Getik/gerammel aan voorzijde motor

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik merkte van de week dat mijn IS250 naast het VVT-i geluid nog een tik produceert, die aan de voorzijde van de motor lijkt te zitten.
Het klinkt een beetje als de "startrammel" zoals in EG07-07, maar dan continue en regelmatig.

Heeft iemand hier ervaring met een dergelijk geluid?
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ok, donderdagavond breng ik de auto naar de dealer.
Ze gaan dan vrijdag nogmaals kijken of ze de oorzaak kunnen vinden. Ben benieuwd...
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik hoop het ook.
Best case zou 1 van de rollen zijn.

Als het veel erger is, dan moet ik nadenken om de auto voor mijn verhuizing naar Nederland te verkopen.
Nadeel daarbij is dat de auto in Nederland meer waard is dan wat ik er hier voor heb betaald en ik bij verhuizing geen BPM hoef na te betalen (dus ik kan een leuke som mee verdienen).
Een reparatie kan dan nog wel rendabel zijn, maargoed, nu eerst even de garage afwachten. Keep you posted!
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
De auto is sinds gisteravond bij de garage.
Ze zouden vanmorgen meteen kijken en mij laten weten als ze iets hebben gevonden.
Ze hebben nu nog steeds niet gebeld... ik weet niet wat dat kan betekenen...

Wel trouwens nog gezien dat ze een LS600hL te koop hebben met 250.000 km (niks voor een LS) voor 19.000 euro.
Inruilen? :D
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Hmm, ze zeggen dat het de hogedrukpomp is.
Iemand ervaring met zoiets?

Dit is trouwens exact het geluid wat ik ook hoor:
http://www.youtube.com/watch?v=FmbynU-YW2k#t=134

Op andere fora lees ik ook iets over een "piston slap", wat betekent dat de zuigers vervangen moeten worden :O

EDIT:
Ok, de uitspraak van de dealer is dat ze het geluid gelokaliseerd hebben bij de brandstofpomp.
Het vervangen van de pomp kost mij effectief 600-nogwat euro (het onderdeel kost 2x zo veel, maar ik heb nog garantie) en er is geen 100% garantie dat het geluid dan weg is.

Als ik zo op verschillende fora lees over "piston slap" (ofwel klappende zuiger) dan kom ik enorm veel tegen over Toyota/Lexus motoren (van RAV4 tot LS430) met dit probleem.
Zelfs tussen persberichten van Lexus lees ik bij verbeteringen aan motoren, bijvoorbeeld de 3.5L 2GR-FSE het volgende:
"
Hyper-eutectic aluminium alloy pistons allow for tighter skirt clearances than a forged piston, to avoid cold-start piston slap."

Jullie mening?
 
Laatst bewerkt:

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik neem aan dat ze de hd-pomp bedoelen boven je kleppendeksel, die is sowieso al flink luidruchtig 'by design'... Is daar iets mee, dan merk je dat wel tijdens 't rijden of verbruik.

Zou het piston slap zijn... Als de speling niet al te ernstig is (rammelen houdt op als motor warm is), kan het meestal nog niet al teveel kwaad qua slijtage. Overigens zijn er niet veel gevallen bekend van IS250's met exploderende motor door dit euvel. Soms kan je al wat opmaken uit olieverbruik en slijpsel in olie, maar dat zal je ongetwijfeld al ergens gelezen hebben.

Ja, wat nu...
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik heb net nogmaals goed geluisterd.
Het geluid lijkt luider te zijn en lijkt, anders dan voorheen gezegd, aan de achterzijde van de motor te komen aan de bestuurderskan.
Als ik met een schroevendraaier op het carter ga dan hoor ik het erg goed, klinkt als een diesel geluid.
Het wordt inderdaad minder als de auto warmer wordt, maar het klinkt heel slecht als de auto koud is.

Ik kan niet vinden waar die pomp zit, iemand een idee?
Het lijkt erop dat die aan de bijrijderskant zit...

Morgen dan nogmaals langs en als ze het niet kundig kunnen repareren dan kopen ze hem maar terug, ik zit niet te wachten op dit soort gezeik.
 
Laatst bewerkt:

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat is dit ding:

pomp.JPG
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
OK, ja dat dacht ik al.
Heb nu voor de 17e een afspraak bij een Bosch garage voor een second opinion en een compressietest.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Misschien heb je hier nog iets aan. Compressietest bij warme motor, anders krijg je bizarre resultaten
wink2.png


Compression Check: Specifications
Standard Compression Pressure : 1.4 MPa (14 kgf/cm2, 199 psi) or more
Minimum Pressure : 0.98 MPa (10.0 kgf/cm2, 142 psi)
Difference Between Cylinders : 0.1 MPa (1.0 kgf/cm2, 15 psi) or less
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Zo, afgelopen maandag de compressietest gehad.
Ze hebben het met het volgende instrument gedaan, waarbij de compressie indirect over de startstroom gemeten wordt:
http://aa.bosch.de/fsa-videos/en/bsk.htm

De resultaten waren volgens de monteur van de Bosch Car Service werkplaats in orde en de auto maakte volgens hem ook geen vreemde geluiden.
Nu is de auto tot en met vrijdag weer bij de Lexus dealer.

Ik ben benieuwd wat ik vrijdag kan vertellen.
Wat wel een beetje frustrerend is, is dat ik het echt hoor, maar dat ik blijkbaar de enige ben...
Ben ik verwend door het feit dat een Lexus gewoon geen geluid maakt? Of door mijn vorige auto, een LS?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Als je je auto goed kent, hoor je ook alles, das niet vreemd. Als je er sterk op let hoor je ook meer, das ook niet vreemd. En 'sommigen' willen niets horen..maar goed, daar heeft Bosch verder geen belang bij.. :p

Een LS kun je niet vergelijken met een IS. Dat is een oudgediende die nog steeds moderne auto's het schaamrood op de kaken zet :rulez: Wel tegen een prijs uiteraard..

Als er niets dringends uit de onderzoeken komt, lijkt het mij voorlopig geen reden tot ernstige zorg, hooguit is er een onderdeel dat wat meer lawaai begint te maken, maar er zijn meer leden op het forum (en collega forums) die dat ondervinden..

Ben benieuwd waar Lexus mee komt :sneaky:
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Net de garage gebeld.
Ze zeggen dat het toch wel echt de hoge druk pomp is.

Een vorm van bewijs kunnen ze echter niet geven en daarvoor moet ik volgende week de monteur nog maar bellen.
Sjongejongejonge wat een prutsers! En dan rijd je een A-merk...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Allememaggies!! :p

Dan zijn we weer een paar posts terug iig... :grin: Fijn dat de monteur zelf de moeite neemt jou nog even te contacten....