Getik/gerammel aan voorzijde motor

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
11
18
Ik merkte van de week dat mijn IS250 naast het VVT-i geluid nog een tik produceert, die aan de voorzijde van de motor lijkt te zitten.
Het klinkt een beetje als de "startrammel" zoals in EG07-07, maar dan continue en regelmatig.

Heeft iemand hier ervaring met een dergelijk geluid?
 
Aangezien het geluid toch vanuit de voorzijde van de auto komt en het geluid pas afneemt nadat de motor warm is, zou ik toch de zwakke waterpomp bekijken.


De waterpomp is sowieso een zwak onderdeel en wie weet is deze niet goed gemonteerd of heeft deze het al weer begeven ondanks dat deze vervangen is, De spanrollen etc zou ik ook even checken en je dynamo, eigenlijk alles wat op je Vsnaar zit.

Ik neem aan dat je zelf ook wel handig bent, dus misschien kan je het beter zelf doen.

Het leek in eerste instantie inderdaad van de voorzijde te komen, maar het lijkt er na meer luisteren toch op dat het aan de achterzijde aan de bestuurderskant is.
Zou een waterpomp (die in September is vervangen) zo kunnen klinken?
 
hebben ze trouwens geprobeerd die vsnaar ff los te halen en de motor kort te laten draaien? of komt dat getik alleen als de motor belast wordt??

Nee, dat hebben ze nog niet gedaan voor zover ik weet.
Het geluid is daarbij niet hoorbaar als de motor stationair loopt.
Wat ik zo lees op de Amerikaanse fora is dat mijn auto exact de symptomen vertoont van "piston slap".
 
Ik heb het de garage gezegd.
Wat voor geluiden maakte de waterpomp dan?
En waar lag het precies aan? Bouten/moeren niet goed vastgedraaid?
Als je dat weet dan kan ik ze dat ook nog zeggen.

​Thanks in ieder geval voor het meedenken!
 
Het leek in eerste instantie inderdaad van de voorzijde te komen, maar het lijkt er na meer luisteren toch op dat het aan de achterzijde aan de bestuurderskant is.
Zou een waterpomp (die in September is vervangen) zo kunnen klinken?


Ja het zou zomaar kunnen, want ik heb wel waterpompen gehoord die klinken als een kapotte lager of motor zonder olie of kapotte zuiger... (dit is ook wat alor zegt)


Maar ik lees ook dat je zegt dat stationair dit geluid niet aanwezig is? Dus is het geluid alleen bij belasting? dus geschakeld met je versnellingsbak? zo ja bij alle versnellingen? enne wat is de relatie dan tussen toerental van de motor en het geluid?
 
Mijn V snaar was een keer vervangen en heb toen ook gelijk een spanrol vervangen, maar toen waren er ook wat bijgeluiden bij gekomen, maar na 50.000km ofzo waren blijkbaar bepaalde onderdelen ingesleten, dus ik hoor dat gekke geluid niet meer, maar dat was bijna niet hoorbaar :) Bij jou is het wel veel erger.
 
Ja het zou zomaar kunnen, want ik heb wel waterpompen gehoord die klinken als een kapotte lager of motor zonder olie of kapotte zuiger... (dit is ook wat alor zegt)


Maar ik lees ook dat je zegt dat stationair dit geluid niet aanwezig is? Dus is het geluid alleen bij belasting? dus geschakeld met je versnellingsbak? zo ja bij alle versnellingen? enne wat is de relatie dan tussen toerental van de motor en het geluid?

OK, ik ben benieuwd wat er uit komt als de pomp nog eens gecheckt wordt.
Het geluid is inderdaad bij stationair niet aanwezig. Naast een 2e IS250 klinkt hij stationair identisch.
Het is inderdaad alleen (duidelijk) hoorbaar onder belasting. Het is in elke versnelling en toerenafhankelijk (als de toeren omhoog gaan, dan gaat de frequentie van het geluid ook omhoog).

Een spanrol klinkt meer als een gierend geluid (versleten lager), dat hoor ik bij mijn auto ook wel, maar dat is (nog) niet zo erg.

Ik heb gisteren Lexus in Keulen nog eens gebeld en gevraagd wat ze met mijn klacht doen/gedaan hebben en ze zeiden dat de garage erg moeilijk te bereiken is.
Dit was ook 1 van mijn klachten, dus ze hebben meteen een praktijkvoorbeeld te pakken. :P
Ik krijg nog bericht over hoe dat afloopt.
 
De garage had al een nieuwe waterpomp besteld, totdat ik heb gezegd dat die 3 maanden geleden al vervangen is.
Er ligt koelvloeistof op de waterpomp en ze gaan nog kijken of het een probleem aan de pomp is.
Als je het goed hebt Alor dan kom ik langs met een taart :P
 
Hmm je zegt dat stationair niks is? Bedoel je in zn vrij (n) of gekoppeld? (D)

Want dan zoek ik meer richting de versnellingsbak
 
Hmm je zegt dat stationair niks is? Bedoel je in zn vrij (n) of gekoppeld? (D)

Want dan zoek ik meer richting de versnellingsbak


In vrij sowieso, gekoppeld heb ik nog niet bekeken.

Ik heb gisteren trouwens nog bij de garage hier in de buurt mijn zomerwielen opgehaald.
Iedereen leek chagrijnig te zijn (misschien waren ze op de hoogte van mijn klacht bij Lexus), ik kon de wielen bij de werkplaats ophalen en toen ik daar aan kwam stond er een trolley met de wielen erop.
Niemand die me hielp inladen, niemand die ?berhaupt in de buurt was... totdat het 3e wiel al ingeladen was, toen moest ik nog even voor ontvangst tekenen.
De monteur vroeg nog of het klopt dat in donderdag een afspraak heb voor de terugroepactie van december 2014, waarbij ik heb gezegd dat mijn auto nu bij een andere werkplaats is en dat daar een probleem opgelost wordt wat zij na 4 werkplaatsbezoeken niet konden oplossen en dat ik daardoor die afspraak afzeg.
Daarop kreeg ik een nog chagrijnigere houding met dat ze onderdelen hebben besteld voor mijn auto en dat ze die niet terug kunnen sturen (het gaat om het vervangen van een pakking bij de brandstofdruksensor) en dat dat duur is. Ja.... ten eerste, wat kost een pakking, ten tweede, het wordt door Lexus betaald en ten derde, niet mijn probleem. :P

Ondertussen cruise ik lekker verder door het zwarte woud in mijn Corollatje. :D
 
Als het in zn vrij geen geluid geeft en mogelijk gekoppeld of onder belasting wel, dan vraag ik me toch af of je niet ergens richting je bak moet zoeken?

Ben benieuwd...
 
Nou, ik kan de auto zaterdag ophalen.
Een "echte" compressietest gaf een perfect resultaat en de waterpomp is ook in orde.

Ze hebben de auto nu 2 weken gehad en volgens hun is er niks aan de hand.
Al twijfel ik ook hier aan de competentie van de werkplaats, denk ik dat ik het nu maar (weer) gewoon moet accepteren dat mijn auto klinkt als een machinegeweer en gewoon verder moet rijden.
De olie is vervangen voor een 5W30 (zat 0W30 in) en ze kijken morgen nog hoe de auto klinkt.

Ze hadden wel nog een paar punten gevonden waar aan de auto was gebeund.
Voornamelijk was het "gezeur" over de Joe-Z inlaat, die ze nog nooit hadden gezien, maar goed, daar kan ik doorheen kijken.

Na zaterdag zal ik nog wel laten horen hoe het gegaan is en hoe de auto nu klinkt.
 
Ze zullen altijd zeuren over aftermarket onderdelen, daarom ben ik meestal wel voorzichtig met dit tijdens de garantie periode, ondanks dat ik weet dat een joe z intake totaal niks kapot kan maken. Ik heb de Joe Z dan nu ook al jaren in gebruik en nooit gezeik gehad bij de dealer... ook niet nu na zoveel kms.

Vooralsnog klinkt je IS niet in orde, zo ken ik de is250 namelijk niet. en heb echt al in meer dan 10 verschillende is250 gereden.
 
Vandaag de resultaten van de compressietest gekregen:

410684764.jpg


De volgorde van de metingen is als volgt:
1, 3, 5, 2, 4, 6, 5 (2e meting)

Genummerd volgend onderstaand schema:

410684779.jpg


De werkplaats zegt dat het gaat om de vorm van de curve en niet om de absolute waardes.
Voor mij ziet dit er heel erg krom uit in ieder geval...

Wat natuurlijk kan, is dat het meetinstrument niet erg precies is (analoog, waarschijnlijk al ouder).
Dat is eventueel te zien aan het verschil tussen de metingen van cilinder 5.

Volgens de specificaties van Lexus mag het verschil tussen de cilinders maximaal 1 kg/m? zijn.
Op zich kan het daar wel tussen vallen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet zo zeer een verschil in compressie, maar meer de oorzaak (versleten zuigerringen, cilinderwand, ovale zuiger oid.) van dat bij bijvoorbeeld cilinder 5 de compressie lager is.