Getik/gerammel aan voorzijde motor

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
11
18
Ik merkte van de week dat mijn IS250 naast het VVT-i geluid nog een tik produceert, die aan de voorzijde van de motor lijkt te zitten.
Het klinkt een beetje als de "startrammel" zoals in EG07-07, maar dan continue en regelmatig.

Heeft iemand hier ervaring met een dergelijk geluid?
 
het zal mij verbazen als je met andere olie dit geluid weg krijgt, daar is toch serieus wel wat aan de hand man :brr:

Btw, misschien overkeken, maar is de vid met koude of warme motor? Dus je gaat er nu een 20W50 in gieten...?
 
Dat is met koude motor (zie ook toerental en temperatuurmeter op het einde van de video).

Ik heb net met Lexus Duitsland getelefoneerd (super, bereikbaar op zondag!) en ze bellen morgen een andere dealer op voor een afspraak.

Parallel heb ik een klacht aan Lexus Duitsland geschreven met alles wat me stoort aan de dealer hier en tevens mijn probleem bij Lexus Nederland neergelegd (omdat ik vanaf januari weer in Nederland woon).
Nu is het oorlog op alle fronten...

Parallel heb ik een aanbod aangevraagd voor verkoop van de auto, als dat in orde is gaat ie eruit en dan ben ik klaar met Lexus.
 
Kon het niet goed zien door schermpje telefoon (nu op pc wel). Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen, dit ook een beetje gebaseerd op de 'communicatie' die soms nog wel eens te wensen overlaat... Maar goed, is dat iets waar je nog zin in hebt? Wdb begrijp ik wel dat je er vanaf wilt.

In ieder geval succes met wat eruit gaat komen.
 
Ik slaap hierdoor serieus slecht...
Ik voel me in de zeik gezet.

Op het moment heb ik net een tussenverhuizing achter de rug voordat ik weer naar Nederland kom en daarbij heb ik gewoon geen zin gehad in dit probleem.
Daardoor lees je hierboven ook dat het voor mij afgesloten is.
Maar bij nader inzien was het toch niet goed het als afgesloten te beschouwen en ik heb me dan ook weer in het harnas gejaagd en heb op alle fronten de strijd weer geopend.

Ik zou graag willen dat het gerepareerd wordt en dat ik er zorgeloos mee verder kan rijden, maar op een bepaald punt is de energie voor dit gezeik op en dan is denk ik de enige oplossing de auto te verkopen (als dat ?berhaupt nog gaat als hij zo klinkt).

We gaan het zien...
 
Nou, de auto staat nu bij de andere dealer.
Ik heb ze mijn video laten horen (de auto was na 100+ km rijden natuurlijk warm en het geluid was niet zo goed meer te horen) en ze zeiden in ieder geval dat dat niet normaal is en dat ze het gaan onderzoeken.
Ik heb nu een Corolla uit de jaren 90 als vervangend vervoer... rijdt verders prima, maar niet te vergelijken met zelfs een als een machinegeweer klinkende IS250.

Vanochtend Lexus nog eens gebeld vanwege mijn klacht (heb 1,5 uur de tijd genomen om samen met mijn vriendin een klacht te schrijven over mijn dealer).
Ze konden de dealer niet bereiken (was ook 1 van de punten in mijn klacht, dus ze hebben meteen een praktijkvoorbeeld te pakken), maar die krijgen in ieder geval wat te horen.
Ik stuur parallel nog een brief met dezelfde klacht naar de eigenaar van de garage.

Ik heb trouwens nog een aanvraag gedaan of ze de auto dan eventueel willen afkopen, maar dat willen ze ook niet (3x raden waarom).
Blijkbaar krijgen ze in de komende weken nog 2 IS250's (hier in de regio rijden er geschat maximaal 20 rond, dus 10% besluit ineens op hetzelfde moment hun IS te verkopen.. huh?!) en hebben er niet nog 1 nodig.
Maar goed, dit moet nu gewoon opgelost worden, ik wil de auto eigenlijk niet verkopen (ivm. BPM-vrij importeren).

Ik heb trouwens een heel net telefoontje gekregen van Louwman.
Die hebben uitgelegd dat ze niet direct wat kunnen doen omdat de importeur in Keulen voor mijn auto verantwoordelijk is, maar ze hebben uitgelegd hoe zij het zouden oplossen en voor het geval dat het lastig wordt hebben ze me een directe contactpersoon gegeven met doorkiesnummer.
Daarbij kreeg ik van Lexus Den Haag een paar weken geleden een super nette E-mail als antwoord op een paar vragen die ik had gesteld over mijn auto en het onderhoud daarvan.
Als de auto gerepareerd wordt en mee gaat naar Den Haag dan word ik daar in ieder geval klant.

En inderdaad; een break kan ik wel gebruiken, ik moet namelijk eind deze maand emigreren en dan heb ik liever heel andere dingen aan mijn hoofd (bijv. nog een woning vinden in Den Haag).
 
Voorlopig klinkt het prima, de reactie van dealer/Louwman. Fijn dat dit serieus wordt opgenomen. Succes met de voortgang en hopelijk komt er in praktische zin iets goeds uit. :rulez:
 
Net de andere dealer gebeld.
Ze zeggen dat ze een geluid horen boven 3000 toeren............. de Joe-Z inlaat... FUUUUUU****$()"%?&("!!!
De inlaat zou niet origineel zijn en daar komt het geluid vandaan. No shit, Sherlock...

Net maar weer een mail vol met informatie over de Joe-Z inlaat en de F-Sport inlaat en de inbouw daarvan verstuurd en nogmaals een link naar mijn video.
Daarbij het vriendelijke verzoek een compressietest te doen en de olie te bekijken.

Ik begin nu wel echt een beetje de hoop te verliezen bij Lexus.
Het komt over alsof ik meer verstand heb van de auto dan de lui die er dagelijks mee werken.
Ik denk dat ik mijn IS vanavond maar vast op Autoscout zet, ik ben er klaar mee, voor mij nooit meer een Lexus, wat een flop...
 
okay... maar waarom doen "mensen" dat... gedoe met de dealer en dan wordt het hele merk afgeschreven... Hoop dat je bij de volgende merk dat je kiest wel beter af bent... good luck!
 
De dealer is de eerste lijn waar je mee in contact komt.
Dat bepaalt uiteindelijk de ervaring die je opdoet met het merk.

Bij mijn LS400 heb ik alles zelf gedaan en dan ben je ook niet van de dealer afhankelijk.
Nu ben ik dat wel, voornamelijk ook door de garantie die ik op de auto heb.
Als je dan 3 maanden lang gezever hebt omdat niemand de competentie heeft om je probleem te diagnosticeren en op te lossen dan is dat het beeld wat je krijgt van de kwaliteit die het merk je biedt.
Iets kopen is 1 ding, maar service is zeker niet te onderschatten... waarom gaan mensen naar de Albert Heijn, of kopen ze producten van Apple?
Juist omdat ze dan zeker zijn dat als ze problemen hebben, dat het dan correct en competent wordt afgehandeld.

Ik weet ook dat Lexus niet sterk vertegenwoordigd is in Duitsland en dat de dealer hier ook meer Toyota dan Lexus doet en daarom waarschijnlijk geen idee heeft hoe een IS er onder de motorkap uit ziet, maar dat moet toch werkelijk niet mijn probleem worden en al helemaal niet dusdanig dat ik daar 3 maanden gezeik van heb terwijl ik me eigenlijk met een emigratie moet bezighouden.

Ik twijfel nu nog steeds zeer over wat nu juist is en wat er nu precies met mijn auto aan de hand is.
De olie is zeker te dun, een kantelende zuiger hoeft geen motorschade te betekenen, maar aan de andere kant blijft het wel een risico.
Enerzijds kan de motor misschien toch beschadigd raken en anderzijds kan het geluid het zeer lastig maken om de auto te verkopen.

Dit is de enige auto die ik BPM-vrij kan meenemen naar Nederland en het probleem moet dan wel juist worden herkend en worden opgelost, want 1 voorwaarde daarvoor is dat ik er in Nederland nog minstens een jaar mee rijd.
De dealers hier willen de auto niet zonder inruil terugkopen, dus sta ik in een niemandsland met een k*tprobleem aan mijn laars waar ik helemaal geen tijd en energie voor heb.
De naam Lexus is dan voor mij daaraan verbonden en die schop ik dan de deur uit als dit niet opgelost word, en ze zullen het weten ook.
 
Aangezien het geluid toch vanuit de voorzijde van de auto komt en het geluid pas afneemt nadat de motor warm is, zou ik toch de zwakke waterpomp bekijken.


De waterpomp is sowieso een zwak onderdeel en wie weet is deze niet goed gemonteerd of heeft deze het al weer begeven ondanks dat deze vervangen is, De spanrollen etc zou ik ook even checken en je dynamo, eigenlijk alles wat op je Vsnaar zit.

Ik neem aan dat je zelf ook wel handig bent, dus misschien kan je het beter zelf doen.
 
hebben ze trouwens geprobeerd die vsnaar ff los te halen en de motor kort te laten draaien? of komt dat getik alleen als de motor belast wordt??
 
Kortom Alan, we zijn weer aangekomen bij het begin van dit topic....:o

Het blijft verder wel een treurig gegeven dat dit odeoam niet nader vastgesteld kan worden, ondanks dat het geluid te reproduceren valt.... Dan moet je dus uit pure wanhoop en ondanks wat bemoedigende woorden van de dealer zelf gaan sleutelen. Dat is waar Niels over valt, dat zou je zelf toch ook hebben?

Het klinkt er meer naar dat niemand er echt zin in heeft.