Nou, ik ben net terug van de werkplaats.
Ik heb met de monteur rondgereden en naar de motor van zowel mijn als een 2e IS250 (met 1/3 van de kilometerstand van mijn IS) geluisterd.
Mijn motor klonk wat ruwer maar qua tikken en doen niet heel veel anders.
De monteur heeft bevestigd dat er niets met de motor aan de hand is en dat hij zeker weet dat een kiepende zuiger (in het Duits "Kolbenkipper"
) heel anders klinkt.
Dit past ook wel bij de resultaten van de (indirecte) compressietest bij de Bosch garage.
Dat de motor iets ruwer klinkt kan naar mijn idee dan misschien komen doordat de auto de laatste tijd nauwelijks op de snelweg was en dus de motor niet goed schoongeblazen wordt.
Ik heb onderweg naar mijn werk nog even de snelheidsbegrenzing van de IS getest op de Autobahn en daarbij kwam er wel een redelijke wolk rook vrij.
Het kalmeert me wel een beetje dat er niets ergs met de motor aan de hand is.
Ik houd het gewoon verder nog in de gaten en ik ga er dan maar van uit dat ik door mijn LS toch echt een verwende prins op de erwt ben geworden.
Nu eerst belangrijkere zaken... mijn verhuizing terug naar Nederland.