Even een update

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Hallo,

Als je het nog herinnert weet je dat ik rond juni mij heb voorgesteld. Kortom, ik heb mijn eerste auto gekocht, een eerste generatie IS200. Alleen op de terugweg van het ophalen stonden we stil aan de kant van de snelweg zonder enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Het is nu oktober en er is niet veel veranderd. De Lexus staat nogsteeds bij de garage en het probleem is nogsteeds onbekend. Wat nu wel bekend is, is de reden waarom de Lexus er onderweg mee ophield. Dat kwam door een lege brandstoftank, alleen gaf de meter dat niet aan. Dus er is een grote kans dat ook die het niet meer doet.. na het vervangen van sommige onderstaande onderdelen loopt de Lexus nu wel weer goed. Hij valt niet meer uit en doet geen rare dingen. Alleen zijn door het onbekende probleem de toeren begrensd op 3.500.

De garage heeft o.a. de bougies vervangen, de brandstofpomp vervangen, de injectoren gereinigd, de distributieriem (die niet goed op tijd stond) op tijd gezet, naar de olie en het oliefilter gekeken, maar die waren nog goed, en tenslotte naar de soleno?de regelklep van het VVT systeem gekeken. Maar ook die zag er nog zo goed als nieuw uit.

Ze zijn nu bezig met het kijken naar de krukas (en hopelijk ook de nokkenas). En als dat het probleem niet is, dan gaan ze kijken of er misschien een computer beschikbaar is voor het VVT systeem. Als ook dat niet werkt is zowat alles waarvan ze dachten dat het probleem zou kunnen zijn bekeken.

Ten slotte hebben ze ook nog vaak contact met de Lexus dealer in Groningen. Zij hebben ook die injectoren gereinigd en gecheckt of er geen scheuren in zitten. Maar ook die Lexus dealer staat nu voor een raadsel. Verder kan ik niet veel toevoegen. Vragen zijn altijd welkom!
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Ik kan me de (voor jou teleurstellende) reactie van de dealer wel enigszins voorstellen. Een dealer heeft een bedrijf dat niet direct gebaat is met het aannemen van een mogelijk tijdrovende klus met een geringe kans op succes. Sterker nog: als het niet lukt zet hij ook nog zijn reputatie op het spel - en dat kost mogelijk meer dan het bedrag dat hij voor een niet geheel geslaagde reparatie in rekening kan brengen..
 
  • Leuk
Waarderingen: AutomotiveLucas

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Ik kan me de (voor jou teleurstellende) reactie van de dealer wel enigszins voorstellen. Een dealer heeft een bedrijf dat niet direct gebaat is met het aannemen van een mogelijk tijdrovende klus met een geringe kans op succes. Sterker nog: als het niet lukt zet hij ook nog zijn reputatie op het spel - en dat kost mogelijk meer dan het bedrag dat hij voor een niet geheel geslaagde reparatie in rekening kan brengen..
Klopt, ik snap hun enigzins ook wel. Dit is nou eenmaal een risico auto haha.

Maar toch vind ik het wel tegenstrijdig van hun om eerst alles mooi en makkelijk te laten lijken, en vervolgens de stekker eruit te trekken.

Ze hadden vast door dat ik niet uit Groningen kwam maar uit Friesland 😆
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ze hadden vast door dat ik niet uit Groningen kwam maar uit Friesland 😆
hahaha,

tja, die reputatieschade...

Als ik dit lees ben ik bijna geneigd om mijn overwogen overstap naar Lexus Groningen niet door te laten gaan..
dus dat zou ook ''schade'' opleveren.

Ik snap dat men een goede reputatie wilt, maar je moet toch ook voor je klanten klaar staan?!
evt. van tevoren goede afspraken maken over een kostenplafond en aangeven dat men niet met zekerheid kan zeggen dat het probleem opgelost wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: AutomotiveLucas

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Jij hebt een belang, de dealer heeft ook een belang. Jij hebt aannames gemaakt, verwachtingen geschapen, de dealer heeft dat ook gedaan. De vraag is in hoeverre jullie dat naar elkaar geuit hebben en het daar over gehad hebben. De dealer heeft waarschijnlijk, net als een paar leden hierzo, z’n twijfels of dit (nog steeds) een financieel verantwoord “project” is.

Heb je al een rekensom gemaakt met wat deze auto je nu gekost heeft? Tel alles bij elkaar op aan uren, werkloon, onderdelen en aanschaf. En vergeet ook de indirecte kosten niet, om het beeld eerlijk en volledig te maken. Tel dat nou eens bij elkaar op en kijk dan eens of je, onder de streep, toch niet beter door had kunnen sparen voor een goed functionerende IS. Je hoeft de optelsom hier niet te delen, maar waak er nu voor dat je geld over de balk (blijft) smijten... Het einde lijkt mij nog (steeds) niet in zicht...

Ik probeer niet te bashen, maar je te behoeden voor een teleurstelling op teleurstelling die je flink geld kost...
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Goedemorgen/middag/avond,

We zijn weer een tijdje verder sinds de laatste update. En ik moet zeggen, dankzij de specialist uit Breda is er de laatste weken veel gebeurd!

We hebben de Lexus ongeveer een maand geleden naar Breda gebracht. Meteen hadden ze al door dat de Lexus niet lekker liep (terwijl de mensen bij de andere garage hebben gezegd dat hij als een zonnetje liep :unsure:).

Nog geen week later was de oorzaak van dit grote probleem al gevonden. Ze zeiden dat iemand (garage in friesland?) De distributie er af heeft gehad, en daarna weer terug heeft gezet. Maar dat was niet goed verlopen, omdat ze stukjes distributiepakking tussen de tandwielen hebben gevonden (zie bijlagen). Dit heeft er dus voor gezorgd dat hij een tandje verkeerd stond.

Omdat wij dat niet wisten en ervan uit gingen dat de garage in Friesland gelijk had, zijn we dus met een kapotte distributie van het noorden naar het zuiden gereden. Dat heeft dus ook nog eens voor een kapotte nokkenas gezorgd. Ik durf nog niet meteen te concluderen of dit ook echt de garage in Friesland hun schuld is of niet. Vandaar dat ik er (nog) niet achteraan ben gegaan.

Ondanks het feit dat dus de distributie (en wat kleine zaakjes eromheen) niet goed waren, en daarna gerepareerd waren, had hij uiteindelijk nog maar 90% van zijn vermogen teruggewonnen. Wel konden we weer naar de 7.000 toeren draaien.

De afgelopen week hebben ze nog één mogelijkheid bekeken van het vermogensverlies. En dat is maar goed ook. De katalysator was ook nog eens kapot/verstopt. Dankzij wat laswerk is deze weer in goede conditie en heeft hij uiteindelijk weer zijn 100% van de 155 pk! (Of wat er nog van dr 155 pk over is vanwege slijtage).

Het enige wat er nu nog aan de hand is zit bij de klepseals. De klepseals zijn niet meer goed waardoor er dus een inwendige olie lekkage aanwezig is. Ik ben nog niet van plan om dit ook meteen te vervangen omdat het een nog best grote klus (en dure klus) is en ik er (hopelijk) eerst nog wel veilig mee kan rijden.

Volgende week zaterdag is het tijd om eindelijk de Lexus op te halen! Nu is het maar hopen dat we in de grote Peugeot 607 van mijn broer kunnen i.p.v. het kleine Golf 3 GTI'tje van de maat van ons haha! De Peugeot staat namelijk ook weer bij de garage. Maar dit is maar een bijzaak :p.
 

Bijlagen

  • IMG-20210507-WA0005.jpg
    IMG-20210507-WA0005.jpg
    354,4 KB · Weergaven: 60
  • IMG-20210507-WA0004.jpg
    IMG-20210507-WA0004.jpg
    142,3 KB · Weergaven: 58
  • IMG-20210507-WA0003.jpg
    IMG-20210507-WA0003.jpg
    312,3 KB · Weergaven: 64
  • IMG-20210507-WA0001.jpg
    IMG-20210507-WA0001.jpg
    295,4 KB · Weergaven: 56
  • IMG-20210617-WA0002.jpg
    IMG-20210617-WA0002.jpg
    195,7 KB · Weergaven: 69
  • IMG-20210617-WA0006.jpg
    IMG-20210617-WA0006.jpg
    216,8 KB · Weergaven: 59
  • IMG-20210617-WA0009.jpg
    IMG-20210617-WA0009.jpg
    466,6 KB · Weergaven: 66
  • IMG-20210617-WA0008.jpg
    IMG-20210617-WA0008.jpg
    66,5 KB · Weergaven: 58

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
403
144
43
mooi dat hij weer (bijna) klaar is en nu wel goed loopt. Dat je een rit van friesland naar brabant hebt gedaan met de auto is natuurlijk ook niet een goede keus geweest. Ik had zelf persoonlijk op autoambulance gezet en zo erheen gebracht om eventuele extra ellende te voorkomen. Er is door de bedrijven die eraan gewerkt hebben mooi prutswerk geleverd. Een dealer had dit ook kunnen oplossen en desnoods een specialist kunnen vragen van hoe en wat. Nu de klepseals nog en dan maar genieten
 
  • Leuk
Waarderingen: AutomotiveLucas

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Bedankt allemaal! Ik ben zeker van plan hier nog een extra ton aan kilometers op te gooien.

Ik heb er inderdaad eerst ook aan gedacht om de Lexus via autoambulance te transporteren. Maar omdat we nog niet wisten dat de distributie niet goed was, en het financieel voordeliger was hebben we toch maar besloten er zelf naartoe te rijden.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
De afgelopen week hebben ze nog één mogelijkheid bekeken van het vermogensverlies. En dat is maar goed ook. De katalysator was ook nog eens kapot/verstopt.

Het enige wat er nu nog aan de hand is zit bij de klepseals. De klepseals zijn niet meer goed waardoor er dus een inwendige olie lekkage aanwezig is. Ik ben nog niet van plan om dit ook meteen te vervangen omdat het een nog best grote klus (en dure klus) is en ik er (hopelijk) eerst nog wel veilig mee kan rijden.
Een verstopte katalysator is meestal het gevolg van het langdurig gebruik van een voor de motor minder geschikte motorolie met een te hoog sulfaatasgetal. Het sulfaatasgetal is een maat voor de hoeveelheid metallische additieven in de olie, die bij verbranding tot afzettingen op de katalysator kunnen leiden en deze gedeeltelijk kunnen verstoppen. Sinds een aantal jaren is het toegestane sulfaatasgehalte in meer recente motoroliespecificaties verlaagd en dat zou het probleem moeten voorkomen. Olie die voldoet aan die meer recente specificaties staat bekend onder de naam "low SAPS oil", wat betekent dat het gehalte aan metallische asvormende bestanddelen ("sulphated ash"), fosfor (P) en zwavel (S) lager is.

Door de katalysatorverstopping zal ook de doorstroming van het uitlaatgas verminderen en dat kan weer tot gevolg hebben dat de gemiddelde temperatuur in de verbrandingsruimte oploopt - wat dan op zijn beurt verharding van de klepseals tot gevolg kan hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: AutomotiveLucas

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Even mijn ego strelen,blij dat ik gelijk had met verstopte cat en verkeerde timing en dat zonder de auto gezien te hebben. Verbaasd me dat het zo lang geduurd heeft en zoveel onderdelen vervangen voor niets.
Klopt ja! Ik had die garage nooit moeten vertrouwen haha, wel gek. Want wij waren inmiddels al meer dan 10 jaar vaste klant bij hun. Ook voor het onderhoud op onze amerikaanse klassieker, en dat ging altijd goed en was nooit duur. En nu ineens wanneer ik mijn Lexus er achterlaat loopt alles in de soep :unsure:.
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Een verstopte katalysator is meestal het gevolg van het langdurig gebruik van een voor de motor minder geschikte motorolie met een te hoog sulfaatasgetal. Het sulfaatasgetal is een maat voor de hoeveelheid metallische additieven in de olie, die bij verbranding tot afzettingen op de katalysator kunnen leiden en deze gedeeltelijk kunnen verstoppen. Sinds een aantal jaren is het toegestane sulfaatasgehalte in meer recente motoroliespecificaties verlaagd en dat zou het probleem moeten voorkomen. Olie die voldoet aan die meer recente specificaties staat bekend onder de naam "low SAPS oil", wat betekent dat het gehalte aan metallische asvormende bestanddelen ("sulphated ash"), fosfor (P) en zwavel (S) lager is.

Door de katalysatorverstopping zal ook de doorstroming van het uitlaatgas verminderen en dat kan weer tot gevolg hebben dat de gemiddelde temperatuur in de verbrandingsruimte oploopt - wat dan op zijn beurt verharding van de klepseals tot gevolg kan hebben.
Dat legt dus al heel veel uit! Ik dacht eerst dat die klepseals gewoon uitgedroogd waren of zoiets..

De olie die er eerst in zat bleek ook veel te dun te zijn (5w30). Ik weet niet of dat er wat mee heeft te maken maar het was niet ideaal.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Dat legt dus al heel veel uit! Ik dacht eerst dat die klepseals gewoon uitgedroogd waren of zoiets..

De olie die er eerst in zat bleek ook veel te dun te zijn (5w30). Ik weet niet of dat er wat mee heeft te maken maar het was niet ideaal.
Die klepseals (hoewel ook in nieuwstaat tamelijk hard) dienen niet verder te verharden tijdens gebruik omdat dat de afdichtende werking daarvan kan verminderen. De motorolie dient zodanig samen gesteld te zijn dat die (bij normale verversingstermijnen) de klepseals in originele staat houdt en deze niet aantast door olieafbraakproducten die de harde kunststof van de klepseals kunnen aantasten. Of het een SAE 0W-20, 10W-30 of nog andere olie is, maakt daarbij niet uit. Het is de kwaliteit van de samenstelling van de motorolie die bepaald of klepseals (zeker bij opgerekte verversingstermijnen) worden aangetast of verharden.

De dikte van de olie is overigens veel minder kritisch dan men geneigd is te denken - de meeste motoren kunnen probleemloos draaien op SAE 0W-20 olie van goede kwaliteit en zorgen er daarnaast ook nog voor dat je bij een koude start niet schrikt van luidruchtige hydraulische klepstoters. Bij nieuwe Toyota en Lexus modellen wordt inmiddels SAE 0W-16 geadviseerd - binnen 2 jaar zal er in Europa waarschijnlijk ook 0W-12 en 0W-8 motorolie beschikbaar zijn. In Japan heeft men daar al enkele jaren ervaring mee, in Europa en de VS zijn fabrikanten vaak nog zeer terughoudend met een aanbeveling voor dunnere olie. Met goed ontworpen motoren en zorgvuldig samengestelde motorolie is dat echter prima mogelijk. Alleen voor BMW M-modellen wordt nog steeds een SAE 10W-60 olie gevraagd.....misschien dat ze daar eens moeten nadenken over het herontwerpen van de klepbediening :giggle:
 
  • Leuk
Waarderingen: AutomotiveLucas

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
🥳Vandaag de Lexus opgehaald!

We zijn vanochtend rond 07:00 vertrokken uit west friesland over de polder naar Breda. Gelukkig in de niet meer "kapotte" Peugeot 607 van mijn broer in plaats van een klein 106je of golf 3'tje haha!

Eenmaal in Breda even het een en ander besproken, een testrit gemaakt en afgerond. Ik blijf zeggen dat deze garage zeker de lange rit waard is. Met de goede service, veel updates en goeie betrokkenheid ben ik zeer tevreden!

De terugweg was ook mooi, we zijn op de terugweg over de afsluitdijk gereden en hebben prachtig weer getroffen. En natuurlijk moest ik ook mijn kansen pakken om even wat mooie "rolling shots" te maken van de Lexus en de Peugeot haha.

Daarnaast zijn we ook nog twee Polen tegengekomen met ook een IS200, daar ook even rolling shots van gemaakt en even gebabbeld bij het pompstation.

Al met al een zeer geslaagde dag. Nu is het eindelijk genieten van de IS200!
 

Bijlagen

  • 20210626140610_IMG_5551.jpg
    5 MB · Weergaven: 61
  • 20210626141255_IMG_5567.jpg
    5,3 MB · Weergaven: 55
  • 20210626135109_IMG_5545.jpg
    5,8 MB · Weergaven: 62
  • 20210626151900_IMG_5579.jpg
    5,5 MB · Weergaven: 59
  • 20210626134909_IMG_5540.jpg
    20210626134909_IMG_5540.jpg
    3,3 MB · Weergaven: 54
  • 20210626134112_IMG_5529.jpg
    4,5 MB · Weergaven: 61
  • 20210626151842_IMG_5577.jpg
    5,8 MB · Weergaven: 61

IS-F kuiken

Actief
15 apr 2021
155
128
43
Even mijn ego strelen,blij dat ik gelijk had met verstopte cat en verkeerde timing en dat zonder de auto gezien te hebben. Verbaasd me dat het zo lang geduurd heeft en zoveel onderdelen vervangen voor niets.

Ik moest gelijk aan je mening denken,vind het toch knap. ! Vind het voor Lucas erg leuk dat het weer in orde is en respect voor je geduld.Ik weet niet wat ik zou doen.
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: AutomotiveLucas en covko

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik kan me vergissen maar volgens mij zie ik op die foto's iemand met een enorme lach op zn gezicht zitten te genieten van zijn IS!
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Ben blij voor je dat het goed gekomen is Lucas! Je hebt nu (sowieso motorisch) een hele betrouwbare EN leuk rijdende auto te pakken!

..die je letterlijk van een sloop gered hebt! Complimenten!
 
  • Leuk
Waarderingen: AutomotiveLucas