Ik zou sowieso niet zo snel iemand, dus ook geen Lexus Dealer mijn motor uit elkaar halen voor onderzoek.
1. Wie dan ook ze krijgen de motor nooit weer 100% tip top in elkaar gezet.
2. Je betaalt mogelijk vooralsnog de kosten als er blijkt niks aan de hand te zijn
3. Lexus heeft ergens vast wel een regel staan dat er geen garantie meer biedt op onderdelen die niet door een lexus certified personen zijn aangeraakt.
4. je zit daarna met rotte appels in een rotte zak
Maar als het geluid bij jou echt zo erg is, dan is het ander verhaal, maar ik neig naar steeds meer dat het normaal is, aangezien jij ook een keer hebt aangegeven dat een andere IS dit ook heeft.
Ik ben het hier inderdaad ook wel met GWS eens, je moet toch ergens vertrouwen kunnen hebben in de vakkennis van een monteur.
Wat natuurlijk een blijvend risico is, is dat ik de kosten achteraf niet kan verhalen op de verkopende partij (mijn dealer hier cq. de importeur in Duitsland) of op mijn garantie.
De mogelijkheden zijn daardoor als volgt:
1. De auto verkopen (als Lexus Amersfoort meent dat de auto in orde is dan kunnen/moeten ze een goede inruilprijs geven) en de BPM nabetaling (+/- 1500 euro) in koop nemen.
2. De auto laten onderzoeken en met Dekra diagnose en eventueel advocaat de kosten proberen te verhalen (zoals Alor ook vermoedt, kan het zijn dat dit niet lukt).
3. De auto laten reviseren voor een dikke som (dag spaargeld) en de auto nog jaren rijden (met het risico dat de motor andere mankementen krijgt).
4. (wilde, agressieve, impulsieve gedachte) met een pistool naar mijn dealer gaan en afdwingen dat ze mij hun LS600L geven.
Wat een heel positief bericht zou zijn is een probleem in de U-verbindingen oid. van de cardanas of ergens anders in de aandrijving.
Ergens hoop ik daar op, maar mijn verstand en de afgelopen maanden vergaarde kennis over dit soort geluiden/problemen zegt dat het toch echt kantelende zuigers zijn.
Overigens is het geluid bij stationaire motor wel vergelijkbaar met andere IS250s, maar dat is ook een typerend iets voor kantelende zuigers; je hoort ze alleen onder belasting.