Getik/gerammel aan voorzijde motor

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik merkte van de week dat mijn IS250 naast het VVT-i geluid nog een tik produceert, die aan de voorzijde van de motor lijkt te zitten.
Het klinkt een beetje als de "startrammel" zoals in EG07-07, maar dan continue en regelmatig.

Heeft iemand hier ervaring met een dergelijk geluid?
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ja wat gps en gws Zeggen, proberen kan inderdaad altijd.

Ik trap de mijne dagelijks paar x de 6000rpm in en als ik dit te lang niet heb gedaan (200 km) dan komt er een lichte stofwolk mee.

Maar zelf denk ik na je laatste uitleg dat het meer is dan de standaard motor kenmerken.....

Mijn motor is ingereden met 10w40 voor de eerste 180.000km en daarna zijn ze overgestapt op 5w30, sindsdien is olie verbruik toegenomen en de motor is iets rauwer bij een koude motor.

Ik merk ook dat bc bp ultimate rauwer klinkt en rijdt dan Shell v power, dus daarom heeft mijn voorkeur voor de v power sindsdien.

Ik heb nooit additieven gebruikt en dat rauwe van dekoude motor is vrij snel weg en niet echt meer hoorbaar als je de radio op 12zet( is ook volume als ik 120 rij)
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
..en dat rauwe van dekoude motor is vrij snel weg en niet echt meer hoorbaar als je de radio op 12zet( is ook volume als ik 120 rij)
Je ken ook je schoonmoeder als passagier meenemen...enig nadeel alleen dat je dan het programma niet kan kiezen:)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Maar ja, dan verdring je het ene onplezierige geluid met het andere. Dat gezegd, als het nou een beetje dezelfde golflengte is, dan heft het geluid elkaar op :thumbsup:
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
....

Mijn motor is ingereden met 10w40 voor de eerste 180.000km en daarna zijn ze overgestapt op 5w30, sindsdien is olie verbruik toegenomen en de motor is iets rauwer bij een koude motor.

Dit begrijp ik niet helemaal, van 10w40 naar 5w30 ?

Andersom, van een dunne olie naar een iets dikkere olie na bijna 2 ton lijkt mij meer zin hebben
Denk dat het olie verbruik weer nihil wordt als je terug gaat naar 10w40

@ Niels, van een LS naar een IS en straks een CT, dit ga je niet fijn vinden, daar ga je volgens mij spijt van krijgen
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ja wat gps en gws Zeggen, proberen kan inderdaad altijd.

Ik trap de mijne dagelijks paar x de 6000rpm in en als ik dit te lang niet heb gedaan (200 km) dan komt er een lichte stofwolk mee.

Maar zelf denk ik na je laatste uitleg dat het meer is dan de standaard motor kenmerken.....

Mijn motor is ingereden met 10w40 voor de eerste 180.000km en daarna zijn ze overgestapt op 5w30, sindsdien is olie verbruik toegenomen en de motor is iets rauwer bij een koude motor.

Ik merk ook dat bc bp ultimate rauwer klinkt en rijdt dan Shell v power, dus daarom heeft mijn voorkeur voor de v power sindsdien.

Ik heb nooit additieven gebruikt en dat rauwe van dekoude motor is vrij snel weg en niet echt meer hoorbaar als je de radio op 12zet( is ook volume als ik 120 rij)


Ik ga gewoon ook even woensdag afwachten, dan rijd ik van Basel naar Arnhem, dus dan zou de motor wel warm moeten worden.
Afgelopen zaterdag heb ik een gasklepreiniger gekocht en daarmee de kleppen ingespoten.
Even laten inweken, gestart en de motor goed warm gereden.

Het lijkt er op alsof het geluid wel minder is geworden, maar het is nog niet weg.
Wat me opgevallen is, is dat de inlaatkleppen een dikke zwarte roetlaag op de bovenkant hebben.

Via het Volvo forum heb ik ontdekt dat er bedrijven zijn als deze: http://www.mmts-denekamp.nl/
Die kunnen met een "BG air intake" reiniging het inlaattraject incl. kleppen reinigen met lopende motor en daar zijn heel veel positieve dingen over te lezen: http://www.volvov70forum.com/topic.php?t=8950
Dit zou eventueel een mogelijkheid zijn om na de rit van woensdag nog zeker te stellen dat het geluid wat ik hoor niet "gewoon" door een aangekoekte motor komt.

Dat van 10W40 naar 5W30 vind ik ook enigszins apart, normaal gezien ga je bij een oudere motor eerder voor een dikkere olie.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Henny,

Klopt, maar helaas gebruiken ze voor alle modellen nu die 5w30 ipv 10w40, dat was waarschijnlijk weer een bulk inkopen voor een paar jaar bij louwman :S

Niels.

We zijn benieuwd..
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Henny,

Klopt, maar helaas gebruiken ze voor alle modellen nu die 5w30 ipv 10w40, dat was waarschijnlijk weer een bulk inkopen voor een paar jaar bij louwman :S

Niels.

We zijn benieuwd..

Alles om een lager verbruik te krijgen :p
Maar bij kantelende zuigers (bijvoorbeeld) is een dunnere olie niet bepaald beter (zie wetenschappelijk bewijs in de Master Thesis van MIT een paar pagina's terug).

Ik hoop echt dat het na woensdag beter is en dat ik dan enkel zo'n reiniging nodig heb.
Verders ligt nu al het andere papierwerk al bij een advocaat.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Zou 'mooi' zijn als dat het is. Aan de andere kant, als het dat is, kun je dat best kwalijk nemen, aangezien een diagnostic tester vrij goed weergeeft of de motor nominale prestaties levert of niet.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Daar ben ik dus ook bang voor...... maar hoop het wel voor je... en inderdaad dit is alles om het verbruik lager te houden
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Ik zou toch zeker het additief aan je benzine nog proberen ipv een beetje inspuiten met reiniger. Werkt beter en er zijn goede berichten over die Toyota zooi op het net te vinden. Zeker gezien je een lekker lange rit voor de boeg hebt met lekker doorblazen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ben het wel eens met GWS. Je moet hier eens kijken Niels, (Wheeler Dealers) op 22:19: https://www.youtube.com/watch?v=m5h4M_gXTyY

Wordt een decarbonising systeem aangesloten
thumbsup.png
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik houd jullie op de hoogte in ieder geval!
Nu mijn laatste werkdag en morgen lekker 700km cruisen.

Additief werkt bij deze motor trouwens niet omdat hij directe inspuiting heeft en dus het additief niet over de kleppen loopt en ze reinigt.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Maar wie zegt dat het de kleppen zijn?

Onder bepaalde condities is de verbranding van de benzine onvolledig en wordt er roet gevormd. We kennen dat verschijnsel van de walmende kaars, van dieselmotoren en oudere benzinemotoren met een ?choke?. Bij DI-benzinemotoren raakt een deel van de brandstofstraal de zuigerbodem. Daarbij dooft de verbranding gedeeltelijk en er ontstaat roet.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Precies. Wie zegt dat het niet de injectornaald en sproeigaatjes zijn ? Die zou het additief zeker wel aanpakken. En 700km met redelijke belasting zouden ook de build up op je kleppen weer wat moeten verminderen. Ik zeg niet schoon (want dan ultrasoon reinigen) maar verminderen. Maar goed je schijnt je beslissing al genomen te hebben om het niet te doen...
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Nou, ik ben in Nederland aangekomen...

Heb de weg naar hier met additief (Wynn's injectorcleaner) gereden en flink gas gegeven.
Het eerste stuk 180km/h op de cruise control en regelmatig ook in S in de 4e of 5e versnelling 110-120 km/h gereden.

Toen ik aangekomen was in Nederland hoorde ik de auto nog steeds tikken, dus het had niet veel geholpen.

Vorige week vrijdag bij Lexus Den Haag geweest waar het heel erg tegen is gevallen.
De Lexus CT200h... tsja... wat zal ik zeggen.... grappig ding, maar veel te duur voor een Corolla-Prius met leder.
Mijn IS250 werd toen ook nog (aanname dat de auto op Nederlands kenteken staat) getaxeerd op 6000 euro inruilwaarde (10.000 minder dan wat ik er in 2013 voor heb betaald en nog minder dan de helft van het laagste bod wat ik via AutoScout24 op mijn auto heb gekregen) met de opmerking dat dat normale afschrijving is.
Even als referentie; in Amersfoort staat een Luxury Line uit hetzelfde jaar met een vergelijkbare kilometerstand, wel met navi, maar zonder hout in het interieur, zonder schuifdak en met maar 1 set wielen te koop voor 15.950 euro.

Jullie begrijpen vast dat ik geen voet meer over de drempel van Lexus Den Haag zet.

Afgelopen maandag had ik een afspraak bij Lexus Amersfoort, die de auto hebben bekeken.
Ik kon hier direct al met een monteur rijden (die ook opmerkte dat het dashboard kraakte en daar de oplossing voor wist) die bevestigde het geluid te horen.
Als vervangend vervoer kreeg ik hier voor de eerste keer wat fatsoenlijks mee; een GS300h, wat een super auto!

De dag erna heeft de monteur nog 2-3 keer met de auto gereden en goed geluisterd.
Hij bevestigde dat de motor inderdaad rauw klinkt, maar dat het waarschijnlijk de brandstofpomp is.
Deze hebben ze al ooit bij een andere IS vervangen, omdat hij luidruchtig was, maar na een tijdje was het geluid weer terug.
Zijn advies was daarom om er niks verders mee te doen en dat ik me geen zorgen hoef te maken over mogelijke motorproblemen.

Na de super service (koffie en een koekje, uitstekend vervangend vervoer en een competente monteur met ervaring met de IS250) heb ik besloten om in ieder geval de auto voor onderhoud en dergelijke naar Amersfoort te brengen.

Verders heb ik voor as. woensdag nog een afspraak bij MMTS Denekamp (http://www.mmts-denekamp.nl/) voor een inlaatreiniging.

De importkeuring bij de RDW is ook al gepland en verder ga ik nu gewoon echt het geluid negeren en verder rijden.