Getik/gerammel aan voorzijde motor

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik merkte van de week dat mijn IS250 naast het VVT-i geluid nog een tik produceert, die aan de voorzijde van de motor lijkt te zitten.
Het klinkt een beetje als de "startrammel" zoals in EG07-07, maar dan continue en regelmatig.

Heeft iemand hier ervaring met een dergelijk geluid?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Voorzijde motor is een breed begrip... Ik weet dat je waterpomp is vervangen, dus dat lijkt uitgesloten. Van wat je beschrijft klinkt het als een lager o.i.d. Is de spanrol van de v-snaar wel eens gecontroleerd?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Die moet hier zitten, als je ervoor staat herken je het wel (zit een arm aan en markeertekens spanning riem). Gaat om TE wieltje.

tension.png
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Uiteindelijk hebben ze niets gevonden...
Het is dan waarschijnlijk toch de koudestart-rammel die ik gehoord heb.
Naja, houd het in ieder geval nog in de gaten.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ja, maar die bekende rammel zou kort na de start moeten verdwijnen. Jij schreef toch dat het continue is?
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Klopt.
Het blijft vanaf koude motor tot ongeveer 20 minuten daarna, tot iets nadat de motortemperatuur in het midden staat van het bereik.
Het klinkt als een rammel, is tijdens het rijden hoorbaar vanaf +/- 1500 tpm en is toerenafhankelijk.
Een v-motor klinkt al een beetje pulserend en de tik gaat met dat ritme mee zeg maar.

Op de bon van het laatste onderhoud staat Castrol synthetic 0W30, 6,3 liter, kan dat kloppen?
Op CL lees ik 5W30 en na een TSIB schijnt het 5W20 te zijn.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Je bedoelt de TSIB hieronder denk ik qua 5W20. Vreemd genoeg lijkt dit enkel te slaan op modeljaar 2006 (...ik neem aan vanaf?)
wink2.png


De verandering naar W20 heeft enkel tot gevolg dat de auto zuiniger wordt Verder staat de aanbevolen viscositeit op je oliedop/handleiding (5W30 gok ik). Hoe dan ook, beiden voldoen, waarbij 5W30 mogelijk iets beter presteert qua slijtage bij hoge motor temperaturen, of racegedrag. Echter, bij enigszins normaal gebruik is het verschil verwaarloosbaar. Met het oog op km stand zou ik zelf de aanbeveling op de dop aanhouden of de 0W30 Castrol.

Misschien wel even in de gaten houden en desnoods een tweede opinie ergens, want als dat gerammel je cam is (20 minuten), dan lijkt dat niet OK, daar gaat andere olie niet veel aan veranderen.



Oil_TSB.jpg
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik probeer deze week nog maar een afspraak bij de garage te maken.
Het nadeel van de regio hier (of Duitsland algemeen) is dat er niet veel garages zijn die bekend zijn met het merk, dus ik probeer het eerst bij mijn garage.

Het is natuurlijk heel lastig uit te leggen hoe iets klinkt zonder opname, maar het klinkt als dat geluid van de koudstart-rammel, maar dan 1x per omwenteling van de motor.
Een soort van "r.r.r.r.".
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Lijkt me een verstandige zet.

Over die waterpomp (je weet +/- waar die zit)...als je op die locatie een grote schroevendraaier erop zet en luistert aan het handvat, kun je horen of het gerammel daar vandaan komt, of misschien toch die spanrol. Kijk uit met draaiende snaren etc.! Dat gezegd, als je garage over een monteurs stethoscoop beschikt, maakt dat het leven ook wat makkelijker qua bepaling. Op het oor is het nogal verneukeratief :p
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Kijk uit met snaren etc..

Ja, dat weerhoudt me er een beetje van om met schroevendraaiers bij mijn oor daar (waterpomp zit helemaal onder op het motorblok) te gaan luisteren.
Het is een mooie auto en alles, maar ik wil daarvoor niet op de eerste hulp eindigen met een schroevendraaier in mijn gezicht :p

Ik denk dat ik voor zaterdag een afspraak maak en dan even mee in de garage ga, ik wil zien dat iemand dit met een stethoscoop bekijkt.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Haha, ja dit probleem houdt me redelijk bezig.
Heb toch een (voor mij) behoorlijk bedrag betaald voor de auto en ik wil niet bedonderd worden door een onkundige dealer.
Stel daarom jullie mening en een beetje discussie hier erg op prijs ;)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Idd een goeie Alor, je gaat er vanuit dat het goed is gedaan, maar dat zegt niet altijd wat helaas. LOL@JamesLast!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Kan het me voorstellen. En Hube maar klagen dat er geen discussies zijn :p Over de dealer, de ene monteur is de andere niet... Ik neem aan dat ze hun best doen, maar een beetje extra controle kan nooit kwaad ;)
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Naja, ik ben wel redelijk teleurgesteld in mijn dealer.
De verkoper doet wel heel erg zijn best om de klant tevreden te stellen en ik hoef bijvoorbeeld nooit voor vervangend vervoer te betalen enzo.
Maar de rest van het bedrijf is gewoon k*t. Als je belt neemt vaak gewoon niemand op, je staat bij de balie weet ik hoe lang te wachten voor je geholpen wordt en de techneuten laten een wat onkundige indruk achter. En dan kennen ze ook al geen red carpet treatment bij Lexus in Duitsland...

Maargoed, we zien wel.

Wat denken jullie trouwens, mijn auto staat vaak op een heuvel geparkeerd met de motor boven.
Daardoor loopt de olie achter in de motor. Zou het gebrek aan goede smering in de eerste minuten ervoor kunnen zorgen dat ik zo lang (+/- 20 min) geluiden hoor?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Niet waarschijnlijk. Als je olie niveau juist is blijft er meer dan voldoende olie in de carterpan i.c.m. parkeren op een heuvel en starten. Je zou ongeveer ondersteboven moeten parkeren of extreme G-krachten moeten uitoefenen om de pomp lucht te laten happen
wink.png
Buiten dat, je oliedruklampje zal oplichten bij te lage oliedruk.

Parkeer je zo een beetje als hieronder?

vertical-parking.jpg