Even een update

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Hallo,

Als je het nog herinnert weet je dat ik rond juni mij heb voorgesteld. Kortom, ik heb mijn eerste auto gekocht, een eerste generatie IS200. Alleen op de terugweg van het ophalen stonden we stil aan de kant van de snelweg zonder enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Het is nu oktober en er is niet veel veranderd. De Lexus staat nogsteeds bij de garage en het probleem is nogsteeds onbekend. Wat nu wel bekend is, is de reden waarom de Lexus er onderweg mee ophield. Dat kwam door een lege brandstoftank, alleen gaf de meter dat niet aan. Dus er is een grote kans dat ook die het niet meer doet.. na het vervangen van sommige onderstaande onderdelen loopt de Lexus nu wel weer goed. Hij valt niet meer uit en doet geen rare dingen. Alleen zijn door het onbekende probleem de toeren begrensd op 3.500.

De garage heeft o.a. de bougies vervangen, de brandstofpomp vervangen, de injectoren gereinigd, de distributieriem (die niet goed op tijd stond) op tijd gezet, naar de olie en het oliefilter gekeken, maar die waren nog goed, en tenslotte naar de soleno?de regelklep van het VVT systeem gekeken. Maar ook die zag er nog zo goed als nieuw uit.

Ze zijn nu bezig met het kijken naar de krukas (en hopelijk ook de nokkenas). En als dat het probleem niet is, dan gaan ze kijken of er misschien een computer beschikbaar is voor het VVT systeem. Als ook dat niet werkt is zowat alles waarvan ze dachten dat het probleem zou kunnen zijn bekeken.

Ten slotte hebben ze ook nog vaak contact met de Lexus dealer in Groningen. Zij hebben ook die injectoren gereinigd en gecheckt of er geen scheuren in zitten. Maar ook die Lexus dealer staat nu voor een raadsel. Verder kan ik niet veel toevoegen. Vragen zijn altijd welkom!
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Hallo allemaal! Het is weer een poosje geleden sinds ik hier voor het laatst iets heb geplaatst. Je kent me vast nog wel van de kapotte is200 wat betreft de distributieset. We zijn immers alweer een half jaar verder.

De afgelopen zomer heeft hij wel veel stilgestaan. Maar af en toe ben ik eens een blokje om geweest. Hij reed nog steeds heerlijk en ik geniet ervan dat ik weer alle 155 paarden terug heb gewonnen. Regelmatig even schoonmaken met de 2 bucket methode en daarna in de sealant (ik wil hem nog wel eens polijsten).

En toen was het 11 oktober, ik heb mijn rijexamen gedaan en ben in 1 keer geslaagd! 2 dagen later het pasje opgehaald en eindelijk legaal met de Lexus de weg op gegaan. Heerlijk gevoel. Echter na 2 uurtjes rijden was het noodlot weer toegeslagen helaas. Ik was onderweg naar een autogarage om de verstopte pre-cats te verkopen. Echter toen ik net aankwam viel de auto uit en wou hij niet meer starten.. Na een partijtje in de auto te lopen vloeken hebben we hem de garage naar binnen gedrukt en de auto uitgelezen.

Daarbij kwam code P1325 (ontstekingscircuit cilinder 6) naar voren. Het eerste wat ik deed was de specialist uit Breda een belletje geven en die zei dat het misschien een stekkertje van de krukassensor/noksensor onderaan het blok e.d. kon zijn. Die hebben de mensen in de garage ontkoppeld en daarna weer aangesloten en mij verteld dat het probleem was opgelost. Hij liep weer en ik kon weer rijden. Toen was ik halverwege naar huis, de motor was net warm en hij viel weer uit na een stootje harder gas geven om op te trekken. Auto ambulance erbij en hij ging weer terug naar Franeker.

Na wat daagjes uitvogelen en stekkertjes loshalen en weer aansluiten was geconstateerd dat het probleem nog niet was opgelost, maar hij wel werkte. Bij het voor de laatste keer ophalen heb ik kunnen constateren dat hij dus bij een koude motor prima loopt, maar zodra hij warm wordt weer uitvalt.

De garage in Franeker zei dat zij wel kunnen uitzoeken of het misschien een kabel is die bekneld zit op beschadigd is maar dat dit hun eerste Lexus is die zij in de garage hebben gehad. (best logisch gezien niemand hier in het noorden Lexus rijdt).

Daarom heb ik besloten de auto weer naar Breda te brengen. Een weekje later kreeg ik te horen dat het probleem was gevonden en was opgelost. Het bleek dus dat er 4 verschillende merken bobines in waren gepropt. Bobine 6 had daarnaast ook 3% overslag waardoor de ECU meteen de auto afslaat wanneer die dat door heeft. Klinkt best logisch omdat bij aankoop 1 bobine was vervangen. Later dus weer problemen mee.

6 nieuwe kwalitatieve bobines verder kon ik de auto weer ophalen. Afgelopen maandag zelf achter het stuur weer richting het noorden met een weer perfect lopende auto. Hij reageert nu zelfs nog vlotter als eerst! Nu hoop ik dat ik met dit blokje een mooie toevoeging kan maken op de kilometerstand. Ik heb nu wel genoeg ellende met deze IS200 gehad haha!

Nu eerst maar lekker genieten van mijn IS200 (met rijbewijs deze keer). Ik kan nu tenminste wel zeggen dat na al die reparaties de IS200 weer rijdt alsof hij nieuw is. Wel moet ik wat letten op de benzine tank want die meter blijft vaak hangen. Na 250 km na het aftanken staat hij nog steeds redelijk bovenaan. Ook blijft hij wat hangen net boven de helft. Terwijl de tank dan al meer dan de helft is geleegd.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09 en D43m0n

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Toen was ik halverwege naar huis, de motor was net warm en hij viel weer uit na een stootje harder gas geven om op te trekken. Auto ambulance erbij en hij ging weer terug naar Franeker.

Na wat daagjes uitvogelen en stekkertjes loshalen en weer aansluiten was geconstateerd dat het probleem nog niet was opgelost, maar hij wel werkte. Bij het voor de laatste keer ophalen heb ik kunnen constateren dat hij dus bij een koude motor prima loopt, maar zodra hij warm wordt weer uitvalt.
Toen ik dit las begon ik te denken aan bobine inderdaad. Maar gefeliciteerd met je rijbewijs en dat je d'r nu veel plezier van mag hebben. Je hebt inmiddels al meer specialisme opgebouwd rondom dit model auto dan een garage uit Franeker 😆
 
  • Leuk
Waarderingen: AutomotiveLucas

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Toen ik dit las begon ik te denken aan bobine inderdaad. Maar gefeliciteerd met je rijbewijs en dat je d'r nu veel plezier van mag hebben. Je hebt inmiddels al meer specialisme opgebouwd rondom dit model auto dan een garage uit Franeker 😆
Hahaha dat kun je wel zeggen! Misschien nog wel meer kennis dan de meeste garages in het noorden 😂
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
En toen was het 11 oktober, ik heb mijn rijexamen gedaan en ben in 1 keer geslaagd!
Van harte gefeliciteerd! Je gaat vást enorm genieten van jouw rijbewijs én die gereviseerde IS!

De garage in Franeker zei dat zij wel kunnen uitzoeken of het misschien een kabel is die bekneld zit op beschadigd is maar dat dit hun eerste Lexus is die zij in de garage hebben gehad. (best logisch gezien niemand hier in het noorden Lexus rijdt).

Ik heb nu wel genoeg ellende met deze IS200 gehad haha!
Breng de wagen nou gewoon voor onderhoud bij de Toyota-dealer bij jou in de buurt. Die peinst er écht niet over om zes soorten bobines te plaatsen. Misschien is-ie wat duurder maar het is dan wel in één keer goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexpeter