HELP DRL kapot ct200h

Lasko

Nieuw hier
30 aug 2025
24
15
3
Dag iedereen ,

Ik ben nieuw op het forum en heb mij voorgesteld. Ik moet nog wegwijs worden in topics.

Ik heb een ct200h uit 2018 . Mijn beide DRL zijn kapot waarvan eentje helemaal niks meer doet en de andere zwak licht geeft. Mijn auto komt niet door de APK. De dealer heeft als enige oplossing beide units vervangen. Prijskaartje ruim 4000 euro. Mijn auto is altijd in onderhoud bij de dealer en er zit nog garantie op. In de garantie voorwaarden word wel het woord “ verlichting “ gebruikt. Wat daar verder mee word bedoeld is mij onduidelijk. De vakman die aan mijn auto heeft gesleuteld is het eens met mij dat het belachelijke prijzen om door te rekenen aan de klant.

Mijn vraag :

Heeft iemand ervaring met dit probleem?
Kan ik het onder garantie laten vervangen ?
Wat zijn mijn opties ?
Importeur benaderen ?, wie is dat ?

Ik ben nieuw en heb weinig ervaring hiermee , mijn vorige auto’s hadden een lampje van twee tientjes en dan was het weer opgelost. Dingo’s toch echt even anders
Ik heb een bedrijf in Polen gevonden die het kan repareren voor 150 per koplamp, dan ben ik ze een maand kwijt en zou ik een maand lang auto moeten huren om richting werk te kunnen komen … niet ideaal

Zoals ik het zie .. valt mijn auto nog onder de 10 jaar / 200.000 KM garantie en is het niet DUS niet mijn probleem.

Ik ben benieuwd naar mensen hun inzichten en ervaringen. Alvast bedankt !!

Gegroet , Rob

Bijlagen

• ECA07A8E-6E91-4F84-ACF0-A4DE2E831E59.jpeg
    ECA07A8E-6E91-4F84-ACF0-A4DE2E831E59.jpeg
    871,4 KB · Weergaven: 18
Ik wil er nog aan toevoegen .. stel je laat beide units vervangen voor 4000 dan zit er 1 jaar garantie op . Wie zegt dat je na twee jaar niet nog een keer aan de beurt bent ??

Zover ik weet zijn koplampunits uitgesloten van 10 jaar garantie.. Eigen kosten dus.. Ik heb het vaker gelezen, dat ze bij deze serie CT's na een aantal jaar kapotgaan.. Dus wel zuur

Een ander lid hier heeft volgens mij destijds ook zijn DRL in Polen laten repareren.

Hallo! Wat enorm balen. Helaas is dit een bekend probleem bij de laatste facelift modellen met de V-shape leds.

Mijne zijn beide vervangen onder garantie. Dus zou bij jou ook moeten gebeuren. Even goed zwaaien met je garantie bewijs! Heb je de auto gekocht bij de dealer? Eerste twee jaar heb je dan nog de “normale” garantie. Die is wat uitgebreider dan de “relax” versie van 10 jaar.

Maar Lexus en de importeur weet ervan. Fora over de hele wereld staat er vol mee. Is een productie fout. Dus moet door hen worden opgelost.

Welke dealer zit je?

Bedankt voor je bericht. Ik ga in ieder geval bij de importeur iets proberen te regelen . Units vervangen voor 4000 is geen optie. :( ja enorm balen voor nu , en iemand heeft een schade veroorzaakt aan mijn deur zonder bericht achter te laten nog eens 2300 extra kosten … komt vast wel goed allemaal !

Ik heb eens gelezen dat iemand defecte DRL kocht, die opstuurde naar Polen, na reparatie in de auto heeft laten zetten en toen zijn oude DRL weer heeft verkocht.
Zit je ook niet 3-4 weken zonder auto.

• Leuk
Waarderingen: Rayminidas en Bobusa
@ blueyCT200 ik ben eerste keer in Groningen geweest, daar was ik niet van onder indruk . Laatste (tweede keer) ben ik in Zwolle geweest. Daar ben ik uitstekend geholpen en mensen waren echt bereid om mee te denken. Forums staan er vol mee maar zodra Lexus dit probleem erkent moeten ze auto’s terug gaan roepen.. ergens dus wel te begrijpen .

Auto bij lexusdongen gekocht. Ik moet weten wie ik moet benaderen .. de dealer is niet de juiste plek om dit aan te kaarten .

Ja das misschien het ding. Ik heb de auto bij de dealer gekocht en al jaren in onderhoud en ook de Lexus daarvoor in onderhoud. Dus misschien speelt dit dan mee? Ik heb gezwaaid met de voorwaarden van de aankoop garantie. In de relax garantie staat helaas iets in waarop ze zich kunnen beroepen. Kan je niet terug naar je verkoper? Die moeten je een degelijke auto verkopen. Wanneer heb je de auto aangeschaft? Rechtsbijstand al ingeschakeld hoe je juridische rechten zijn? Zou het hier echt niet zomaar bij laten.

Hallo! Wat enorm balen. Helaas is dit een bekend probleem bij de laatste facelift modellen met de V-shape leds.

Mijne zijn beide vervangen onder garantie. Dus zou bij jou ook moeten gebeuren. Even goed zwaaien met je garantie bewijs! Heb je de auto gekocht bij de dealer? Eerste twee jaar heb je dan nog de “normale” garantie. Die is wat uitgebreider dan de “relax” versie van 10 jaar.

Maar Lexus en de importeur weet ervan. Fora over de hele wereld staat er vol mee. Is een productie fout. Dus moet door hen worden opgelost.

Welke dealer zit je?
Klopt er zijn echt veel mensen die dit probleem benoemen , en het is relatief makkelijk te repareren als je de kennis hebt . .. hetzelfde met de schade aan mijn deur. Elk schadeherstelbedrijf deukt uit, en spuit opnieuw. Dealer doet alleen nieuwe deur wat twee keer zo duur is .

Ja das misschien het ding. Ik heb de auto bij de dealer gekocht en al jaren in onderhoud en ook de Lexus daarvoor in onderhoud. Dus misschien speelt dit dan mee? Ik heb gezwaaid met de voorwaarden van de aankoop garantie. In de relax garantie staat helaas iets in waarop ze zich kunnen beroepen. Kan je niet terug naar je verkoper? Die moeten je een degelijke auto verkopen. Wanneer heb je de auto aangeschaft? Rechtsbijstand al ingeschakeld hoe je juridische rechten zijn? Zou het hier echt niet zomaar bij laten.

Je hebt gelijk . De auto heb ik inmiddels al 1,5 jaar. Ik ga kijken wat de mogelijkheden zijn en de garantievoorwaarden is maar net hoe je het interpeteerd. Ik verwacht in ieder geval een soort van colounce vanuit Lexus .

De prijzen zijn gewoon belachelijk ..stel mijn achterlicht zou ook kapot zijn dan is de auto voor de verzekering bijna totaal los. Bizar

Volgens mij, maar ik ben geen expert, als je kan 'bewijzen' dat dit een productiefout is, dan zou de dealer/importeur (Louwman) dit kosteloos (of minimaal met een fikse korting) moeten vervangen.
Immers, het product voldoet niet aan hetgeen je ervan mag verwachten én het komt veelvuldig voor.

Wellicht dat de case van @BlueyCT200 een precedent schept? Ik zou daar zeker mee schermen.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
In dit bijgevoegde document staat verlichting specifiek als uitgesloten van 10 jaar garantie. Deze garantie is helaas vaak minder waard, dan je denkt..
Wellicht kun je de verkoper nog om coulance vragen, maar ik vrees dat je na 1,5 jaar wel wat laat bent. Meestal is het 6-12 maanden garantie, dat is het dan ook wel. Ik weet dat het betreffende bedrijf ook meeleest, wellicht heeft hij nog lampen liggen of kent een adres waar het voor minder geld kan.

Van wat ik teruglees (komt naast de CT ook bij een aantal Toyota modellen geregeld voor), is de kans niet erg groot dat men bij de dealer ineens met de hand over het hart strijkt.

Natuurlijk kan het onder non-conformiteit gegooid worden, dan heb je in principe een poot om op te staan. Maar dat is theoretisch erg leuk natuurlijk. Je moet het recht echter nog wel krijgen.. Dat ligt wat lastiger en gaat je meer stress en tijd kosten, dan een maandje reparatie in Polen of de knip trekken bij de dealer. Het is gewoonweg zuur.. Maar realistisch gezien lastig.

BlueyCT200 spreekt over wapperen met de voorwaarden van de aankoopgarantie van de dealer. Dat is ook weer wat anders.. Daarmee heb je een veel uitgebreidere dekking. (BOVAG garantie).

Ik denk dat ze bij jouw auto het buitenste deurpaneel vervangen. Wat zomaar nog weleens goedkoper kan zijn dan onder Lexus tarieven (veelal Louwman schadeherstel) laten uitdeuken en spuiten. Schadeherstel op eigen kosten, kun je vaak beter buiten de dealer laten doen. Scheelt vaak zo de helft.

Bijlagen

• Leuk
In dit bijgevoegde document staat verlichting specifiek als uitgesloten van 10 jaar garantie. Deze garantie is helaas vaak minder waard, dan je denkt..
Wellicht kun je de verkoper nog om coulance vragen, maar ik vrees dat je na 1,5 jaar wel wat laat bent. Meestal is het 6-12 maanden garantie, dat is het dan ook wel. Ik weet dat het betreffende bedrijf ook meeleest, wellicht heeft hij nog lampen liggen of kent een adres waar het voor minder geld kan.

Van wat ik teruglees (komt naast de CT ook bij een aantal Toyota modellen geregeld voor), is de kans niet erg groot dat men bij de dealer ineens met de hand over het hart strijkt.

Natuurlijk kan het onder non-conformiteit gegooid worden, dan heb je in principe een poot om op te staan. Maar dat is theoretisch erg leuk natuurlijk. Je moet het recht echter nog wel krijgen.. Dat ligt wat lastiger en gaat je meer stress en tijd kosten, dan een maandje reparatie in Polen of de knip trekken bij de dealer. Het is gewoonweg zuur.. Maar realistisch gezien lastig.

BlueyCT200 spreekt over wapperen met de voorwaarden van de aankoopgarantie van de dealer. Dat is ook weer wat anders.. Daarmee heb je een veel uitgebreidere dekking. (BOVAG garantie).

Ik denk dat ze bij jouw auto het buitenste deurpaneel vervangen. Wat zomaar nog weleens goedkoper kan zijn dan onder Lexus tarieven (veelal Louwman schadeherstel) laten uitdeuken en spuiten. Schadeherstel op eigen kosten, kun je vaak beter buiten de dealer laten doen. Scheelt vaak zo de helft.
Bedankt voor je uitgebreide kijk erop . Betreft de deur is uitdeuken spuiten inderdaad goedkoper dan vervangen .

Betreft de koplampen ik begrijp dat alles een levensduur heeft, dus ook de koplampen . De prijzen zijn alleen absurd . Stel ik trek de portemonnee en ze gaan relatief snel weer kapot?

Ik heb in ieder geval een aantal opties/stappen die ik kan nemen.

Het beste zou zijn als ik tweedehands een set kan kopen en mijn ouder opstuur voor reparatie .

• Leuk
Bedankt voor je uitgebreide kijk erop . Betreft de deur is uitdeuken spuiten inderdaad goedkoper dan vervangen .

Betreft de koplampen ik begrijp dat alles een levensduur heeft, dus ook de koplampen . De prijzen zijn alleen absurd . Stel ik trek de portemonnee en ze gaan relatief snel weer kapot?

Ik heb in ieder geval een aantal opties/stappen die ik kan nemen.

Het beste zou zijn als ik tweedehands een set kan kopen en mijn ouder opstuur voor reparatie .
Of stuur een tweedehands defecte set op?

Zodra die weer terug zijn uit Polen kun je die laten monteren en je oude set verkopen?

Ja inderdaad linksom of rechtsom. Heb al rond gekeken , zijn niet te vinden. Mischien op de Duitse markt ? Daar ben ik verder niet zo bekend mee .

Ik heb ook gekeken naar een aftermarket fabrikant(imitatie) maar dat durf ik niet . Straks allerlei storingen ..