990/1991 maar ca 3 in NL verkocht en in de ruim 30j daarna zijn er nog ca 60 grijs geïmporteerd), ik weet maar 2 gepassioneerde specialisten die kennis van de de auto hebben die ik zou vertrouwen.

Ik had zo'n 18j geleden (toen er dus nog minder ervaring mee was dan nu) daaraan bij warme motor telkens cilinder uitval tijdens accelereren, kreeg foutcode cilinder ontsteking uitval bij wisselende cilinders.
Ik zorg dat ik bij bijzondere auto's altijd de officiële werkplaats handboeken heb, ben alles gaan nameten maar alle meetwaarden waren volgens specificaties, ik kon niets vinden, werd er na ruim een dag zoeken beetje wanhopig van. Uiteindelijk kwam ik al redenerend uit op een laatste onderdeel (ontsteking module) wat er mee te maken kon hebben maar die niet door te meten was, werkplaats boeken gaven geen meetwaarden en ook visueel niet te inspecteren want volledig ingegoten in kunsthars.
Toen maar een nieuwe module uit buitenland laten komen, gemonteerd en voila, de boel was weer goed.
Omdat mijn NSX voorzien is van een supercharger, deze ontstekingmodule daar vlak tegenaan gemonteerd zit, daardoor veel heter wordt dan standaard, had die het begeven.
Dit zijn zaken die bij een normale garage (de zeer zeldzame echte storing specialisten uitgezonderd) eindeloos kunnen doorlopen met enorme rekeningen omdat de gewone monteur dit gewoon niet heeft geleerd.

Hopelijk verveel ik niet te veel met mijn anekdotes.. 🙄😵‍💫😇
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik ben een poosje offline geweest van dit forum en heb het nodige gemist, maar kwam zojuist dit topic tegen. Voor wie het nog mocht interesseren wil nog wel een ervaring delen met Lexus Enschede, al is dat inmiddels wel wat jaartjes geleden:

In 2012 kocht ik van een particulier een zwarte IS250 met 48k op de klok (we hebben 'm nog steeds en heeft vandaag de 218k aangetikt). Die heb ik destijds netjes met 60k, 75k en 90k voor onderhoud naar LE gebracht. Onderdeel van de 90k beurt, zal ergens in 2014 zijn geweest, was ook de vervanging van de irridium bougies.
Na die 90k beurt kreeg de auto een leeftijd waarbij volgens LE de Red Carpet verviel (ik kreeg geen nieuwe Lexus Card meer) en heb vanaf dat moment zelf de auto in onderhoud genomen (wat ik bij mijn eerdere auto's ook al altijd heb gedaan). Ergens in 2022 bereikte de IS250 de 180k op het klokje. Weer tijd voor o.a. nieuwe bougies...

Iedereen die wel eens bougies heeft gewisseld bij een IS250 weet dat je voor het kunnen bereiken van in ieder geval één (maar eigenlijk twee) van de zes bougies niet onder het demonteren van het inlaatspruitstuk uitkomt...
Ik begon met de rechter cilinderbank (als je ervoor staat dus links, geen last van een in de weg zittend spruitstuk) en mijn hemel...wat zaten die bougies ongezond vast. Die waren in 2014 zo vakkundig aangehaald met een aanhaalmoment totdat de pols geklikt moet hebben... Ik kreeg ze niet op handkracht eruit gedraaid, heb dat met de ratel moeten doen en zelfs dát ging nog behoorlijk 'stroperig'. Er flitsten al wat doemscenarios voorbij omtrent vernielde schroefdraad en helicoils. Maar goed. Toen naar de andere kant...

Ik ben aan de moeilijkst toegangbare bougie toe, zet de dop erop en bouw langzaam kracht op. Maar de bougie floepte tot m'n stomme verbazing zo los en ik kon 'm zo op handkracht uit de kop schroeven. Gewoon, zoals het ook hoort te gaan. Hmmm.... Toen ik daarna de electrode bekeek van die bougie, vertoonde die een ruimte van 1.4mm. De overige vijf bougies, die allen muurvast zaten, vertoonden een gap van rond de 1.2 ~ 1.25mm.

Ik kan daar maar één conclusie aan verbinden: die 'moeilijke' bougie heeft af fabriek, ofwel 180k lang, zijn diensten mogen bewijzen en is in 2014 door de vakman in Enschede netjes tegen volledige vergoeding overgeslagen geworden. Waarschijnlijk om het inlaatspruitstuk niet te hoeven demonteren (wat nu ook weer geen wereldklus is). Daar kan ik 8 jaar later natuurlijk niet meer op terugkomen bij de dealer. Maar een andere uitleg voor het geconstateerde weet ik niet te verzinnen. Jullie wel? Dus ik ben in één klap wel klaar met (de praktijken van de werkplaats van) deze merkdealer.

(Edit: typootje verholpen: uitlaatspruitstuk -> inlaatspruitstuk)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Namssam
Hopelijk verveel ik niet te veel met mijn anekdotes.. 🙄😵‍💫😇
Mij in ieder geval niet :cool: Het probleem zit hem denk ik vooral in de opleiding van monteurs. In principe zijn storingen in het goed functioneren van een motor hetzij veroorzaakt door een simpele mechanische oorzaak die meestal ook goed visueel te onderkennen is of door zaken die op de een of andere manier zich voordoen in de mengselvorming in de cilinders of het falen van ontsteking van het brandstof/lucht mengsel. Inmiddels zijn zeer veel van dat soort storingen door sensors te onderkennen - wat dan een diagnose oplevert met een aantal mogelijke oorzaken. Daarmee kun je in veel gevallen uit de voeten. En soms ook volstrekt niet - en dan zul je als monteur zelf moeten gaan nadenken. De kennis daartoe wordt tijdens de opleiding onvoldoende aangereikt, "de computer weet dat allemaal wel voor je". De fabrikant/importeur zou er meer aandacht aan moeten besteden in trainingen van monteurs en dan met name aan het ontwikkelen van "forensische vaardigheden". Voorwaarde daarvoor is in ieder geval meer kennis van de principes van de belangrijkste basisprocessen bij een auto. De twee storingen die je noemt zijn wat dat betreft treffend (turbo luchttoevoer, electronische regelunit te dicht bij een hittebron). Beide niet door testelectronica te onderkennen, maar een blik onder de motorkap door iemand met interesse uiteindelijk wel.

Misschien zou je monteurs moeten verplichten om regelmatig de serie "Air Crash Investigation" op National Geographic en andere tv zenders te zien. Vaak blijken "vreemde" storingen uiteindelijk voort te komen uit een combinatie van aanvankelijk volledig over het hoofd geziene zaken.
 
Hopelijk verveel ik niet te veel met mijn anekdotes..
wat mij betreft niet hoor.

Als je de verschillende ervaringen in dit onderwerp leest dan denk ik dat veel van onze ervaringen voortkomen uit de combinatie "tijd = geld" en "complexe techniek = tijdrovend". Meer wereldproblemen zou ik er niet bij willen halen als aandeelhouders en kapitalisme en zo want dat is simpelweg een gegeven. Ik denk dat met complexe techniek en storingen dit al snel in de papieren gaat lopen waardoor bedrijven ook proberen te voorkomen om hele hoge rekeningen te gaan sturen en dan maar eens wat bochten afsnijden. Bij een V6 maar 5 bougies vervangen bijvoorbeeld maar wel 6 factureren is zo'n voorbeeld. En is dit dan gestuurd vanuit de werkplaatschef? Of had de monteur in kwestie dit op eigen houtje gedaan? Who knows 🤷‍♂️

Ik ben benieuwd hoe dit eruit zal zien als een kritieke massa met EV's rond rijdt. De techniek zou dan een stuk eenvoudiger moeten zijn, het onderhoud ook.
 
Nou, ik ben een poosje offline geweest van dit forum en heb het nodige gemist, maar kwam zojuist dit topic tegen. Voor wie het nog mocht interesseren wil nog wel een ervaring delen met Lexus Enschede, al is dat inmiddels wel wat jaartjes geleden:

Het volledige verhaal staat in mijn topic maar mijn ervaring met LE was ook bijzonder. De auto die ik wilde kopen had tijdens de proefrit een storing. De lane assist was inactief. Dat zouden ze laten oplossen door de werkplaats. We hebben heel wat contacten met ze gehad en ook met Lexus Nederland gehad voor duidelijk werd dat het gewoon een sensorstoring was.

Daarvoor was het antwoord "het zit er niet op". Ik vraag me nog steeds af of hij toen wel naar de werkplaats is geweest. Die moeten toch beter weten.

Uiteindelijk wel de auto gekocht, omdat het wel degene was die het best aan mijn wensen voldeed.