Getik/gerammel aan voorzijde motor

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik merkte van de week dat mijn IS250 naast het VVT-i geluid nog een tik produceert, die aan de voorzijde van de motor lijkt te zitten.
Het klinkt een beetje als de "startrammel" zoals in EG07-07, maar dan continue en regelmatig.

Heeft iemand hier ervaring met een dergelijk geluid?
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
In Amersfoort hebben ze iig ervaring met is250 met en hoge km stand, dus ervaring hebben ze wel alleen of ze iets van die hebben geleerd.....
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Lexus schrijft over het algemeen meer af in nederland, helaas is het een vraag en aanbod verhaal en lexus zijn helaas niet zo gewild.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Maar serieus, voor zo'n bedrag heb ik toch never nooit een vergelijkbare auto?
Daar kan ik misschien net een goede Corolla ofzo voor kopen, niet eens een BMW 3 of Audi A3 of zelfs geen Golf.
Daarentegen.... wel een LS400. :O

En het is dan wel heel krom dat Lexus vergelijkbare auto's te koop zet voor 10.000 euro meer dan wat ze er voor willen betalen.
Dat heeft mi. niet zo veel met markt, vraag en aanbod te maken.

Ik laat nog wel even wat weten over de inlaatreiniging, het Volvo forum staat vol met goede verhalen daarover :)
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Nou, inmiddels weer een paar maanden verder.

Ik heb niets meer gedaan aan de auto, maar heb er ook bijna niet mee gereden.
Omdat ik nu in Den Haag woon (bij mij in de buurt al enige andere IS250's zien rijden) moet ik een parkeervergunning aanvragen en dat wilde ik pas met het Nederlandse kenteken toen.
Na een lange procedure voor de vrijstelling van BPM (waarbij ook fouten zijn gemaakt door de Belastingdienst, waardoor het nog langer duurde) heb ik dan afgelopen vrijdag eindelijk het kentekenbewijs mogen ontvangen.
Vanmiddag ga ik de platen laten maken en dan is het officieel een Nederlandse auto.

Het gerammel is nog steeds aanwezig.
Ik heb het hele proces van A tot Z gedocumenteerd en gecommuniceerd met Lexus Duitsland en Nederland, dus men is op de hoogte.
Als er later nog blijkt dat het gerammel het gevolg is van een ernstig probleem, dan heb ik in ieder geval een poot om op te staan.
Als het ooit echt, echt kapot gaat, kan ik het in ieder geval meteen bewijzen :p

Na de uitspraak van Lexus Amersfoort was het voor mij gewoon klaar. Ik heb 3 monteurs horen zeggen dat een geluid wat jullie allemaal kunnen horen op de video een paar pagina's terug normaal is bij deze auto, zelfs als de auto de 20.000 km ervoor niet zo klonk.
Zoiets tot op de bodem uitzoeken kost een hoop geld en energie en daar was ik gewoon even klaar mee.
Ik heb de motorreiniging ook afgezegd, omdat ook dit weer 300 euro zou gaan kosten, zonder garantie dat het beter wordt.
Die 300 euro zit nu in een goed bed (Auping nights, better days :p) voor in mijn nieuwe woning, dat heeft me meer nachtrust opgeleverd dan de motorreiniging van de IS :p

Na een maand niet meer in de IS te hebben gereden, was het wel weer een gevoel van "gvd, wat een fijne auto" toen ik er afgelopen zaterdag weer in reed.
Voorlopig dus gewoon doorcruisen.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Niels, deze zal je vast aanspreken :p

Naja... ik had gehoopt dat ik dit gezeik nooit had hoeven hebben...
Ik vind gewoon dat als er een probleem is met iets waarvoor je veel geld hebt betaald , dat je dat niet gewoon zomaar over je heen moet laten gaan en al helemaal niet door incompetente lui die boordcomputers kunnen uitlezen en meer niet ("Lexus" Duitsland)...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het was natuurlijk een cynisch grapje. Ik kan me voorstellen dat je goed baalt. Maar wat je zegt, dat bed zal je meer rust opleveren. Als de klachten die je beschrijft voortkomen uit een 'vuile' motor, dan moet ie echt uit elkaar en gaat een motorreiniging (in dit geval) niets aan veranderen schat ik zo in. Dan kom je op een ander punt, hoeveel 'lawaai' mag een motor maken idlv de tijd... Dus als de boel niet uit elkaar spat zal niemand er veel aan willen doen (stel je voor) ;). En daar sta je dan als klant. Beetje kip of ei verhaal.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Idd.
Moraal van het verhaal: verkoop je Lexus en koop een bed, als daar iets aan rammelt dan kan je er tenminste nog trots op zijn.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Nee, inmiddels niet meer.
De BPM nabetaling (die ik moet betalen als ik de auto binnen een jaar verkoop) was ook nog redelijk hoog, dus ik blijf er in ieder geval nog een jaar mee rijden.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik heb nu dankzij Suprasport in Haarlem een goede diagnose van het geluid.

Het lijkt een hydraulische kleppenstoter te zijn die geluid maakt (kan door verstopping of door slijtage).
Het is in ieder geval geen kantelende zuiger en ook niet (zoals door Lexus beweerd) de brandstof- of waterpomp.
Vervangen van de klepstoter is niet noodzakelijk, maar mogelijk kan een powerflush en 10W40 olie ipv. 5W30 helpen.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Naja, het is nog steeds geen goed nieuws, maar het geluid kan niet direct leiden tot een groter probleem.
Dikkere olie zou kunnen helpen om het geluid te dempen, ik moet nog eens een beetje rondlezen wat echt het beste is.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Met die lui heb ik inderdaad al getelefoneerd over het tikkende geluid. Klonken heel erg competent aan de telefoon.
Ze konden eventueel een officiele verklaring opzetten samen met Dekra Automotive, waarin wordt gezegd wat voor geluid mijn motor maakt en daarmee kon ik dan naar de importeur in Duitsland gaan.
Maar ik was er toen zo erg klaar mee, dat ik er 2-3 maanden niets meer mee heb gedaan.

2 weken geleden ben ik met de auto bij suprasport geweest in Haarlem. Ook competente lui, bouwen ook veel motoren om.
Van hun heb ik nu deze diagnose, wat me redelijk plausibel lijkt (was erbij in de werkplaats toen de monteur ging luisteren en hij heeft eea. uitgelegd).
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Dat helpt misschien tegen de start-ratel, maar mijn auto maakt een heel ander geluid.
Doet 'ie overigens nog steeds, nu 10.000 km verder...