Getik/gerammel aan voorzijde motor

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
11
18
Ik merkte van de week dat mijn IS250 naast het VVT-i geluid nog een tik produceert, die aan de voorzijde van de motor lijkt te zitten.
Het klinkt een beetje als de "startrammel" zoals in EG07-07, maar dan continue en regelmatig.

Heeft iemand hier ervaring met een dergelijk geluid?
 
Misschien al genoemd maar met een "digitale" motor stethoscoop moet het toch mogelijk zijn om de exacte plek van het geluid te lokaliseren.
 
Laatst bewerkt:
Was dit het apparaat Niels? http://images.bidorbuy.co.za/user_im...2_P9018046.JPG

VINTAGE WEST GERMAN MADE "MOTO METER" RECORDING COMPRESSION TESTER

Maar buiten dat, je hebt toch ook compressie laten meten door Bosch service...wat kwam daar uit? Op zich lijkt die cilinder 5 verdacht, maar dan zou je dus diverse series moeten doen...


OMG! Vintage nog wel...

De compressietest bij Bosch was indirect en daar zijn de cilinders van a tot f genummerd op de x-as en waardes in Ampere (waarschijnlijk door die cilinder gegenereerde piekstroom uit de dynamo of iets). Het is geen absolute meting, maar het laat wel zien dat twee cilinders minder compressie hebben. Dit viel volgens de monteur van Bosch (welke tot nu toe van iedereen de meest competente indruk gemaakt heeft) in orde.

Wat me nu wel echt heel erg teleurstelt is dat je in Duitsland dus niet een Lexus kan kopen bij een dealer en er van uit kan gaan dat als je een probleem hebt, dat het opgelost wordt.
Sowieso het hele sprookje "dealeronderhouden" heeft voor mij nu een heel andere betekenis gekregen.

Ik heb 2 reacties van potentiele kopers gekregen.
Als ik de auto verkocht krijg dan is ie weg en anders neem ik hem mee naar Nederland en laat er een vriend (heeft een Bosch garage) naar kijken.
 
Trouwens, of de metingen hier bij koude of bij warme motor zijn gedaan weet ik ook niet.
Het kan zo maar zijn dat het bij koude motor is gedaan.
 
Koude motor? Denk het niet hoor, dan slaat die tester nog meer abacadabra uit ;) Kan wel zijn dat je dan meer lawaai hebt...

Die Bosch test is overigens best nauwleurig. Met de klachten die je nu hebt, zou een probleem met cilinderdruk absoluut naar voren komen. Dat wil dus zeggen dat ze, eenmaal op temperatuur, de juiste waarden hebben.

Even resumeren, andere olie biedt geen soelaas, 2x compressietest 'normale' waarden, waterpomp OK, stationair is het geluid vrijwel niet te horen, pas tussen 1000 en 2000 toeren. Hogedruk pomp getest. Het geluid varieert met motorbelasting. En bij warme motor is het geluid zga weg.

Je zou zeggen dat het geluid (onder flinke belasting) gelokaliseerd zou moeten kunnen worden op een brug en met de al vaker aangehaalde stethoscoop.

Schakelt de auto verder goed? Geen vibraties of schokken etc? Is het geluid terug te voelen in de body?
 
Laatst bewerkt:
jah ik heb wel eens gehoord dat toyota monteurs geen storing zoekers zijn, dit zal voor lexus waarschijnlijk ook gelden, wellicht eens langs rijden bij een peugeot garage :p:p
 
Koude motor? Denk het niet hoor, dan slaat die tester nog meer abacadabra uit ;) Kan wel zijn dat je dan meer lawaai hebt...

Die Bosch test is overigens best nauwleurig. Met de klachten die je nu hebt, zou een probleem met cilinderdruk absoluut naar voren komen. Dat wil dus zeggen dat ze, eenmaal op temperatuur, de juiste waarden hebben.

Even resumeren, andere olie biedt geen soelaas, 2x compressietest 'normale' waarden, waterpomp OK, stationair is het geluid vrijwel niet te horen, pas tussen 1000 en 2000 toeren. Hogedruk pomp getest. Het geluid varieert met motorbelasting. En bij warme motor is het geluid zga weg.

Je zou zeggen dat het geluid (onder flinke belasting) gelokaliseerd zou moeten kunnen worden op een brug en met de al vaker aangehaalde stethoscoop.

Schakelt de auto verder goed? Geen vibraties of schokken etc? Is het geluid terug te voelen in de body?

De auto schakelt verders OK. Geen vibraties of iets.
Ik merk wel dat ie af en toe iets meer gas nodig heeft bij het overschakelen.

Ik ken een vibrerende bak wel een beetje van mijn LS400, die had ook af en toe een luide brom tijdens het opschakelen.
Dat voel je door de hele auto. Het geluid in mijn IS voel je niet.

Jullie hebben mijn video gezien, ik denk dat dat het bewijs is dat mijn auto een abnormaal geluid maakt, maar in hoeverre moet ik dit nou nog verder drijven (kan je dat zo zeggen of is dit verduitst Nederlands)?
Ik heb eerlijk gezegd de moed en de energie een beetje verloren.
Ik moet continue overal achteraan bellen (zelfs Lexus is Keulen, die eerst de suggestie hebben gewekt dat ze begrip hebben en dit willen oplossen), niemand toont initiatief, de garage weet niet eens wat voor motor er in mijn auto zit, of zegt al bij het zien van de motorbekleding dat die niet origineel is (???!!!!), ze komen zelf niet op het idee om een compressietest te doen, vullen de auto af met de verkeerde olie. Bij zulke amateurs laat ik dab ook echt de zuigers niet onderzoeken, straks vergeten ze de zuigerpennen nog te monteren of zo.
Na 3-4 maanden gezeur heb ik zo iets van "laat maar..." ik ben ook te klaar met alles om nog klachten te gaan schrijven e.d.
Ik betaal de rekening voor de compressietest, haal de auto af, als ik hem verkopen kan dan is 'ie weg en anders neem ik hem mee naar NL en dan zie ik wel waar het schip strandt.
 
Na 3-4 maanden gezeur heb ik zo iets van "laat maar..." ik ben ook te klaar met alles om nog klachten te gaan schrijven e.d.
Ik betaal de rekening voor de compressietest, haal de auto af, als ik hem verkopen kan dan is 'ie weg en anders neem ik hem mee naar NL en dan zie ik wel waar het schip strandt.
Dat is begrijpelijk... :o Ik denk overigens wel dat een 'serieuze' garage hier wat meer mee zou kunnen, per slot van rekening is het geen ruimteschip qua techniek...

Maar goed, ff fiep adem halen en wellicht (als niet verkocht) in NL e.e.a. nog eens overwegen, succes iig!
 
We bedenken nu mogelijke oorzaken maar het is toch van de zotte dat een garagebedrijf niet instaat is om dit op te lossen.
Door de boel te traineren zorgen ze inderdaad dat je denkt van "laat maar".
Maar hier zou ik niet mee akkoord gaan hoe uitzichtloos het nu ook lijkt.
 
Ja dat vind ik dus ook.
Je kan kennelijk niet op enige competentie van de dealer vertrouwen.

Ik heb alles gedocumenteerd, dus als later blijkt dat het toch een probleem was, dan gaat dit over een advocaat verder.
Voor nu heb ik gewoon echt geen tijd en energie meer hiervoor.
Het vervelende is dat dit gedoe met de auto parallel loopt aan mijn emigratie terug naar Nederland en alleen dat al was genoeg geweest om me bezig mee te houden (naast ook nog het dagelijks werk en het voortdurend nog "voor de laatste keer" vrienden en familie ontmoeten).
 
Misschien eens voor een second ( of een paar meer ) opinion naar Lexus Arnhem, als dit niet te ver is voor jou en ja de beste oplossing is inruilen voor een LS, succes ermee
 
Dat gaat hem niet worden.
Ik woon ongeveer 2 km van de Zwitserse grens, dus Arnhem is redelijk ver weg.

Ik denk ook niet dat ik nog voor een "opinion" naar Lexus ga, dan ga ik liever naar een motorspecialist (revisiebedrijf of tuner).
Als daar iets uit komt, dan gaat dit verhaal in de rechtbank verder.
 
En nog een video, dit maal bij stilstaande auto (op de parkeerrem en in D):

https://www.youtube.com/watch?v=OXmKRGuzTLY

Wat me hier is opgevallen is een soort "gaar lager" geluid. Horen jullie dat ook?

Iedereen blijft in ieder geval volhouden dat de auto geen probleem heeft...
Nu heb ik in ieder geval in Duitsland geen tijd meer. Eens kijken of Lexus in Nederland een betere diagnose kan stellen.

Ik ga als ik in Nederland ben hier langs voor een forth opinion: http://www.remotech.info/
 
Laatst bewerkt:
Het lichtere getiktoon zijn de injectoren, wat voor dit type motor vrij gehorig is en normaal is, maar ik hoor nog een zwaarder geklop, maar ik durf niet te zeggen of ik dit geklop ook heb bij een koude motor.
 
Het lichtere getiktoon zijn de injectoren, wat voor dit type motor vrij gehorig is en normaal is, maar ik hoor nog een zwaarder geklop, maar ik durf niet te zeggen of ik dit geklop ook heb bij een koude motor.

Precies, dat bedoel ik dus.
Het klinkt als een soort diesel vind ik...