Getik/gerammel aan voorzijde motor

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik merkte van de week dat mijn IS250 naast het VVT-i geluid nog een tik produceert, die aan de voorzijde van de motor lijkt te zitten.
Het klinkt een beetje als de "startrammel" zoals in EG07-07, maar dan continue en regelmatig.

Heeft iemand hier ervaring met een dergelijk geluid?
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Niels,

ik heb vanochtend expres even voor je gekeken onder de motorkap bij een koude motor en ik moet je zeggen dat ik hetzelfde geluid hoor. Maar met me motorkap dicht hoor ik dat niet, dus ik moest wel even boven op zitten. Verder is het vrij normaal dat de koude motor in het begint wat rauw is, maar dat heeft naar mijn mening alle leen auto's ook gehad. bij mij is het geluid in de auto misschien heel lichtjes hoorbaar (amper voelbaar) voor de eerste paar minuten.

Ik moet je wel zeggen dat een koude diesel helemaal vervelend klinkt en aardig doortrilt.

maar als je een soepele v8 van de LS gewend bent, dan kan de nieuwe v6 misschien wat gehorig/minder soepel zijn dan wat je gewend was.... ook wel logisch..

Maar Ik kan natuurlijk niet goed oordelen obv een filmpje, dus tja.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Super bedankt!
Ik houd het verders nog wel in de gaten.

Op 2 februari heb ik een afspraak bij Lexus in Amersfoort.
De eerste stap is om te kijken wat zij aan de auto vinden of doen.

De tweede stap is, naar een revisiebedrijf (heb een zeer competente gevonden in Soesterberg: http://www.carrec-technocenter.nl/) en daar de auto laten bekijken.
Heb net een tijdje getelefoneerd en ze bevestigen dat het klinkt als een kantelende zuiger.
Een diagnose kan echter alleen gemaakt worden door demontage van de motor (dus echt in de cilinders kijken en meten).
Wat zij echter kunnen doen is een beoordeling in samenwerking met de Dekra, waaruit een offici?le verklaring volgt die ik mijn garantieverzekering kan overhandigen.

De volgende stap is dan (weer) naar Lexus te gaan en te vragen of ze een reparatie kunnen uitvoeren.
Helaas kan het mogelijk zijn dat bij deze stap eea. aan juridische ondersteuning nodig is.

Maar goed, in ieder geval EINDELIJK iemand aan de telefoon gehad die verstand heeft van auto's en die me vertellen kan wat ik nu kan doen.

To be continued...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Man, dit gaat een boek worden ;)

Heb net een tijdje getelefoneerd en ze bevestigen dat het klinkt als een kantelende zuiger.
Een diagnose kan echter alleen gemaakt worden door demontage van de motor (dus echt in de cilinders kijken en meten).
Dat wordt dan best een (juridisch) lastige situatie, aangezien het blijft bij een vermoeden totdat de motor uit elkaar ligt en daadwerkelijk een manco aangetoond. Stel ze vinden niets, dan kun je er mogelijk van uitgaan dat je de kosten alsnog gepresenteerd krijgt. En dan nog de discussie, wat valt er onder de norm en wat niet..

Soms kun je al wat opmaken via een scopie (dus via een dunne flexibele slang met camera kijken naar de cilinderwand).

Voor de ge?nteresseerden een uitleg over (kantelende) zuigers: http://www.marcovw.nl/Motor/Zuiger/zuiger.htm
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik zou sowieso niet zo snel iemand, dus ook geen Lexus Dealer mijn motor uit elkaar halen voor onderzoek.

1. Wie dan ook ze krijgen de motor nooit weer 100% tip top in elkaar gezet.
2. Je betaalt mogelijk vooralsnog de kosten als er blijkt niks aan de hand te zijn
3. Lexus heeft ergens vast wel een regel staan dat er geen garantie meer biedt op onderdelen die niet door een lexus certified personen zijn aangeraakt.
4. je zit daarna met rotte appels in een rotte zak


Maar als het geluid bij jou echt zo erg is, dan is het ander verhaal, maar ik neig naar steeds meer dat het normaal is, aangezien jij ook een keer hebt aangegeven dat een andere IS dit ook heeft.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Punt 1 moet je me eens uitleggen Alan igv een gecertificeerde en naar beste weten volgens normen opgeleide Lexus dealer monteur. In feite wat je zegt is dat alles maar dan ook alles waarbij er iets aan je motor te sleutelen valt en er meer dan een losstaand onderdeeltje te vervangen valt dat je gevoeglijk de sjaak bent (want "nooit meer 100%"), zelfs bij de officiele dealer. Vindt dat wel een beetje heel sterk aangezet.
Sorry Niels wil je topic niet kapen en ik wens je een goede uitkomst linksom of rechtsom evenzeer.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Het leger der IS250'n is groeiende de laatste tijd. Weet bijna zeker dat TS op een meeting zou zijn geweest een veel duidelijkere indruk had gehad als er tig op een rijtje staan en wat nu min of meer als normaal klinkend beschouwd kan worden en wat niet. Meer vergelijkingsmateriaal krijg je volgens mij niet snel bijelkaar. En die van mij klinkt babydommelendzacht maar ja ook navenant veel TLC.:p
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Inderdaad, wacht even tot de volgende meeting en luister naar al die IS2's :) Juni 2015 is de volgende. Locatie en details zullen absoluut volgen..
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik zou sowieso niet zo snel iemand, dus ook geen Lexus Dealer mijn motor uit elkaar halen voor onderzoek.

1. Wie dan ook ze krijgen de motor nooit weer 100% tip top in elkaar gezet.
2. Je betaalt mogelijk vooralsnog de kosten als er blijkt niks aan de hand te zijn
3. Lexus heeft ergens vast wel een regel staan dat er geen garantie meer biedt op onderdelen die niet door een lexus certified personen zijn aangeraakt.
4. je zit daarna met rotte appels in een rotte zak


Maar als het geluid bij jou echt zo erg is, dan is het ander verhaal, maar ik neig naar steeds meer dat het normaal is, aangezien jij ook een keer hebt aangegeven dat een andere IS dit ook heeft.

Ik ben het hier inderdaad ook wel met GWS eens, je moet toch ergens vertrouwen kunnen hebben in de vakkennis van een monteur.
Wat natuurlijk een blijvend risico is, is dat ik de kosten achteraf niet kan verhalen op de verkopende partij (mijn dealer hier cq. de importeur in Duitsland) of op mijn garantie.

De mogelijkheden zijn daardoor als volgt:
1. De auto verkopen (als Lexus Amersfoort meent dat de auto in orde is dan kunnen/moeten ze een goede inruilprijs geven) en de BPM nabetaling (+/- 1500 euro) in koop nemen.
2. De auto laten onderzoeken en met Dekra diagnose en eventueel advocaat de kosten proberen te verhalen (zoals Alor ook vermoedt, kan het zijn dat dit niet lukt).
3. De auto laten reviseren voor een dikke som (dag spaargeld) en de auto nog jaren rijden (met het risico dat de motor andere mankementen krijgt).
4. (wilde, agressieve, impulsieve gedachte) met een pistool naar mijn dealer gaan en afdwingen dat ze mij hun LS600L geven. :p :p

Wat een heel positief bericht zou zijn is een probleem in de U-verbindingen oid. van de cardanas of ergens anders in de aandrijving.
Ergens hoop ik daar op, maar mijn verstand en de afgelopen maanden vergaarde kennis over dit soort geluiden/problemen zegt dat het toch echt kantelende zuigers zijn.

Overigens is het geluid bij stationaire motor wel vergelijkbaar met andere IS250s, maar dat is ook een typerend iets voor kantelende zuigers; je hoort ze alleen onder belasting.
 
Laatst bewerkt:

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Niels/GWS:
even proberen nog een keer uit te leggen: een motor wordt nieuw in elkaar gezet volgens de opgegeven fabrieksnormen en specs. Afhankelijk van het gebruik/klimaat/gebruiker/olie/benzine etc wordt een motor ingereden, dus weer volgens specs in elkaar zetten hoeft dus niet altijd beter of slechter te zijn, maar waarom doen als je niet zeker weet of het echt kapot is. Je krijgt nooit alles weer goed op zn plek zoals het was.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
maar waarom doen als je niet zeker weet of het echt kapot is. Je krijgt nooit alles weer goed op zn plek zoals het was.

Daar heb je zeker een punt.
Maar het alternatief is verkopen, want ik wil niet in een Lexus rondrijden die als een tractor klinkt.
De vraag daarbij is in hoeverre dit "probleem" de verkoopbaarheid beinvloedt en of ik er dan nog iets fatsoenlijks voor in kan ruilen (ik denk aan een CT200h, omdat ik straks in de stad woon).
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Niels/GWS:
Je krijgt nooit alles weer goed op zn plek zoals het was.
Daar verschillen we dus van mening met de toevoeging dat dat helemaal geen noodzaak is voor longlife. Een ingereden unit is per definitie altijd beter dan een vers gebouwde.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ja, maar de vraag is dan wel hoe het ingereden is...
Als het er op uit loopt dat de motor gereviseerd moet worden en ik hoef het grootste deel niet zelf te betalen, dan heb ik wel zelf in de hand hoe die ingereden wordt.

Als het niet strikt noodzakelijk is, zal ik het ook zeker niet (laten) doen, maar ik wil dan wel de auto af.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Niels,

verkoopbaarheid als dit zoals bij mij is dan zou ik dat aandurven, maar als dat bij jou wel anders het geval is dan wordt dat natuurlijk lastig.

Dat was ook mijn bedoeling, dat je niet gelijk alles open moet laten trekken, dus alleen in het ergste geval, maar als alle Issen dat hebben, dan is een Is blijkbaar dus niks voor jou, dan vraag ik helemaal of een ct200h met een 4 cylindertje iets voor jou is,.,.. want die maakt al helemaal een .....geluid

Terug naar de v8 :) of mogelijk een inline 6
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik heb 2 schattingen van wat een reparatie (=revisie) kost, de ene zegt 3500 excl. materiaal, de ander 5000 incl. materiaal.

Maar ik weet zeker dat dit geluid "nieuw" is aan mijn IS.
Ik begrijp inmiddels redelijk veel van de IS en hoe de motor is opgebouwd en wat daar precies allemaal geluid kan maken.
Het klopt inderdaad, dat als je stationair luistert, er weinig verschil is met andere IS250s (heb er een IS250C naast gezet en vergeleken).
Het dieselgeluid tijdens het rijden, zoals in mijn 1e video te horen is, is echter niet normaal en nu bij warme motor ook enigszins hoorbaar.

Ik denk niet dat dit te maken heeft met of dit type auto wel of niet voor mij geschikt is.
Ik weet hoe de auto de eerste 20.000km (voordat dit begon) die ik ermee heb gereden was en het is werkelijk een super auto...

Zelf ontwikkel ik elektronica voor de industrie.
Stel dat daarbij iets klinkt alsof het vonkt, maar de functie is nog volledig in orde;
Ik kan daar de eindgebruiker niet op laten vertrouwen en ik zal dan moeten zoeken tot ik de oorzaak van het probleem heb gevonden OF duidelijk en onderbouwd aan kan tonen dat het in geen geval een probleem kan betekenen voor de levensduur van de elektronica of voor de veiligheid.

Dat kan je ook zo zien bij een auto.
Als de auto werkt, maar het klinkt alsof er iets significants mis is (lees: duidelijk anders als de voorgaande 20.000 km), dan wil ik ook daar niet op vertrouwen (vooral niet als vertrouwen op techniek de reden was dat ik ?berhaupt bij Lexus ben beland).
In mijn situatie heeft tot nu toe nog niemand de oorzaak van het geluid kunnen vinden noch heeft iemand mij met sterke bewijzen aan kunnen tonen dat het geluid geen gevolgen heeft voor de levensduur van de auto.
En daar ben ik dan misschien niet na?ef genoeg voor om het gewoon te negeren en verder te rijden.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
een ct200h met een 4 cylindertje iets voor jou is,.,.. want die maakt al helemaal een .....geluid
Nou eindelijk weer iets waar we het over eens zijn. Een ct is geen Lexus en zal het ook nooit worden.
Voor de bedragen die je meldt Niels , daar ga je toch niet serieus over nadenken wel ? Dat is de kool niet waard.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Nee eigenlijk niet.
Maar ik zat nog na te denken over 1 ding, wat dit hele verhaal toch misschien wat anders kan maken:

Het geluid gaat niet weg bij warme motor.
Ik heb net weer gekeken, een tijd lang gereden en goed geluisterd.

Eigenlijk moet een kantelende zuiger door opwarming van materiaal uiteindelijk niet meer hoorbaar zijn.
Zelfs na een rit van een uur (bijna alles bergop) door het zwarte woud is het nog duidelijk hoorbaar.

De IS250 heeft, anders dan zijn grotere broertje de IS350, enkel een directe injectie.
Bij deze injectie worden de kleppen niet gereinigd en kan koolafzetting de boel verstoppen.
Hiervoor zijn in Amerika TSIBs uitgevoerd, waarbij een reiniging van de kleppen en dergelijke en eventueel vervanging van de zuigers wordt uitgevoerd.

Nu is mijn auto vanaf augustus niet meer echt op zijn staart getrapt. Een ritje hier en daar, maar allemaal 5-10km ritjes.

Kan het nou niet zo zijn dat de motor dusdanig vol kool-shit zit dat hij detoneert of eventueel kleppen lekken of rammelen?
Volgens mij wordt detonatie niet opgemerkt door de computer, of wel?

Wat me ook opvalt is dat ik redelijk weinig zie in mijn achteruitkijkspiegel als ik op de kickdown trap.
Misschien een wilde gok?

Woensdag heb ik 700km Autobahn, zal dan eens even wat uitblazen en luisteren of het beter wordt.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Vanaf augustus tot oktober toen je het topic opende zijn maar 2 maandjes. Is wel erg kort dat opeens dan het probleem zich dan manisfesteert. Maar goed niet geschoten is altijd mis. Koop je voor een paar tientjes ipv 3000-5000 pegels 2 van die busjes Toyota engine cleaner (00289-1TE00), en vul je net voor je lange rit van woensdag. Niet geschoten is altijd mis.
Wat voor benzine tank je daar dan ? Toch wel hoogwaardig octaan hoop ik ? Of zit je aan de E10 of merk onbekend bij je plaatselijk brandstofboertje ?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Volgens mij wordt detonatie niet opgemerkt door de computer, of wel?
Jazeker wel (knock sensor), dan schakelt je motor deels in 'retarded' mode... (geen safe mode).

Dus dat kan idd een mogelijkheid zijn dat kickdown weinig toevoegt OF je automaat is aan onderhoud toe (maar zou dat het geval zijn, voel je dat wel aan timing en/of schokken van de bak).

En verder wat GWS zegt hierboven qua additief (hoewel daar gemengde geluiden over zijn) en flink doorblazen, je hebt er het land voor :thumbsup: