Getik/gerammel aan voorzijde motor

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik merkte van de week dat mijn IS250 naast het VVT-i geluid nog een tik produceert, die aan de voorzijde van de motor lijkt te zitten.
Het klinkt een beetje als de "startrammel" zoals in EG07-07, maar dan continue en regelmatig.

Heeft iemand hier ervaring met een dergelijk geluid?
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik krijg vandaag een statement van de garage en als daarin staat dat ze 100% zeker zijn dat het de hogedrukpomp is, dan laat ik die vervangen.
Ik betaal dan natuurlijk niet als het geluid er nog steeds is.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het zal me benieuwen... In veel gevallen houdt men een slag om de arm, maar we zullen het meemaken :sneaky:

Heb je wel die monteur zelf nog kunnen bereiken?
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Nou, net 2 mails ontvangen van de dealer.
De eerste was een statement dat mijn auto ?berhaupt geen problemen heeft en de tweede was de vraag of ik nogmaals langs kon komen om het de monteur te laten zien/horen.

Ik ga er deze week dan nog maar langs, maar het klinkt alsof ze echt niet weten wat ze ermee moeten doen...
En eigenlijk zou ik al die tijd moeten spenderen aan mijn verhuizing terug naar Nederland in januari, gvd! :(
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Logische mail... :p Gelukkig weet je nu dat de auto uberhaubt geen problemen kent, totdat de monteur ernaar kijkt... :rulez:

Maar even buiten dat, de HD pomp is 'by-design' luiddruchtig, wat ik al eerder had geschreven. Feitelijk een directe injectie net zoals diesels dat kennen. Dat tikt nogal luid (wordt ook veel meer druk opgebouwd dan bij 'normale' injectie) en waarschijnlijk krijg je het met een nieuwe pomp precies weer zo terug. Dus als alle hd-pompwaardes 'normaal' zijn, misschien dat nog even overwegen.. Als er echt iets defect is in dat ding, moet het 'beluisterbaar' zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: KurtKnakker

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
of een andere is250 met vergelijkbare kmstand (als die dealer dat uberhaupt heeft staan) ernaast zetten en geluid vergelijken? (Dit afgaand op wat GPS hierboven zegt...)
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Logische mail... :p Gelukkig weet je nu dat de auto uberhaubt geen problemen kent, totdat de monteur ernaar kijkt... :rulez:

Maar even buiten dat, de HD pomp is 'by-design' luiddruchtig, wat ik al eerder had geschreven. Feitelijk een directe injectie net zoals diesels dat kennen. Dat tikt nogal luid (wordt ook veel meer druk opgebouwd dan bij 'normale' injectie) en waarschijnlijk krijg je het met een nieuwe pomp precies weer zo terug. Dus als alle hd-pompwaardes 'normaal' zijn, misschien dat nog even overwegen.. Als er echt iets defect is in dat ding, moet het 'beluisterbaar' zijn.

Ja, ik weet wel dat het injectiesysteem luidruchtig is en ik weet ook dat dat niet het geluid is wat ik hoor.
Ook als ik het vergelijk met opgenomen motorgeluiden op YouTube.

Dit is exact het geluid (dat diesel-achtige zegmaar): http://www.youtube.com/watch?v=FmbynU-YW2k#t=134

De dealer had een andere IS en ze hebben die naast de mijne gezet in de werkplaats en geen verschil gehoord.
Het stomme daarbij is dat je het geluid ook (bijna) niet hoort bij een stationair toerental, dus je moet ermee rijden (lichte belasting bij 1000-2000 rpm).
Toen ik zaterdag de auto (vol zand aan 1 kant en niet eens gewassen) op heb gehaald stapte ik in en hoorde het direct weer.
De hele rit naar huis heb ik geluisterd (radio en AC uit) en ik hoor het gewoon heel erg duidelijk.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik geloof je onmiddelijk, je kent je auto, dus ook als er iets veranderd in 't geluid (met name als je toeren verhoogt). Heb je inmiddels al bericht van de garage (of monteur)?
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ja, heb contact met ze gehad en donderdagmorgen moet ik weer langskomen en het geluid laten horen.
Ik rijd dan met de monteur (of 2) rond tot ze het geluid horen.

Alternatief zeg ik dat als zij vinden dat de auto helemaal in orde is, dat ze hem terug kunnen kopen.
Dan koop ik in Nederland wel weer een andere.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Nou, ik ben net terug van de werkplaats.

Ik heb met de monteur rondgereden en naar de motor van zowel mijn als een 2e IS250 (met 1/3 van de kilometerstand van mijn IS) geluisterd.
Mijn motor klonk wat ruwer maar qua tikken en doen niet heel veel anders.

De monteur heeft bevestigd dat er niets met de motor aan de hand is en dat hij zeker weet dat een kiepende zuiger (in het Duits "Kolbenkipper" :p ) heel anders klinkt.
Dit past ook wel bij de resultaten van de (indirecte) compressietest bij de Bosch garage.

Dat de motor iets ruwer klinkt kan naar mijn idee dan misschien komen doordat de auto de laatste tijd nauwelijks op de snelweg was en dus de motor niet goed schoongeblazen wordt.
Ik heb onderweg naar mijn werk nog even de snelheidsbegrenzing van de IS getest op de Autobahn en daarbij kwam er wel een redelijke wolk rook vrij.

Het kalmeert me wel een beetje dat er niets ergs met de motor aan de hand is.
Ik houd het gewoon verder nog in de gaten en ik ga er dan maar van uit dat ik door mijn LS toch echt een verwende prins op de erwt ben geworden.

Nu eerst belangrijkere zaken... mijn verhuizing terug naar Nederland.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ze hebben het nu in ieder geval goed en duidelijk opgepakt
thumbsup.png


Hoewel dat getik iets anders doet vermoeden, is de (injectie) techniek erachter vrij bijzonder en niet goedkoop of eenvoudig. Niet voor niets staan deze auto's hoog in de lijst met betrouwbaarste blokken. Dat gezegd, je kunt het (getik) beter zeker weten, dus ik geef je geen ongelijk om e.e.a. tot het gaatje uit te zoeken.

Succes met de verhuizing (en ook proficiat dat er niet eoa narigheid is opgedoken)! :sneaky:
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik kon het niet laten en heb gisteren toch nog het 1 en ander gelezen over het tikken van mijn motor.
Het schijnt dat de GR (ja, alle) motoren in het algemeen een "probleem" hebben met kantelende zuigers.
ClubLexus en andere fora staan er vol mee en er zijn duidelijk 2 kampen; de ene negeert het en accepteert het zoals het is en de ander gaat er ellenlang mee door totdat ooit een keer de motor deels op eigen kosten wordt gereviseerd.
Beide kampen hebben nooit significante problemen en dat is bij mij ook niet het geval.
De olie is nog geel, er zit geen olie in het koelsysteem, de compressie klopt... wat kan je dan nog doen?

Ik denk dat het in het algemeen een probleem is wat inherent is aan een blok met zuigers met een kort hemd en teflon coating, die kantelen gewoon sneller.
Het nadeel is dat iemand die er niets van af weet (zoals ik, voordat ik avondenlang erover heb gelezen) allereerst zal denken dat er iets mis is met de auto en het daardoor misschien lastiger wordt om de auto te verkopen.

Voor mij is dit nu een afgesloten verhaal.

Ik ben weliswaar gevoelig voor dit soort geluiden in een luxe auto als een Lexus (ook als het "maar" een IS is), maar het is blijkbaar nog niemand gelukt om een direct statement van Lexus te krijgen dat de GR motoren een probleem hebben met kantelende zuigers. Het is een slordige fout en dat willen ze niet toegeven.

De motor gaat er in ieder geval niet van kapot en het risico is dat ik zelf (minstens 50% van) de kosten moet dragen voor een motorrevisie en dan nog steeds niet 100% garantie heb dat de motor dan niet meer tikt.

Mijn volgende auto wordt in ieder geval geen Lexus of Toyota meer met een GR motor...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Begrijp wat je zegt, maar het is een beetje tweezijdig. Kort door de bocht, juist de geavanceerde techniek (hd-pomp, korte slag zuigers en materiaal, vermogen/economie) zorgen voor meer bijgeluiden. Het is wat je zegt en gerelateerd aan techniek/ontwerp GR motor, overigens 1 van de beste blokken die bestaat qua betrouwbaarheid. De cam gear problematiek (lawaai) is wel degelijk op te lossen door Toyota, maar dat gebeurd dan enkel (met veel pijn en moeite) in de hogere versie van de motor.. Eenmaal warm zou e.e.a. aan lawaai drastisch moeten verminderen, maar kan me voorstellen dat zoiets niet bepaald tot grote tevredenheid stemt..

Beste Niels, dat wordt hierna dus een LS (je had er toch 1 gezien?) :p
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Om maar van het ene in het andere te vallen, de olie schijnt bij dit probleem ook zeer belangrijk te zijn.
Mijn dealer heeft de auto in april gevuld met 0W20, maar ik lees bijvoorbeeld ook:

"5w20 is the new standard as per March 29, 2006. Lexus released a TSB stating that 5w20 should be used in all GR engines."

En blijkbaar rijden er ook nog veel met 5W30, maar ik lees meer 5W... dan 0W... en dat is precies het getal wat bij een koude motor de viscositeit aangeeft.
En hoe dunner de olie, des te duidelijker het getik.

Bijgaand trouwens nog een afstudeerverslag over kantelende zuigers, zeer interessant: http://dspace.mit.edu/bitstream/hand...pdf?sequence=1

Dit verslag geeft op pagina 91 meetresultaten van olieviscositeit tov. de krachten die ontstaan bij "piston slap"; van 5W20 naar 10W30 een vermindering van meer dan 50 m/s?...
 
Laatst bewerkt:

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
En blijkbaar rijden er ook nog veel met 5W30, maar ik lees meer 5W... dan 0W... en dat is precies het getal wat bij een koude motor de viscositeit aangeeft.
En hoe dunner de olie, des te duidelijker het getik.
De olie is in principe niet echt dunner, maar het getal voor de 'W' zegt iets over de vloeibaarheid (en daarmee pompbaarheid) bij zeer lage temperaturen, meestal ver, ver onder nul. Met ons klimaat is dit verschil eigenlijk (voor ons) verwaarloosbaar, zodat een goede 5Wx olie prima voldoet. Het tikken zal in principe niet veel afnemen, tenzij je olie stroop is bij lage temperaturen..

De aanbeveling van Lexus m.b.t. 5W20 (wat je noemt), is in principe minder gebaseerd op bescherming van de motor, maar op zuinig(er) rijden. M.a.w. op hogere temperaturen wordt de oliefilm dunner(!), beter voor verbruik, maar introduceert meer slijtage. Als jij veel snelweg km's gaat rijden, of sportief, zou ik (eigenwijs) kiezen voor minimaal een W30. Met een wat oudere (ingesleten) motor en hoge motortemperaturen blijft de oliefilm wat beter overeind.

Afgezien van bovenstaand, je gaat dit niet oplossen met olie...
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Als je dat afstudeerverslag leest, dan wordt daar wel (wetenschappelijk) aangetoond dat olie met een lagere viscositeit (= vloeibaarheid) een kantelende zuiger meer dempt.
Dit gaat tot 50m/s? en dat is een best getal. Dit is weliswaar van 5W20 naar 10W30, maar dat is hetzelfde verschil in viscositeit als van 0W20 naar 5W30.

5W30 olie is niet zo duur, dus ik laat het gewoon uitwisselen (tegelijk met montage verlagingsveren) en dan hoor ik vanzelf of het wat uit maakt.
Ik zal het dan ook met video's vastleggen (geluid voor en na oliewissel), mocht iemand ook ooit nog een dergelijk probleem hebben.

De afgelopen weken heb ik al zo veel topics en theorie gelezen over kantelende zuigers (piston slap) en ik denk dat het wel iets gaat uitmaken.
Of het werkelijk zo is gaan we zien.

Afgezien daarvan vind ik het een flop van Lexus dat ze dit soort slordige fouten maken en dat ze het niet kunnen detecteren bij de dealer en als merk ook niet toegeven.
En dat terwijl dit bij zo'n beetje alle auto's met een GR motor (van Camry to Sienna, van IS250/350 tot RX350) gemeld wordt.
 
Laatst bewerkt:

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Voor diegenen die het interessant vinden, dit is wat je tegenkomt als je zoekt naar "piston slap":

Whether severe or persistent piston slap is a defect or not, that should be covered under the drive train warranty, has been debated in many courts of law across the land. I believe the car manufacturers have prevailed in most of those cases, which is why they continue to pump out cars exhibiting piston slap.

I considered this issue to be bad enough for an engine tear-down and repair under warranty. Toyota disagreed....said I'd have to pay for it myself as this engine is "not as refined" as the same engine used in other Toyota/Lexus cars and SUVs. I ended up trading the car recently as after 6 recalls and the knock that wouldn't be fixed under warranty, I gave up on Toyota.

Oil analysis result was that everything was "ok" for the engine and mileage.

The analysis did indicate high levels of tin and some other metals, but the conclusion was that they were typical of engine break in.

I'll have a few more done on the next few oil changes to see if anything changes.

Bottom line, it is looking more like the Piston Slap is little more than an unpleasant engine sound.

http://www.clublexus.com/forums/rx-...exus-toyota-engine-noise-its-piston-slap.html

En als je zoekt naar wat olie daar aan kan doen:

My advice is to use the 5W-30 oil (I always used synthetic Mobil 1) that is called for by the manual. While a 10W-30 might make the noise a bit less noticeable, it would also reduce mileage a bit. A thicker oil at low temps might actually make the cylinder wear a bit less by the slapping piston because more oil will be "sticking" to the engine parts. The oil won't flow as well for the first couple of minutes after starting, but thereafter you'll have less oil between the noisy parts. I mention this because you seemed to imply that you thought a THINNER oil would help. The reality is that a thinner (lower numbers) oil would only make the sound (and the damage) louder (worse). The problem is not the oil you are using. It's a mechanical issue. A buddy of mine with an almost identical 2008 RAV4 to mine was running 0W-30 (or even 0W-20) in his car year around in the hope of getting some extra mileage. I learned this when he casually asked me why his engine seems a bit noisier when cold running the lighter oil. I explained it to him then and now I'm doing the same for you = a lighter oil means less lubrication is clinging to the metal to fill the gap between parts. Sure, the lighter oil will flow a bit quicker when cold (the engine warms up quickly), but this V6 was not engineered to tolerate such a light oil all the time, particularly in warmer weather. Now, you might get the opposite advice from well-meaning people here about the oil weights, but rest assured that I know what I'm talking about....I say do NOT run lighter oil in a noisy RAV4 V6 engine. You're asking for more trouble if you do.

he owner's manual specifies using 5w-30 for this engine. I have tried several types of oil in an attempt to reduce the irritating noise and have had partial success.

Here are the results that I have found.

Toyota (conventional) motor oil, 5w-30: The noise was the loudest, with a very harsh metallic sound to it.
Mobil 1 (synthetic) motor oil, 5w-30: The noise was somewhat muted, compared to the conventional oil, but still loud and harsh enough to be very annoying.
Pennzoil Platinum (synthetic) motor oil, 5w-30: The noise is significantly more muted than with the Mobil 1 5w-30, to the extent that I can drive the car this winter and actually enjoy it,

I spoke to Toyota technical division and they have confirmed there is a paper which details the reasons for the noise which is very likely piston slap. From what I can gather from the info, the noise may be piston slap due to a greater gap between the cylinder and the piston when cold. I was advised this is normal. Not happy to just listen to the noise, I tried some other solutions. You may notice the oil that some service places use is 5W-30. This is thin oil and I found did not help the noise at all so I tried using Penrite 20W-50. This rating is acceptable as per the owners manual.

The difference was amazing. So much quieter. Easily a 100% reduction on noise levels. Obviously this will differ depending on the mean temperature on where the car is being driven. I hope this may help any fellow Aurion drivers out there with similar frustrations...